Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
1986066_0001.png
15. juni 2017
NOTAT
Indhold
1.1
1.1
1.2
Brugeraktører ....................................................................................................1
Aulas funktionalitet ............................................................................................9
Funktionalitet og forventet sikringsniveau .......................................................11
Rettighedsmodel og adgangskontrol ........................................................12
Følsomhedsopmærkning af dataobjekter .................................................12
1.2.1
1.2.2
Indledning
Dette notat indeholder en beskrivelse af hvilke typer af aktører (forældre, elever,
medarbejdere mv.), der får adgang til Aula og hvilken funktionalitet, der bliver adgang
til.
I notatet beskrives kort principperne for den kommende adgangsstyring i Aula, men en
præcis mapning mellem hvem der har adgang til hvilke datatyper bliver først
præciseret, når der er fundet en leverandør af Aula. Administratorer på flere niveauer
(central, kommunal og institution) vil kunne ændre i denne adgangsstyring. Endelig er
der andre faktorer så som samtykker, som kommer til at påvirke, hvilke data en bruger
af Aula kan få adgang til.
Afslutningsvis beskrives kort rettighedsmodellen og adgangskontrollen (1- og 2-faktor-
login) og hvordan opmærkningen af følsomme data er designet.
I tillæg til dette notat medsender vi begrebs- og informationsmodellen, hvori alle
datatyper i Aula er oplistet og kort beskrevet.
1.1
Brugeraktører
En Brugeraktør er en logisk gruppering af Brugerroller og vil i visse tilfælde være
identisk med en stillingskategori. En Brugerrolle indeholder et sæt af rettigheder og kan
være afgrænset på rolle (Medarbejder, Leder el.) eller på handlinger (Opdatere
hjemmeside, håndtere rettigheder for brugere mv.). En ansat i en Kommune kan have
flere Brugerroller og vil dermed kunne repræsentere mere end én Brugeraktør. Da den
administrative organisering derudover kan variere Kommunerne i mellem, skal det her
understreges, at aktørbetegnelserne ikke skal tages bogstaveligt i forhold til
Kommunernes organisering.
For hver Brugeraktør forventes således flere Brugerroller. De præcise brugerroller
afdækkes i analyse og udviklingsfasen med start i oktober 2017.
KOMBIT A/S Halfdansgade 8 2300 København S Tlf 3334 9400 www.kombit.dk [email protected] CVR 19 43 50 75
Side 1/13
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986066_0002.png
De forskellige Brugeraktører er beskrevet nedenfor.
Figur 1 Brugeraktører (Primære, sekundære og tertiære)
De primære Brugeraktører er i figuren markeret med grønt. De sekundære
Brugeraktører er markeret med lyserødt, og de tertiære Brugeraktører er markeret med
blåt.
Navn
Pædagogisk personale
KOMBIT A/S Halfdansgade 8 2300 København S Tlf 3334 9400 www.kombit.dk [email protected] CVR 19 43 50 75
Side 2/13
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986066_0003.png
Rolle
Pædagogisk personale dækker lærere, pædagoger og andre der arbejder
med dagtilbudsbørn og Elever samt undervisning heraf. Pædagogisk
personale kan både være i fast ansættelse eller tilknyttet som vikar.
Pædagogisk personale dækker derfor størstedelen af ansatte i Dagtilbud og
på Skoler.
For det Pædagogisk personale vil Aula være deres primære it-applikation
ift. at kommunikere med forældre (og Værger), Elever samt Medarbejdere
på Skolen og i Dagtilbud.
Ansvar
Organisatorisk placering
Pædagogisk personale er en meget bred Brugeraktør, der spænder fra
Lærere til Pædagoger, hvorfor deres ansvar også varierer fra læring, trivsel
og udvikling til ledelse af Institutioner.
Pædagogisk personale vil typisk være ansat på en bestemt Institution, men
kan også være ansat kommunalt med behov for at arbejde på flere
Institutioner.
148.000
Antal/Kapacitet
Navn
Rolle
Elev
Elev dækker alle Børn der går i Skole herunder hørende tilbud som SFO og
fritidsklub (ofte kaldet SFO 2
1
) i Kommunen. Gruppen er præget af stor
diversitet bestående af Elever i Indskoling op til Elever i Udskoling. Deres it-
forudsætninger er vidt forskellige, lige som deres sproglige, faglige og
sociale forudsætninger dækker hele spekteret i Skolen.
Ingen specifikke ansvar ift Aula
En Elev er tilhørende en eller flere Skoler, samt evt. en hertil hørende SFO
eller Klub/SFO 2.
560.000
Ansvar
Organisatorisk placering
Antal/Kapacitet
Navn
Rolle
Dagtilbudsbarn
Dagtilbudsbarn dækker alle Dagtilbudsbørn der er indskrevet i et Dagtilbud
(Vuggestue, Børnehave, Integreret Institution eller Dagpleje).
Dagtilbudsbørn i Dagtilbud vil for de flestes tilfælde ikke blive oprettet som
selvstændige Brugere i Aula, men få en Profil indeholdende Stamdata i
Aula, håndteret af Barnets Værge. Der kan dog være tilfælde hvor man
ønsker at lade ældre Dagtilbudsbørn få adgang til Aula, hvorfor de kan
optræde som Brugere.
Ansvar
Organisatorisk placering
1
Ingen specifikke ansvar ift Aula
Et Barn er tilknyttet et Dagtilbud.
De fleste fritidsklubber er organiseret som SFO 2, hvilket betyder at de er underlagt folkeskolelovgivningen
fremfor dagtilbudslovgivning. Det betyder endvidere at det samlede ansvar for Elevens dag ligger hos
Skolelederen, og ikke er delt mellem to ledere og lovgivninger. Der er dog ingen praktisk forskel ifm. Aula. For
fritidsklubber underlagt dagtilbudslovgivning vil ansvaret for Elevens dag være skifte efter skoletid.
KOMBIT A/S Halfdansgade 8 2300 København S Tlf 3334 9400 www.kombit.dk [email protected] CVR 19 43 50 75
Side 3/13
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986066_0004.png
Antal/Kapacitet
244.000
Navn
Rolle
Værge
Værge dækker alle myndige Personer med myndighed over eller ansvar for
en Elev eller et Barn i en af Kommunens Institutioner. Værger dækker
ligeledes støttefamilier. Værger vil som oftest være forældre til et Barn.
Værger er en diverse Gruppe, både ift. it-kompetencer og ambition for
involvering i deres Børns gang i Kommunens Institutioner. Samtidigt er der
en Gruppe forældre med anden sproglig baggrund, vanskeligheder ved at
begå sig skriftligt eller andre udfordringer som kan betyde, at de afviger fra
den gennemsnitlige Værge ifm. brug af Aula.
Ansvar
Organisatorisk placering
Antal/Kapacitet
Værgen er ansvarlig for at oplysninger om Værgen og Barnet er retvisende,
samt for at angive hvilke øvrige personer der skal have rettigheder ift Barnet
(se Relateret Person herunder)
En Værge kan have Børn i en eller flere Skoler og et eller flere Dagtilbud
(på tværs af kommuneskel) samt både i Skole og i Dagtilbud.
1.100.000
Navn
Rolle
Relateret person
Relaterede personer til Barnet kan eksempelvis være en bedsteforælder, en
stedfar/-mor, forælderens samlever eller en ven af familien. Værgen er
ansvarlig for den relaterede persons rettigheder ift. Barnet.
Relaterede personer kan have forskellige behov ift. Aula. Nogle Relaterede
personer er en del af Aula primært for at Medarbejdere har et overblik over
Barnets situation, mens andre agerer på Barnets vegne i en Værge-
lignende funktion (eksempelvis et Barns mormor der står for al det praktiske
omkring Barnet). Relaterede personer vil derfor have adgang til forskellig
funktionalitet i Aula og have differentierede rettigheder.
De Relaterede personer der skal agere som Brugere i Aula skal oprettes i
Kommunens Brugeradministrative system.
Er ansvarlig for de oplysninger der findes om den Relaterede Person i Aula
En Relateret Person kan være relateret til flere Børn i flere Institutioner,
optræde som anden Brugeraktør (f. eks. som Pædagogisk personale på
anden Skole) m.v.
500.000
Officielt Tilknyttet Person
Ansvar
Organisatorisk placering
Antal/Kapacitet
Navn
KOMBIT A/S Halfdansgade 8 2300 København S Tlf 3334 9400 www.kombit.dk [email protected] CVR 19 43 50 75
Side 4/13
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986066_0005.png
Rolle
I visse tilfælde tilknyttes en Person officielt til Barnet, og denne Person
behøver rettigheder ift. Barnet, eksempelvis:
En støtteperson for Barn
Pædagog med døgnansvar for et Barn på et hjem
Aflastningsfamilie (person) med ansvar for Barnet på bestemte
dage
Hvilke rettigheder personen får bestemmes og sættes af Institutionens
administrator i samarbejde med rette myndighed.
Ingen specifikke ansvar ift Aula
En Officielt tilknyttet person vil som oftest være ansat af Kommunen.
11.000
Ansvar
Organisatorisk placering
Antal/Kapacitet
Navn
Rolle
Vejleder
På de enkelte Institutioner er tilknyttet en lang række Vejledere. Gruppen
spænder meget bredt, og omfatter bl.a.
It-vejledere
Læringsvejledere
PLC-Medarbejdere (f.eks. skolebibliotekarer)
Inklusionsvejledere
Læsevejledere
Matematikvejledere
Bevægelses- og motionsvejledere
UU-vejleder
Vejledere vil ofte have behov for, at kunne kommunikere med og til flere
forskellige Brugere, Hold og Klasser på tværs af Institutionen eller endda
flere Institutioner. Derudover kan der være specifikke behov for de enkelte
Vejledere, men disse vil ofte omhandle adgang til Widgets. En UU-vejleder
vil eksempelvis skulle have adgang til relevante Elevers elevplaner og
porteføljer for bedst at rådgive omkring Elever med særligt fokus.
De første seks typer Vejledere vil typisk være ansat i en Institution, mens
UU-vejledere ofte er ansat i tværkommunale organisationer og arbejder på
tværs af Institutioner i flere Kommuner.
Ingen specifikke ansvar ift Aula
Vejledere vil typisk være ansat på en bestemt Institution, men kan også
være ansat kommunalt med behov for at arbejde på flere Institutioner.
17.000
Ansvar
Organisatorisk placering
Antal/Kapacitet
Navn
Eksterne aktører
KOMBIT A/S Halfdansgade 8 2300 København S Tlf 3334 9400 www.kombit.dk [email protected] CVR 19 43 50 75
Side 5/13
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986066_0006.png
Rolle
Som del af folkeskolereformen er Skolerne fremover forpligtet til at indgå i
samarbejder med eksterne aktører. Disse aktører kan f. eks. være lokale
idræts-, kultur- og foreningsliv, herunder de kommunale musik- og
kulturskoler, ungdomsskoler og det lokale erhvervsliv, ligesom eksterne
medlemmer af en Skolebestyrelse også falder ind under eksterne aktører.
I forbindelse med Aula vil nogle af disse aktører skulle benytte Aula til at
kommunikere med relevante Brugere, fortrinsvis igennem Opslag.
Ingen specifikke ansvar ift Aula
Ungdomsskolen, musikskole, billedskole, Pædagogisk Central/ Pædagogisk
udviklingscenter, hører under Kommunen, men foreninger,
kulturinstitutioner og virksomheder er selvejende.
17.000
Ansvar
Organisatorisk placering
Antal/Kapacitet
Navn
Rolle
Medarbejder i Forvaltning
I forbindelse med Aula har de kommunale Forvaltninger også behov for
adgang til at kommunikere med Brugeraktørerne.
I Forvaltningen findes blandt andre disse tre Grupper, der har behov for
adgang:
Faglige konsulenter
Generalist konsulenter
PPR-medarbejdere
Faglige konsulenter tilbyder faglig sparring og vejledning indenfor særlige
områder. En læsevejleder kan eksempelvis bede om råd og vejledning hos
en læsekonsulent, hvis læsevejlederen er i tvivl om, hvordan læsevejlederen
skal støtte en Elev gennem Pædagogisk personale. Et andet eksempel
kunne være en AKT-konsulent, der tilbyder faglig sparring ifm.
trivselsproblematikker.
Generalist konsulenter har behov for at kommunikere i bredere forstand til
Pædagogisk personale og Ledere om evalueringer af projekter,
mødeindkaldelser til arrangementer samt planlægge og koordinere.
PPR-medarbejdere eksempelvis en skolepsykolog, har behov for at kunne
være i dialog med Værger, Elev og Pædagogisk personale om Indstillinger
og Særligt tilrettelagte forløb. PPR-medarbejdere vil typisk høre under
Forvaltningen, men kan dog også være ansat direkte i en Institution.
Ingen specifikke ansvar ift Aula
Medarbejdere i Forvaltning er tilknyttet Kommunen og ofte placeret på
Rådhuset.
1600
Ansvar
Organisatorisk placering
Antal/Kapacitet
Navn
Leder
KOMBIT A/S Halfdansgade 8 2300 København S Tlf 3334 9400 www.kombit.dk [email protected] CVR 19 43 50 75
Side 6/13
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986066_0007.png
Rolle
På Institutioner er der tilknyttet en række Ledere, der står for den daglige
ledelse. Gruppen omfatter bl.a.:
Områdeledere
Skoleledere
Ledere af Dagtilbud
Afdelingsledere (SFO, Indskoling, etc.)
Distriktsskoleledere/Distriktsledere
Ledere af Dagtilbud kan være Klyngeleder dvs. de er Ledere for en række
Dagtilbud, ligesom Skoleledere kan være ansvarlige for et område
bestående af flere Skoler.
Ledere i Institutioner er ifm. Aula særligt interesserede i overblik over flere
Institutioner.
Alt efter Lederens rolle, har denne et ansvar for anvendelsen af Aula for den
pågældende Institution.
En Leder kan være tilknyttet en eller flere Institutioner.
6600
Ansvar
Organisatorisk placering
Antal/Kapacitet
Navn
Rolle
Ansvar
Organisatorisk placering
Antal/Kapacitet
Administrativ medarbejder
En Administrativ medarbejder er typisk en skolesekretær, der er ansvarlig for
at oprette Brugere i Institutionens Administrative system og varetage
opgaver ifm. oplysninger om Børn og Værger samt en række andre
administrative opgaver, som kræver adgang til at lave Opslag og
kommunikere igennem Beskeder og Kalender med andre Brugere af Aula.
Ingen specifikke ansvar ift Aula
Den Administrative Medarbejder er tilknyttet en Institution eller en Gruppe af
Institutioner (Institutionsgrupper: Områder, Klynger eller Distrikter
eksempelvis).
1700
Navn
Rolle
Institutionens administrator
Institutionens administrator opsætter og vedligeholder oplysninger og
indstillinger i Aula, der er specifikke for den enkelte Institution.
Institutionens administrator har ansvaret for at
opsætte og vedligeholde Institutionsspecifikke oplysninger og
systemindstillinger.
opsætte og vedligeholde Institutionsspecifikke opsætninger
Den enkelte Institution
1600
Ansvar
Organisatorisk placering
Antal/Kapacitet
Navn
Kommunal administrator
KOMBIT A/S Halfdansgade 8 2300 København S Tlf 3334 9400 www.kombit.dk [email protected] CVR 19 43 50 75
Side 7/13
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986066_0008.png
Rolle
Den Kommunal administrator opsætter og vedligeholder kommunespecifikke
oplysninger og indstillinger i Aula.
Den Kommunale administrator har ansvaret for at
opsætte og vedligeholde kommunespecifikke oplysninger og
systemindstillinger.
opsætte og vedligeholde kommunespecifikke opsætninger
Varetager 1st level support overfor Superbrugerne
Kommunal Forvaltning
300
Ansvar
Organisatorisk placering
Antal/Kapacitet
Navn
Rolle
Ansvar
Organisatorisk placering
Antal/Kapacitet
Central administrator
Den Centrale administrator opsætter og vedligeholder centrale
systemindstillinger og Stamdata i Aula, dvs. data gældende for alle
Kommuner.
Den Centrale administrator opsætter og vedligeholder derudover en central
skabelon for Dashboards til brug for de enkelte Institutioner.
Den Centrale administrator har ansvaret for at:
opsætte og vedligeholde centrale systemindstillinger
opsætte og vedligeholde centrale Stamdata
opsætte og vedligeholde Dashboard skabeloner
Vedligeholdelse af tekster i Aula
Leverandøren. KOMBIT skal også have mulighed for at påtage sig rollen.
10
Navn
Rolle
Andre Institutionsmedarbejdere
Der er en række øvrige Medarbejdere i en Institution, med behov for at
kunne bruge Kalender, Beskeder, Opslag m.v. Der kan eksempelvis være
tale om Skoletandlæge, Sundhedsplejerske eller Teknisk administrativt
personale.
Teknisk administrativt personale (TAP) dækker typisk rengøring, kantine,
pedeller og it-support på Skoler. TAP´er vil have behov for at kunne tilgå
Beskeder, Opslag og Kalender men har ingen pædagogiske eller
undervisningsmæssige ansvar.
Skoletandlæger og Sundhedsplejersker interagerer med Elever ifm.
Indkaldelser, og har derfor også behov for at kunne tilgå Beskeder, Opslag
og Kalender m.v.
Ingen specifikke ansvar ift Aula
Den enkelte Institution
7500
Ansvar
Organisatorisk placering
Antal/Kapacitet
KOMBIT gør opmærksom på at de angivne estimater (Antal/Kapacitet) i ovenstående
beskrivelser er baseret på forventede antal brugere og derfor forbundet med en vis
usikkerhed.
KOMBIT A/S Halfdansgade 8 2300 København S Tlf 3334 9400 www.kombit.dk [email protected] CVR 19 43 50 75
Side 8/13
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986066_0009.png
1.1 Aulas funktionalitet
I Aula er der behov for en bred vifte af funktionalitet. Nedenfor er samlet og kort
præsenteret den væsentligste funktionalitet kravstillet i Aula. Under figuren er de
enkelte områder uddybet.
Funktionalitet i Løsningen
Profil
Kalender
Sikker
fildeling
Supplerende
stamdata
Hjemmeside
Samtykke
Beskeder
Kontakter
Grupper
Infotavle
SMS
Tilladelser
Opslag
Galleri
Søgning
Komme/gå
Administration
Widget
Figur 2 Overblik over den væsentligste funktionalitet i Aula
Profil:
Alle Brugere i Aula tildeles en Profil, hvorfra Stamdata, Supplerende stamdata,
Samtykker og Tilladelser og evt. et Profilbillede fremgår.
Beskeder:
Beskeder dækker over funktionalitet som muliggør redigering og
udsendelse af Beskeder både mellem Brugere af Aula, men også med Personer
udenfor Aula – dette kræver dog, at disse Personer har en e-mailadresse.
Opslag:
I de tilfælde, hvor der er behov for at kunne offentliggøre nyheder f.eks. om
sommerfest på Skolen er kravstillet funktionalitet under navnet Opslag. Opslag
understøtter, at f.eks. en Leder på en Skole vil kunne oprette en nyhed, hvori
information om sommerfesten indgår og publicere denne til alle Medarbejdere, Værger
og Elever på Skolen.
Kalender:
Kalender dækker over funktionalitet, der tilsvarer basal funktionalitet i en
digital Kalender, som i dag findes på de fleste telefoner. Dog med mindre
forskelligartede behov, så som Skolehjem-samtaler og at der skal kunne bookes
Ressourcer, så som Lokaler og buskort.
Kontakter:
Kontakter dækker over en liste af Personer en Bruger kan skrive til.
Kontakter dækker både over Brugere af Aula samt Personer udenfor, som Brugeren
kan tilføje.
Galleri:
Galleri dækker over muligheden for at Brugere kan dele og opbevare Medier.
De kan f.eks. vha. deres telefon tage Billeder eller optage Video og udstille dem/den
igennem Aula til andre Brugere. Det er endvidere kravstillet, at Medier kan Opmærkes
med oplysninger som f.eks. en beskrivelse af Mediet, hvilke Brugere, Klasser eller
Stuer i et Dagtilbud, der optræder på Mediet mm. Galleriet er naturligvis afgrænset af,
KOMBIT A/S Halfdansgade 8 2300 København S Tlf 3334 9400 www.kombit.dk [email protected] CVR 19 43 50 75
Side 9/13
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986066_0010.png
hvilke rettigheder de enkelte Brugere er givet og hvilke Samtykke der er givet mht.
offentliggørelse af Medier.
Sikker fildeling:
Sikker fildeling dækker over Medarbejderes mulighed for at kunne
oprette Dokumenter indeholdende Følsomme personoplysninger. Eksempler på
sådanne Dokumenter er referater fra Teammøder, observationer af en Klasse, noter
om en Elev eller et Dagtilbudsbarn. Dokumenterne kan deles og det er kravstillet, at der
kan samarbejdes om dem.
Søgning:
Søgning dækker over søgning i Aula, herunder søgning på f. eks. Beskeder,
Opslag, andre Brugere, Begivenheder i Kalendere mv.
Hjemmeside:
Hjemmeside dækker over, at Administratorer skal kunne opsætte og
administrere Hjemmesider for Institutioner f.eks. et Dagtilbud, en klynge eller en Skole.
Hjemmesider er offentligt tilgængelig på internettet.
Infotavle:
Infotavle dækker over, at en Administrator skal kunne udarbejde indhold
(Opslag, Kalender, Komme/gå registrering mv), der kan udstilles på skærme, der er
placeret på en Skole eller et Dagtilbud.
Komme/gå:
Komme/gå dækker over funktionalitet, der bl.a. tillader Værger at angive at
deres Barn er afleveret i et Dagtilbud og at de har afhentet Barnet.
Samtykke:
Samtykke dækker over, at det er kravstillet, at Aula skal understøtte at
Brugere kan give eller undlade at give Samtykke til brug af f.eks. Billeder. Samtykke til
Billeder omhandler bl.a. Værgers Samtykke til at Billeder af deres Børn må
offentliggøre i Aula.
Administration:
Administration dækker bl.a. over tildeling af rettigheder til Brugere,
indstilling af Dashboards og dækker over både administration centralt, på kommunalt
plan og på den enkelte Institution.
Supplerende Stamdata:
Foruden de fastlagte stamdata som Aula modtager fra UNI-
Login har Institutionerne behov for Supplerende Stamdata, hvori Institutioner kan tilføje
felter til udfyldelse på Børns Profil. Disse felter kan indeholde information om Særlige
kosthensyn, navn på læge eller information om faste aftaler.
Tilladelser:
Tilladelser dækker over at en Institution kan tilføje felter til udfyldelse på
Børns Profil. Disse felter kan f.eks. omhandle Tilladelse til at forlade en Institution i et
frikvarter, at køre med i Institutionens bus eller at måtte tage med i svømmehal.
Widgets:
Widgets dækker over, at det er kravstillet, at Aula skal muliggøre, at andre
systemer kan få indlejret en del af deres brugergrænseflade. Dette koncept kaldes for
Widgets og beskrives nærmere nedenfor i afsnit
Error! Reference source not found..
For Brugerne betyder det, at de kan blive mødt af et samlet overblik, såfremt deres
Kommune har fået f. eks. deres leverandør af en Læringsplatform til at udvikle en
Widget.
KOMBIT A/S Halfdansgade 8 2300 København S Tlf 3334 9400 www.kombit.dk [email protected] CVR 19 43 50 75
Side 10/13
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986066_0011.png
1.2 Funktionalitet og forventet sikringsniveau
Aula vil understøtte en række sikringsniveauer samt en bred palette af funktionalitet
benyttet af forskellige Brugere.
For at give et bedre indblik i, hvordan Aula forventes at skulle understøtte behovet for
forskellige følsomhedsniveauer på tværs af funktionaliteten er nedenfor forsøgt
illustreret, hvordan KOMBIT forventer dette håndteret i Aula.
Det er vigtigt at bemærke, at nedenstående blot er et eksempel. Der er behov for, ikke
mindst pga. det forøgede fokus på autentifikation og autorisation samt understøttelsen
heraf af fælleoffentlige standarder og systemer (f.eks. NemID), at Aula er fleksibel og
kan håndtere nye og ændrede behov.
Funktionalitet markeret røde forventes altid at skulle tilgås igennem et sikringsniveau
svarende til NSIS niveau 3 (NemID eller tilsvarende). Gule markeringer angiver, at
visse dele af funktionaliteten forventes at skulle tilgås med sikringsniveau 3.
Resterende funktionalitet forventes at skulle tilgås med sikringsniveau 2.
Figur 3 Sikring af funktionalitet i Aula
Nedenfor uddybes de røde og gule markeringer:
Sikker fildeling:
Indeholder Dokumenter med Følsomme Personoplysninger, hvorfor
sikringsniveau 3 forventes krævet.
Administration, herunder Grupper, Hjemmeside og Infotavle:
Grupper er et centralt
element i Aula, hvorfor det forventes at kræve sikringsniveau 3 at oprette eller redigere
disse. Hjemmesider og Infotavler og oprettelsen samt redigering heraf forventes
ligeledes at kræve sikringsniveau 3.
Profil:
Redigering af Profil forventes at kræve sikringsniveau 3.
Samtykke:
Tilføjelse og redigering af Samtykke sammenholdes med den generelle
administration, hvorfor denne del forventes at kræve sikringsniveau 3.
Supplerende Stamdata:
Tilføjelse og redigering af Supplerende Stamdata
KOMBIT A/S Halfdansgade 8 2300 København S Tlf 3334 9400 www.kombit.dk [email protected] CVR 19 43 50 75
Side 11/13
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986066_0012.png
sammenholdes med den generelle administration, hvorfor denne del forventes at kræve
sikringsniveau 3.
Beskeder:
Beskeder forventes, afhængig af hvilken model der vælges (se optioner), af
kræve sikringsniveau 3.
Tilladelser:
Tilføjelse og redigering af Tilladelser sammenholdes med den generelle
administration, hvorfor denne del forventes at kræve sikringsniveau 3.
Widgets:
Forventes at kræve sikringsniveau 3, i de tilfælde hvor Widgets indeholder
Følsomme Personoplysninger.
1.3 Rettighedsmodel og adgangskontrol
I Aula er der identificeret behov for at kunne styre Brugeres adgange ud fra regler, der
trækker på en række forskellige attributter som beslutningsgrundlag:
Følsomheden og ejerskabet (f.eks. Elev) af det dataobjekt, der tilgås (ud fra
følsomhedsklassifikationen beskrevet ovenfor).
Den operation eller handling, der ønskes udført (f.eks. identificeret ved en
handling i en use case).
Brugerens identitet og relation til datasubjektet – herunder f.eks. forældre-Barn
relationer, lærer-Elev relationer etc. Disse hentes i UNI-Login (uanset valg af
IdP), eller findes i Aula.
Roller tildelt Brugeren af en Administrator sammen med evt. dataafgrænsninger
på disse (f.eks. ”kontaktlærer for 1.A.”, eller ”Administrator for Moseskolen”).
Sikringsniveauet (Level of Assurance eller LoA) for den aktuelle brugersession.
Indhold af evt. Samtykker fra Datasubjektet til behandling af oplysninger.
Ovenstående behov leder naturligt frem til en rettighedsmodel, som implementeres som
en hybrid mellem traditionel RBAC (rollebaseret adgangskontrol) og ABAC
(attributbaseret adgangskontrol). Ved at kombinere disse modeller kan man opnå det
bedste fra begge paradigmer, herunder en fleksibel og finkornet model, som samtidig
giver sporbarhed og er auditérbar. Samme type hybrid er i øvrigt valgt for den
fælleskommunale rammearkitektur.
1.4 Følsomhedsopmærkning af dataobjekter
Datamodellen i Aula skal understøtte opmærkning af alle data efter en
følsomhedsklassifikation med forskellige niveauer i et hierarki (som den KOMBIT
benytter til de fælleskommunale støttesystemer). Følsomhedsklassifikationen er et
fundamentalt værktøj til at sikre, at automatiseret logik i Aula kan håndtere data korrekt
ifm. brugerautentifikation, adgangskontrol, logning, videregivelse etc.
Som et konkret eksempel skal dataobjekters følsomhed kunne indgå som en attribut,
der benyttes i afgørelser vedr. adgangskontrol. Dette kunne f.eks. være regler i stil med
flg.:
Hvis følsomhed(dataobjekt) >= følsom_personoplysning gives kun adgang, hvis
autentifikationsniveau(bruger) >= 3
KOMBIT A/S Halfdansgade 8 2300 København S Tlf 3334 9400 www.kombit.dk [email protected] CVR 19 43 50 75
Side 12/13
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986066_0013.png
KOMBIT har som en del af Kravspecifikationsarbejdet gennemgået
Informationsmodellen og har udarbejdet en foreløbig klassifikation af data ud fra
kategorierne i persondataloven. Resultatet af denne findes vedlagt i bilag 2.1.A
KOMBIT A/S Halfdansgade 8 2300 København S Tlf 3334 9400 www.kombit.dk [email protected] CVR 19 43 50 75
Side 13/13