Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
1988914_0001.png
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Kære Jesper Christensen
5. december 2018
Sagsnr.:18/15444
Tak for dit brev af 20. november 2018 vedr. økonomien på Europasko-
len.
Først og fremmest vil jeg gerne udtrykke min støtte til, at der oprettes en
gymnasieafdeling på Europaskolen, og jeg anerkender, at der kan være
højere udgifter pr. elev forbundet med at drive European Baccalaureate-
uddannelsen (EB) sammenlignet med stx.
I mit svar på den første henvendelse fra dig tilkendegav jeg derfor også,
at jeg ville undersøge muligheden for økonomisk at prioritere EB-
uddannelsen (de sidste tre klassetrin) og dermed understøtte et økono-
misk bæredygtigt udbud. Jeg kan også bekræfte, at jeg har afsøgt mulig-
heden for at give EB-uddannelsen en ekstra økonomisk håndsrækning,
men at det desværre ikke er lykkedes at få den nødvendige politiske op-
bakning til en prioritering heraf som led i dette års finanslov.
I dit seneste brev af 20. november 2018 skriver du, at det ikke vil være
muligt at åbne gymnasieafdelingen på Europaskolen som planlagt i sko-
leåret 2019/20, hvis der ikke gives et økonomisk grundtilskud (basis,
geografisk og uddannelsestype) samt en EB-takst til EB-uddannelsen,
der er ca. 30 pct. dyrere at drive end STX.
Det er ny melding for mig, at der udestår finansiering på 3 mio. kr., og at
yderligere tilskud i denne størrelsesorden er en nødvendig forudsætning
for, at tilbuddet kan oprettes fra skoleåret 2019/2020.
Det ser jeg selvsagt på med stor alvor. Der er imidlertid brug for at få
afdækket, hvad midlerne nærmere bestemt skal gå til, herunder hvor
mange elever der er tale om, og hvordan den generelle økonomi for til-
buddet ser ud. Det vil være nyttigt at få afdækket i en videre dialog.
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvor meget statslig finansiering der mangler for, at Europaskolens gymnasiedel kan åbne som planlagt til sommer, til undervisningsministeren
Hertil vil jeg også gerne gøre opmærksom på, at der ikke er noget lov-
givningsmæssigt til hinder for, at Københavns Kommune selv yder øko-
nomisk støtte til overbygningen. Berettigelsen til et statsligt taxametertil-
skud bortfalder ikke som følge heraf.
Jeg vil gerne understrege min fortsatte opbakning til, at der åbnes en
overbygning (EB-uddannelsen) på Europaskolen, og jeg er indstillet på
fortsat at afsøge mulighederne for en evt. løsning.
Derfor vil jeg bede mine embedsmænd om at invitere jer til et møde
snarest muligt med henblik på at få afdækket de nærmere forhold om-
kring økonomien samt mulige fremadrettede løsningsveje.
I det følgende vil jeg afslutningsvist uddybe det grundlag, som Europa-
skolen bygger på, og hvad de sidste tre klassetrin på Europaskolen er
berettiget til efter de gældende regler.
Københavns Kommune er som bekendt godkendt til at oprette og drive
associeret europaskole i tilknytning til Sankt Annæ Gymnasium, som er
en folkeskole med tilhørende kommunal gymnasieafdeling. Tilladelsen til
at oprette Europaskolen blev givet af daværende børne- og under-
visningsminister Christine Antorini den 24. august 2013 på baggrund af
en ansøgning fra Københavns Kommune af 15. november 2011. I peri-
oden mellem ansøgning fra Københavns Kommune og godkendelsen af
Europaskolen forløb en interessetilkendegivelses- og en ansøgningspro-
ces over for Europaskolernes Øverste Råd og en lovgivningsproces for
at etablere den retlige ramme.
Der blev i ansøgningen fra Københavns Kommune givet udtryk for, at
en Europaskole i København ville være et værdifuldt aktiv for at fasthol-
de og tiltrække internationale virksomheder, investeringer og kvalificeret
arbejdskraft og dermed understøtte økonomisk vækst og udvikling i hele
hovedstadsregionen.
I forbindelse med indledningen af ansøgningsproceduren over for Euro-
paskolernes Øverste Råd i januar 2012 om tilladelse til åbning af en asso-
cieret europaskole i Københavns Kommune blev der udarbejdet et for-
ståelsespapir mellem Københavns Kommune og Undervisningsministe-
riet om vilkårene for økonomi og kapacitet i januar 2012. Heraf fremgår
følgende:
Københavns kommune afholder alle udgifter i forbindelse med grundskoledelen inden
for kommunens eksisterende økonomiske rammer. Københavns Kommune forestår
alle forpligtelser i forbindelse med tilvejebringelse og vedligeholdelse af kapacitet til
Europaskolen for såvel folkeskoledelen som for gymnasiedelen.
Der kan, under forudsætning af, at der tilvejebringes bevillingsmæssig hjemmel, fra
staten ydes et taxametertilskud til driften af gymnasiedelen af Europaskolen. Taxa-
2
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvor meget statslig finansiering der mangler for, at Europaskolens gymnasiedel kan åbne som planlagt til sommer, til undervisningsministeren
meteret følger de gældende regler for tilskud til stx-uddannelserne, der er gældende for
stx-tilbud til danske elever. Taxameteret gives alene til elever, hvortil skolen ikke i
forvejen modtager anden finansiering, herunder tilskud fra EU.
Hjemlen til oprettelse af Europaskolen blev efterfølgende tilvejebragt
ved
lov nr. 455 af 7. maj 2013 om ændring af lov om institutioner for almengymna-
siale uddannelser og almen voksenuddannelse mv. og lov om folkeskolen (Etablering
af en Europaskole).
Heraf fremgår det, at undervisningsministeren kan tillade, at Køben-
havns Kommune opretter og driver en Europaskole i tilknytning til
Sankt Annæ Gymnasium. Yderligere fremgår det, at ministeren kan yde
tilskud til Københavns Kommunes drift af de sidste tre klassetrin på
Europaskolen. Tilskuddet fastsættes på baggrund af takster på de årlige
finanslove. Taxametret gives udelukkende på grundlag af elever, hvortil
Københavns Kommune i forvejen ikke modtager anden finansiering.
Det betyder også, at der kan ydes taxametertilskud, selvom Københavns
Kommune selv skulle vælge at prioritere midler til de sidste tre klassetrin.
Grundtilskud
Da Europaskolen ikke er et offentligt selvejende gymnasium, men hører
under Sankt Annæ Gymnasium, er Europaskolen ikke berettiget til at
modtage grundtilskud efter reglerne for grundtilskud for offentlige selv-
ejende gymnasier. Dermed er Europaskolen heller ikke underlagt de
samme pligter som selvejende institutioner.
Berettigelse til grundtilskud efter de gældende regler forudsætter, at der
er tale om et offentligt selvejende gymnasium oprettet efter reglerne her-
om. Oprettelse af Europaskolen som et offentligt selvejende gymnasium
vil kræve en lovændring.
Taxametertilskud
Europaskolen er berettiget til at modtage taxametertilskud per årselev for
elever på de sidste tre klassetrin svarende til stx-taksterne på finansloven.
Der er ikke hjemmel til et forhøjet taxametertilskud.
Samlet set følger vilkårene for økonomisk støtte således det forståelses-
papir, som blev udarbejdet mellem Københavns Kommune og Under-
visningsministeriet i januar 2012 i forbindelse med ansøgningsprocedu-
ren over for Europaskolernes Øverste Råd om tilladelse til åbning af en
associeret europaskole i Københavns Kommune.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
3