Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
1986071_0001.png
DATAETIK I AULA
STIL’s Digitaliseringspanel 17-01-2018
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986071_0002.png
”Hvad betyder det for
forældresamarbejdet i skole og
dagtilbud, at det foregår
digitalt via læringsplatforme og
den kommende Aula”?
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986071_0003.png
SKOLE-HJEM-SAMARBEJDET – I ET DIGITALT PERSPEKTIV
STIL Digitaliseringspanel, d. 17. januar 2018
ved Maria Ørskov Akselvoll, Sociolog & Ph.D.,
Institut for Mennesker og Teknologi, Roskilde Universitet
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986071_0004.png
Det særlige ved det
digitale
skole-hjem-samarbejde:
4
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986071_0005.png
Hvordan skolens krav
passer sammen med forældres involvering
Dobbeltblikket: skolen
forældrene
Kigget efter hvordan deltagelse ‘kalder på’ ressourcer
5
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986071_0006.png
Skolens detaljerede informationsstrøm:
Information til juletravle forældre:
På tirsdag tager vi endelig
diktat nr. 5 (Egernet), så husk at øve eller gen-øve den til den
dag. Onsdag skal vi lave en opgave, hvor børnene skal bruge et
fotografi af sig selv fra et tidspunkt, hvor der sker noget særligt
for dem. Fx en fødselsdag, tivolitur eller rejse. Torsdag starter vi
på en opgave, som afslutter hele første kapitel i
Fandangobøgerne om personkarakteristik. Opgaven skal gøres
færdig der hjemme og skal skrives med den flottest mulige
håndskrift. Opgaven skal være færdig til tirsdag d. 17/12
Klassens opslagstavle på Forældreintra, Blå Klasse
6
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986071_0007.png
Information ‘fordi man kan’?:
Kære forældre.
[…] Jeg har fundet en norsk hjemmeside med matematikopgaver
på. Skriv ”multi.no” i Google.dk eller brug linket
http://podium.gyldendal.no/muliti?page=elev.
Klik på
”nettoppgaver 1-4” og derefter på det ønskede klassetrin. Det er
faktisk en ganske god side med lige så gode opgaver. Og tilmed
med norsk accent!
Der er en del som har været inde og lave
opgaver på
www.matematikfessor.dk
og det er rigtig fint. Men
der er også en del som ikke har været derinde. Så derfor har jeg
forlænget muligheden for at løse opgaverne på siden til fredag d.
20/12
Fra ugeplanen, Grøn klasse
7
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986071_0008.png
Forældrenes forskellige involveringsstrategier:
Forskellige praktiske involveringsstrategier:
‘Forkantsstrategien’
‘Sorteringsstrategien’
‘Overlevelsesstrategien’
‘Distanceringsstrategien’
Uddannelse som markant skillelinje i materialet
Forældre med videregående udd. + høje indtægter
mest
involverede i skolen
8
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986071_0009.png
Forældrenes forskellige involveringsstrategier:
Forskellige praktiske involveringsstrategier:
‘Forkantsstrategien’
‘Sorteringsstrategien’
‘Overlevelsesstrategien’
‘Distanceringsstrategien’
Uddannelse som markant skillelinje i materialet
Forældre med videregående udd. + høje indtægter
mest
involverede i skolen
9
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986071_0010.png
Det digitale samarbejde ind i hverdagens rutiner:
Jeg er faktisk nogen gange inde flere
gange om dagen […] hvis læreren
sender noget ud, så bliver det først
opdateret så man ser det klokken
halv syv […] Så jeg havde sådan en
vane med, at lige inden jeg lukkede
ned for arbejdet, så var jeg lige inde.
Men så stod der jo ikke nogen
beskeder. Og så kom jeg måske ikke
ind før dagen efter om morgenen, og
så var der en besked om, at… et eller
andet, ikk’? Så nu er jeg som regel
lige inde om morgenen og lige inde
om aftenen
Christians mor,
Forkant,
Blå klasse
Jeg har ikke tid, jeg har ikke så meget
tid til at kigge og læse det hele. Nogle
gange, jeg kan ikke forstå det
hele…jo, jo, jeg læser nogle gange og
jeg forstår nogle gange, men nogle
gange det interesserer ikke […] eller
jeg ved det ikke, jeg komme træt
hjem, jeg gider ikke, jeg har IKKE lyst
Amirs mor,
Distancering,
Blå klasse
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986071_0011.png
Overskud er vigtigt!
Jeg printer den ud om søndagen. Og
hænger den op på en tavle […] En af os
tjekker den altid om eftermiddagen, for at
være sikre på, at de har lavet deres lektier.
Og en af os tjekker den altid om morgenen,
for at være sikre på, at de husker de ting,
de skal til den dag […] Øve engelsk kan
være noget, man kan gøre, mens man gør
andre ting, så kan man sige: ”Giv mig lige
ugedagene [på engelsk] eller ”Giv mig lige
nogle farver!” […] Jeg synes, det er fint
nok, at engelsklæreren lige husker os på at
øve, så gør man lige det
Elias’ mor, Forkant,
Blå klasse
For jeg printer aldrig ugeplanen ud.
Det gjorde jeg i starten, men det gør
jeg aldrig, det har jeg slet ikke…og så
hænger den ude på køleskabet og jeg
får aldrig kigget på den alligevel. Så
det er jeg helt stoppet med […] Og så
kan jeg i slutningen af ugen følge op
på, om Oliver rent faktisk har lavet
det dér matematik, de sider der nu
står. Men det når jeg så sjældent,
ikk’? […] Altså, nogle gange, hvor jeg
er rigtig, rigtig stresset, så orker jeg
det simpelthen ikke!
Olivers mor, Overlevelse,
Grøn klasse
11
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986071_0012.png
Evnen til at scanne informationen:
Jeg hader det!
Hader
det![…] Og jeg tjekker
det nogle gange heller ikke hver dag, fordi
dagene løber fra mig. Og så føler jeg mig
skyldig, fordi så kan jeg se, at: ”Åh gud, de
skulle have været på tur!” […] Fordi, de aner
jo ikke engang hvad de skal. Lærerne skriver
det jo bare ind på ForældreIntra og regner
med forældrene skal ind og læse […] Vi har så
meget at se til – og vi
har
gået i 2. klasse. Det
gider vi da ikke en gang til!
Simons mor,
Distancering
Blå klasse
Når der så står: ”Vi har lavet side 26,
27, 28, 29”, så har jeg det sådan:
”Fint! Dét styrer I bare” […] Jeg
sorterer selv lidt i det. Og det er
selvfølgelig…måske heller ikke så
godt. Men altså, det gør jeg nok […]
Så jeg tror, jeg har et helt automatisk
filter, hvor jeg tænker: ”Det er fint,
det står der, men…”, ja, jeg behøver
ikke lige at gå så meget op i dét
Alberts mor,
Sortering
Grøn klasse
12
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986071_0013.png
”Hvilke opmærksomhedspunkter
er der ift. at anvende
platformene på en måde, hvor de
støtter op om både familien og
livet i skolen eller dagtilbuddet”?
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986071_0014.png
Opmærksomhedspunkter i.f.t. digitalt samarbejde:
Huske at
mere
forældreinvolvering og kommunikation =
øgede krav
til
forældre
Huske at forældre har forskellige forudsætninger for deltagelse – og at
digitale teknologier har tendens til at
forstærke
eksisterende forskelle
Robinson et al. (2015): Brug af digitale medier afspejler og forstærker
eksisterende sociale forskelle i samfundet – ‘Matthæus effekten’
14
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986071_0015.png
Bud på hvad vi kan gøre:
Mindre information, mere forudsigelighed, mere ansvar tilbage til eleven
Skoler og daginstitutioner uddannes i at bruge Aula ‘klogt’ og tage højde for
samspil mellem skolens digitale krav og forskellige familieliv
Mere viden om de kortuddannedes oplevelse og håndtering af Aula
15
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986071_0016.png
Afhandlingen kan
downloades på
www.mariaakselvoll.dk
Spørgsmål kan sendes til
[email protected]
16
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986071_0017.png
”… hvilke dataetiske
overvejelser har de
kommende leverandører
gjort, og hvad skal de
være opmærksomme på
fremover”?
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986071_0018.png
Registreredes/forældres rettigheder
Data i Aula
Begrundet anvendelse (Datapolitik)
Hjemmel
Lovgrundlag (reguleret centralt i Aula)
Samtykke (Guidet og understøttet i Aula)
Opbevaring og deling af billeder
Nem SMS
Deling af kontaktoplysninger i Aula
Deling af data mellem institutioner
Samtykke til App adgang til data
Tilladelser
Opbevaring over tid
Samme princip om begrundelse, lovhjemmel og med incitament
til sletning og orientering af registrerede.
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986071_0019.png
Aula er ikke:
Registrering af data – ”fordi man kan…”
Udbyder af data om de registrerede
Medie til reklamer – hverken målrettet eller bred
Platform for widgets med irrelevant, usikkert og eller uetisk indhold
Aula er:
Den
simplest
mulige løsning, der giver størst mulige effekt i forhold til:
At understøtte børns læring og trivsel med god
kommunikation mellem dagtilbud/skoler og
børnene med deres forældre
… med fuld kontrol over data og tryghed for de registrerede!
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986071_0020.png
Succeskriterier
Empowerment af barnet 0-18
Brugervenlig, let tilgængelig og relevant
Understøttelse af et sundt marked for widgets
Styr på sikkerhed, dataansvar og dataetik i alle led
Leverance til tiden
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986071_0021.png
Funktionsetik
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986071_0022.png
Funktionsetisk kompas
Egaliserende -
inkluderende
-/+
Afmægtiggørende
+/+
Mægtiggørende
-/-
+/-
Differentierende
- ekskluderende
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986071_0023.png
Idealet
– størst værdi for flest
med mindste kompleksitet
undgå overgødning og
selvforstærkende behov
bevar kontrollen og bevidsthed
om effekter i stor skala
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986071_0024.png
www.aula.dk
Aula: hvordan vil vi bruge det
i forældresamarbejdet?
Spørgsmål til diskussion og
overvejelser i forbindelse med
implementeringen af Aula
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986071_0025.png
Tak for ordet