Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
1988893_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 73 (Alm. del):
I brev af 20. november 2018 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj
(EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 73:
”På mange folkeskoler laves elevplaner på kommercielle it-platforme,
som kommunen har valgt at anvende. Hvordan sikres det, at data fra
elevplanerne ikke samkøres eller ved en fejl offentliggøres, og hvilke sik-
kerhedsforanstaltninger forhindrer misbrug/datalæk i de tilfælde, hvor it-
platformen sælges til andre, eller hvor opgaven ved et kommende udbud
overdrages til en anden udbyder?”
Svar:
Den 25. maj 2018 fik
EU’s
nye databeskyttelsesforordning (GDPR) di-
rekte virkning i Danmark. En vigtig del af grundlaget for databeskyttelse
er, at der er en dataansvarlig for alle persondatabehandlinger. Når kom-
muner vælger at anvende en specifik it-platform til udarbejdelse af elev-
planer på folkeskolerne, er kommunerne dataansvarlige. Det er derfor
kommunernes ansvar, at der indgås en databehandleraftale mellem
kommunen og leverandøren af it-platformen.
Databehandleraftalen skal indeholde instrukser om bl.a. sikkerhedsforan-
staltninger i it-platformen og instrukser om, hvad leverandøren, i egen-
skab af databehandler, må anvende personoplysningerne til. Det er der-
med instrukserne i databehandleraftalen mellem kommunen og leveran-
døren og kommunernes tilsyn med leverandørerne, der skal sikre, at data
fra elevplanerne ikke samkøres, videregives til tredjeparter eller offentlig-
gøres ved en fejl.
I forhold til forhindring af misbrug og datalæk ved leverandørskifte pga.
salg eller nyt udbud, skal der ved leverandørskifte indgås en ny databe-
handleraftale. Der er desuden krav om, at databehandleraftaler skal inde-
holde bestemmelser om håndtering af data ved ophør af en leverandørs
ydelse til kommunen, fx at data slettes eller tilbageleveres på en bestemt
måde.
14. december 2018
Sagsnr.:18/15417
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 73: Spm. om, hvordan det sikres, at data fra elevplanerne ikke samkøres eller ved en fejl offentliggøres, til undervisningsministeren
1988893_0002.png
Undervisningssektoren bliver stadig mere digitaliseret, og digitalisering
giver nye muligheder i undervisningen. Men mulighederne i digitaliserin-
gen skærper samtidig behovet for at skabe tryghed hos elever og forældre
i forhold til, hvordan kommuner og skoler håndterer data. Jeg er derfor
meget opmærksom på vigtigheden af retningslinjer og refleksion om-
kring brugen af data på undervisningsområdet.
På baggrund af aftalen om kommunernes økonomi for 2018 offentlig-
gjorde regeringen og KL i september 2018 derfor fem dataetiske prin-
cipper for brugen af børn og unges data på de enkelte folkeskoler.
1
For-
målet med principperne er at understøtte folkeskolens arbejde med reg-
lerne i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Med aftalen om kommunernes økonomi for 2018 blev regeringen og KL
også enige om at skabe en mere sikker ID- og loginløsning målrettet
skolebørn, der kan supplere det nuværende UNI-login.
Regeringen har desuden igangsat et arbejde med forenkling af elevpla-
nen. Det er målet med forenkling af elevplanen, at elevplanen i højere
grad end i dag bliver et enkelt og brugbart redskab til løbende evaluering
af elevernes udbytte af undervisning, dialog mellem skole og hjem og
forventningsafstemning i forhold til elevens uddannelsesvalg.
Med forenkling af elevplanen vil der også blive taget stilling til, hvilke
data det er sagligt, nødvendigt og relevant, at den forenklede elevplan
indeholder. Jeg er eksempelvis skeptisk i forhold hensigtsmæssigheden i
at indsamle data om elevernes personlige og sociale kompetencer. Derfor
er jeg glad for, at vi med den politiske aftale fra november 2018 ”Fra
folkeskole til faglært
– Erhvervsuddannelser til fremtiden”
er blevet eni-
ge om at nedsætte en ekspertgruppe, som skal vurdere rammerne for
fremtidens uddannelsesparathedsvurderinger, herunder vægtningen mel-
lem de faglige, praksisfaglige, sociale og personlige færdigheder.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
1
https://uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2018/sep/180927-regeringen-og-kommunerne-lancerer-fem-
dataetiske-principper
2