Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 58 (Alm. del):
I brev af 12. november 2018 har udvalget efter ønske fra Jacob Mark
(SF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 58:
”Hvad
er ministerens holdning til den nye test udviklet af NordicMetrics,
der måler på elevernes udvikling i livsfærdigheder, som omtales i artiklen
”Lærerforeningen: Er personlighedstest på vej ind i folkeskolen?”, skole-
liv.dk den 6. november 2018?”
Svar:
Folkeskolelovens formålsparagraf lægger op til, at folkeskolen ikke kun
skal give elevernes kundskaber og færdigheder, men også bidrage til ele-
vernes alsidige udvikling.
Folkeskolen skal udvikle elevernes sociale og personlige kompetencer,
men jeg mener ikke, at personlighedstest understøtter opgaven.
Personlighedstest er typisk noget, der anvendes på voksne, fx i forbindel-
se med en ansættelsessituation, og ikke på børn, der jo netop er i færd
med at danne deres personlighed.
Uden at kende NordicMetrics’
test frygter jeg, at personlighedstest
gene-
relt risikerer at bidrage til stress og usikkerhed blandt børn og unge i
folkeskolen. Disse test beskæftiger sig typisk, modsat faglige test, med
egenskaber og karaktertræk ved elevernes personlighed. En ting er at
blive testet i afkodning eller sandsynlighedsregning. Det er noget helt
andet, at skolen vurderer ens indre motivation, samarbejdsevner og em-
pati i et spørgeskema.
Jeg er derfor også enig med Jeanette Sjøberg fra DLF, når hun i artiklen
efterspørger en diskussion. Personlighedstest i folkeskolen forudsætter
en diskussion af behovet for og formålet med testene, herunder om børn
i folkeskolen er tilstrækkeligt modne til sådanne test, og om lærere har
10. december 2018
Sagsnr.:18/14963