Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 46 (Alm. del):
I brev af 7. november 2018 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 46:
”Vil
ministeren redegøre for de historiske forhold om karakterer i det
danske uddannelsessystem, herunder hvem der indførte dem, hvornår de
blev indført og hvad begrundelserne var for at indføre karakterer?”
Svar:
Den første karakterskala blev indført i det danske uddannelsessystem
med forordning af 11. maj 1775 om universitetseksaminer.
Jeg kan derudover oplyse, at der blev anvendt karakterer i grundskolen
for 200 år siden (almueskolen). Det fremgår i bestemmelserne i skolean-
ordningen af 29. juli 1814 både for land og by.
I anordningen for landet bestemmes det i § 25, at der skal afholdes halv-
årlige eksaminer i april og i oktober, og at børnene skal overhøres af sko-
lekommissionen (i reglen sognepræsten). Lister over disse eksaminers
udfald med karakterer for de enkelte børn skulle indsendes til amtsskole-
direktionen. Karaktererne kunne både indføres i selvstændige eksamens-
protokoller eller i skolens dagbøger (skolejournaler).
Karaktererne ved de halvårlige eksaminer blev anvendt, når børnenes nye
plads i klassen blev bestemt (man sad efter eksamensresultat), og når der
skulle tages stilling til, om børnene kunne udskrives af skolen eller ind-
stilles til konfirmation.
Det kan yderligere oplyses, at det fremgår af Sorø Akademis oprindelige
fundats fra 1586, at eleverne skulle eksamineres med henblik på at fast-
lægge deres faglige fremskridt:
”Vi
vil også, biskoppen over Sjælland, den nuvæ-
rende og de kommende, sammen med en af de fornemste professorer ved Københavns
Universitet skal være forpligtet til årligt i august måned at besøge denne kongelige
skole og flittigt eksaminere i hver klasse og erfare deres fremskridt og skolemesterens
5. december 20188
Sagsnr.: 18/14631