Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
Notat om folkeskolers brug af vikarer i
undervisningen
Resume
For at belyse folkeskolernes brug af vikarer, har 320 folkeskoler med
normalundervisning i tre uger registreret detaljerede oplysninger om deres
undervisning. Skolerne har blandt andet opgjort hvor mange
undervisningstimer, der ikke bliver gennemført som planlagt, og hvilke
kvalifikationer en eventuel vikar har.
Skolernes indberetninger viser samlet set følgende:
3,2 procent af de samlede undervisningstimer bliver gennemført
med en
læreruddannet
vikar.
6,5 procent af timerne bliver gennemført med en vikar
uden
kvalifikationsgivende
uddannelse.
1,2 procent af timerne bliver gennemført med en
pædagoguddannet
vikar.
I 0,3 procent af timerne foregik der ikke undervisning.
Samlet set
er 11,1 procent af undervisningstimerne ikke blevet
gennemført som planlagt.
Baggrund for undersøgelsen
I forbindelse med vedtagelsen af lov
nr. 192 af 27. februar 2017 i
Folketinget om opfølgning på
folkeskolereformen mv. er det
forudsat i bemærkningerne til loven,
at Undervisningsministeriet vil følge
tæt, i hvilket omfang skolerne
bruger vikarer uden de i
folkeskolelovens kapitel 4 krævede
kvalifikationer.
Undervisningsministeren besluttede
på den baggrund, at der skal
indberettes oplysninger til Styrelsen
for It og Læring om folkeskolernes
brug af vikarer og deres
kvalifikationer, samt i hvilket
omfang undervisningen
gennemføres som planlagt.
Vikartimer defineres som planlagt
undervisning, der ikke gennemføres
med den planlagte underviser,
uanset underviserens
kvalifikationer og
ansættelsesforhold.
Med ’pla lagt u dervis i g’ e es,
at undervisningen har været
planlagt allerede i forbindelse med
skemaplanlægningen, fx ved
skoleårets start.
Med ’pla lagt u derviser’ e es,
at underviseren er skrevet ind og
står som underviser i den planlagte
undervisning.