Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
1986073_0001.png
Nyt fra Brugerportalsinitiativet
Nyhedsbrev vedr. Brugerportalsinitiativet fra KL, 20. december 2016
Subscribe
Past Issues
Side 1 af 3
Translate
View this email in your
browser
Kære BPI-kontaktpersoner.
Mens andre byder 2017 velkommen med nytårsraketter, runder BPI året af med at skyde gang i udbuddet
af Aula. KOMBIT har netop sat gang i prækvalifikationsprocessen, og sidst i januar bliver det offentliggjort,
hvilke fire leverandører, der bliver inviteret til at byde ind på opgaven med at skabe Aula.
Vi ved, at forventningerne til Aula er store, ikke mindst når det gælder brugervenlighed. Og i mine øjne har
KOMBIT valgt en udbudsmetode, der netop går efter at indfri disse forventninger. De udvalgte tilbud skal
rumme prototyper, der skal testes af elever, pædagogisk personale og forældre, og siden begynder en
forhandling mellem producenterne og KOMBIT. På den måde får tilbudsgiverne de bedst mulige
betingelser for matche deres tilbud til kommunernes og brugernes behov og ønsker. I kan læse mere om
processen her i nyhedsbrevet.
Udbuddet er selvsagt en af de helt store milepæle i BPI-programmet. Men jeg hæfter mig også ved, at
året har budt på støt udvikling i implementeringen af læringsplatforme landet over. Det sker i forskellige
tempi, og ikke uden bump, men fremad går det. Bumpene er vanskelige helt at undgå i store
implementeringsforløb, men oftest bliver det løst og vi kommer forbi dem – som i Aalborg, som indledte
skoleåret med it-nedbrud, men hvor vi nu hører, at der er driftstabilitet. Samtidig hører vi fra skoleledere
at læringsplatformen har fået de ansatte til at tale om pædagogik og didaktik som aldrig før.
I 2017 skal der blandt meget andet arbejdes videre med at sikre, at BPI implementeres og forankres i
jeres kommuner. Her fra KL vil vi arbejde for, at vi kan understøtte jeres videndeling, og udveksling af
implementeringserfaringer af både læringsplatformene og forberedelse af Aula.
Hele BPI-holdet vil gerne benytte dette årets sidste nyhedsbrev til at ønske jer en rigtigt glædelig jul – og
ikke mindst et godt 2017 med endnu mere godt BPI-samarbejde.
Kit Roesen, programchef for Brugerportalsinitiativet, KL
Aula er gået i udbud
KOMBIT har nu begyndt
prækvalifikationen i forbindelse med
udbuddet af Aula. Fristen for at søge om
at blive prækvalificeret er 9. januar 2017.
Læs mere.
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986073_0002.png
Nyt fra Brugerportalsinitiativet
Side 2 af 3
Sådan foregår udbuddet på Aula
For at sikre, at kommunerne får den bedst
mulige løsning, vil leverandøren af Aula
blive fundet gennem et ”udbud med
forhandling”.
Læs mere.
Parløb og pizza i Jægerspris
Jægerspris Skole bruger kollegial
nysgerrighed til at implementere
læringsplatformen. Det sker med pizza,
parløb og kritiske briller.
Læs mere
Digital understøttelse af
kommunikation i dagtilbud
BPI afholder som tidligere annonceret et
inspirationsarrangement 18. januar 2017
om BPI og det digitales rolle i dagtilbud. Vi
lægger trykket på
inspiration,
for på
dagtilbudsområdet er praksis omkring
digital understøttelse af kommunikation
stadig i sin begyndelse. Derfor er der
ekstra plads til at prøve nye værktøjer og
måder at bruge dem.
Læs mere
Nyt fra STIL:
Leverandørerne er godt i gang
Af Martin Hovbakke Sørensen, chefkonsulent, Styrelsen for It og Læring
I august blev infrastrukturen i Brugerportalinitiativet lanceret fra Styrelsen for It og Læring.
Leverandørerne af læringsplatformene og leverandørerne af de administrative systemer er nu godt
i gang med at implementere de nye muligheder i deres systemer, så skolerne kan få glæde af de
mange nye tiltag i foråret 2017.
Læs mere.
Tilmeld dig nyhedsbrevet
Dette nyhedsbrev er et samarbejde mellem KL, KOMBIT og Styrelsen for It og Læring (STIL).
KL - Programmet for Brugerportalsinitiativet
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986073_0003.png
Nyt fra Brugerportalsinitiativet
Side 3 af 3
Weidekampsgade 10
København S 2300
Vil du frameldes nyhedsbrevet? Klik her.
Copyright © 2016 KL - Programmet for Brugerportalsinitiativet.
Modelfotos: Jakob Carlsen.
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986073_0004.png
Udbuddet er i gang på Aula | KOMBIT
Side 1 af 2
Udbuddet er i gang på Aula
KOMBIT har nu begyndt prækvalifikationen i forbindelse med udbuddet af Aula.
Fristen for at søge om at blive prækvalificeret er 9. januar 2017.
Relateret til projekt |
Aula
05. december 2016
KOMBIT har nu begyndt prækvalifikationsprocessen i forbindelse med udbuddet af Aula. Leverandørerne
har til den 9. januar 2017 til at søge om at blive prækvalificeret. Den 24. januar 2017 bliver det
offentliggjort, hvilke fire leverandører der bliver inviteret til at afgive tilbud.
Vi forventer, at underskrive kontrakten med den nye leverandør af Aula omkring sommerferien 2017.
Udbuddet foregår som noget i nyt i KOMBIT som ”udbud efter forhandling”. Det betyder, at KOMBIT efter
at have modtaget leverandørernes tilbud vil have mulighed for at gennemføre forhandlinger eller
drøftelser med tilbudsgiverne. Det skal ske med henblik på at forbedre indholdet af tilbuddet, så det bliver
tilpasset kommunernes behov.
KOMBIT bruger EU-Supply til alle udbud.
Implementeringen af Aula på skoleområdet vil gå i gang efter sommerferien 2018 og efter sommerferien
2019 vil elever, forældre og pædagogisk personale på alle landets skoler kunne tage løsningen i brug.
Umiddelbart derefter vil vi gå i gang med at udrulle løsningen på dagtilbudsområdet.
Læs mere:
Om Aula
https://www.kombit.dk/nyheder/udbuddet-er-i-gang-p%C3%A5-aula
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986073_0005.png
Udbuddet er i gang på Aula | KOMBIT
Side 2 af 2
Alle nyheder fra KOMBIT
https://www.kombit.dk/nyheder/udbuddet-er-i-gang-p%C3%A5-aula
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986073_0006.png
Sådan foregår udbuddet på Aula | KOMBIT
Side 1 af 3
Sådan foregår udbuddet på Aula
For at sikre at kommunerne får den bedst mulige løsning, vil leverandøren af Aula
blive fundet gennem et ”udbud med forhandling”.
Relateret til projekt |
Aula
12. december 2016
I 2019 vil forældre og elever på landets folkeskoler kunne tage den nye kommunikationsløsning Aula i
brug. Og kort tid efter vil det være dagtilbuddenes tur til at få den nye løsning. Om nogle år vil Aula
dermed være blevet en del af hverdagen for mere end to mio. danskere.
Især den brede brugerskare stiller naturligvis store krav til blandt andet brugervenligheden i Aula. Dette
har haft betydning, når KOMBIT har skulle vælge, hvordan udbuddet af løsningen skal foregå.
Udbud med forhandling
Leverandøren af Aula vil blive fundet gennem udbud med forhandling. Det betyder, at processen starter
med en prækvalifikation, hvor KOMBIT udvælger fire leverandører, som bliver opfordret til at afgive
tilbud. Denne udvælgelse sker på baggrund af en vurdering af de mest relevante referencer, set i forhold
til Aula.
Hvem der bliver prækvalificeret bliver offentliggjort i slutningen af januar 2017. Herefter har de fire
udvalgte tilbudsgivere ca. halvanden måned til at udarbejde deres tilbud.
Med den nye udbudslov der trådte i kraft den 1. januar 2016 blev der bredere adgang til at kunne
anvende fleksible udbudsprocedurer, der understøtter dialog og forhandling. De muligheder vil blive brugt
i forbindelse med Aula.
https://www.kombit.dk/nyheder/s%C3%A5dan-foreg%C3%A5r-udbuddet-p%C3%A5-aula
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986073_0007.png
Sådan foregår udbuddet på Aula | KOMBIT
Side 2 af 3
Praktisk prøve skal øge brugervenlighed
Som noget relativt nyt i KOMBIT vil en del af evalueringen af tilbuddene foregå via en praktisk prøve.
Den praktiske prøve vil have fokus på brugervenlighed og tæller med i vurderingen af systemets kvalitet.
Der vil i alt være ni prøver med tre forskellige målgrupper, nemlig forældre, pædagogisk personale og
børn. I forbindelse med prøverne vil målgrupperne skulle foretage nogle praktiske opgaver i en prototype,
som hver tilbudsgiver vedlægger tilbuddet.
De praktiske prøver skal sikre, at den kommende løsning har en høj grad af brugervenlighed. Når
KOMBIT vælger at lade en praktisk prøve indgå som en del af evalueringen af Aula, skal det da også ses
som et udtryk for, hvor højt dette element vægtes.
Forhandling skal optimere tilbud
Efter at de første tilbud er modtaget og de praktiske prøver gennemført, vil tilbudsgiverne blive inviteret til
et møde i KOMBIT. Her skal de præsentere deres tilbud, og der vil være dialog om tilbuddet.
Tilbudsgiveren vil få mulighed for at fortælle, hvorfor tilbuddet ser ud, som det gør, og KOMBIT kan evt.
uddybe ønsker, behov og forklare prioriteringer.
På baggrund af mødet kan tilbudsgiveren herefter gå tilbage og genoverveje og evt. rette i deres tilbud
inden KOMBIT skal modtage det endelige tilbud senest den 15. maj 2017.
Forhandlingen skal dermed sikre, at kommunerne får den bedst mulige løsning. Sammen med den
intensive dialog med leverandører, som KOMBIT altid har forud for et udbud, vil det betyde, at
tilbudsgiverne får de bedst mulige betingelser for at levere et tilbud, der passer til kommunerne og
brugernes behov og ønsker.
Kvalitet tæller 50 %
Efter modtagelsen af det endelige tilbud skal KOMBIT i gang med at evaluere. Det foregår ved, at hvert
af de modtagne tilbud bliver vurderet og får et antal point på forskellige parametre. Vægtningen i
forbindelse med evalueringen er:
Systemets kvalitet: 50 %
Driftsydelsernes kvalitet: 15 %
Tidsplan og Leverancesikkerhed: 25 %
Pris: 10 %
Det tilbud, der samlet set får flest point, og dermed vurderes at have det bedste forhold mellem pris og
kvalitet” vinder udbuddet. Hvem der bliver leverandør til Aula vil blive offentliggjort inden sommerferien
2017.
Læs mere:
Om Aula
Alle nyheder fra KOMBIT
https://www.kombit.dk/nyheder/s%C3%A5dan-foreg%C3%A5r-udbuddet-p%C3%A5-aula
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
Sådan foregår udbuddet på Aula | KOMBIT
Side 3 af 3
https://www.kombit.dk/nyheder/s%C3%A5dan-foreg%C3%A5r-udbuddet-p%C3%A5-aula
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986073_0009.png
Parløb og pizza i Jægerspris
Side 1 af 2
14.12.16 10:00
Ændret den 20.12.16
Parløb og pizza i Jægerspris
Kontakt
|
Konsulent
FREDERIKKE WEIEN JENSEN:
[email protected]
Jægerspris Skole bruger kollegial nysgerrighed til at
implementere læringsplatformen. Det sker med
pizza, parløb og kritiske briller.
Social ramme om seriøst indhold
På Jægerspris Skole i Frederikssund Kommune slutter lærerne nogle
af deres tirsdage af med at lave læringsforløb sammen - og så deler
de nogle pizzaer. De ekstra timer er skolens måde at få det nye
arbejde med at lave forløb i læringsplatformen gjort til en fælles og
overskuelig opgave.
Modellen er blevet til i samarbejde med et kapacitetsteam bestående
af skolens to it-vejledere (der også er superbrugere af platformen og
underviser i hhv. dansk og matematik) samt skolens pædagogiske
udvalg. Planen blev derefter forelagt skolens MED-udvalg.
Inspirationen til at bruge kapacitetsteams kommer fra Frederikssund
Kommunes brug af kapacitetsteams, bl.a. i udvælgelsen af leverandør
af læringsplatform.
Her sad skolens leder, Allan Bo Carlsen, i et team med kommunens
digitaliseringschef, en IKT-konsulent, en medarbejder fra drift, en
skoleprofil, to medarbejdere fra dagtilbud og en fra klubområdet. På
den måde var der både et pædagogisk, et driftsmæssigt og et teknisk
perspektiv – man skal bruge mange forskellige briller for at se hele
billedet, mener Allan Bo Carlsen.
Egenlæring i fællesskab
Udover pizza-tirsdagene satser skolen også på parallellægning af
timer, så lærerne kan hjælpe hinanden med platformen og med at
støtte elever.
Allan Bo Carlsen forstår godt, hvis nogen betragter tirsdagspizzaerne
som billige point – en nem måde at sætte en social ramme om
arbejdet med læringsplatformen. Men ikke desto mindre er fællesskab
mellem medarbejderne centralt i skolens måde at arbejde med
læringsplatformen og læring generelt på.
http://www.kl.dk/Menu---fallback/Pizza-og-parlob-i-Jagerspris-id214403/
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986073_0010.png
Parløb og pizza i Jægerspris
Side 2 af 2
Læringsplatformen har betydet øget samvær og samarbejde mellem
lærere, pædagoger og vejledere og mere konkret samtale om
progression og social udvikling.
Man er i vid udstrækning lykkedes med at få læringsplatformen sat
godt i søen, vurderer Allan Bo Carlsen. Jægerspris Skole har flere
forløb i læringsplatformen end forventet og i flere fag end de planlagte
matematik og dansk, især engelsk, tysk, fransk, fysik/kemi og biologi.
- Jeg mener, det skyldes en høj grad af professionalisme hos mine
medarbejdere. De føler sig pressede på tid, men de oplever, at
værktøjet har fordele for deres arbejde, og derfor er de begyndt at
bruge det, hvor det giver mening for dem, siger Allan Bo Carlsen.
Et nyt syn på sig selv
Modet til at se kritisk på sig selv og lære af hinanden betyder også
meget. Skolen arbejder med læringsledelse og med at bruge
evalueringer til at få øje på problemer på skolen. For eksempel har et
lille antal elever fortalt, at de følte sig alene i skolen. Her valgte skolen
at gribe problemet positivt an ved at lade lærere fra klasser uden
problemet fortælle om deres måde at arbejde på.
- Det er grænseoverskridende at sætte ord på, at nogle kolleger har
svært ved noget, som andre bare kan. Men mine medarbejdere har
aldrig været bange for det, siger Allan Bo Carlsen.
Denne tilgang arbejder skolen videre ud fra i de kommende år med
læringsforløb. Man ser lige nu på, hvordan man kan sikre den gode
kvalitet i læringsforløbene. Om nogle år er det tid til at se kritisk på,
om skolen rent faktisk lykkes med sin egenlæring i forbindelse med
læringsplatformen.
Det grundlæggende mål er at flytte eleverne fagligt, men Allan Bo
Carlsen ser også arbejdet med læringsforløbene i læringsplatformen
som en mulighed for at få øje på nogle styrker, som er særlige for
skolen.
Når man som Jægerspris Skole i bund og grund er en traditionel
folkeskole, kan man bruge læringsplatformene til at lære mere om sin
skole for bedre at kunne fortælle, hvordan man adskiller sig fra de
andre folkeskoler i sit område, siger Allan Bo Carlsen.
http://www.kl.dk/Menu---fallback/Pizza-og-parlob-i-Jagerspris-id214403/
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
Artikel på stil.dk, november 2016
Leverandørerne er godt i gang
I august blev infrastrukturen i Brugerportalinitiativet lanceret fra Styrelsen for It og Læring.
Leverandørerne af læringsplatformene og leverandørerne af de administrative systemer er nu godt i
gang med at implementere de nye muligheder i deres systemer, så skolerne kan få glæde af de mange
nye tiltag i foråret 2017.
Data fra integrationsplatformen
Alle leverandørerne af læringsplatforme har nu indgået en tilslutningsaftale med Styrelsen for It og Læring,
hvilket er forudsætningen for, at leverandørerne kan anvende data fra integrationsplatformen.
Med den nye integrationsplatform kan den enkelte skoles læringsplatform få adgang til data fra følgende
nationale tjenester:
Fælles Mål
Materialeplatformen
De nationale tests
Datavarehuset/LIS
EMU
Det er ikke alle data fra alle tjenesterne, som der gives adgang til.
Læringsplatformene vil i løbet af foråret 2017 implementere data fra integrationsplatformen i deres
løsninger.
UNI-Login
UNI•Logins nye webservices, herunder mulighed for at udstille forældreoplysninger med henblik på, at
forældre kan få et login, er ligeledes tilgængelige for leverandører.
Ibrugtagning af et nyt UNI•Login til forældre forudsætter, at leverandørerne af administrative data
begynder at anvende den nye webservice til levering af forældredata til UNI•Login gennem den nye
importservice. STIL er i dialog med leverandører om dette med henblik på at yde bistand og vejledning til
ibrugtagning af servicen. Det er forventningen, at leverandørerne vil kunne tage snitfladerne i anvendelse
og dermed levere data om forældre til UNI•Login i løbet af 4. kvartal 2016.
Når data om forældre er leveret til UNI•Login, kan leverandører af læringsplatforme begynde at hente data
om forældre over til deres løsninger og dermed ibrugtage det nye UNI•Login. Dette forventes at ske i løbet
af foråret 2017.
Når forældrene får deres UNI•Login, vil de kunne tilgå læringsplatformen, som er tilknyttet den skole, som
deres barn går på. Hvad den enkelte kan se i læringsplatformen afhænger af, hvordan den enkelte
kommune, skole og leverandør implementerer deres læringsplatform.