Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
1986637_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 96 (Alm. del):
I brev af 23. november 2018 har udvalget efter ønske fra Annette Lind
(S) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 96:
”Mener
ministeren, at HF-elevers vej til universitetet er besværliggjort
efter gymnasiereformen?”
Svar:
Tidligere var hf-uddannelsen kendetegnet ved et stort frafald, og at færre
elever generelt valgte at læse videre sammenlignet med stx. Hf-
studenternes frafald på de videregående uddannelser var ligeledes større
end frafaldet blandt stx-studenterne.
Med gymnasiereformen blev det derfor besluttet, at den toårige uddan-
nelse til hf-eksamen i højere grad skulle have en professionsretning og en
praksisorientering via bl.a. praktikforløb og tematiserede fagpakker fx
inden for sundhed, økonomi, miljø mv. Det betød samtidig, at uddannel-
sen, til forskel fra de øvrige gymnasiale uddannelser, blev målrettet mod
erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelserne, da det er de
uddannelser, hf-studenterne typisk søger hen imod.
Det er stadig muligt for elever med en toårig hf-uddannelse at søge ind
på en universitetsbacheloruddannelse. Det forudsætter en udvidet fag-
pakke, som indeholder 250 timers ekstra undervisning. Den udvidede
fagpakke kan gennemføres i løbet af de to år en ordinær hf-uddannelse
tager, og det er dermed stadig muligt for en hf-elev, på to år, at opnå en
eksamen, der giver adgang til en universitetsuddannelse. Det kræver en
ekstra arbejdsindsats, men medvirker dermed også til, at den enkelte elev
tager aktivt stilling til senere studievalg.
Hvis en elev har afsluttet den ordinære toårige uddannelse til hf-
eksamen, dvs. uden en udvidet fagpakke, men efterfølgende ønsker ad-
11. december 2018
Sagsnr.:18/15635
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm. om ministeren mener, at HF-elevers vej til universitetet er besværliggjort efter gymnasiereformen, til undervisningsministeren
gang til en universitetsuddannelse, kan dette ske enten via supplerende
overbygningsforløb eller hf-enkeltfag.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2