Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
1986068_0001.png
Undervisningsminister
Merete Riisager
Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Kære Merete Riisager
Dato: 29. maj 2017
Tak for dit brev af den 18. maj om håndtering og anvendelse af data.
KL er enig i, at det er nødvendigt med et stærkt fokus på sikring af bor-
gernes data mod både udefrakommende trusler og sikring af , at data an-
vendes til de tiltænkte formål og med borgernes rettigheder i højsædet.
Det er helt afgørende, at vi ikke skaber overvågning, som krænker ele-
vernes frihed og sikkerhed.
Det fælles Brugerportalsinitiativ for folkeskolen bunder i aftalen fra 2014
mellem regeringen og KL, om at realisere den brugerportal for folkesko-
len, som indgår i aftalen om folkeskolereformen. Initiativet indgår også i
den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Der har været et omfattende arbejde i samarbejde mellem KL, Styrelsen
for IT og læring og Digitaliseringsstyrelsen om sikkerhed i såvel lærings-
platforme og Aula, hvor Justitsministeriets databeskyttelseskontor også
har været inddraget. På den baggrund rettede KL og STIL henvendelse til
Datatilsynet, og havde den 11. januar 2017 er møde med særligt fokus
på sikkerhedsniveauet for Aula. KL fortsætter dialogen med ministeriet og
vil tage initiativ til nærmere at få drøftet de spørgsmål, du rejser.
Vi vil benytte lejligheden til at understrege, at der i forbindelse med udvik-
lingen af Aula er stillet ganske omfattende krav særligt til sikkerheden så-
ledes, at Aula vil overholde den kommende databeskyttelsesforordning.
Der er bl.a. stillet krav om, at data skal kunne slettes i overensstemmelse
med databeskyttelsesforordningens artikel 17 (retten til sletning/"retten til
at blive glemt").
Databeskyttelsesforordningen har som udgangspunkt et dataetisk afsæt,
og hele ideen med forordningen er beskyttelse af dataobjektet.
Vi kan endvidere oplyse, at der med de digitale værktøjer ikke er tale om
at indhente nye typer data, men derimod eksisterende data, der bedre
skal kunne sættes i spil i den fagprofessionelle indsats.
Endelig skal vi pointere, at der for både læringsplatformene og Aula tilde-
les rettigheder ift. adgang til data, således at det kun er muligt at se, tilgå
og redigere data i det omfang det vurderes relevant for den enkelte bru-
ger. Forældre kan således som udgangspunkt kun tilgå data vedr. egne
børn, ligesom pædagogisk personale som har adgang til data vedr. de
elever de arbejder med.
Sags ID: SAG-2017-02713
Dok. ID: 2359299
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986068_0002.png
KL oplever, at de kommuner, der har implementeret digitale løsning på
området, er meget optagede af dataetik. Hvis der er behov for at drøfte
dette nærmere foreslår vi, i lyset af sammenhængen til den fælles offent-
lige digitaliseringsstrategi, at det sker sammen med involvering af Finans-
ministeriet.
Vi håber, at dette brev tager hånd om den bekymring, som du udtrykker i
dit brev.
Med venlig hilsen
Dato: 29. maj 2017
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3301
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
Martin Damm
Kristian Wendelboe