Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
1986064_0001.png
AULA
BILAG 2.1.A – BEGREBS- OG INFORMATIONSMODEL
Version 1.0
01.12.2016
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986064_0002.png
Bilag 2.1.A - Begrebs- og Informationsmodel
Aula
Indholdsfortegnelse
1
2
3
4
5
6
Læsevejledning .......................................................................................................................... 3
Begrebsmodellen .......................................................................................................................4
Informationsmodel med fokus på Bruger og Institution ........................................................8
Informationsmodel med fokus på Kalender ............................................................................9
Informationsmodel med fokus på Opslag og Besked ..........................................................10
Beskrivelser af Forretningsobjekter og attributter ...............................................................11
Adresse..................................................................................................................................................................... 11
Afdeling..................................................................................................................................................................... 11
Barn ........................................................................................................................................................................ 12
Begivenhed............................................................................................................................................................... 12
Besked...................................................................................................................................................................... 13
Bruger ....................................................................................................................................................................... 14
Deltagelse................................................................................................................................................................. 15
Dokument ................................................................................................................................................................. 15
Ekstern Bruger.......................................................................................................................................................... 16
Forvaltning ................................................................................................................................................................ 17
Godkendte Modtagere .............................................................................................................................................. 17
Gruppe...................................................................................................................................................................... 18
GruppeTilknytning..................................................................................................................................................... 19
Hjemmeside.............................................................................................................................................................. 20
Infotavle .................................................................................................................................................................... 20
Institution .................................................................................................................................................................. 20
Institutionsgruppe ..................................................................................................................................................... 21
Kalender ................................................................................................................................................................... 21
KalenderRåderet....................................................................................................................................................... 21
Kommentar ............................................................................................................................................................... 22
Kommune ................................................................................................................................................................. 22
Kontakt...................................................................................................................................................................... 22
Login ........................................................................................................................................................................ 23
Medarbejder.............................................................................................................................................................. 23
Medie ........................................................................................................................................................................ 24
Opslag ...................................................................................................................................................................... 25
Person ...................................................................................................................................................................... 25
PersonTilknytning ..................................................................................................................................................... 26
Placering................................................................................................................................................................... 26
Profil ........................................................................................................................................................................ 27
Profilbillede ............................................................................................................................................................... 27
Ressource................................................................................................................................................................. 28
Samtykkeerklæring ................................................................................................................................................... 29
SamtykkeerklæringType ........................................................................................................................................... 29
Supplerende Stamdata ............................................................................................................................................. 30
Supplerende Stamdata type ..................................................................................................................................... 30
Tilladelse................................................................................................................................................................... 31
Tilladelsestype .......................................................................................................................................................... 31
Tilstedeværelse ........................................................................................................................................................ 31
Voksen...................................................................................................................................................................... 33
KOMBIT A/S, Halfdansgade 8, 2300 København S, CVR-nr. 19 43 50 75
Side 2/35
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986064_0003.png
Bilag 2.1.A - Begrebs- og Informationsmodel
Aula
1
Læsevejledning
Dette bilag indeholder en detaljeret gennemgang af Begrebsmodellen og Informationsmodellen for
Løsningen. Informationsmodellen er en uddybning af Begrebsmodellen. Den nedbryder centrale begreber,
hvor det er relevant dvs., at Informationsmodellen gerne indeholder flere forretningsobjekter end
Begrebsmodellen.
Forretningsobjekterne påføres centrale forretningsattributter. Dette betyder dog ikke at
Informationsmodellen nødvendigvis indeholder alle de attributter, der ligger i en datamodel. Fx er tekniske
felter ikke med.
Indhold:
Person og Institution
Modellen omfatter alle forretningsobjekter og attributter i relation til Løsningens Brugere og
Institutioner, undtaget de der relaterer sig til Kalender, Opslag og Beskeder (se herunder)
Kalender
Modellen adresserer Løsningens Kalender med de forretningsobjekter og attributter der er nødvendige
for at realisere Løsningen
Opslag og Beskeder
Modellen adresserer Løsningens Opslag og Beskeder med de forretningsobjekter og attributter der er
nødvendige for at realisere Løsningen
Beskrivelser af forretningsobjekter og attributter
Afsnittet indeholder tekstuelle beskrivelser af alle forretningsobjekter og attributter, samt beskrivelser
af dataejerskab, –udveksling og -klassifikation.
Hvert forretningsobjekt er beskrevet i kapitel 5, baseret på følgende skabelon:
Forretningsobjekt:
Beskrivelse:
<Navn på Forretningsobjekt>
<Beskrivelse og definition af forretningsobjektet>
Dataejerskab og –
udveksling:
Attribut
<Navn på attribut>
Dataejerskabet er kommunalt dataejerskab, som alt afhængig af,
hvilken forvaltningsmyndighed, der har dataansvaret f.eks. kan være
en institution eller den kommunale forvaltning.
Beskrivelse
Felt
Dataklassifikation
<Beskrivelse>
<Angiver hvordan
<Angiver følsomhed
data er struktureret, af attributten, se
f.eks. Tekst, Dato
beskrivelse
eller Valgliste>
nedenfor>
Visse attributter repræsenterer valglister, som er specifikt beskrevet nederst i den aktuelle tabel, såfremt de
kræver beskrivelse. Simple valglister er blot listet i ”Felt”.
Felter der modtages fra UNI-Login er markeret med (UNI-Login) i ”Felt”.
Dataklassifikation angiver følsomheden af den enkelte attribut. I bilag 2.1 kapitel 3 fremgår en uddybende
beskrivelse af de enkelte følsomhedsniveauer.
KOMBIT A/S, Halfdansgade 8, 2300 København S, CVR-nr. 19 43 50 75
Side 3/35
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986064_0004.png
Bilag 2.1.A - Begrebs- og Informationsmodel
Aula
KOMBIT A/S, Halfdansgade 8, 2300 København S, CVR-nr. 19 43 50 75
Side 4/35
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986064_0005.png
Bilag 2.1.A - Begrebs- og Informationsmodel
Aula
2
Begrebsmodellen
Begrebs- og Informationsmodellen fokuserer på at afgrænse og introducere konteksten på et
forretningsmæssigt niveau. Efter kontraktindgåelse anvendes Begrebs- og Informationsmodellen i de
efterfølgende faser til datamodellering, brugergrænseflader og konsistente Snitflader til Systemaktørerne.
Herunder ses Begrebsmodellen for Løsningen, som er efterfulgt af en tekstuel beskrivelse af de enkelte
begreber.
Figur 1: Overordnet Begrebsmodel for Løsningen. Alle relationer mellem begreber er angivet med en af to notationer;
1) Pile med fyldt hvid pil angiver at et Begreb er en type af et andet Begreb (eksempelvis at Dagtilbud er en type
Institution)
KOMBIT A/S, Halfdansgade 8, 2300 København S, CVR-nr. 19 43 50 75
Side 5/35
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986064_0006.png
Bilag 2.1.A - Begrebs- og Informationsmodel
Aula
2) Alle andre relationer har en beskrivelse der angiver forholdet mellem begreberne, eksempelvis at en Bruger
”har en eller flere” Profiler
3) Bemærk at opmærkning af forretningsobjekter (eksempelvis at en bestemt Bruger er opmærket på et Medie)
ikke optræder som relationer i modellen. Disse opmærkninger kan ses som attributter i Informationsmodellen
Tabel 1: Beskrivelse af begreber i Begrebsmodellen
Begreb
Beskrivelse
En Afdeling er en organisatorisk gruppering under en Institution.
Afdelingen kan være dannet på baggrund af en Institution med flere
fysiske Adresser, ift. klassetrin, administration el. lign.
Der findes en række Institutioner og tilbud som ikke kan ses som
hverken en Skole eller et Dagtilbud, herunder eksempelvis
ungdomsskoler og musikskoler, samt Institutioner, der varetager
undervisning uden at være en Skole (eksempelvis i de tilfælde hvor
gymnasier har overtaget ansvaret for 10-klasses undervisning).
Et Barn er i Løsningen en Person i 0-18 års alderen, og som er
tilknyttet en Institution, enten som Elev eller Dagtilbudsbarn.
En Begivenhed er et tidsrum markeret i en Kalender i Løsningen. En
Begivenhed består typisk af en lektion eller et møde, og består af et
tidspunkt, et tidsrum, en Placering (gennem tilknyttet Lokale), et antal
deltagere (tilknyttede Brugere) samt eventuelt nødvendige
Ressourcer (tilknyttede Ressourcer som eksempelvis it-udstyr,
buskort m.v.)
En Besked er en tekstuel meddelelse sendt fra én Afsender til en eller
flere Modtagere. Beskeder kan sendes og modtages til/fra Personer i
og udenfor Løsningen.
Dækker alle Personer der oprettes som Brugere i Løsningen, og
derved har mulighed for at logge ind.
Et Dagtilbud er for Børn i 0-6 års alderen og er en Vuggestue,
Børnehave, Dagpleje, eller Integreret Institution (både Vuggestue og
Børnehave). Herunder også selvejende daginstitutioner.
Et Barn tilknyttet et Dagtilbud.
Dokument består af interne Dokumenter og Eksterne Dokumenter og
benyttes som samlebegreb for de to typer af Dokumenter.
Dokumenter oprettes og håndteres i Sikker fildeling og indeholder
f.eks. information om Børns trivsel (altså Følsomme
Personoplysninger). Løsningen skal understøtte disse Dokumenter,
mens Dokumenter der ikke indeholder Følsomme Personoplysninger
kan opbevares i en Kommunal Fildelingsløsning (se beskrivelse i
afsnit 4.2)
Angiver en Bruger af Løsningen der er tilknyttet Løsningen, uden at
være Medarbejder eller Voksen ift. et Barn. Det kan f.eks. være en
idrætsforening der ønsker adgang til at booke Skolens sportshal, et
Bestyrelsesmedlem uden anden tilknytning til Skolen m.v.
Et Barn tilknyttet en Skole.
Kommunal organisatorisk opdeling af forvaltningsansvar. Institutioner
administreres under en Forvaltning i Kommunen, hvor f.eks. Skoler og
Dagtilbud kan ligge under forskellige Forvaltninger.
Galleriet indeholder Løsningens Medier (billeder, lyd- og videofiler),
og understøtter deling så de rette Brugere ser de rette Medier i
Løsningen.
Afdeling
Anden Institution
Barn
Begivenhed
Besked
Bruger
Dagtilbud
Dagtilbudsbarn
Dokument
Ekstern Bruger
Elev
Forvaltning
Galleri
KOMBIT A/S, Halfdansgade 8, 2300 København S, CVR-nr. 19 43 50 75
Side 6/35
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986064_0007.png
Bilag 2.1.A - Begrebs- og Informationsmodel
Aula
Gruppe
Hjemmeside
Infotavle
Institution
Institutionsgruppe
Kalender
Komme/gå
Kommune
Kontaktoplysninger
Login
Medarbejder
Medie
Officielt tilknyttet person
Opslag
Profil
Relateret Person
Begrebet dækker de samlinger som Brugere optræder i, og kan
samlet set anskues som værende Grupper af forskellige typer. En
Klasse er en fast Gruppe over lang tid, mens Eleverne kan tilknyttes
Hold ifm. kortere forløb. Brugere kan endvidere grupperes i Grupper
for at håndtere dem samlet.
Brugere knyttes sammen i samlinger, eksempelvis;
• En stue eller et hold i Dagtilbud
• Elever i 4.A
• Forældre til Elever i 4.A+
• Engelsklærere i en bestemt Kommune
• 5 Elever der arbejder sammen på et projekt
Rettigheder kan styres på Gruppe-niveau.
En offentligt tilgængelig Hjemmeside der introducerer Institutionen,
Afdelingen eller Institutionsgruppen.
En Infotavle er en skærmvisning på en Institution, der viser
informationer generelt relevante for de Personer der bevæger sig i
områder omkring Infotavler.
Institution dækker over alle typer Institutioner i kommunalt regi der
skal anvende Løsningen.
Institutioner er ofte samlet i større administrative enheder, hvor et
antal Skoler eller Dagtilbud hænger sammen i et administrativt
fællesskab under en Leder. Benævnelserne for Institutionsgrupper
disse varierer fra Kommune til Kommune, men ofte samles Dagtilbud i
klynger eller områder, og Skoler i områder, men kan også bestå af
både Skoler og Dagtilbud.
Område/Klynge forventes håndteret som Grupper i Løsningen.
En Medarbejder i Institutionen. Se kapitel 4.1 for beskrivelse af de
enkelte Brugeraktører i Institutionen; Pædagogisk personale, Leder,
Administrativ medarbejder og Institutionens Administrator.
Alle Brugere, Hold/Klasse/Gruppe, Ressourcer og Lokaler har en
Kalender, hvortil der kan tilknyttes Begivenheder. Der kan endvidere
vises Kalendere der viser hvilke Børn der syge, på ferie m.v.
Registrering af hvornår et Dagtilbudsbarn i Dagtilbud eller en Elev i
SFO/SFO2, er ankommet eller har forladt Institutionen/Afdelingen,
samt oplysninger om Henteansvarlige og fraværsmarkering.
Angiver den Kommune som Institutionen hører under.
Angivelse af en måde hvorpå, og specificering af hvordan, Brugeren
eller Institutionen kan kontaktes. Dækker over alle potentielle
kommunikationskanaler til Person eller organisation, f.eks. e-mail,
Adresse, telefon m.v.
En Person logger ind i Løsningen med et Login Navn fra en bestemt
autentifikationsløsning, eksempelvis sit NemID eller UNI-login.
Samlebegreb for alle Brugere af Løsningen med et
ansættelsesforhold til enten Forvaltning eller Institution.
Et billede eller en lyd-/videofil uploadet til Løsningen, med tilhørende
opmærkning af hvem der optræder i Mediet.
Se beskrivelse i kapitel 4.1
Et Opslag er en nyhed, en artikel el. lign. som publiceres til en
Gruppe Modtagere, eksempelvis alle Forældre på en Skole. Opslag
kan kommenteres efterfølgende.
En Person kan have flere Profiler, der angiver at Personen f.eks.
både er Lærer i en Institution, samt forælder til børn i en anden.
Bemærk at begrebet Profil anvendes i supplement til Bruger, da
Løsningens Brugere kan have flere Profiler (f.eks. både som Lærer
og Værge). Hermed sikrer man eksempelvis at man inviterer
Læreren, og ikke Værgen, til en Begivenhed.
Se beskrivelse i afsnit 4.1
KOMBIT A/S, Halfdansgade 8, 2300 København S, CVR-nr. 19 43 50 75
Side 7/35
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986064_0008.png
Bilag 2.1.A - Begrebs- og Informationsmodel
Aula
Ressource
Samtykke
Skole
SMS
Specifikke hensyn
Supplerende Stamdata
Tilladelse
Voksen
Værge
Lokaliteter og fysiske objekter der kan bruges af Begivenheder. En
Ressource er et fysisk objekt eller sted der kan bruges som del af
Kalenderen, f.eks. lokaler, it-udstyr, buskort m.v. Nogle Ressourcer
administreres i Løsningen (almindelige lokaler f.eks.) og andre
modtages fra andre systemer (f.eks. undervisningslokaler fra
skemaplanlægningssystemer).
Samtykke dækker en registreret godkendelse af dataudveksling eller
–visning i en afgrænset kontekst, afgivet af en juridisk myndig Person
til en Institution, evt. for en anden Person man er Værge for.
Dansk folkeskole med ansvar for undervisning af børn fra 0. til 10.
Klasse, omfattende også specialskoler og SFO/SFO2
Pædagogisk personale kan i Løsningen sende SMS til Værger og
ældre Elever.
Løsningen vil indeholde mulighed for at Institutioner kan registrere
Specifikke hensyn om Børn, eks. Hensyn relateret til allergier, kost
m.v.
Bemærk dog at Specifikke hensyn i Informationsmodellen hører under
Supplerende Stamdata
Foruden de fastlagte stamdata som Løsningen modtager fra UNI-
Login skal det være muligt for Institutioner at angive yderligere
stamdata som man ønsker at opbevare om Brugerne, herunder bl.a.
Tilladelser, angivelse af Brugerens talte sprog med mere.
Tilladelser dækker over at en Institution beder Værger angive for hver
enkelt af deres Børn, hvad de må. Det kan eksempelvis være at
forlade Institution i frikvarter, at køre med i Institutionens bus eller at
måtte tage med i svømmehal
Et samlebegreb for voksne Personer der er tilknyttet et Barn som
Værge, Relateret Person eller Officielt tilknyttet person (se afsnit 4.1
for beskrivelser)
Se beskrivelse i afsnit 4.1
KOMBIT A/S, Halfdansgade 8, 2300 København S, CVR-nr. 19 43 50 75
Side 8/35
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986064_0009.png
Bilag 2.1.A - Begrebs- og Informationsmodel
Aula
3
Informationsmodel med fokus på Bruger og Institution
KOMBIT A/S, Halfdansgade 8, 2300 København S, CVR-nr. 19 43 50 75
Side 9/35
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986064_0010.png
Bilag 2.1.A - Begrebs- og Informationsmodel
Aula
4
Informationsmodel med fokus på Kalender
KOMBIT A/S, Halfdansgade 8, 2300 København S, CVR-nr. 19 43 50 75
Side 10/35
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986064_0011.png
Bilag 2.1.A - Begrebs- og Informationsmodel
Aula
5
Informationsmodel med fokus på Opslag og Besked
KOMBIT A/S, Halfdansgade 8, 2300 København S, CVR-nr. 19 43 50 75
Side 11/35
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986064_0012.png
Bilag 2.1.A - Begrebs- og Informationsmodel
Aula
6
Beskrivelser af Forretningsobjekter og attributter
Forretningsobjekt:
Adresse
Beskrivelse:
Adresseoplysninger på en Institution eller en Profil (Bruger). Adresse
modtages i Løsningen fra UNI-Login og nedenstående attributter
repræsenterer derfor de data, der modtages derfra.
Bemærk at der også kan være tale om udenlandske Adresser.
Dataejerskab og –
udveksling:
Attribut
Vej og nummer
Kommunalt ejet data. Data opstår og administreres i Institutionens
Brugeradministrative System, og Løsningen modtager data fra UNI-
Login.
Beskrivelse
Felt
Dataklassifikation
Angivelse af vejnavn
Tekstfelt (UNI-
AP
og husnummer samt
Login)
evt. etagenumre m.v.
Adressens
Tekstfelt (UNI-
AO
Postnummer.
Login)
Angivelse af den By
Tekstfelt (UNI-
AO
Adressen tilhører.
Login)
ISO 3166-1 alpha-2
Tekstfelt (UNI-
AO
baseret angivelse af
Login)
land, ved to-tegns
forkortelse
Tekstuelt landenavn
Tekstfelt (UNI-
AO
Login)
Angivelse af
Tekstfelt (UNI-
AO
Kommunekode for den Login)
Kommune Adressen
tilhører.
Angivelse af den
Tekstfelt (UNI-
AO
Kommune Adressen
Login)
tilhører.
Postnummer
By
Landekode
Land
Kommunekode
Kommune
Forretningsobjekt:
Afdeling
Beskrivelse:
En Afdeling er en organisatorisk gruppering under en Institution.
Afdelingen kan være dannet på baggrund af en Institution med flere
fysiske Adresser, ift. klassetrin, administration el. lign.
Kommunalt ejet data. Data opstår og administreres i Løsningen.
Beskrivelse
Angiver navn på
Afdelingen.
Angiver Afdelingens
Ringetider der gælder
for alle skoledage.
Felt
Tekstfelt
Serie af tidspunkter.
Dataklassifikation
AO
AO
Dataejerskab og –
udveksling:
Attribut
Navn
Ringetider
KOMBIT A/S, Halfdansgade 8, 2300 København S, CVR-nr. 19 43 50 75
Side 12/35
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986064_0013.png
Bilag 2.1.A - Begrebs- og Informationsmodel
Aula
Ringetider angiver
tidspunkt for hver
lektionsstart for
skoledagen. Ringetider
angives for Afdelingen,
såfremt de er
forskellige fra den
Institution som
Afdelingen er en del af.
Forretningsobjekt:
Barn
Beskrivelse:
Barn er en Profil, der er kendetegnet ved at være registreret som
enten Dagtilbudsbarn i et Dagtilbud/SFO eller Elev i en Skole.
Kommunalt ejet data. Data opstår og administreres i Institutionens
Brugeradministrative System, og Løsningen modtager data fra UNI-
Login.
Beskrivelse
Felt
Dataklassifikation
Unik identifikator af
Tekstfelt (UNI-
AP
Barnet fra
Login)
administrativt system.
Angivelse af om Barnet Værdi (UNI-Login)
AP
er Dagtilbudsbarn eller
Elev
Dataejerskab og –
udveksling:
Attribut
Elevnummer
Barntype
Forretningsobjekt:
Begivenhed
Beskrivelse:
En Begivenhed er et tidsrum markeret i en Kalender i Løsningen. En
Begivenhed består typisk af en lektion eller et møde, og består af et
tidspunkt, et tidsrum, en Placering (gennem tilknyttet Lokale), et antal
deltagere (tilknyttede Brugere) samt eventuelt nødvendige Ressourcer
(tilknyttede Ressourcer som eksempelvis it-udstyr, buskort m.v.)
Kommunalt ejet data. Data opstår i Løsningen, og udveksles eventuelt
med eksterne Brugere, såfremt disse inviteres til et møde af en Bruger
af Løsningen.
Dataudveksling: Undervisningslektioner modtages fra Institutionens
Skemalægningssystem og oprettes som Begivenheder i Løsningen.
Beskrivelse
Felt
Dataklassifikation
Dato for
Dato
AO
Begivenhedens start
Tidspunkt for
Tidspunkt
AO
Begivenhedens start
Dato for
Dato
AO
Begivenhedens
afslutning
Dataejerskab og –
udveksling:
Attribut
Startdato
Starttidspunkt
Slutdato
KOMBIT A/S, Halfdansgade 8, 2300 København S, CVR-nr. 19 43 50 75
Side 13/35
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986064_0014.png
Bilag 2.1.A - Begrebs- og Informationsmodel
Aula
Sluttidspunkt
Arrangør
Privat
Begivenhedstype
Titel
Tekst
Personfølsom
Tidspunkt for
Begivenhedens
afslutning
Angivelse af hvem der
har arrangeret
Begivenheden
Angivelse af om
Begivenheden er
privat, hvorved dens
indhold ikke kan ses af
ikke-inviterede
Angivelse af hvad
Begivenheden dækker,
eksempelvis lektion,
ferie el. lign.
Titel der forklarer
Begivenheden
Tekst der mere
detaljeret forklarer
Begivenheden
Angiver om en
Begivenhed indeholder
Følsomme
Personoplysninger
Tidspunkt
AO
Relation til Profil
AP
Ja/Nej
AO
Værdiliste, se
nedenfor
AO/AP/FP
Tekstfelt
Tekstfelt
AO/AP/FP
AO/AP/FP
Ja/Nej felt
AO
Værdiliste:
Møde
Lektion
Ferie
Ekskursion
Type
Begivenheden er et møde mellem de inviterede.
Begivenheden er en undervisningslektion, og er modtaget i Løsningen
fra Institutionens skemaplanlægningssystem.
Begivenheden markerer at Brugeren holder ferie.
Begivenheden repræsenterer en ekskursion for de inviterede.
Forretningsobjekt:
Besked
Beskrivelse:
En Besked er en tekst sendt fra en Afsender til en eller flere
Modtagere. Besked i Løsningen skal forstås som e-mail, da
Løsningen endvidere kræver at Beskeder kan udveksles via e-mail-
standarder med andre e-mail systemer.
Bemærk ift. Informationsmodellen, at Besked ses som flere
dataelementer så snart Beskeden er afsendt. En Besked modtaget af
to modtagere, kan eksempelvis have status af at være læst af den
ene modtager, men ulæst af den anden.
Kommunalt ejet data. Beskeder kan både opstå i Løsningen når en
Bruger skriver Beskeden, og kan modtages fra Personer udenfor
Løsningen. Beskeder flyder derfor ind og ud af Løsningen.
Beskrivelse
Felt
Dataklassifikation
Kort angivelse af hvad Tekstfelt
AO/AP/FP
Beskeden omhandler
Beskedens tekstuelle
Tekstfelt
AO/AP/FP
Dataejerskab og –
udveksling:
Attribut
Emne
Tekst
KOMBIT A/S, Halfdansgade 8, 2300 København S, CVR-nr. 19 43 50 75
Side 14/35
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986064_0015.png
Bilag 2.1.A - Begrebs- og Informationsmodel
Aula
Personfølsom
Læst/Ulæst
indhold
Angiver om en Besked
indeholder Følsomme
Personoplysninger.
Markering af om
Beskeden er læst eller
ulæst.
Ja/Nej
AO
Ja/Nej
AO
Forretningsobjekt:
Bruger
Beskrivelse:
Bruger repræsenterer én Person, som dog kan have flere Profiler.
Forretningsobjektet indeholder de attributter der er gældende for
Personen, uanset om denne har flere Profiler, mens specifikke
oplysninger relevante eksempelvis for en Medarbejderprofil, er
indeholdt i forretningsobjektet Medarbejder.
Kommunalt ejet data. Visse data opstår i Institutionens
Brugeradministrative system (og modtages via UNI-Login), andre i
Løsningen.
Dataattributter fra Brugeradministrativt system:
PrivatEmailadresse
Telefonnummer (Hjemme og Mobil)
BilledIDnummer
UNI-Login BrugerID
Navnebeskyttelse
Dataattributter der opstår og administreres i Løsningen:
Talte Sprog
Nationalitet
Beskrivelse
Felt
Dataklassifikation
Angivelse af den e-
Tekstfelt (UNI-
AP/FP
mailadresse, som
Login)
Brugeren er registreret
med i Kommunens
Brugeradministrative
system.
Angivelse af Brugerens Tekstfelt (UNI-
AP
telefonnummer.
Login)
Brugeren kan have
andre numre knyttet til
sin(e) Profil(er).
Brugerens UNI-Login
Identifikator (UNI-
AP
BrugerID
Login)
Angivelse af at
Ja/Nej (UNI-Login)
FP
Brugeren har tilvalgt
navne- og
adressebeskyttelse.
Angivelse af hvilken
Valgliste:
AO
kanal Brugeren
-
Email
Dataejerskab og –
udveksling:
Attribut
Privat emailadresse
Telefonnummer
UNI-Login BrugerID
Navne- og
adressebeskyttelse
Foretrukken
kommunikationskanal
KOMBIT A/S, Halfdansgade 8, 2300 København S, CVR-nr. 19 43 50 75
Side 15/35
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986064_0016.png
Bilag 2.1.A - Begrebs- og Informationsmodel
Aula
Spærret
Kommunikation
foretrækker at få
notifikationer som e-
mail, pop-up m.v.
Angiver om Brugeren
er spærret fra at kunne
kommunikere i
Løsningen
-
-
Ja/Nej
Pop-up
App-
notifikation
AO/AP/FP
Forretningsobjekt:
Deltagelse
Beskrivelse:
Angiver en status for Brugere indkaldt til en Begivenhed ift. deres svar
(accepteret, afvist m.v.) Som udgangspunkt vil alle inviterede til en
Begivenhed have Deltagelse angivet som ”inviteret” indtil de selv
registrerer noget andet.
Kommunalt ejet data. Data opstår i Løsningen, og udveksles eventuelt
med eksterne Brugere, såfremt eksterne Brugere inviteres til
Begivenheden.
Beskrivelse
Felt
Dataklassifikation
Angiver om og hvad en Værdiliste, se
AP
Bruger har svaret ift.
nedenfor.
en invitation til en
given Begivenhed.
Attributten angiver om
Som udgangspunkt
AP
en Brugers tilmelding
markeret til ”Pr
gælder for sig selv,
Bruger”. Ved
eller om tilmelding skal Skolehjemsamtaler
være pr Barn, hvorved markeres i stedet
en tilmelding til
”Pr Barn”.
eksempelvis
Skolehjem-samtale
accepteres af en
Værge, og et andet
tidspunkt ikke kan
accepteres af en
anden Værge til
samme Barn.
Status
Når Arrangøren ikke ønsker at de inviterede angiver om de vil
acceptere mødeinvitationen, sættes alle inviteredes deltagelsesstatus
til IntetSvar. Dette bruges eksempelvis når der markeres feriedage for
Institutionen, der skal gælde for alle Medarbejdere og Børn.
Den Inviterede accepterer invitationen.
Den Inviterede afviser invitationen.
Den Inviterede accepterer invitationen tentativt, hvilket betyder at det
er usikkert om vedkommende kan deltage.
Dataejerskab og –
udveksling:
Attribut
Status
Tilmelding pr Profil
Værdiliste:
IntetSvar
Accepteret
Afvist
Tentativt accepteret
Forretningsobjekt:
Dokument
KOMBIT A/S, Halfdansgade 8, 2300 København S, CVR-nr. 19 43 50 75
Side 16/35
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986064_0017.png
Bilag 2.1.A - Begrebs- og Informationsmodel
Aula
Beskrivelse:
Dataejerskab og –
udveksling:
Attribut
Titel
Opmærket bruger
Opmærket gruppe
Dokumentkategori
Revisionshistorik
Dokumenttype
Et samlende begreb for Dokumenter indeholdende Følsomme
Personoplysninger som Medarbejdere bruger i deres arbejde.
Dokumenter kan være oprettet og redigeret i Løsningen, eller være
overført fra andre kilder, hvorefter selve Dokumenterne ikke kan
redigeres, hvor dog nedenstående attributter naturligvis fortsat kan
redigeres.
Kommunalt ejet data. Data opstår i Løsningen, og kan vedhæftes
Beskeder der sendes til Modtagere der fremgår på listen over
Godkendte Modtagere.
Beskrivelse
Felt
Dataklassifikation
Titel på Dokument, der Tekstfelt
AP/FP
fungerer som filnavn.
Opmærkning af Bruger Relation til Profil.
AP/FP
for hvem Dokumentet
indeholder Følsomme
personoplysninger.
Opmærkning af en
Relation til Gruppe
AO
Gruppe som
Dokumentet
omhandler, f.eks. en
klasse.
Et Dokument skal have Værdiliste, se
AO
en angivet kategori, for nedenfor.
at lette overblik og
forståelse for
Brugerne.
Angivelse af hvilke
Tekstfelt
AP/FP
Brugere der har åbnet
eller redigeret
Dokumentet med
angivelse af tidspunkt
Angivelse af om
Valgliste (Internt,
AO
Dokumentet er oprettet Eksternt)
i Løsningen (og
dermed redigerbart)
eller er overført fra
ekstern kilde.
Kategori
En involveret fagperson (eksempelvis en AKT-vejleder) kan registrere
en observation om et Barn.
Referat af et møde hvori der indgår Følsomme personoplysninger.
Når Pædagogisk Personale ønsker at registrere en iagttagelse
omkring et eller flere Børn, oprettes et Dokument med kategorien
Iagttagelse. Disse er typisk ting der opfattes i hverdagen, og skal
huskes til drøftelse på et senere tidspunkt.
Et Dokument indeholdende en vurdering eller afklaring vedrørende et
emne eller en Bruger.
En kort beskrivelse vedrørende et eller flere Børn. Bruges som noter
for det samlede arbejde omkring Børnene.
Værdiliste:
Observation
Referat
Iagttagelse
Notat
Pædagogisk Note
KOMBIT A/S, Halfdansgade 8, 2300 København S, CVR-nr. 19 43 50 75
Side 17/35
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986064_0018.png
Bilag 2.1.A - Begrebs- og Informationsmodel
Aula
Forretningsobjekt:
Ekstern Bruger
Beskrivelse:
En Bruger med en Profil der relaterer sig til et eksternt forhold til
Institutionen, eksempelvis en samarbejdspartner, en idrætsklub el.
lign.
Kommunalt ejet data.
Beskrivelse
Værdiliste, se
herunder.
Felt
Værdiliste (UNI-
Login)
Dataklassifikation
APO/FP
Dataejerskab og –
udveksling:
Attribut
Eksternbrugertype
Værdiliste:
Praktikant
Øvrige eksterne
Forretningsobjekt:
EksternbrugerType
Jf. Rolle og Rettighedskatalog for Brugerportalsinitiativet
Jf. Rolle og Rettighedskatalog for Brugerportalsinitiativet
Forvaltning
Beskrivelse:
Kommunal organisatorisk opdeling af forvaltningsansvar. Institutioner
administreres under en Forvaltning i Kommunen, hvor f.eks. Skoler og
Dagtilbud kan ligge under forskellige Forvaltninger.
Kommunalt ejet data. Data opstår og administreres i Løsningen.
Beskrivelse
Forvaltningens navn
Felt
Tekstfelt (UNI-
Login)
Dataklassifikation
AO
Dataejerskab og –
udveksling:
Attribut
Navn
Forretningsobjekt:
Godkendte Modtagere
Beskrivelse:
Hver Kommune har en liste over Medarbejdere,
fællespostkasseadresser eller domæner som Brugere af Løsningen
kan sende Beskeder til, indeholder Følsomme Personoplysninger,
uanset at modtageren ikke er en del af Løsningen.
Kommunalt ejet data. Data opstår og administreres i Løsningen.
Beskrivelse
E-mailadresse på en
enkelt Godkendt
Modtager eller
fællespostkasse
Angivelse af et
domæne, som alle
modtagere herunder
må modtage Beskeder
med Følsomme
Personoplysninger. Et
domæne kan
eksempelvis være
Felt
Tekstfelt
Dataklassifikation
AP
Dataejerskab og –
udveksling:
Attribut
Emailadresse
Domæne
Tekstfelt
AO
KOMBIT A/S, Halfdansgade 8, 2300 København S, CVR-nr. 19 43 50 75
Side 18/35
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986064_0019.png
Bilag 2.1.A - Begrebs- og Informationsmodel
Aula
Beskrivelse
@bornogungekorsbae
k.dk
Beskrivelse af den
Godkendte Modtager,
med angivelse af
hvilket indhold
modtageren bør
modtage.
Tekstfelt
AP/APO
Forretningsobjekt:
Gruppe
Beskrivelse:
En Gruppe dækker over en gruppering af Brugere, Ressourcer og evt.
andre Grupper som tilsammen har en anvendelig afgrænsning. Der
arbejdes i Løsningen med Lokale Grupper og Projektgrupper, som
defineret af STIL ifm. UNI-Login Grupper:
-
Lokale Grupper - er lokale for en Institution og håndteres af
Institutionens Brugeradministrative system. Lokale Grupper
anvendes til at samle Brugere ifm. klasser, hold, retninger etc.
Udover gruppenavn kan Grupperne angive gruppetype og
gruppetrin. De data der modtages om Gruppen, kan ikke
ændres af Løsningen
-
Projektgrupper - er globale og indberettes af Institutioner eller
udbydere (f.eks. en læringsplatform) Projektgrupper kan
anvendes til at samle Brugere på tværs af Institutioner. Grupper
oprettet i Løsningen vil være Projektgrupper og kan redigeres
af andre systemer, ligesom Projektgrupper oprettet i andre
systemer kan redigeres af Løsningen (såfremt der er indgået
aftale om det mellem udbydere og Institutioner)
Kommunalt ejet data.
Beskrivelse
Et navn givet til
Gruppen af den
Administrator der har
oprettet Gruppen.
En tekstuel beskrivelse
af en Gruppe.
Alle Grupper skal have
angivet en type,
eksempelvis at
Gruppen er en Klasse,
en Projektgruppe m.v.
Angiver hvilken anden
Gruppe, den aktuelle
Gruppe hører under,
hvilket er grundlaget
for at lave hierarkier af
Grupper. Eksempelvis
at Klassen 1.A hører
under Gruppen
Felt
Tekstfelt (UNI-
Login)
Dataklassifikation
AO/AP/FP
Dataejerskab og –
udveksling:
Attribut
Gruppenavn
Beskrivelse
Gruppetype
Tekstfelt
Værdiliste, se
nedenfor (UNI-
Login)
AO/AP/FP
AO
Hører under
Relation til anden
Gruppe.
AO
KOMBIT A/S, Halfdansgade 8, 2300 København S, CVR-nr. 19 43 50 75
Side 19/35
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986064_0020.png
Bilag 2.1.A - Begrebs- og Informationsmodel
Aula
Adgang
Status
Oprindelse
Indskoling som hører
under Gruppen Skole.
Angiver hvordan
Brugere kan tilmelde
sig Gruppen;
a) Alle
kan
tilmelde
sig
(åben)
b) Ingen
kan
tilmelde
sig
(lukket)
c) Bruger
kan
ansøge
om
medlemskab
(ansøgning)
d) Afhænger
af
parametre
(parameterstyre
t)
Angiver status for
gruppen;
a) Igang (synlig)
b) Igang (lukket)
c) Inaktiv
Forskellen på a) og b)
er at a) vil være synlig
for alle Brugere, mens
b) vil være synlig kun
for Medarbejdere.
Angivelse af hvad
Gruppens oprindelse
er, angivet som
valgliste
Valgliste (a, b og c)
eller angivelse af
krav (f.eks. at
Bruger skal have
Barn i Indskolingen,
for at kunne tilmelde
sig Gruppe).
AO
Valgliste
AO
Valgliste (UNI-
AO
Login):
-
Lokal
Gruppe
-
ProjektGrupp
e (fra Aula)
-
Projektgrupp
e (fra andet
system)
Værdiliste:
Hovedgruppe
Årgang
Retning
Hold
SFO
Team
Andet
GruppeType
Gruppetype modtaget fra UNI-login
Gruppetype modtaget fra UNI-login
Gruppetype modtaget fra UNI-login
Gruppetype modtaget fra UNI-login
Gruppetype modtaget fra UNI-login
Gruppetype modtaget fra UNI-login
Gruppetype modtaget fra UNI-login
KOMBIT A/S, Halfdansgade 8, 2300 København S, CVR-nr. 19 43 50 75
Side 20/35
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986064_0021.png
Bilag 2.1.A - Begrebs- og Informationsmodel
Aula
Forretningsobjekt:
GruppeTilknytning
Beskrivelse:
Attributten angiver med en værdi, hvordan en Person er tilknyttet til en
Gruppe, eksempelvis at Personen er Administrator for en given
Gruppe.
Kommunalt ejet data.
Beskrivelse
Angiver hvilken type
tilknytning en Person
har til e Gruppe.
Felt
Værdiliste, se
nedenfor
Dataklassifikation
AP/FP
Dataejerskab og –
udveksling:
Attribut
Gruppetilknytningtype
Værdiliste:
Gruppeadministrator
Læse/skrive
Læser
Ansvarlig
GruppeTilknytningType
En Person der er ansvarlig for Gruppen, og har ret til at redigere
Gruppen samt nedlægge den. Her kan eksempelvis være tale om en
Administrativ Medarbejder der løbende redigerer Elevers
tilhørsforhold til klasser.
En Person der er almindeligt medlem af Gruppen, eksempelvis en
Elev der er en del af en Projektgruppe.
En Person der har ret til at se information relateret til Gruppen, men
som ikke kan bidrage.
En Person der er fagligt/pædagogisk ansvarlig for Gruppen,
eksempelvis har en Lærere ansvaret for Projektgrupper defineret ift.
dennes undervisning af elever.
Forretningsobjekt:
Hjemmeside
Beskrivelse:
Hjemmeside er den offentligt tilgængelige indgang til en Institution,
som tilgås via internettet. Objektet indeholder ingen selvstændige
attributter.
Forretningsobjekt:
Infotavle
Beskrivelse:
En Infotavle er en skærmvisning på en Institution, der viser
informationer relevante for de Personer, der bevæger sig i områder
omkring Infotavler.
Infotavlen er en visning af Løsningen, og indeholder derfor ikke andre
Informationer end hvad der vises i brugergrænsefladen.
Forretningsobjekt:
Institution
Beskrivelse:
Institution dækker over alle typer Institutioner i kommunalt regi der har
ansvar for børn op til 18 år.
KOMBIT A/S, Halfdansgade 8, 2300 København S, CVR-nr. 19 43 50 75
Side 21/35
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986064_0022.png
Bilag 2.1.A - Begrebs- og Informationsmodel
Aula
Dataejerskab og –
udveksling:
Attribut
Navn
Institutionsnummer
Forvaltningsmyndighed
Ringetider
Kommunalt ejet data. Data administreres i Institutionens
Brugeradministrative System, og modtages i Løsningen fra UNI-Login.
Beskrivelse
Felt
Dataklassifikation
Angivelse af
Tekstfelt (UNI-
AO
Institutionens navn.
Login)
Unik identifikator for
Identifikator (UNI-
AO
den enkelte Institution. Login)
Angivelse af om
Tekstfelt
AO
Institutionen er en
Forvaltningsmyndighed
, alternativt angivelse
af anden Institution,
Institutionsgruppe eller
Forvaltning der er
Institutionens
myndighed.
Angiver Afdelingens
Serie af tidspunkter. AO
Ringetider der gælder
for alle skoledage.
Ringetider angiver
tidspunkt for hver
lektionsstart for
skoledagen.
Forretningsobjekt:
Institutionsgruppe
Beskrivelse:
Institutioner er ofte samlet i større administrative enheder, hvor et
antal Skoler eller Dagtilbud hænger sammen i et administrativt
fællesskab under en Leder. Benævnelserne for Institutionsgrupper
disse varierer fra Kommune til Kommune, men ofte samles Dagtilbud i
klynger eller områder, og Skoler i områder, men kan også bestå af
både Skoler og Dagtilbud.
Område/Klynge forventes håndteret som Grupper i Løsningen.
Kommunalt ejet data.
Beskrivelse
Angivelse af navn på
Institutionsgruppen.
Felt
Tekstfelt
Dataklassifikation
AO
Dataejerskab og –
udveksling:
Attribut
Navn
Forretningsobjekt:
Kalender
Beskrivelse:
Hver Bruger og Ressource har sin egen Kalender, ligesom Grupper
kan have en, såfremt det er relevant. Kalenderen indeholder i sig selv
ingen data, men opbygges af de Begivenheder Brugeren/Ressourcen
er inviteret til eller selv har planlagt.
KOMBIT A/S, Halfdansgade 8, 2300 København S, CVR-nr. 19 43 50 75
Side 22/35
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986064_0023.png
Bilag 2.1.A - Begrebs- og Informationsmodel
Aula
Forretningsobjekt:
KalenderRåderet
Beskrivelse:
En Bruger kan have råderet over en Kalender tilhørende en
Ressource, Gruppe eller en anden Bruger, som har givet lov hertil.
Kommunalt ejet data. Data opstår og administreres i Løsningen.
Beskrivelse
Angivelse af den eller
de Brugere der har ret
til at redigere
Kalenderen, som
udgangspunkt
Brugerens egen
Kalendere eller
Gruppens
Administrator (jf.
GruppeTilknytning).
Angivelse af om
Brugeren må oprette,
slette og redigere
Begivenheder i
Kalenderen.
Felt
Relation til Profil
Dataklassifikation
AP
Dataejerskab og –
udveksling:
Attribut
Redaktør
Redigeringstype
Valgmulighed
AP
Forretningsobjekt:
Kommentar
Beskrivelse:
En Kommentar er en tekstbaseret Kommentar, angivet ift. Medie,
Kommentar eller Opslag. Kommentaren kan indeholde tekst og
Medier.
Kommunalt ejet data. Data opstår og administreres i Løsningen.
Beskrivelse
Felt
Den tekst
Tekstfelt
Kommentaren skal
formidle.
Angiver for
Valgliste.
Kommentaren om den
er markeret som
upassende, blokeret el.
lign.
Dataklassifikation
AO/AP/FP
Dataejerskab og –
udveksling:
Attribut
Kommentartekst
Status
AO/APO/FP
Forretningsobjekt:
Kommune
Beskrivelse:
Dataejerskab og –
Angiver den Kommune en given Institution hører under.
Kommunalt ejet data. Data opstår og administreres i Løsningen.
KOMBIT A/S, Halfdansgade 8, 2300 København S, CVR-nr. 19 43 50 75
Side 23/35
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986064_0024.png
Bilag 2.1.A - Begrebs- og Informationsmodel
Aula
udveksling:
Attribut
Navn
Kommunekode
Beskrivelse
Angivelse af
Kommunens navn.
Unik kode for
Kommunen.
Felt
Tekstfelt (UNI-
Login)
Tekstfelt (UNI-
Login)
Dataklassifikation
AO
AO
Forretningsobjekt:
Kontakt
Beskrivelse:
Dækker Kontaktoplysninger for en Person som Brugeren
kommunikerer med. Kontakten kan både være en anden Bruger af
Løsningen, eller en Person udenfor Løsningen, som man opretter som
Kontakt.
Kommunalt ejet data. Data opstår og administreres i Løsningen.
Beskrivelse
Kontaktens navn
Kontaktens
telefonnummer
Kontaktens e-
mailadresse
Kontaktens Adresse
Felt
Tekstfelt
Tekstfelt
Tekstfelt
Se Enhedsadresse
Dataklassifikation
AP
AP
AP
AP
Dataejerskab og –
udveksling:
Attribut
Navn
Telefonnummer
Emailadresse
Adresse
Forretningsobjekt:
Login
Beskrivelse:
En Bruger kan have et eller flere Login, der giver mulighed for at tilgå
Løsningen, f.eks. UNI-login, NemID eller et lokalt Medarbejder Login.
Login er knyttet til Brugeren og ikke en af Brugerens Profiler, da
eksempelvis et UNI-login dækker en Bruger både som Medarbejder
og Værge.
Kommunalt ejet data.
Beskrivelse
Angivelse af en type
Login Brugeren
anvender (f.eks. UNI-
login eller NemID)
Angivelse af det NSIS
sikringsniveau
LoginType er.
Felt
Valgliste
Dataklassifikation
AP
Dataejerskab og –
udveksling:
Attribut
Logintype
Sikringsniveau
Valgliste
1. Begrænset
2. Lav
3. Betydelig
4. Høj
AP
Forretningsobjekt:
Medarbejder
KOMBIT A/S, Halfdansgade 8, 2300 København S, CVR-nr. 19 43 50 75
Side 24/35
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986064_0025.png
Bilag 2.1.A - Begrebs- og Informationsmodel
Aula
Beskrivelse:
Medarbejdere dækker alle Personer der er ansat i en Institution eller
Forvaltning, herunder også Personer med et ansættelseslignende
forhold, f.eks. praktikanter.
Kommunalt ejet data. Data opstår og administreres i Institutionens
Brugeradministrative System, og Løsningen modtager data fra UNI-
Login.
Beskrivelse
Felt
Dataklassifikation
Angivelse af
Tekstfelt (UNI-
AP
Medarbejderens
Login)
stilling, som registreret
i Institutionens
Administrative system.
Angivelse af initialer for Tekstfelt (UNI-
AP
Medarbejderen, som
Login)
registreret i
Institutionens
Administrative System.
Værdiliste, se herunder Tekstfelt (UNI-
AO
Login)
MedarbejderType
Jf. Rolle og Rettighedskatalog for Brugerportalsinitiativet
Jf. Rolle og Rettighedskatalog for Brugerportalsinitiativet
Jf. Rolle og Rettighedskatalog for Brugerportalsinitiativet
Jf. Rolle og Rettighedskatalog for Brugerportalsinitiativet
Jf. Rolle og Rettighedskatalog for Brugerportalsinitiativet
Jf. Rolle og Rettighedskatalog for Brugerportalsinitiativet
Dataejerskab og –
udveksling:
Attribut
Stilling
Initialer
Medarbejdertype
Værdiliste:
Lærer
Pædagog
Timevikar
Skoleder
Leder af Dagtilbud
Afdelingsleder
Administrativ
Medarbejder
TAP
Jf. Rolle og Rettighedskatalog for Brugerportalsinitiativet
Jf. Rolle og Rettighedskatalog for Brugerportalsinitiativet
Jf. Rolle og Rettighedskatalog for Brugerportalsinitiativet
Konsulent
Forretningsobjekt:
Medie
Beskrivelse:
Medie dækker filer indeholdende lyd, billede eller video. Medier
håndteres i Løsningens Galleri, hvor Brugeren kan importere,
opmærke Medier og dele dem med andre Brugere eller udsende dem i
Opslag.
Kommunalt ejet data. Data opstår og administreres i Løsningen.
Beskrivelse
Felt
Dataklassifikation
Dataejerskab og –
udveksling:
Attribut
KOMBIT A/S, Halfdansgade 8, 2300 København S, CVR-nr. 19 43 50 75
Side 25/35
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986064_0026.png
Bilag 2.1.A - Begrebs- og Informationsmodel
Aula
Titel
Beskrivelse
Opmærket bruger
Opmærket gruppe
Tidspunkt
Mediefølsomhed
Status
Mediets titel
En tekstuel beskrivelse
af Mediet.
Opmærkning af Bruger
der optræder på/i
Medie
Opmærkning af en
Gruppe som optræder
på/i Medie
Angivelse af hvornår
Mediet er skabt.
Angivelse af om et
Medie repræsenteret
en situation eller et
portræt. For billeder
enten et
situationsbillede eller
et portrætbillede.
Situationsbilleder kan
indeholde Personer
hvor der ikke kræves
opmærkning, mens
Personer på
profilbilleder altid skal
være opmærket.
Samme opdeling
forventes gennemført
for øvrige Medietyper.
Angiver for Mediet om
det eventuelt er
markeret som
upassende, er blokeret
el.lign.
Tekstfelt
Tekstfelt
Relation til Profil.
AO/APO/FP
AO/APO/FP
AP/FP
Relation til Gruppe
AO
Dato og tidspunkt.
Værdiliste:
Situationsmedie
Portrætmedie
AO
AP/FP
Valgliste
AO/APO/FP
Forretningsobjekt:
Opslag
Beskrivelse:
Et Opslag er en kommunikation fra en afsender til en Gruppe af
modtagere, og kan være korte tekster eller lange tekster, med eller
uden vedhæftninger.
Kommunalt ejet data. Data opstår og administreres i Institutionens
Løsning.
Beskrivelse
Felt
Dataklassifikation
Den tekst Opslaget
Tekstfelt
AO
skal kommunikere.
Kort introducerende
Tekstfelt
AO
tekst til Opslaget
Angivelse af hvornår
Dato og tidspunkt
AO
Opslaget er publiceret.
Angivelse af om
Valgliste (1,2,3)
AO
Dataejerskab og –
udveksling:
Attribut
Tekst
Resume
Publiceringsdato og –
tidspunkt
Prioritet
KOMBIT A/S, Halfdansgade 8, 2300 København S, CVR-nr. 19 43 50 75
Side 26/35
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986064_0027.png
Bilag 2.1.A - Begrebs- og Informationsmodel
Aula
Kommentering
Opslaget er mere
vigtigt end øvrige
Opslag.
Forfatteren af Opslaget
angiver om det skal
være muligt for
Modtagere af Opslag
at kommentere det.
Ja/Nej
AO
Forretningsobjekt:
Person
Beskrivelse:
Attribut
Personnummer
Personnavn
Køn
Alder
Fødselsdato
Et menneske der er Bruger af Løsningen og har en eller flere
tilknyttede Profiler.
Beskrivelse
Felt
Dataklassifikation
Dansk Personnummer. 10 cifret kode.
APO/FP
Navn på Personen.
Tekstfelt (UNI-
APO/FP
Login)
Angivelse af
Valgliste (Mand,
AO/APO/FP
Personens køn
kvinde)
Angivelse af
Tal
AO/APO/FP
Personens alder.
Angivelse af
Tal (UNI-Login)
AO/APO/FP
fødselsdag og –år
Forretningsobjekt:
PersonTilknytning
Beskrivelse:
Attributten angiver med en værdi hvilken tilknytning der er mellem to
Personer, eksempelvis at en Person er Værge for en anden Person
(et Barn). Der kan være flere tilknytninger mellem de samme
Personer, eksempelvis hvis en Person både er bedsteforælder og
Henteansvarlig for det samme Barn.
Kommunalt ejet data. Data opstår og administreres i Løsningen, dog
modtages enkelte persontilknytningstyper fra UNI-Login, eksempelvis
Værgeforhold.
Beskrivelse
Felt
Dataklassifikation
Angiver en relation
Værdiliste, se
AP/FP
mellem to Personer.
nedenfor.
PersonTilknytningType
En Værge har ansvar for det givne Barn, og har derfor som
udgangspunkt alle rettigheder ift. Barnet. Værgen kan eksempelvis
give rettigheder til andre Voksne, der er tilknyttet Barnet (f.eks. angive
at en Person må være Henteansvarlig for Barnet). Værge vil oftest
være de biologiske forældre, men andre Voksne eller ansatte på en
døgninstitution med ansvar for det givne Barn, kan også angives som
Værger. Jf. Rolle og Rettighedskatalog for Brugerportalsinitiativet
Jf. Rolle og Rettighedskatalog for Brugerportalsinitiativet
Dataejerskab og –
udveksling:
Attribut
Persontilknytningtype
Værdiliste:
Forældre/Værge
Pårørende
KOMBIT A/S, Halfdansgade 8, 2300 København S, CVR-nr. 19 43 50 75
Side 27/35
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986064_0028.png
Bilag 2.1.A - Begrebs- og Informationsmodel
Aula
Forretningsobjekt:
Placering
Beskrivelse:
Placeringer anvendes ifm. Komme/gå registrering, hvor Elever i
SFO/SFO2 kan angive hvor i Institutionen der befinder sig. Den
enkelte Institution opretter selv de Placeringer som Eleverne skal
kunne vælge.
Kommunalt ejet data.
Beskrivelse
Navn på Placeringen
(f.eks.
”Fodboldbanen”)
Beskrivelse (f.eks.
”Den store bane bag
sportshallen”)
Overført billede eller
symbol der
repræsenteret
Placeringen.
Felt
Tekstfelt
Dataklassifikation
AO
Dataejerskab og –
udveksling:
Attribut
Navn
Beskrivelse
Tekstfelt
AO
Billede/Symbol
Fil
AO
Forretningsobjekt:
Profil
Beskrivelse:
En Bruger kan have en eller flere Profiler i Løsningen. Med Profil kan
en Bruger adskille sine Profiler, således at information relevant for
Brugeren som Værge til Børn f.eks. adskilles fra information relevant
for Brugerens arbejde som Pædagogisk personale i en Institution.
Kommunalt ejet data. Data opstår og administreres i Løsningen.
Beskrivelse
Angivelse af Profilens
e-mailadresse, baseret
på Brugerens UNI-
login navn. Bemærk at
en Bruger med både
en privat- og en
Medarbejderprofil vil
have to
AulaEmailadresser.
En Bruger kan angive
en Beskrivelse til en
Profil, eksempelvis om
ens fokus som
Medarbejder eller for
Forældren der er del af
skolebestyrelsen.
Angivelse af
Felt
Tekstfelt
Dataklassifikation
AP
Dataejerskab og –
udveksling:
Attribut
Aula emailadresse
Beskrivelse
Tekstfelt
AP
Telefonnummer
Tekstfelt (UNI-
APO/FP
KOMBIT A/S, Halfdansgade 8, 2300 København S, CVR-nr. 19 43 50 75
Side 28/35
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986064_0029.png
Bilag 2.1.A - Begrebs- og Informationsmodel
Aula
telefonnummer
relevant for den
aktuelle Profil, f.eks.
kontakttelefon til
Pædagogisk
personale.
Forretningsobjekt:
Profilbillede
Beskrivelse:
Login)
Et profilbillede af en bestemt Bruger. For Elever og Medarbejdere på
skoler kommer disse fra Institutionens Administrative System, mens
det også er muligt at uploade et billede af en selv som profilbillede.
Kommunalt ejet data. Profilbillede modtages fra Institutionens
Brugeradministrative System, men Profilbillede kan også være
uploadet direkte i Løsningen.
Beskrivelse
Felt
Dataklassifikation
ID til den konkrete fil.
Identifikator (UNI-
AP/FP
Login)
Angivelse af om et
Aktivt/Inaktivt
AP/FP
Profilbillede er aktivt
eller passivt. Kun et
Profilbillede pr Bruger
kan være aktivt.
Dataejerskab og –
udveksling:
Attribut
BilledID
Aktivt
Forretningsobjekt:
Ressource
Beskrivelse:
En Ressource er et fysisk objekt eller sted der kan bruges som del af
Kalenderen, f.eks. lokaler, it-udstyr, buskort m.v. Nogle Ressourcer
administreres i Løsningen (almindelige lokaler f.eks.) og andre
modtages fra andre systemer (f.eks. undervisningslokaler fra
skemaplanlægningssystemer)
Kommunalt ejet data. Data opstår og administreres i Løsningen, med
undtagelse af undervisningslokaler der opstår, administreres og
modtages fra Institutionens skemalægningssystem.
Beskrivelse
Felt
Dataklassifikation
Navn på Ressourcen
Tekstfelt
AO
Beskrivelse af
Tekstfelt
AO
Ressourcen, der gør
det muligt for Brugeren
at forstå præcis hvilken
Ressource der er tale
om.
Såfremt Ressourcen
Tekstfelt
AO
repræsenterer et sæt
med flere
materialer/enheder
indsættes antallet her
(f.eks. Klassesæt med
Dataejerskab og –
udveksling:
Attribut
Navn
Beskrivelse
Antal
KOMBIT A/S, Halfdansgade 8, 2300 København S, CVR-nr. 19 43 50 75
Side 29/35
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986064_0030.png
Bilag 2.1.A - Begrebs- og Informationsmodel
Aula
Ressourcekategori
Lånerettigheder
Status
25 tablets)
Angivelse af hvilken
kategori Ressourcen
har
Angivelse af hvilke
Grupper/Brugere der
har ret til at låne/booke
Ressourcen
Tekstuel angivelse der
forklarer en status for
en Ressource,
eksempelvis ”Lokalet
renoveres i uge 27-30”
Værdiliste, se
nedenfor
Relation til Profil og
Gruppe
AO
AO
Tekstfelt
AO
Værdiliste:
Mødelokale
Undervisningslokale
Sportsplads
Buskort
Indkøbskort
Materialesamling
IT-udstyr
Forretningsobjekt:
Kategori
Lokale der bruges til møder, og ikke anvendes af
skemaplanlægningssystem.
Lokale der bruges til undervisning og administreres af
skemaplanlægningssystemet.
Udendørs sportsområde
Fælles kort til bus og transport
Fælles indkøbskort
Ressourcen er en del af skolen materialesamling
Ressourcen er IT-udstyr til brug i undervisningen
Samtykkeerklæring
Beskrivelse:
En Samtykkeerklæring er en accept, registreret i Løsningen, til at
andre må behandle Følsomme personoplysninger, herunder også
Medier, om den pågældende Profil (som regel Barn eller Elev).
Samtykke registreres for Institutionen med Værge som Afgiver af
Samtykkeerklæringen.
Kommunalt ejet data. Data opstår og administreres i Løsningen.
Beskrivelse
Angiver hvilken type
Samtykke handler om.
Barn
Værge for Barn
Afgivet eller nægtet
Samtykke
Felt
Relation til
SamtykkeerklæringT
ype
Relation til Bruger
Relation til Bruger
Ja/Nej felt
Dataklassifikation
AP/FP
Dataejerskab og –
udveksling:
Attribut
Samtykketype
Omhandler
Afgiver
Svar
AP/FP
AP/FP
AP/FP
Forretningsobjekt:
SamtykkeerklæringType
Beskrivelse:
Forretningsobjektet indeholder de typer af Samtykkeerklæringer der
findes i Løsningen, med beskrivelse.
Kommunalt ejet data. Data opstår og administreres i Løsningen.
Dataejerskab og –
KOMBIT A/S, Halfdansgade 8, 2300 København S, CVR-nr. 19 43 50 75
Side 30/35
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986064_0031.png
Bilag 2.1.A - Begrebs- og Informationsmodel
Aula
udveksling:
Attribut
Samtykkeerklæringtype
Beskrivelse
Beskrivelse
Angiver hvilken type
Samtykkeerklæring det
handler om.
Information om
Samtykke.
SamtykkeerklæringType
Felt
Værdiliste, se
herunder
Tekstfelt
Dataklassifikation
AO
AO
Værdiliste:
Afgivende Institution
må videregive <data> til
modtagende Institution
Medier må deles med
medlemmer af
klassen/stuen
Barn må indtaste data i
Løsningen
Se Bilag 2.1, kapitel 5 for yderligere beskrivelser
Se Bilag 2.1, kapitel 5 for yderligere beskrivelser
Se Bilag 2.1, kapitel 5 for yderligere beskrivelser
Forretningsobjekt:
Supplerende Stamdata
Beskrivelse:
Der kan være specifikke behov for at registrere stamdata udover de
der som standard er i Løsningen, hvorfor en Kommunal eller
Institutionens Administrator skal kunne angive hvilke Supplerende
Stamdata der skal udfyldes for Brugere, hvorefter Brugeren kan
udfylde dette.
Kommunalt ejet data. Data opstår og administreres i Løsningen.
Beskrivelse
Brugerens svar på det
ønskede stamdata, i
overensstemmelse
med den angivne
Svarmulighed på
Supplerende Stamdata
type.
Felt
Afhænger af
Svarmulighed.
Dataklassifikation
AP/FP
Dataejerskab og –
udveksling:
Attribut
Svar
Forretningsobjekt:
Supplerende Stamdata type
Beskrivelse:
Der oprettes forskellige typer Supplerende Stamdata som Institutionen
ønsker udfyldt af Brugerne. Dette dataobjekt indeholder de typer, som
Brugerne efterfølgende kan udfylde.
Løsningen vil indeholde en bruttoliste af typiske Supplerende
Stamdata (se listen herunder), ligesom man lokalt kan tilføje andre
relevante Supplerende Stamdata typer. Bruttoliste over typiske
KOMBIT A/S, Halfdansgade 8, 2300 København S, CVR-nr. 19 43 50 75
Side 31/35
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986064_0032.png
Bilag 2.1.A - Begrebs- og Informationsmodel
Aula
Dataejerskab og –
udveksling:
Attribut
Titel
Supplerende Stamdata:
Følger Barn vaccinationsprogram (Ja/Nej)
Særlige kosthensyn: Tekstfelt
Særlige helbredsoplysninger: Tekstfelt
Faste aftaler: Tekstfelt
Forsikring: Ja/Nej
Læge: Tekstfelt
Talte sprog: Tekstfelt
Nationalitet: Tekstfelt
Kommunalt ejet data. Data opstår og administreres i Løsningen.
Beskrivelse
Brugerens svar på det
ønskede stamdata, i
overensstemmelse
med den angivne
Svarmulighed på
Supplerende Stamdata
type.
Administratoren der
opretter Supplerende
Stamdata type, kan
angive hvordan
Brugere skal udfylde.
Felt
Tekstfelt
Dataklassifikation
AP/FP
Svarmulighed
Feltet angiver om
Supplerende
Stamdata skal
udfyldes med
tekstfelt, Ja/Nej eller
evt. med flere
valgmuligheder.
AO
Forretningsobjekt:
Tilladelse
Beskrivelse:
En Tilladelse dækker at en Værge har givet Institutionen Tilladelse til
noget ift. et Barn. Det kan f.eks. være at Barnet må deltage i
fællesbadning, køre med i Institutionens bus el. lign.
Kommunalt ejet data. Data opstår og administreres i Løsningen.
Beskrivelse
Angivelse af om
Tilladelse er givet eller
afvist
Relation til
Tilladelsestype der
angiver hvilken
Tilladelse svaret er
givet for.
Felt
Ja/Nej felt
Dataklassifikation
AP/FP
Dataejerskab og –
udveksling:
Attribut
Svar
Tilladelstype
Relation til
Tilladelsestype.
AP/FP
Forretningsobjekt:
Tilladelsestype
Beskrivelse:
Dataejerskab og –
Forretningsobjektet indeholder de typer af Tilladelser som en
Institution ønsker at Værger tager stilling til ift. deres Børn.
Kommunalt ejet data. Data opstår og administreres i Løsningen.
KOMBIT A/S, Halfdansgade 8, 2300 København S, CVR-nr. 19 43 50 75
Side 32/35
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986064_0033.png
Bilag 2.1.A - Begrebs- og Informationsmodel
Aula
udveksling:
Attribut
Tilladelsestype
Tekst
Svarmulighed
Beskrivelse
Den type Tilladelse der
vælges, kan enten
være del af
Løsningens bruttoliste
(jf. bilag 2.1.M) eller
defineret af den
enkelte Institution.
Tekstuel beskrivelse af
hvad Tilladelsestypen
omhandler.
Til nogle Tilladelse er
det relevant at lade
Værgen angive fritekst,
men oftest vil Værgen
skulle angive Ja/nej
Felt
Tekstfelt
Dataklassifikation
AO
Tekstfelt
AO
Ja/Nej eller tekstfelt
AO
Forretningsobjekt:
Tilstedeværelse
Beskrivelse:
Forretningsobjektet dækker for Dagtilbud og SFO/SFO2 en række
oplysninger der alle omhandler om Barnet er tilstede, hvorfor det ikke
er tilstede, ankomst- og gåtidspunkter, sovetider for Dagtilbudsbørn
samt angivelse af hvor Børn på SFO/SFO2 befinder sig i Institutionen.
Kommunalt ejet data. Data opstår og administreres i Løsningen.
Beskrivelse
Angivelse af den dato
Tilstedeværelsen
handler om
Angiver ud fra en
valglistestatus for
Barnets
Tilstedeværelse
Angivelse af det
klokkeslæt hvor Barnet
er registreret som
værende tilstede
Angivelse af hvornår
Værge forventer at
Barnet hentes.
Angivelse af hvornår
Barnet reelt er blevet
afhentet, eller hvornår
Barnet selv må gå.
Tekstuel angivelse af
hvem der henter
Barnet, såfremt det
ikke er Værge eller
Felt
Dato
Dataklassifikation
AO/AP/FP
Dataejerskab og –
udveksling:
Attribut
Tilstedeværelsesdato
Status
Værdiliste, se
nedenfor
AO/APO/FP
Ankomsttidspunkt
Tidspunkt
AO/APO/FP
Forventet tidspunkt
Tidspunkt
AP
Gå-tidspunkt
Tidspunkt
AP
Anden afhenter
Tekstfelt, eller
relation til Bruger af
Løsningen.
AP
KOMBIT A/S, Halfdansgade 8, 2300 København S, CVR-nr. 19 43 50 75
Side 33/35
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986064_0034.png
Bilag 2.1.A - Begrebs- og Informationsmodel
Aula
Gentagelse
Gentagelse slutdato
Bemærkning
Fraværende
Sovetid start
Sovetid slut
Sovetidsbemærkning
Placering
anden Bruger i
Løsningen, der er
registreret som
Henteansvarlig.
Såfremt Gå-
registreringen skal
gentages, markeres
det med enten Dagligt
eller Ugentligt.
Angivelse af hvornår
en gentagelse skal
stoppe.
En tekstuel
bemærkning til en
registrering. Kan
eksempelvis være en
fast tekst ved
gentagende Gå-
registreringer (”Bo må
gå hjem selv” med et
tidspunkt registreret).
Angivelse af at Barnet
ikke vil være tilstede
den pågældende dag,
registreret enten
samme dag eller forud
(ved Ferie og Sygdom)
Angivelse af
starttidspunkt for
hvornår et Barn er
faldet i søvn
Angivelse af hvornår et
Barn er vågnet
Tekstuel bemærkning
lavet af Medarbejder
(f.eks. ”Barnet sov
uroligt og vågnede
mange gange”)
For Børn i SFO/SFO2,
der kan angive hvor på
Institutionen de
befinder sig (f.eks.
”boldbane”, ”værksted”
el. lign.)
Dagligt/Ugentligt
AP
Dato
AO
Tekstfelt
AP
Værdliste, se
nedenfor.
AP
Tidspunkt
AP
Tidspunkt
Tekstfelt
AP
AP/FP
Værdiliste der
redigeres af den
enkelte Institution
AP/FP
Værdiliste:
Ferie
Sygdom
Tilstede
Ikke tilstede
Status
Barnet holder ferie på den pågældende dato
Barnet er syg den pågældende dato
Barnet opholder sig på Institutionen
Barnet er endnu ikke ankommet eller har forladt Institutionen
KOMBIT A/S, Halfdansgade 8, 2300 København S, CVR-nr. 19 43 50 75
Side 34/35
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at sende de dokumenter ministeriet har om det nye IT-system Aula, til undervisningsministeren
1986064_0035.png
Bilag 2.1.A - Begrebs- og Informationsmodel
Aula
Forretningsobjekt:
Voksen
Beskrivelse:
Profilen Voksen dækker alle Personer der har en ikke-faglig relation til
et Barn i en Institution, og dækker dermed forældre, familie og andre
voksne der har med Barnet at gøre.
Attribut
Voksentype
Beskrivelse
Værdiliste, se
herunder. Den voksne
kan have flere typer
samtidigt, eksempelvis
både være Forældre
og Værge
Felt
Valgliste, se
nedenfor (UNI-
Login).
Dataklassifikation
AO
Værdiliste:
Forældre
Værge
Henteansvarlig
RelateretPerson
Officielt tilknyttet
VoksenType
Barnets biologiske forældre
Den eller de voksne der har værgemyndighed over Barnet
En Voksen Bruger af Løsningen der er markeret som Henteansvarlig
for et Barn, f.eks. i forhold til en bestemt dato
Øvrige tilknyttede voksne uden Værgeret, eksempelvis myndige
søskende, stedforældre, bedsteforældre m.v.
Et Barn kan have en støttefamilie tilknyttet, eller en pædagog på en
Døgninstitution.
KOMBIT A/S, Halfdansgade 8, 2300 København S, CVR-nr. 19 43 50 75
Side 35/35