Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
1986081_0001.png
NOTAT
Status til Driftsstyregruppe for infrastruktur i BPI,
den 3. november 2017
Programmet har gennem de sidste år haft stort fokus på at understøtte
kommunerne i, at de ansatte på skolerne har gode rammer for at overholde
de gældende og annoncerede nye sikkerhedsbestemmelser omkring data,
særligt ved håndtering af elevers data. Programmet arbejder med en række
initiativer i den forbindelse.
Analyse af autoritative kilder til brugerstyring
KL har oprindeligt ønsket en analyse i nærværende fællesoffentlige BPI-
samarbejde vedr. anvendelse af autoritative kilder med det formål at sikre
konkrete og opdaterede data vedr. elev-forældre-relationen. Da der ikke
kunne afsættes uforbrugte 2016-midler til dette i det fælles projekt, har KL
designet en analyse med udgangspunkt i kommunernes behov for afdæk-
ning af arbejdsprocesser mellem cpr-registeret og de elevadministrative
systemer. Analysen er gennemført af Lakeside og består af flere dele, her-
under interview med leverandørerne af de elevadministrative systemer, in-
terview med skolesekretærer og en spørgeskemaundersøgelse ligeledes
blandt skolesekretærer. Analysen ventes færdiggjort inden jul.
KL stiller udkast til nævnte analyse til rådighed for Strand & Donslund-
analysen vedr. afdækning af brugerscenarier, da KL vurderer, denne under-
søgelse på visse punkter overlapper med analysen fra Lakeside. KL håber,
at man ved at stille udkastet til analysen fra Lakeside til rådighed kan skabe
mulighed for, at Strand & Donslund inden for de aftalte rammer for analysen
kan sætte fokus på mere komplekse arbejdsprocesser, som kan omfatte
personfølsomme data.
Databehandleraftaler vedr. digitale læremidler
KL har udsendt brev til alle kommuner vedr. de lovpligtige databehandleraf-
taler, som kommunerne skal indgå med deres leverandører af bl.a. lærings-
platforme og digitale læremidler for at sikre, at leverandørerne sørger for den
fornødne sikkerhed i behandlingen af personoplysninger.
Det er kommunen som dataansvarlig
og ikke nødvendigvis den enkelte
skole
der er forpligtet til at indgå en databehandleraftale med leverandøren
af et digitalt læremiddel, som anvendes i kommunen.
Derfor vil alle skoler i en kommune, som indkøber det samme digitale lære-
middel og anvender det på samme måde, kunne anvende/henvise til den
databehandleraftale, som kommunen har indgået med leverandøren.
Dato: 19. oktober 2017
Sags ID: SAG-2017-05506
Dok. ID: 2425571
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3301
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 3
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986081_0002.png
NOTAT
KL og KOMBIT har udarbejdet en skabelon for databehandleraftaler , som
kan lette kommunernes arbejde på dette område betragteligt.
Materiale vedr. juridisk klassifikation - Aula og læringsplatforme
I forbindelse med BPI's arbejde med datasikkerhed er der udarbejdet en
oversigt over juridisk klassifikation på centrale informationstyper inden for
skole- og dagtilbudsområdet hvad angår Aula og læringsplatforme.
Den juridiske klassifikation findes som bilag sammen med en række
henvisninger til gældende lovgivning. Materialet er præsenteret for kommu-
nen og udsendt til de kommunale BPI-kontaktpersoner i september.
Informationstyperne i klassifikationen er klassificeret ud fra det, BPI har kun-
ne afklare som den generelle, tiltænkte hensigt med behandling af data. I
den enkelte kommune kan behandlingspraksis afvige, hvilket kan have be-
tydning for klassifikationen. Ligeledes skal man være opmærksom på, at
adgangsstyring ikke kun beror på klassifikation, men bl.a. også mængden af
data, der tilgås.
Klassifikationen er dermed ikke en endegyldig sandhed, men skal ses som
input til kommunens arbejde. Klassifikationen er samtidig ikke statisk, og
afhænger også af ny viden, herunder afgørelser på baggrund af databeskyt-
telsesforordningen.
Vedr. følgelov "Forslag til lov om ændring af lov om retshåndhævende
myndigheders behandling af personoplysninger
[…]"
og vejlednings-
lovens §15 g
Som en naturlig del af KL's arbejde for at understøtte kommunernes arbejde
for at håndtere børn og unges data lovmedholdeligt og sikkert indgav KL i
september et høringssvar til Justitsministeriet vedrørende et forslag om æn-
dring af vejledningsloven (lov 69) som følge af bl.a. databeskyttelsesloven
og databeskyttelsesforordningen, da det ikke står klart for KL, hvordan vej-
ledningsloven er dækkende i denne sammenhæng.
Som udgangspunkt er KL enig med STIL i, at §15 kan bibeholdes, men vur-
derer, at der skal mere til for at leve op til databeskyttelsesforordningen. På
den baggrund indgav KL sit høringssvar. Oven på Justitsministeriets svar
står KL fortsat tilbage med ubesvarede spørgsmål, bl.a. hvad der skal til, for
at "dokumenteret instruks fra den dataansvarlige" er tilstrækkelig til at opfyl-
de GDPR.
Justitsministeriet vurderer, at § 15 g, stk. 2, i vejledningsloven, er i overens-
stemmelse med reglerne i databeskyttelsesforordningens artikel 28, stk. 3,
litra a. Det bemærkes, at det følger af artikel 28, stk. 3, litra a, at en databe-
handlers behandling skal være reguleret i en kontrakt eller et andet retligt
dokument, og at databehandleren kun må behandle personoplysninger efter
dokumenteret instruks fra den dataansvarlige.
Justitsministeriet oplyser derfor, at idet databehandlerens behandling er
reguleret i lov, jf. vejledningslovens § 15 g, stk. 2, finder ministeriet ikke
1
1
Dato: 19. oktober 2017
Sags ID: SAG-2017-05506
Dok. ID: 2425571
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3301
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 3
http://www.kombit.dk/indhold/skabelon-databehandleraftaler-mellem-
kommuner-og-it-leverand%C3%B8rer
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986081_0003.png
NOTAT
grundlag for at ændre bestemmelsen som en konsekvens af databeskyttel-
sesforordningen i dette lovforslag.
Status på anskaffelse og implementering af læringsplatforme
96 kommuner har på nuværende tidspunkt investeret i læringsplatforme,
nogle kommuner endda to gange grundet ændringer i markedet. De reste-
rende 2 kommuner er i færd med at udarbejde kontrakter med deres valgte
leverandør(er). Dermed ventes størstedelen af kommunerne at have udbredt
en læringsplatform til deres skoler med udgangen af 2017 som aftalt i Afta-
len om brugerportalsinitiativet fra oktober 2014.
I knap tre fjerdedele af kommunerne anvendes læringsplatformen på den
typiske skole af mere end halvdelen af det pædagogiske personale i enkelte
eller størstedelen af fagene, viser en spørgeskemaundersøgelse foretaget af
KL i juni 2017.
Kommunerne har gennemført forskellige tiltag for at introducere det pæda-
gogiske personale for læringsplatformen. Særligt den generelle/tekniske
introduktion er udbredt, men knap tre fjerdedele af kommunerne har også
gjort brug af praksisnære kurser og lign.
Ti kommuner forklarer desuden, at de har arbejdet med uddannelse af su-
perbrugere, ambassadørfunktioner, læringsplatformvejledere eller på anden
vis udpeget særlige ressourcepersoner. Af andre tiltag nævnes også tovhol-
dergrupper, inspirationseftermiddage og cafemøder, frikøb af lærere til prak-
sisnær kompetenceløft samt instruktionsvideoer og andet materiale.
Status på Aula-projektet efter endt afklaringsfase
Afklaringsfasen blev gennemført planmæssigt i perioden 7. august til 29.
september 2017. En prototype af Aula har været genstand for workshops
med referencegrupper indenfor alle brugertyper på tværs af landet, og en
implementeringshåndbog er udsendt til alle kommuner 15. august 2017 med
god respons.
Dialogmøder om implementeringen og særligt organisering af projektet i de
enkelte kommuner finder sted på 10 møder landet over i oktober og novem-
ber 2017.
Leverandører af 3. parts-løsninger (via widgets eller direkte integrationer),
der skal fungere sammen med Aula, er inviteret til 1. runde af dialogmøder.
De foreløbigt afholdte møder peger på stor interesse.
Kommunikation omkring Aulas rolle som platform for god og effektiv kom-
munikation og plads til mere indirekte funktioner via udstilling af widgets fra
andre specialløsninger har affødt udbredt interesse fra markedet. I denne og
de næste måneder er der inviteret til dialog med potentielle leverandører
inkl. leverandører af alle læringsplatforme, administrative systemer, løsnin-
ger til daginstitutioner m.fl.
Dato: 19. oktober 2017
Sags ID: SAG-2017-05506
Dok. ID: 2425571
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3301
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 3 af 3