Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
1986070_0001.png
BAGGRUND FOR BPI
COK SKOLESEKRETÆRER
BRUGERPORTALS-
INITIATIVET I
FOLKESKOLEN
Områdegruppemøde STUK/STIL
19. november 2018
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0002.png
BAGGRUND FOR BPI
Hvem er jeg?
COK SKOLESEKRETÆRER
Mads-Peter Galtt
Organisatorisk projektleder på Aula og læringsplatforme
[email protected]
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0003.png
BAGGRUND FOR BPI
HVAD ER BPI ?
COK SKOLESEKRETÆRER
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0004.png
BAGGRUND FOR BPI
Aftale om et fagligt
løft af folkeskolen
juni 2013
Der udvikles en fælles brugerportal for
folkeskolen, som understøtter et tættere
samarbejde med forældre bl.a. om:
elevernes faglige progression,
styrket elevinddragelse,
elev-til-elev-aktiviteter,
lærernes pædagogiske arbejde med
bl.a. elevernes læring og løbende
faglige progression i forhold til Fælles
Mål samt en længere og varieret
skoledag.
En forbedret digital understøttelse af
elevplanen vil indgå i arbejdet med
brugerportalen.
COK SKOLESEKRETÆRER
Kommunikation og
videndeling i folkeskole
og dagtilbud
Alle aktører kan følge barnets portefølje,
herunder udviklingsmål, opgaver, test og
resultater gennem et institutions- og
skoleforløb.
Den enkelte elev og medarbejder kan tilgå
læremidler, læreplaner og skabe nye
forudsætninger for at arbejde med målene i
dem og dele dem med andre kontinuerligt.
Der er mulighed for kommunikation og
videndeling på tværs af institutioner og
kommuner.
Der er mulighed for at understøtte egen
refleksion over læreprocesserne -
professionsudvikling og didaktisk udvikling.
En platform understøtter intentionerne i en ny
folkeskolereform/et fagligt løft af folkeskolen.
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0005.png
BAGGRUND FOR BPI
Formål
Alle elever, forældre, lærere og skoleledere skal have ÉN sikker samlet
digital adgang til lokale it-systemer.
COK SKOLESEKRETÆRER
Mål:
• Elever
kan arbejde digitalt med deres faglige aktiviteter, og de har
mulighed for at kommunikere med deres lærere, og de kan dele
materiale med gruppekammerater.
• Elever
har adgang til læringsforløb, mål og opgaver.
• Forældre
får overblik over deres barns skoledag, de kan støtte barnet i
læringsprocesserne, og de kan følge barnets faglige og trivselsmæssige
udvikling.
• Lærere
kan digitalt arbejde med at tilrettelægge, gennemføre og følge
op på læringsforløb med udgangspunkt i Fælles Mål.
• Lærere
kan videndele med deres kolleger.
• Lærere
kan kommunikere med elever og forældre om faglig
progression og trivsel.
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0006.png
BAGGRUND FOR BPI
BPI - Brugerportalsinitiativet
COK SKOLESEKRETÆRER
Aula
Læringsplatform: aktuelt 5 leverandører på markedet (to primære)
Digitale læremidler: 50-100 leverandører på markedet
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0007.png
BAGGRUND FOR BPI
Folkeskolens og dagtilbuddenes store
digitale spring kommer over de næste år
COK SKOLESEKRETÆRER
1300+ folkeskoler
får nye fagsystemer over de
næste år
Ca.
3000 ledere
og
ca. 60.000 lærere og
pædagoger
i landets folkeskoler får nye
arbejdsredskaber, som skal anvendes i det daglige
arbejde
555.455 folkeskoleelever
og deres forældre
De fleste forældre til 0-5 årige, pædagoger og
dagplejere i landets dagtilbud vil få Aula
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0008.png
BAGGRUND FOR BPI
LÆRINGSPLATFORME
FOKUS PÅ UNDERVISNING OG ELEVENS
LÆRINGSPROCES.
COK skolesekretærer
AULA
FOKUS PÅ KOMMUNIKATION OG VIDENDELING
MELLEM ALLE MÅLGRUPPER I FOLKESKOLE OG
DAGTILBUD.
•Samarbejdsplatform –
har fokus på kommunikation og videndeling mellem alle målgrupper i folkeskole og dagtilbud.
•Læringsplatform –
har fokus på undervisning og elevens læringsproces.
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0009.png
BAGGRUND FOR BPI
Forbedret læring
(qua videndeling)
Styrket
samarbejde med
og om eleven
COK SKOLESEKRETÆRER
Dygtigere elever,
bedre elevtrivsel
2016
2017
2018
2019
2020
Digitale
læremidler
Læringsplatforme
Fokus på
værdiskabelse
Aula
Aula
dagtilbud
Aktiviteter i forhold til strategi / mål
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0010.png
BAGGRUND FOR BPI
Programsamarbejdet- og fordelingen mellem
kommunerne, KL & UVM
UVM
COK SKOLESEKRETÆRER
•UVM
- lovgivning
•STIL –
bl.a. tekniske løsninger
KL
KOMBIT
•Fælleskommunal
rammesætning
•Bidrager
til løsning af fælles opgaver
•Udbud
og anskaffelse af Aula
•Teknisk
implementering af Aula
•Undervisning
af superbrugere (leverandøren)
•Kommunal
strategisk tilgang
•Kommunale
anskaffelser (bl.a. Læringsplatform)
•Lokal
idriftsættelse, organisering og implementering
•Lokal
strategisk tilgang
•Lokal
implementering af læringsplatform
•Ledelse
af forandring
•Teamsamarbejde
•Videndeling
•Superbrugere
underviser kolleger
Forvaltningsniveau
Skoleledelse
Skoler
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0011.png
BAGGRUND FOR BPI
Aula
COK SKOLESEKRETÆRER
BRUGERPORTALSINITIATIVET
Alle landets kommuner har tilsluttet sig den kommende
fælles Samarbejdsplatform
Aula
på skoleområdet
96 kommuner tilsluttet på dagtilbudsområdet
(Kolding og København mangler)
Ude på alle skoler august 2019
Dagtilbud
bliver implementeret derefter -> 1.1.2020
Implementering
og test på de første pilotskoler i starten af
2019 (Århus og Gladsaxe)
Brugerinddragelse via workshops med lærere og
pædagoger
Styregruppe med kommunale ledere fra skole- og
dagtilbudsområdet
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0012.png
BAGGRUND FOR BPI
Hvem gør hvad?
COK SKOLESEKRETÆRER
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0013.png
Aula
de store linier
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0014.png
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0015.png
Projektstatus
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0016.png
Projektstatus
Udrulningsbølger
Go Live Skoler
Bølge 1 1
Bølge
Bølge 2 2
Bølge
Bølge 33
Bølge
Bølge 4
Bølge 5
2018
jan
feb
mar
april
2019
maj
jun
jul
aug
sep
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0017.png
Netværksmøde
Aula Udrulning
Hvordan organiserer vi udrulningen?
Hvilke opgaver skal vi have fokus på?
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0018.png
Projektplan - overordnet
Forår 2018
Ressource-
allokering
Udpege
superbrugere
Efterår 2018
Datamigrering
-
-
Planlægning
Oprydning
Forår 2019
Efterår 2019
Ressource-
allokering
Udpege
superbrugere
Udrulning
drejebog
Datamigrering
-
-
Planlægning
Oprydning
Forår 2020
Dagtilbud
Udrulning
8 uger fra
2/3-20
Superbruger
uddannes
Skoler
Udrulning
8 uger fra
4/3-19
Superbruger
uddannes
Udrulning
drejebog
Værdiskabelse
Effekt
”Brug af Aula”
(Anvendelsesstrategi)
Personale
uddannes
Personale
uddannes
Go’live
Skoler
1/8-19
Go’live
Dagtilbud
Juni 2020
x
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0019.png
Aula funktionalitet
Aula er en kommunikationsplatform
Hvordan kommunikerer vi bedst med forældrene?
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0020.png
Aula funktionalitet
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0021.png
Maria Ørskov Akselvolls 3 pointer
Skær ned på info-mængden
Hvad er nødvendig information?
Lav retningslinjer for hvornår info
lægges ud
Give mere ansvar til barnet
Mere forudsigelighed
Faste tidspunkter
Barnet skal selv holde styr på egne
aftaler/opgaver (den gammeldags ansvar
for egen læring)
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0022.png
COK SKOLESKRETÆRER
4 typer forældre
Forældre med
”forkantstrategien”
er typen, der altid er på forkant. De gør alt hvad skolen
beder om
og nogle gange lidt mere. De efterlyser mere information fra skolen om,
hvordan de kan støtte op om barnets læring, opsøger selv undervisningsmaterialer og
synes det er hyggeligt samvær med deres børn at lave faglige ting. Ugeplanen er
uundværligt redskab for disse forældre.
INDSÆT EMNE
Forældre med ”sorteringsstrategien”
er pligtopfyldende, men udvælger de opgaver, som
de synes er de vigtigste. De er ligesom ’forkants-forældrene’ gode til at scanne
Forældreintras information og organisere sig, så de ikke misser noget.
Forældre med ”overlevelsesstrategien” er pligtopfyldende og forsøger at leve op til
skolens krav og forventninger, men har problemer med det. Nogle af dem bruger meget
tid på at lave lektier med deres børn, men de kan godt synes det bliver for meget og
trækker en grænse.
Forældre med ”distanceringsstrategien” er de mindst involverede. De lukker af, gør
modstand og distancerer sig fra
skolen, selvom de godt ved, hvad der bliver krævet af dem og mangler ofte kompetencer
til at støtte barnet fagligt
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0023.png
Hvordan ser Aula så ud?
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0024.png
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0025.png
99+
Widget
Widget
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0026.png
Aula præsentation
- Grupper
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0027.png
Aula præsentation
- Grupper
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0028.png
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0029.png
Galleri
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0030.png
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0031.png
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0032.png
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0033.png
Samtykker
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0034.png
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0035.png
Filer og Dokumenter
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0036.png
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0037.png
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0038.png
Komme/gå
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0039.png
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0040.png
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0041.png
Det var så lidt om…
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986070_0042.png
COK SKOLESEKRETÆRER
SPØRGSMÅL?