Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
1974979_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.:
E-mail:
www.stil.dk
CVR-nr.:
Svar på spørgsmål 59 (Alm. del):
I brev af 14. november 2018 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj
(EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 59:
Vil ministeren kommentere artiklen ”SOSU-elever
falder i stor stil fra
uddannelsen”, kommunalsundhed.dk den 13/11 2018, hvor det fremgår
at SOSU-elever dropper dobbelt så hyppigt ud som elever fra andre er-
hvervsuddannelser?
Svar:
Det er bekymrende med den relativt høje frafaldsprocent på social- og
sundhedsuddannelserne, da der både i kommuner og regioner rapporte-
res om mangel på social- og sundhedspersonale.
Denne udfordring skal tages alvorligt, og regeringen har derfor som led i
finanslovsforhandlingerne foreslået at afsætte 50 mio. kr. årligt i perioden
2019-22 til initiativer målrettet rekrutterings- og frafaldsudfordringer på
ældre- og sundhedsområdet.
Regeringen har i den forbindelse iværksat en kortlægning af rekrutte-
rings- og frafaldsudfordringerne, som skal danne grundlag for initiativer
på området. Regeringen er samtidig i dialog med Folketinget om sagen
og drøfter praktikpladsniveauer med KL, Danske Regioner og FOA.
Derudover fremlagde regeringen i september udspillet
’Fra folkeskole til
faglært
– erhvervsuddannelser til fremtiden’, som skal sikre,
at endnu
flere vælger
og gennemfører
en erhvervsuddannelse, herunder en
social- og sundhedsuddannelse.
Målet er bl.a. at øge kvaliteten og reducere frafaldet på erhvervsuddan-
nelserne herunder på social- og sundhedsuddannelserne f.eks. ved at
voksne elever får mulighed for at tage det nye forløb GF+, som er et 10
ugers forløb målrettet uafklarede elever samt elever med behov for op-
26. november 2018
Sagsnr.:18/15109
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om at kommentere artiklen "SOSU-elever falder i stor stil fra uddannelsen, til undervisningsministeren
kvalificering af deres generelle almene og erhvervsfaglige kompetencer
med henblik på senere at kunne opfylde overgangskravene til hovedfor-
løbet. Dette vil komme mange voksne elever til gavn herunder de kom-
mende elever på social- og sundhedsuddannelserne.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2