Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
1992663_0001.png
Notat om folkeskolers brug af vikarer i
undervisningen
Resume
For at belyse folkeskolernes brug af vikarer, har 320 folkeskoler med
normalundervisning i tre uger registreret detaljerede oplysninger om deres
undervisning. Skolerne har blandt andet opgjort hvor mange
undervisningstimer, der ikke bliver gennemført som planlagt, og hvilke
kvalifikationer en eventuel vikar har.
Skolernes indberetninger viser samlet set følgende:
3,2 procent af de samlede undervisningstimer bliver gennemført
med en
læreruddannet
vikar.
6,5 procent af timerne bliver gennemført med en vikar
uden
kvalifikationsgivende
uddannelse.
1,2 procent af timerne bliver gennemført med en
pædagoguddannet
vikar.
I 0,3 procent af timerne foregik der ikke undervisning.
Samlet set
er 11,1 procent af undervisningstimerne ikke blevet
gennemført som planlagt.
Baggrund for undersøgelsen
I forbindelse med vedtagelsen af lov
nr. 192 af 27. februar 2017 i
Folketinget om opfølgning på
folkeskolereformen mv. er det
forudsat i bemærkningerne til loven,
at Undervisningsministeriet vil følge
tæt, i hvilket omfang skolerne
bruger vikarer uden de i
folkeskolelovens kapitel 4 krævede
kvalifikationer.
Undervisningsministeren besluttede
på den baggrund, at der skal
indberettes oplysninger til Styrelsen
for It og Læring om folkeskolernes
brug af vikarer og deres
kvalifikationer, samt i hvilket
omfang undervisningen
gennemføres som planlagt.
Vikartimer defineres som planlagt
undervisning, der ikke gennemføres
med den planlagte underviser,
uanset underviserens
kvalifikationer og
ansættelsesforhold.
Med ’pla lagt u dervis i g’ e es,
at undervisningen har været
planlagt allerede i forbindelse med
skemaplanlægningen, fx ved
skoleårets start.
Med ’pla lagt u derviser’ e es,
at underviseren er skrevet ind og
står som underviser i den planlagte
undervisning.
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om at oplyse antallet af vikarer med og uden uddannelse for hhv. alle folkeskoler og alle privatskoler fordelt på kommunetype (bykommuner, mellemkommuner, landkommuner eller yderkommuner), til undervisningsministeren
1992663_0002.png
Undersøgelsen er gennemført som en stikprøve blandt 320 folkeskoler. I
perioden fra den 9. april 2018 til den 26. april 2018 (14 undervisningsdage)
har alle udvalgte skoler foretaget en registrering af den faktisk gennemførte
undervisning i alle skolens normalklasser.
I bilag 1 ’Metode’ ede for
gennemgås indberetningen nøjere, herunder den usikkerhed som knytter sig
til, at der er benyttet en stikprøve både af skoler og af uger i skoleåret.
Skolerne har indberettet følgende oplysninger om undervisningen:
A.
Antal undervisningstimer gennemført efter planen
B.
Antal undervisningstimer der
ikke
er gennemført efter planen
opdelt i forhold til:
a) Timer, hvor undervisningen er gennemført med en læreruddannet
vikar eller en vikar med særlige kvalifikationer
b) Timer, hvor undervisningen er gennemført med en
pædagoguddannet vikar eller en vikar med relevante
kvalifikationer
c) Timer, hvor undervisningen er gennemført af en vikar uden
kvalifikationsgivende uddannelse eller særlige/relevante
kvalifikationer)
d) Timer, hvor der ikke er foregået undervisning
Ovenstående timer er indberettet separat for:
1.
Indskolingen: børnehaveklasse - 3. klasse
2.
Mellemtrin/udskolingen: 4. klasse
9. klasse
3.
Den understøttende undervisning (alle klassetrin samlet)
Det anvendte indberetningsskema kan ses i bilag 2.
Resultater
Undersøgelsens formål er at give et indblik i, hvor mange timer der ikke
bliver gennemført som planlagt, samt hvilken uddannelsesbaggrund vikarene
har. Resultaterne fra indberetningen bliver gennemgået nedenfor.
Der indgår 314
1
skoler ud af de 320 deltagende skoler i det validerede
datasæt, jf. bilag 1. I tabel 1 på næste side er andelen af timer, som for disse
skoler er blevet gennemført efter planen, markeret med grønt. Samlet set er
88,9 procent af alle de indberettede undervisningstimer på tværs af alle
klassetrin og inklusiv den understøttende undervisning blev gennemført
efter planen. Understøttende undervisning har den højeste andel timer
gennemført efter planen på 91,1 procent, dernæst kommer de fagopdelte
timer i mellemtrinnet/udskolingen, hvor 88,8 procent af timerne er
1
To skoler indberettede ikke data og fire skoler er udeladt, fordi de har indberettet meget få
undervisningstimer i forhold til antal klasser på skolen og det har ikke været muligt via mail
eller telefon at få verificeret tallene.
2
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om at oplyse antallet af vikarer med og uden uddannelse for hhv. alle folkeskoler og alle privatskoler fordelt på kommunetype (bykommuner, mellemkommuner, landkommuner eller yderkommuner), til undervisningsministeren
1992663_0003.png
gennemført efter planen. Der er færrest timer, der er gennemført efter
planen, i indskolingen, hvor 87,9 procent af timerne blev gennemført som
planlagt.
Andelen af undervisningstimer, som
ikke
er blevet gennemført efter planen,
fordelt på de forskellige typer af ændringer, er markeret med blåt. Samlet set
er det 11,1 procent af undervisningstimerne, der ikke er blevet gennemført
som planlagt. Andelen af timer, der ikke gennemføres efter planen, er højest
i indskolingen, hvor det drejer sig om 12,0 procent af timerne. Andelen er
lavest i den understøttende undervisning, hvor 8,9 procent af timerne ikke
blev afholdt som planlagt.
Tabel 1. Oversigt over andel undervisningstimer, som ikke er gennemført
som planlagt, og hvordan disse timer er vikardækket.
Andel klokketimer:
Timer i
kompetenceområder/ Fagopdelte timer i
fagopdelte timer i
4. -9. klasse
bh.-3. klasse
A. Andel undervisningstimer
gennemført efter planen
Samlet
Andel
undervisningstimer ikke
gennemført efter planen
B. Andel undervisningstimer
gennemført med en
læreruddannet vikar eller en
vikar med særlige
kvalifikationer
C. Andel undervisningstimer
gennemført med en
pædagoguddannet vikar eller
en vikar med relevante
kvalifikationer
D. Andel undervisningstimer
gennemført af en vikar uden
kvalifikationsgivende
uddannelse eller
særlige/relevante
kvalifikationer
E. Antal timer, hvor der ikke er
foregået undervisning
Understøttende
undervisning (UU)
i Bh.-9. klasse
Samlet
bh.-9. klasse
inkl. UU
87,9%
12,0%
88,8%
11,2%
91,1%
8,9%
88,9%
11,1%
Ikke gennemført efter planen
3,2%
3,5%
2,3%
3,2%
1,9%
0,8%
1,2%
1,2%
6,8%
0,1%
6,6%
0,4%
5,2%
0,3%
6,5%
0,3%
Note: Tabellen er baseret på data fra 314 skoler. Se bilag 1 for en beskrivelse af metoden.
Kilde: Styrelsen for It og Læring
Af tabel 1 fremgår det også, at læreruddannede vikarer eller vikarer med
særlige kvalifikationer har stået for 3,2 procent af den samlede undervisning.
Andelen er højest på mellemtrinnet/udskolingen, hvor andelen er 3,5
procent. Indskolingen ligger på samme niveau med 3,2 procent og endelig
den understøttende undervisning med 2,3 procent.
3
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om at oplyse antallet af vikarer med og uden uddannelse for hhv. alle folkeskoler og alle privatskoler fordelt på kommunetype (bykommuner, mellemkommuner, landkommuner eller yderkommuner), til undervisningsministeren
1992663_0004.png
Der bliver brugt flere pædagoguddannede vikarer i den fagopdelte
undervisning i indskolingen end i den fagopdelte undervisning på
mellemtrinnet/udskolingen. I indskolingen er det 1,9 procent af
undervisning, der bliver gennemført med en pædagoguddannet vikar, mens
det på mellemtrinnet/udskolingen er 0,8 procent af undervisningen.
De fleste af vikartimerne blev gennemført med vikarer uden
kvalifikationsgivende uddannelse eller særlige/relevante kvalifikationer. Det
er således 6,5 procent af alle undervisningstimer, der bliver gennemført med
vikarer uden kvalifikationsgivende uddannelse eller særlige/relevante
kvalifikationer. Andelen er på samme niveau for den fagopdelte undervisning
i både indskolingen og på mellemtrinnet/udskolingen, nemlig 6,8 procent
henholdsvis 6,6 procent, mens andelen er lavere i den understøttende
undervisning. Her er andelen af timer, der bliver gennemført med en vikar
uden kvalifikationsgivende uddannelse eller særlige/relevante
kvalifikationer, 5,2 procent.
Det er meget få timer, hvor der ikke er foregået undervisning, samlet set er
det 0,3 procent af timerne.
Der er relativt stor forskel mellem skolerne på, hvor stor en andel af
undervisningstimerne, der ikke er blevet gennemført efter planen. Figur 1
viser fordelingen for de 314 skoler. Mindste værdi er 0 procent og højeste
værdi er 29,4 procent. To ud af tre skoler ligger i intervallet fra 7-15 procent.
Figur 1. Skolernes andel af den planlagte undervisning, der ikke
gennemføres som planlagt.
Antal skoler
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
0-2,4 2,5-4,9 5-7,4 7,5-9,9 10-12,4 12,5-14,9 15-17,4 17,5-19,9 over 20
procent procent procent procent procent procent procent procent procent
Andel timer ikke gennemført efter planen i alt
Note: Tabellen er baseret på data fra 314 skoler. Se bilag 1 for en beskrivelse af metoden.
Kilde: Styrelsen for It og Læring
4
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om at oplyse antallet af vikarer med og uden uddannelse for hhv. alle folkeskoler og alle privatskoler fordelt på kommunetype (bykommuner, mellemkommuner, landkommuner eller yderkommuner), til undervisningsministeren
1992663_0005.png
I tabel 2 ses, at der på skolerne i Region Hovedstaden er en større andel af
undervisningstimerne, der ikke gennemføres efter planen end skolerne i
resten af landet. I Region Hovedstaden er 11,9 procent af timerne ikke
gennemført efter planen, mens det tilsvarende tal for de øvrige regioner
samlet set er 10,9 procent.
En relativ stor andel af undervisningstimerne i Region Hovedstaden
gennemføres af en vikar uden kvalifikationsgivende uddannelse, nemlig 8,1
procent. Det tilsvarende tal for resten af landet er 5,9 procent.
Der er ikke vist en tilsvarende sammenligning af de øvrige regioner ift.
landsgennemsnittet, da der ikke er en væsentlig forskel blandt disse regioner
ift. landsgennemsnittet.
Tabel 2. Oversigt over andel undervisningstimer, som ikke er gennemført
som planlagt og hvordan disse timer er vikardækket. Opdelt på geografi.
Andel klokketimer:
Region Hovedstaden
A. Andel undervisningstimer
gennemført efter planen
Samlet
Andel
undervisningstimer ikke
gennemført efter planen
B. Andel undervisningstimer
gennemført med en
læreruddannet vikar eller en
vikar med særlige
kvalifikationer
C. Andel undervisningstimer
gennemført med en
pædagoguddannet vikar eller
en vikar med relevante
kvalifikationer
D. Andel undervisningstimer
gennemført af en vikar uden
kvalifikationsgivende
uddannelse eller
særlige/relevante
kvalifikationer
E. Antal timer, hvor der ikke er
foregået undervisning
Resten af landet
88,1%
11,9%
89,1%
10,9%
Ikke gennemført efter planen
2,9%
3,3%
0,7%
1,4%
8,1%
0,3%
5,9%
0,3%
Note: Tabelen er baseret på data fra 314 skoler (Region Hovedstaden: 61 skoler; resten af landet: 253
skoler). Se bilag 1 for en beskrivelse af metoden.
Kilde: Styrelsen for It og Læring
5
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om at oplyse antallet af vikarer med og uden uddannelse for hhv. alle folkeskoler og alle privatskoler fordelt på kommunetype (bykommuner, mellemkommuner, landkommuner eller yderkommuner), til undervisningsministeren
1992663_0006.png
I tabel 3 er skolerne delt op efter størrelse. På de store skoler (over 600
elever) er der en lidt større andel af undervisningstimerne, der ikke
gennemføres efter planen end på de små og mellemstore skoler. På de store
skoler gennemføres 11,5 procent af timerne ikke efter planen, mens tallet er
10,9 procent henholdsvis 10,8 procent for de små (under 300 elever) og
mellemstore (300-600 elever) skoler. Forskellen mellem de tre
skolestørrelser er dog lille og kan ligge inden for den almindelig tilfældige
variation.
Der ses endvidere, at jo mindre skolerne er, des mere har de sikret, at
vikartimerne blev gennemført med en læreruddannet eller
pædagoguddannet vikar. På de små skoler gennemføres 5,1 procent af
timerne med en vikar uden kvalifikationer. Tilsvarende er det 6,0 procent for
de mellemstore skoler og 7,2 procent for de store skoler.
Tabel 3. Oversigt over andel undervisningstimer, som ikke er gennemført
som planlagt og hvordan disse timer er vikardækket. Opdelt på
skolestørrelse.
Andel klokketimer:
Små skoler
A. Andel undervisningstimer
gennemført efter planen
Samlet
Andel
undervisningstimer ikke
gennemført efter planen
B. Andel undervisningstimer
gennemført med en
læreruddannet vikar eller en
vikar med særlige
kvalifikationer
C. Andel undervisningstimer
gennemført med en
pædagoguddannet vikar eller
en vikar med relevante
kvalifikationer
D. Andel undervisningstimer
gennemført af en vikar uden
kvalifikationsgivende
uddannelse eller
særlige/relevante
kvalifikationer
E. Antal timer, hvor der ikke er
foregået undervisning
Mellemstore
skoler
Store skoler
89,1%
10,9%
89,2%
10,8%
88,5%
11,5%
Ikke gennemført efter planen
3,7%
3,3%
3,0%
1,9%
1,3%
0,9%
5,1%
0,1%
6,0%
0,3%
7,2%
0,3%
Note: Tabellen er baseret på data fra 314 skoler. Se bilag 1 for en beskrivelse af metoden (små skoler:
95 skoler; mellemstore skoler: 124 skoler; store skoler: 95 skoler).
Små skoler: under 300 elever; mellemstore skoler: 300-600 elever; store skoler: over 600 elever
Kilde: Styrelsen for It og Læring
6
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om at oplyse antallet af vikarer med og uden uddannelse for hhv. alle folkeskoler og alle privatskoler fordelt på kommunetype (bykommuner, mellemkommuner, landkommuner eller yderkommuner), til undervisningsministeren
1992663_0007.png
Tidligere undersøgelser af folkeskolers brug af vikarer
Folkeskolernes brug af vikarer har senest været undersøgt 2011
2
.
Sammenligning af resultater fra 2011 til 2018 skal ske med varsomhed, da
undersøgelsernes fokus har været forskellige. Undersøgelsen i 2018 har haft
fokus på vikarernes kvalifikationer, mens undersøgelsen i 2011 havde fokus
på, hvorvidt vikartimerne kunne tælles med som undervisningstimer eller ej.
I undersøgelsen fra 2011 fandt man frem til, 91,2 procent af
undervisningstimerne blev læst efter planen. I nærværende rapport er det
tilsvarende tal 88,9 procent.
Rapporten over undersøgelsen i 2011 (og de tidligere undersøgelser) kan
findes her [LINK].
2
Også i 2010 og 2004 blev skolernes brug af vikarer undersøgt.
7
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om at oplyse antallet af vikarer med og uden uddannelse for hhv. alle folkeskoler og alle privatskoler fordelt på kommunetype (bykommuner, mellemkommuner, landkommuner eller yderkommuner), til undervisningsministeren
Bilag 1. Metode
Datagrundlaget til notatets opgørelser er baseret på en stikprøve, som er
udtrukket blandt alle folkeskoler med normalklasser. Stikprøven består af
320 skoler, hvilket svarer til ca. en fjerdedel af landets folkeskoler med
normalklasser. Endvidere er der valgt kun at registrere tal for tre skoleuger,
jf. nedenfor. Stikprøvemodellen er valgt for at kunne give et estimat for
brugen af vikarer i folkeskolen på landsplan uden samtidig at skulle belaste
sektoren unødigt meget med opgørelser og indberetninger af disse tal.
Stikprøven er tilfældigt udtrukket, men er stratificeret ud fra regioner og
skolestørrelse, således at de deltagende skoler ligger spredt ud over landet,
og er af varierende størrelse.
Registreringsperioden på knap tre uger (den 9. april til den 26. april 2018) er
valgt som et kompromis mellem på den ene side at have en tilstrækkelig lang
registreringsperiode, således at daglige variationer udjævnes, og på den
anden side ikke at belaste skolerne i unødigt lang tid.
Registreringsskemaet kan ses i bilag 2. Registreringsskemaet var tilgængeligt
for skolerne efter login på Styrelsen for It og Lærings indberetningsside.
Skolerne skulle ikke indberette den faktisk gennemførte undervisning på
daglig basis, men først efter registreringsperioden afslutning. For at hjælpe
skolerne med den praktiske daglige registrering, havde Styrelsen for It og
Læring udarbejdet to løsninger, som skolerne valgfrit kunne vælge mellem:
Et papirskema som skolen kunne kopiere og fx udfylde på daglig
basis. Efter de tre uger skulle skolen så manuelt summere alle timer
og indtaste resultatet på indberetningssiden.
Et Excel ark med flere faneblade, som skolerne kunne udfylde på
daglig basis. Efter de tre uger kunne skolen i et separat faneblad
aflæse de summerede timer og overføre dem til indberetningssiden.
Følgende tidsplan beskriver dialogen med skolerne og valideringen af de
indkomne timetal:
De udtrukne skoler og deres kommuner fik tilsendt varslingsmail fra
Styrelsen for It og Læring d. 5. marts 2018 om, at de var udtrukket til
at deltage i undersøgelsen.
Undersøgelsesperioden løb fra den 9. april til 26. april (uge 15-17).
Den 10. april fik skolerne tilsendt en reminder om, at
registreringsperioden netop var startet.
Den 24. april fik skolerne en reminder om, at registreringsperioden
var ved at slutte og at alle data skulle indberettes inden den 30. april.
8
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om at oplyse antallet af vikarer med og uden uddannelse for hhv. alle folkeskoler og alle privatskoler fordelt på kommunetype (bykommuner, mellemkommuner, landkommuner eller yderkommuner), til undervisningsministeren
Den 7. maj sendte styrelsen en valideringsmail ud til skoler, som
umiddelbart havde indberettet urealistisk mange hhv. få
undervisningstimer i forhold til antal klasser på skolen.
Den 14. maj sendte styrelsen rykker til de skoler, som endnu ikke
havde indberettet. Ny frist var den 17. maj.
Den 15. maj sendte styrelsen en valideringsmail til de skoler, som
umiddelbart havde en høj andel undervisningstimer, som ikke blev
gennemført efter planen.
Den 30. maj modtog alle skoler en kvitteringsmail med en opgørelse
over den andel af skolens planlagte undervisning, som ikke var
gennemført efter planen.
Styrelsen for It og Læring tog ultimo maj og primo juni telefonisk
kontakt til skoler, der endnu ikke havde indberettet og til skoler, der
havde indberettet atypiske timetal. Det lykkedes at få kontakt til
mange af kontaktpersonerne og få valideret skolernes tal, men det
lykkedes ikke at få kontakt til alle skoler trods gentagne forsøg.
Resultatet efter ovenstående validering er, at der er modtaget data fra 318
af de 320 udtrukne skoler. Det er en svarprocent på 99,4 procent, hvilket er
tilfredsstillende.
Fire skoler er herefter udeladt af beregningerne i notatet, fordi de har
indberettet meget få undervisningstimer i forhold til antal klasser på skolen
og det har ikke været muligt via mail eller telefon at få verificeret tallene.
Notatet baserer sig således på data fra 314 skoler.
Det må samlet konkluderes, at bortfaldet er meget lille i undersøgelsen, og
at datamaterialet derfor kan anses for at være repræsentativt for hele landet
(unbiased).
Det skal dog sa tidig æv es, at datai dsa li ge ’blot’ forløb over tre
skoleuger ud af de typisk 40 skoleuger på et skoleår. Dette kan give en bias i
resultaterne, såfremt de tre skoleuger er atypiske i forhold til hele skoleåret.
Dog medfører stikprøvemodellen, at resultaterne er underlagt en vis tilfældig
variation. Den formelle statistiske usikkerhed ligger på +/- 2-3 procentpoint.
STIL lægger i beskrivelsen af resultaterne til grund, at forskelle mellem
procentandele skal udgøre minimum et procentpoint, hvis de skal tillægges
reel betydning og ikke med lige så stor sandsynlighed stammer fra statistisk
usikkerhed.
Afslutningsvis skal det bemærkes, at resultaterne ikke kan opgøres på
kommuneniveau, da datagrundlaget er 314 skoler, der ikke er
repræsentative på kommuneniveau.
9
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 85: Spm. om at oplyse antallet af vikarer med og uden uddannelse for hhv. alle folkeskoler og alle privatskoler fordelt på kommunetype (bykommuner, mellemkommuner, landkommuner eller yderkommuner), til undervisningsministeren
1992663_0010.png
Bilag 2. Indberetningsskema
Antal klokketimer
Timer i
børnehaveklassens
kompetenceområder Fagopdelte
og fagopdelte timer i
timer i
1.-3. klasse
4.-9. klasse
Antal planlagte undervisningstimer i
alle klasser
(A+B+C+D+E)
A. Antal undervisningstimer gennemført
efter planen
B. Antal undervisningstimer gennemført
med en læreruddannet underviser eller
en underviser med særlige
kvalifikationer
C. Antal undervisningstimer gennemført
med en
pædagoguddannet underviser eller en
underviser med relevante kvalifikationer
D. Antal undervisningstimer gennemført
af en underviser uden
kvalifikationsgivende uddannelse eller
særlige/relevante kvalifikationer
E. Antal timer, hvor der ikke er foregået
undervisning
Understøttende
undervisning
(UU) i bh.-9.
klasse
Hvordan er det elektroniske indberetningsskema bygget op?
Kolonner:
Indberetningsskemaet er inddelt i tre kolonner. Undervisningstimer i bh.-3.
klasser indberettes samlet i en kolonne for sig, undervisning i 4.-9. klasser
indberettes samlet og endelig skal al understøttende undervisning i bh.-9.
klasse indberettes samlet. Den understøttende undervisning skal opgøres
separat, fordi kravene til underviserne er forskellig fra fag-underviserne.
Rækker:
Rækkerne angiver:
Antal planlagte undervisningstimer i alt (grøn række)
Antal undervisningstimer gennemført efter planen (grøn række)
Antal undervisningstimer ikke afholdt efter planen. Denne kategori er
opdelt i fire undergrupper (de blå rækker).
Ikke gennemført efter planen
10