Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
1986079_0001.png
NOTAT
Bilag 2d: Orientering vedr. KLs program for BPI
Driftstyregruppe for infrastruktur i BPI, den 8. maj 2017
1. Fokus på øgning af den generelle sikkerhed på skoleområdet
Det er programmets forventning at både datamængden i læringsplatformene
og kommunernes behov hvad angår sikkerhed vil være stigende i den kom-
mende tid, og at flere kommuner vil se et behov for at deres medarbejdere
skal anvende yderligere sikkerhed ud over UNI-Login.
For medarbejdere har programmet fokus på at kommunerne skal have afkla-
ret hvordan de får et højere autentifikationsniveau end hvad UNI-Login kan
tilbyde, jf. Datatilsynets tilgang. I mange kommuner forventes det at der vil
være behov for at det generelle sikkerhedsniveau i kommunerne øges frem
til årsskiftet 2018/2019, og herunder at medarbejdere på folkeskole- og dag-
tilbudsområdet har mulighed for login med mere end én faktor. KL arbejder
på at afdække hvilke muligheder kommunerne har for at øge sikkerheden,
samtidig med at der skal være blik for de omkostninger, der er forbundet
med det for kommunerne f.eks. ved at få større værdi af allerede foretaget
investeringer.
Flere kommuner ytrer ønske om en større sammenhæng mellem skoleom-
rådet og de øvrige forvaltningsområdet og den kommunale rammearkitektur,
fordi det vil nedsætte de driftsmæssige omkostninger og skabe bedre sam-
menhæng mellem kommunens sikkerhedsmæssige tiltag. Et større antal
kommuner efterspørger i den sammenhæng en afsøgning af mulighederne
for etablering af kobling mellem UNI-login og kommunernes administrative
AD og/eller deres såkaldte skole-AD.
BPI-sikkerhedsprojektet arbejder desuden på at komme med elementer der
kan anvendes i forhold til den enkelte kommunes risikovurdering på folke-
skole- og dagtilbudsområdet og de særlige forhold der gør sig gældende
her, herunder også under hensyntagen til den fællesoffentlige referencearki-
tektur for brugerstyring.
Som en del af understøttelsen af kommunernes afklaring af den lokale sik-
kerhedshåndtering udsender programmet klassifikationen over data til vej-
ledning for kommunerne. Det er ikke forventningen at der ændres væsentligt
i klassifikationen ift. hvad der blev forelagt Datatilsynet. Det er dog den en-
kelte kommunes egen risikovurdering der er afgørende for hvilket autentifi-
kationsniveau der skal anvendes til at tilgå data.
Kommunernes øgede fokus på sikkerhed omfatter også de behov, der er
fremstillet ifm. det igangværende arbejde med UNI-Login løsningsbeskrivel-
se, SLA og dialogen om uddybning af vejledningslovens databehandlerafta-
le.
Dato: 1. maj 2017
Sags ID: SAG-2017-02362
Dok. ID: 2347306
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3301
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 3
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986079_0002.png
NOTAT
2. Opmærksomhedspunkter ift. UNI-Login
Programmet ser en række aspekter der vurderes nødvendige at adressere
ift. videreudvikling af UNI-Login og det videre samarbejde. Aspekterne har
alle været rejst på tidligere styregruppemøder som en del af KLs ønsker til
videreudvikling af UNI-Login, eller i den fælles sikkerhedsgruppe mellem KL,
STIL og KOMBIT.
Løsningsbeskrivelse på UNI-Login
Programmet har modtaget løsningsbeskrivelse på UNI-Login, men det leve-
rede er ikke i overensstemmelse med det aftalte på sidste styregruppemøde,
herunder ift. detailniveau og kommunerne som målgruppe. Løsningsbeskri-
velsens er i den fremsendte udgave meget overordnet, og i høj grad en til-
slutningsvejledning til leverandører og ikke henvendt til kommuner som el-
lers aftalt.
Løsningsbeskrivelse og tilstrækkelig dokumentation om UNI-Login i øvrigt, er
nødvendigt for at kommunerne som dataansvarlige kan opnå tilstrækkelig
indsigt til at varetage deres forpligtelser.
KL har tidligere meldt disse behov for detailniveau, målgruppe osv, ind til
STIL, som input til den fremsendte produktbeskrivelse ved løsningsbeskri-
velse forud for at arbejdet blev påbegyndt. KL har pba. STILs første oplæg til
løsningsbeskrivelse samlet input fra flere kommuner og fremsendt disse til
STIL som del af kvalitetssikringen. KL har endvidere foreslået at der afhol-
des møde mellem KL, STIL og Nine for at sikre at næste version af løs-
ningsbeskrivelsen rammer plet.
Dato: 1. maj 2017
Sags ID: SAG-2017-02362
Dok. ID: 2347306
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3301
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 3
Videreudvikling af UNI-Login
Som drøftet på sidste møde i styregruppen den 10. februar, har KL en række
udviklingsønsker til UNI-Login. STIL har inddelt ønskerne i henholdsvis
presserende udvikling, udvikling under initiativ 7.5 og ønsker der kræver
yderligere analyse.
På baggrund af drøftelsen den 10. februar har KL modtaget en pipeline for
UNI-Login. KL oplever dog ikke at pipelinen alene opfylder behovet for over-
blik over udviklingsindsatser, herunder hvordan de 2,0 mio. kr. til UNI-Login
udvikling ifm. de mest presserende opgaver fordeles.
Der er kommuner, der har ytret bekymring omkring prioriteringerne. Det er
nødvendigt for KL at kende estimaterne for de forskellige udviklingsemner
og analyser, for at kunne bidrage til en prioritering af ønskerne der i størst
mulig grad lever op til kommunernes behov.
KL har desuden en bekymring ift. analyse af etablering af et autoritativt elev-
register. KL har ytret ønske om at blive inddraget i analysen af etablering af
et eventuelt elevregister, så det kan afvejes ift. det forretningsmæssige be-
grundelse. Der er uklarhed omkring STILs ønske for et elevregister, og KL
har anmodet om en beskrivelse af hvad STIL forventer vil være omfattet af
et elevregister, ligesom der er anmodet om beskrivelse af en fremtidig mål-
arkitektur for UNI-Login.
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986079_0003.png
NOTAT
3. Kommunernes anskaffelse af læringsplatforme
Knap 90 kommuner har nu anskaffet en læringsplatform, og de resterende
kommuner er i anskaffelsesproces. Det er forventningen at de sidste kom-
muner anskaffer i foråret 2017, så de kan påbegynde implementering på
skolerne ifm. det nye skoleår 17/18.
Programmet ser fortsat en væsentlig udfordring ift. leverandørsituationen,
hvor der er seks leverandører på markedet, hvor kun to er dominerende.
KMD leverer nu ifølge programmets opgørelser til 44 af kommunerne, med
løsningerne MinUddannelse og KMDEduca, hvoraf sidstnævnte vil blive
udfaset. Den anden dominerende leverandør er Meebook, der leverer til
omkring 35 af kommunerne. De resterende leverandører leverer til enkelte
eller få kommuner.
Dato: 1. maj 2017
Sags ID: SAG-2017-02362
Dok. ID: 2347306
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3301
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 3 af 3
4. Udbuddet af Aula
Den 21. januar blev det offentliggjort, at følgende fire leverandører var blevet
prækvalificeret og dermed inviteret til at afgive tilbud:
Assemble A/S i samarbejde med Meebook, Avanade og TDC Ho-
sting
CSC Danmark A/S i samarbejde med Hello Group, Mediaworkers og
Vigilo
Netcompany IT and Business Consulting i samarbejde med Frogg
og Advice
Systematic A/S i samarbejde med Ist Danmark og TDC Hosting
Udbuddet af Aula forløber som planlagt, og den 7. marts modtog KOMBIT
tilbud fra de prækvalificerede leverandører. Som et led i valget af leverandør
til Aula indgår praktiske prøver, hvor brugere har prøvet prototyper af de
løsninger tilbudsgiverne har budt ind med. De praktiske prøver er blevet
gennemført i marts og april med henholdsvis lærere/pædagoger, elever og
forældre. Prøverne forløb godt og gav god viden omkring de tilbudte løsnin-
ger og input til selve udbudsprocessen.
Det endelige udbudsmateriale blev offentliggjort den 21. april 2017, hvorefter
tilbudsgiverne nu kan arbejde med at justere deres endelige tilbud, som skal
leveres til KOMBIT den 15. maj 2017.
KOMBIT forventer at indgå kontrakt med den valgte leverandør ultimo juni
2017.
./.
Som bilag findes en status på udbuddet med tidsplan.