Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
1977289_0001.png
Styrkede overgange
Erfaringsopsamling fra syv projekter om overgangen
fra børnehave til SFO og skole
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om der er forskning eller andet, der ser nærmere på, hvordan daginstitutioner gennem de seneste år har arbejdet med at forberede børn på at starte i skolen, til undervisningsministeren
1977289_0002.png
Indhold
SIDE 3
Indledning
SIDE 4
INSPIRATION
12 måder at arbejde med overgange på
SIDE 8
PROJEKT I HOLBÆK KOMMUNE
Sammenhæng og inklusion
SIDE 10
PROJEKT I GLADSAXE KOMMUNE
Intensiverede overdragelsesforløb
for udsatte børn
SIDE 12
PROJEKT I HJØRRING KOMMUNE
Overgangsmarkører som trædesten
fra dagtilbud til skole
SIDE 14
PROJEKT I ODSHERRED KOMMUNE
Styrkede overgange
mellem dagtilbud og skole
SIDE 16
PROJEKT I AABENRAA KOMMUNE
Fokus på skoleudsættelse
SIDE 18
PROJEKT I DRAGØR KOMMUNE
Den røde tråd
SIDE 20
PROJEKT I HJØRRING KOMMUNE
En glad skolestart
SIDE 22
Mere om metoden
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om der er forskning eller andet, der ser nærmere på, hvordan daginstitutioner gennem de seneste år har arbejdet med at forberede børn på at starte i skolen, til undervisningsministeren
1977289_0003.png
Indledning
Det er en vigtig tid for børn, når de skal gå fra at være
børnehavebørn til at starte i SFO og i skole. Overgangen
kan på den ene side være spændende og lidt svær for
både børn og voksne og på den anden side være en tid,
der byder på mange muligheder for at udvikle sig.
På dagtilbuds-, fritids- og skoleområdet er der en stigende
opmærksomhed på, hvor afgørende det er, at børnene
oplever gode overgange fra børnehave til SFO og skole,
og flere tager initiativ til et styrket fagligt samarbejde.
I denne publikation samler Danmarks Evalueringsinstitut
(EVA) op på de erfaringer, som seks kommuner har gjort
med at styrke overgangene og bygge bro mellem børne-
have, SFO og skole.
De seks kommuner har fået midler til i alt syv projekter
fra en pulje på 3 millioner kroner, som Ministeriet for
Børn, Undervisning og Ligestilling afsatte i 2016.
EVA har på foranledning af ministeriet fulgt projekterne
undervejs, ydet støttet til kommunernes implementering
og samlet op på de erfaringer, som kommunerne har gjort
i forbindelse med projektet. Det er disse erfaringer, som
EVA videregiver her til inspiration for andre kommuner.
Målgruppe
Publikationen henvender sig til ledere, medarbejdere,
konsulenter og personale i den kommunale forvaltning,
som arbejder med at skabe sammenhængende og lære-
rige forløb for børnene i overgangen fra børnehave til
SFO og skole.
Sådan har vi gjort
Publikationen bygger på en række interviews med de nøgle-
personer, som har gennemført de syv projekter i de seks
kommuner. EVA har interviewet personale i kommunens
forvaltning samt ledere og medarbejdere i børnehave, SFO
og skole. I alt 42 interviews er blevet gennemført, primært
som fokusgruppeinterviews.
EVA har gennemført to interviewrunder – én i februar
2016 om kommunens praksis inden de pågældende
projekter om overgange, og én i september 2016 om
erfaringerne med indsatserne. I forbindelse med analysen
af det enkelte projekt har EVA haft fokus på at fremhæve
de aktiviteter og erfaringer, som kan være inspirerende
for andre.
Flere kommuner har gennemført evalueringer af projek-
terne senere i projektperioden, som kan supplere denne
publikation.
Det finder du i publikationen
I den første del giver vi et samlet overblik over 12 måder
at arbejde med overgange på, der går igen i de seks kom-
muner. Overblikket bygger på en systematisk analyse af de
første 21 interviews. I den anden del har vi samlet de seks
kommuners erfaringer med de syv forskellige overgangs-
projekter. Denne del bygger på de afsluttende 21 inter-
views om erfaringerne med indsatserne. Overskrifterne
i de syv kapitler er projekternes officielle navne.
STYRKEDE OVERGANGE
3
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om der er forskning eller andet, der ser nærmere på, hvordan daginstitutioner gennem de seneste år har arbejdet med at forberede børn på at starte i skolen, til undervisningsministeren
1977289_0004.png
INSPIRATION
12 måder at arbejde
med overgange på
Der er 12 måder at arbejde med overgange på, som går igen, når man
ser på den generelle praksis i de 6 kommuner, som er med i denne
undersøgelse. Læs her om, hvad kommunerne typisk gør for at skabe
sammenhæng mellem børnehave, SFO og skolen, og find ny inspiration
til styrkede overgange.
2
Didaktisk pædagogik
i børnehaverne
Nogle børnehaver arbejder med en pædagogik,
som er mere struktureret og didaktisk orienteret, og
som minder om den pædagogiske tilgang i skolen.
Det gør de, blandt andet fordi de gerne vil forbe-
rede børnene på den tilgang, de kommer til at
møde i skolen, så børnene får en blidere overgang
til skolen. Børnehaverne betragter den didaktiske
pædagogik som en vej til at arbejde med lærings-
mål, som de mener, er relevante i forbindelse med
forberedelsen af børnene til den næste lærings-
arena, og læreplanstemaerne ses som en mulighed
for at arbejde mere direkte med det næste niveau
af læring for de store børn. Børnehaverne er dog
meget opmærksomme på, at der er forskel på
læreplanstemaer og fag.
1
Fælles pædagogisk grundlag
Overgange fra børnehave til SFO og skole kan
styrkes, ved at kommunen eller områdedistriktet
har formuleret et fælles pædagogisk grundlag
for overgangen og har vedtaget en fælles praksis.
Det pædagogiske grundlag beskriver de fælles
værdier og de strategier og metoder, man anvender.
Fx er det her, man kan definere skoleparathed
– om det fx handler om børnenes personlige og
sociale udvikling eller faglige kompetencer, eller om
det er læringsmiljøet, som er i fokus. Det pædagogi-
ske grundlag kan også beskrive det pædagogiske
grundsyn i børnehave, SFO og skole. Et pædagogisk
grundsyn kan fx være, at børn skal opleve at høre til
i et fællesskab, blive anerkendt for deres personlig-
hed og få mulighed for at udvikle sig, og at børn
lærer gennem leg. De medarbejdere og ledere, der
er med til at udforme det pædagogiske grundlag,
får et godt indblik i hinandens faglighed og kultur.
4
STYRKEDE OVERGANGE
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om der er forskning eller andet, der ser nærmere på, hvordan daginstitutioner gennem de seneste år har arbejdet med at forberede børn på at starte i skolen, til undervisningsministeren
1977289_0005.png
INSPIRATION
12 MÅDER AT ARBEJDE MED OVERGANGE PÅ
3
Forberedelse i børnehaven
Mange børnehaver forbereder børnene til skolen ved
at danne såkaldte storbørnsgrupper. Børnehaverne
arbejder med børnenes personlige og sociale udvikling
og deres selvforståelse som de store og kommende
skolebørn og øver mere konkrete faglige kompetencer,
som børnene skal bruge i skolen. Nogle af fokus-
punkterne i arbejdet med de store børn findes også i
arbejdet med de små, men mere intensivt i forbindelse
med de store.
Den personlige og sociale udvikling handler blandt
andet om at gøre børnene så selvhjulpne og selvstæn-
dige som muligt, så de i højere grad kan klare sig selv
uden de voksne. Der arbejdes fx med, at børnene skal
have kompetencer, som kan hjælpe dem til at lære
fx at kunne gøre sig umage og øve sig i noget, der er
svært, lytte og bevare koncentrationen, være interes-
seret i at lære og være bevidst om, at man lærer.
Der arbejdes også med børnenes resurser, så de bliver
opmærksomme på, hvad de er gode til. Børnene lærer
også at kunne begå sig i en gruppe, fx at turde sige
noget i en forsamling, udskyde deres egne behov og
tage imod en kollektiv besked. Det handler også om,
hvad det vil sige at være en god ven, at tage ansvar
for andre og at kunne samarbejde. I et samarbejde
kan børnene lære, at det ikke nødvendigvis er den,
man leger godt sammen med, som man arbejder
godt sammen med om en opgave.
De faglige kompetencer, der øves i børnehaven – fx når
en læsevejleder eller matematiklærer kommer på besøg
– er ofte relateret til læsning, skrivning, matematik
og engelsk, fx at kunne alfabetets lyde og talrækken
eller kende de geometriske former. De skolelignende
aktiviteter har ofte en legende karakter. Forældrene
kan også opfordres til at læse med deres børn.
Desuden er der eksempler på, at man efterligner skole-
dagens struktur, så der er klokkeslæt for aktiviteter,
og man har aktiviteter, som ligner skolens (opgaver,
lektier), og man vænner børnene til klasserumsledelse
(fx at række fingeren op, lytte og være stille, komme
op til tavlen osv.). Der kan også være fokus på, at
børnene i højere grad skal opleve en aktivitet som
obligatorisk, og pædagogerne kan tale med børnene
om, hvordan det er at gå i skole.
4
5
Besøg på skolen
for børn og forældre
At give børn og forældre en god introduktion til,
hvad det vil sige at gå i skole, og vænne dem til
stemningen på skolen og de nye rammer gør man
mange steder noget ud af for at gøre overgangen
så god som mulig. Det kan være, at børnehave-
børnene er med i nogle undervisningstimer i børne-
haveklassen, de ser, hvordan frikvartererne foregår,
og de får måske lektier for. Alternativt kan børne-
havebørnene have fælles aktiviteter med børne-
haveklasseeleverne som fælles kunstprojekter, lege
eller sociale arrangementer. For at børn og forældre
skal lære skolens fysiske rammer at kende, er der
ofte også rundvisninger på skolen, andre gange får
børnehavebørnene lov til at låne skolens faciliteter
som fx gymnastiksalen, det pædagogiske lærings-
center, læserummet, teaterrummet eller legepladsen.
Gode sociale relationer
At der er en god relation blandt de børn, der
skal starte i skole, deres forældre og kommende
pædagoger og lærere, er også en måde at gøre
overgangen god på for børnene. Det er almindeligt
udbredt med besøg hos hinanden, både af de
skolestartende børn i skolen – som nævnt under
punkt 4 – og af børnehaveklasseleder i børne-
haverne. Ofte besøger man hinanden igennem
længere tid, fx fra et par måneder op til sommer-
ferien, hvor man deltager i hinandens praksis.
En anden vej mod gode sociale relationer er fælles
arrangementer som lege- eller idrætsdage, koloni
eller sociale arrangementer. Det kan fx være en grill-
aften med kommende klassekammerater og deres
forældre eller en afskedsfest i daginstitutionen for
de kommende skolebørn, hvor børnehaveklasse-
lederen er inviteret. Af og til bruges der også
digitale hjælpemidler, hvor de kommende klasse-
kammerater skyper og facetimer med hinanden.
STYRKEDE OVERGANGE
5
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om der er forskning eller andet, der ser nærmere på, hvordan daginstitutioner gennem de seneste år har arbejdet med at forberede børn på at starte i skolen, til undervisningsministeren
1977289_0006.png
6
8
Videndeling om børnene
Det er almindelig praksis, at der deles viden om
barnet både mellem fagpersonerne og mellem fag-
personer og forældre. Det sker fx på formelle over-
leveringsmøder, via overleveringsskemaer eller mere
uformelt, når en pædagog fra børnehaven besøger
skolen sammen med børnene. Ofte er der kutyme
for, at børnehaven, når den overleverer viden om
barnet, fokuserer på styrker og resurser – fx at
pædagogerne skriver, at barnet bedre kan koncen-
trere sig, hvis bestemte forudsætninger er til stede,
i stedet for at skrive, at barnet ikke kan koncentrere
sig. I forbindelse med overleveringen ses der ofte
også på, om der er tilgange og metodikker, som
har virket i daginstitutionen, der kan føres videre, så
der er den samme tilgang til barnet, når det starter
i skolen. Der kan også være såkaldte udviklingssam-
taler med forældre i børnehaven, hvor de aftaler,
hvad de skal fokusere på i perioden op til skolestart.
Information om skolen
til forældrene
En god overgang til skolen handler også om, at
børnenes forældre er klædt på til det nye, der skal
ske i barnets liv. Derfor gør man flere steder meget
ud af at informere forældrene både om barnets
skole og om skolegang i al almindelighed, men
også om de forventninger, der stilles til forældre til
skolebørn. Det kan være, at forældrene skal hjælpe
børnene til at opleve, at de er gode til at gå i skole,
ved at de hjælper dem med at møde til tiden og
med at have styr på det praktiske. Det sker typisk
på informationsmøder på skolen eller i daginstitu-
tionen, alternativt i en forældrepjece. Nogle steder
går man meget konkret til værks og viser foræl-
drene indholdet af en skoletaske, en gymnastiktaske
og et penalhus for at forberede dem på deres børns
skolegang.
7
Opbygning af velfungerende
skoleklasser
En velfungerende klasse med et godt socialt liv er
en vigtig forudsætning for en god skolestart. Derfor
gøres der flere steder meget ud af, at de nye skole-
klasser sammensættes godt, så der fx er en ligelig
fordeling af piger og drenge og fokus på andelen
af børn med særlige behov. Der tages også hensyn
til forældrenes ønsker, ligesom man også sammen-
sætter klasserne på baggrund af den viden, som
skolen har fået om børnenes sociale relationer fra
SFO og daginstitution på de overleveringsmøder, der
er, men også i forbindelse med de besøg hos hinan-
den, som er gået forud for børnenes skolestart. Når
børnene er startet i klassen, arbejder nogle børne-
haveklasseledere videre med at opbygge de sociale
relationer gennem aktiviteter som fx teambuilding.
Det kan også være, at børnehaveklasselederne
bruger den viden om barnet, de får fra SFO og
børnehave, til at være særligt opmærksomme
på de børn, som måske har sværere ved at finde
legekammerater eller er tilbageholdende af natur.
De kan fx foreslå en legekammerat, som har samme
interesse, eller gøre andre børn opmærksomme
på noget, som barnet er god til.
9
Brug af artefakter
Det kan give børnene en oplevelse af genkende-
lighed og sammenhæng, hvis de bringer artefakter
– genstande – med fra børnehave eller SFO over
i skolen. Det kan hjælpe dem til at vise, hvem de
er. Det kan fx være en kuffert med fotos, tegninger
eller andet, som børnene præsenterer for hinanden
eller på anden måde arbejder videre med i skolen
eller SFO’en. Det kan også være noget fysisk,
børnene har lavet på skolen, mens de stadig gik
i børnehave, som er hængt op, når de starter
i skolen.
6
STYRKEDE OVERGANGE
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om der er forskning eller andet, der ser nærmere på, hvordan daginstitutioner gennem de seneste år har arbejdet med at forberede børn på at starte i skolen, til undervisningsministeren
1977289_0007.png
FRAINSPIRATION
KORT FORTALT:
DAGTILBUD
12 MÅDER AT ARBEJDE MED OVERGANGE PÅ
DE VIGTIGSTE DISKUSSIONER
TIL SKOLE
10
12
Gentagelse af aktiviteter
Det kan skabe kontinuitet for børnene, hvis børne-
have, SFO og skole har de samme aktiviteter – som
at spille det samme spil, høre den samme historie
eller synge den samme sang. Det kan give børnene
en oplevelse af, at der, midt i alt det nye, er noget,
som de allerede er fortrolige med. Derfor laver nog-
le en fælles kanon, der beskriver, hvad børnene skal
præsenteres for i daginstitutionen og skal møde
igen i skolen og i SFO’en, fx når man udarbejder
det fælles pædagogiske grundlag.
Politikker, rammer
og organisering
I nogle kommuner arbejder man på at skabe de
bedst mulige rammer på et mere overordnet niveau,
fx ved at børne- og ungepolitikken specifikt adres-
serer overgangene, eller når kommunen organiserer
og skaber procedurer for overgangene. Ét eksempel
kan være en drejebog for, hvilke møder der skal
afholdes, og hvem der skal deltage, et overleve-
ringsark og en vejledning til overleveringssamtalen.
Et andet eksempel kan være en decentral model,
hvor det er op til hvert områdedistrikt at udarbejde
en handleplan for brobygningsarbejdet. Kommunen
kan også beslutte at organisere en skole og den
eller de nærliggende daginstitutioner som et børne-
center med fælles økonomi og ledelse. En sådan
struktur giver blandt andet mulighed for at skabe
sammenhæng gennem kombinationsstillinger
på tværs af daginstitution, SFO og skole.
11
Kontakt med børnehaven
efter skolestart
Når børnene starter i SFO og skole, siger de samti-
dig farvel til børnehaven, og den afsked betragter
flere kommuner som en vigtig proces. Derfor har
nogle kommuner aktiviteter for børnene, hvor de
bevarer kontakten med børnehaven, efter at de
er startet i skole. Fx besøger nogle nye skolebørn
den gamle daginstitution lige inden efterårsferien,
eller de deltager i børnehavebørnenes overgangs-
aktiviteter, nu i rollen som dem, der fortæller
om skolen. Et andet eksempel er at bytte børn,
så børnehaveklassebørnene besøger deres tidligere
daginstitution, imens børnehavebørnene besøger
skolen og SFO’-en. I de daginstitutioner, hvor pæda-
gogerne deltager i skolens praksis i forbindelse med
overgangen, vil børnehaveklassebørnene vedlige-
holde kontakten til deres tidligere pædagoger i en
periode og møde dem igen, når de hvert år ophol-
der sig på skolen eller i SFO’en.
STYRKEDE OVERGANGE
7
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om der er forskning eller andet, der ser nærmere på, hvordan daginstitutioner gennem de seneste år har arbejdet med at forberede børn på at starte i skolen, til undervisningsministeren
1977289_0008.png
PROJEKT I HOLBÆK KOMMUNE
Sammenhæng
og inklusion
HVAD GIK PROJEKTET UD PÅ?
I Holbæk Kommune (Isefjord-distriktet)
har man arbejdet med at styrke børnenes
overgang fra børnehave til skole gennem
tre indsatser, som tilsammen skal skabe
en bedre sammenhæng mellem børnehave
og skole og sikre, at flere børn kan inklu-
deres, når de starter i skolen.
De tre indsatser er udvikling
af et fælles
børne- og læringssyn,
som munder
ud i et fælles skriftligt dokument, videre-
udvikling af en
udvekslingsordning,
hvor pædagoger fra ét af distriktets børne-
huse og Isefjordskolen deltager i hinandens
praksis i tiden inden og efter skolestart,
og
socialtræningsprogrammet Helte-
skolen.
Socialtræningsprogrammet
Helteskolen er et program, hvor børn, der
skal starte i skolen, sammen med deres
pædagoger og skolepædagoger øver
en metode, som giver det pædagogiske
personale redskaber til at håndtere forskel-
lige børns temperamenter og børnene
flere handlemuligheder til at gebærde sig
socialt.
HVAD VILLE KOMMUNEN OPNÅ?
Holbæk Kommune vil gerne skabe bedre trivsel og
en højere grad af inklusion i børnehaveklasserne i
Isefjord-distriktet. Kommunen oplever en del børn
med en svag social baggrund, som skolerne har svært
ved at inkludere, og som har det svært i forbindelse
med skolestarten. Kommunen har siden 2012 haft
en høj grad af samarbejde mellem børnehave, SFO
og skole for at gøre børn mere skoleparate, og her
er erfaringen, at det var sværere at skabe en faglig
og pædagogisk sammenhæng end sociale relationer
børnene imellem og mellem fagpersonerne – og det
er denne sammenhæng, kommunen vil forbedre
med projektet.
8
STYRKEDE OVERGANGE
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om der er forskning eller andet, der ser nærmere på, hvordan daginstitutioner gennem de seneste år har arbejdet med at forberede børn på at starte i skolen, til undervisningsministeren
1977289_0009.png
PROJEKT I HOLBÆK KOMMUNE
SAMMENHÆNG OG INKLUSION
HVAD ER ERFARINGERNE?
Indsatserne har ifølge indskolingslederen haft en betyd-
ning for de børn, der starter i skole. Hun vurderer, at der
er færre børn, som reagerer voldsomt på overgangen,
og at medarbejderne på skolen i mindre grad bliver over-
raskede, hvis det sker, fordi problematikken er kendt. Hun
peger på børnenes gentagne besøg på skolen som en
væsentlig del af forklaringen på den ændring, der er sket.
Medarbejderne i børnehave og skole peger også på,
at deres samarbejde har fået bedre vilkår, fordi de har
lært meget om hinandens praksis og oplever, at det er
nemmere at tage kontakt til hinanden.
De resultater, der nævnes, skal formodentlig ses i lyset
af det øgede samarbejde om overgange siden 2012,
som dette projekt er en del af.
Et fælles børne- og læringssyn
I forbindelse med projektet er der udarbejdet et doku-
ment, der beskriver det fælles børne- og læringssyn, som
medarbejderne fra børnehaverne og børnehaveklasse-
ledere er nået frem til på dialogmøderne. Næste trin
bliver, at det fælles læringssyn bliver udmøntet i praksis
både i daginstitutionen og på skolen – og fx sætter
aftryk i årsplanerne for de pædagogiske aktiviteter.
Projektlederen oplever, at processen om et fælles lærings-
syn har kastet nyt lys over og medført en ny forståelse af
kulturforskellene mellem daginstitution og skole. Det er
både forskellen på at arbejde med almene, bløde udvik-
lingsmål i daginstitutionen og skolens mere hårde kund-
skabsmål og opdeling i fag og forskelle i struktur, hvor
tiden i børnehaverne kan tage udgangspunkt i børnene
på en anden måde end i skolen med timestruktur,
Fælles Mål og et undervisningsmateriale.
Projektlederen vurderer, at medarbejderne har fået bedre
forudsætninger for at skabe sammenhæng mellem børne-
have og skole, fordi de kender til forskelle og ligheder
i kulturerne og er blevet mere bevidste om, hvad de
fremadrettet ønsker som fælles grundlag for deres praksis.
Hun vurderer også, at børnehaverne i løbet af processen
er blevet mere påvirkede af den måde, skolen arbejder på,
hvor struktur, organisering og planlægning af dagen fylder
meget, end skolen er blevet påvirket af det, der fylder
meget i børnehaverne, fx børnenes medbestemmelse.
Udvekslingsordning
Udvekslingsordningen betegnes som en succes. Pæda-
gogerne i skolen oplever ifølge projektlederen, at de pga.
samarbejdet med børnehavepædagogen har fået flere
pædagogiske handlemuligheder. De ved mere om, hvad
der skal til for at få et godt forløb med det enkelte barn
og etablere en positiv kontakt til forældrene. Det kan
være med til at give barnet en bedre positionering i det
nye fællesskab.
Udvekslingsordningen betyder ifølge projektlederen også,
at forældrene får mulighed for at få besvaret nogle spørgs-
mål om skolen af de pædagoger, som de kender fra børne-
haven, og at pædagogerne i børnehaven bedre er i stand
til at se, om der er nogle grundlæggende ting ved skolen,
som forældrene ikke har forstået, og som de skal have
forklaret. På den måde kan de hjælpe de resursesvage
forældre bedre på vej, fordi de har viden om skolen.
Det har også betydning, at skolepædagogen danner
relationer til børnene og deres forældre. Medarbejderne
i børnehave og skole peger på, at skolepædagogen kan
nå at vende eventuelle problematikker med forældrene,
når hun besøger børnehaven, og det giver tryghed for
forældrene, at de ved, at der er én, de kan tale med på
skolen, som kender deres barn.
Socialtræningsprogrammet Helteskolen
Helteskolen er et særligt socialtræningsprogram, hvor
der sigtes mod at gøre børn klar til at starte i skole, blandt
andet ved at give børnene flere handlemuligheder, når
de skal gebærde sig socialt.
Programmet får positive ord med på vejen. Medarbejderne
oplever, at metoden, hvor der arbejdes med de fire helte-
dyr (abe, sommerfugl, tiger og elefant), som hver repræ-
senterer et temperament eller en følelse, er et godt red-
skab i forbindelse med kommunikationen med børnene.
Fx har man arbejdet med at være ”den skøre abe” for at
give nogle børn modet til en motorisk udfordrende aktivi-
tet. Heltedyrene er også blevet brugt uden for træningen
til at tale med børnene om, at de er ”aber lige nu og
måske skulle prøve at være elefanten”. Medarbejdere
oplever, at heltetræningen har givet dem og børnene et
sprog, som kan hjælpe børnene med at regulere sig selv.
For at skabe sammenhæng kunne medarbejderne godt
have ønsket sig, at børnehaveklasselederne også havde
deltaget, så de kunne videreføre principperne i forbindelse
med kommunikationen med børnene.
Det bliver betegnet som positivt, at heltetræningen er
foregået på skolen, da det har givet børnene en mulighed
for at lære de nye fysiske rammer at kende, og de har
fået en positiv oplevelse af at være på skolen.
STYRKEDE OVERGANGE
9
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om der er forskning eller andet, der ser nærmere på, hvordan daginstitutioner gennem de seneste år har arbejdet med at forberede børn på at starte i skolen, til undervisningsministeren
1977289_0010.png
PROJEKT I GLADSAXE KOMMUNE
Intensiverede
overdragelsesforløb
for udsatte børn
HVAD GIK PROJEKTET UD PÅ?
I Gladsaxe Kommune ville man systema-
tisere og strukturere overgangen fra børne-
have til skole for en særlig gruppe af
udsatte børn – de såkaldte gråzonebørn,
som ikke er visiteret til en særlig indsats,
men som fagpersonerne har været særligt
opmærksomme på. Kommunen har erfa-
ret, at der er risiko for, at nyttig viden og
erfaringer om denne børnegruppe ikke
bliver givet videre til eller benyttet i SFO’en
og på skolen, og at forældrene ikke bliver
inddraget nok i, hvordan de kan være med
til at understøtte en god skolestart.
Til formålet blev der etableret et
tvær-
fagligt udviklingsforum
med repræsen-
tanter for børnehave og skole fra ét af
områdedistrikterne i kommunen og PPR,
som skulle udvikle
et overdragelses-
forløb
med procedurer og konkrete værk-
tøjer i samarbejde med et konsulentfirma.
Som input til processen blev der gennem-
ført interviews med forældre.
Overdragelsesforløbet er blevet afprøvet
i et områdedistrikt med en skole og
tre børnehuse. Efter endt evaluering er
forløbet blevet justeret og skal herefter
forankres i de øvrige områdedistrikter
i kommunen.
10 STYRKEDE OVERGANGE
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om der er forskning eller andet, der ser nærmere på, hvordan daginstitutioner gennem de seneste år har arbejdet med at forberede børn på at starte i skolen, til undervisningsministeren
1977289_0011.png
PROJEKT I GLADSAXE KOMMUNE
INTENSIVEREDE OVERDRAGELSESFORLØB FOR UDSATTE BØRN
HVAD VILLE KOMMUNEN OPNÅ?
Formålet med projektet var at styrke arbejdet med overgangen fra børnehave til skole for
gråzonebørnene via et koordineret tværfagligt samarbejde med inddragelse af forældrene.
HVAD ER ERFARINGERNE?
I forbindelse med projektet blev der udviklet et materiale,
som beskriver det overdragelsesforløb, som skulle afprøves
for målgruppen i de udvalgte områdeinstitutioner. Mate-
rialet indeholder blandt andet en forløbsbeskrivelse, en
beskrivelse af rolle- og ansvarsfordeling, et forældrebrev
og skemaer til fx overlevering af viden, handleplan
og evaluering.
Overdragelsesforløbet har givet en bedre overlevering,
en bedre forældreinddragelse og en mere målrettet vej-
ledning fra PPR i forbindelse med skolestarten, vurderer
PPR-medarbejderne. Desuden vurderer medarbejderne
i børnehaverne og på skolen, at der er der skabt en
opmærksomhed på at fokusere resurserne på de børn,
der har særlige behov.
Et positivt resultat af processen er også, at fagpersonerne
omkring børnene er blevet enige om, hvilken indsats der
skal være, og hvem der har hvilke ansvarsområder i for-
bindelse med de konkrete overdragelsesforløb, vurderer
PPR-medarbejderne. De oplever også, at kommunikatio-
nen mellem afdelingerne i forvaltningen er blevet bedre.
Det tværfaglige udviklingsforum
De medarbejdere fra børnehave og skole, som har siddet
i det tværfaglige udviklingsforum, oplever forummet
som en givende samarbejdsform, fordi det har givet dem
mulighed for at drøfte udfordringerne i det tværfaglige
samarbejde. Desuden har det været en platform for, at
faggrupperne kunne afstemme forventninger og udveksle
erfaringer og se på overgangen fra børnehave til skole
fra forskellige perspektiver. At få forældrenes perspektiver
opleves som særligt givende for processen – også for
personalet i forvaltningen, der har fået indblik i, hvordan
borgerne oplever den service, man tilbyder. Der var også
læring i at skulle overskue, hvordan systemet omkring
samarbejdet om børnene er sat sammen, og hvem der
har ansvar for hvad.
Det tværfaglige forum har skabt et fælles sprog for, hvad
faggrupperne hver især kan bidrage med for at skabe
retning for arbejdet med gråzonebørnenes skolestart,
vurderer PPR-medarbejderne. Medarbejderne i børne-
haverne og på skolen oplever, at der er skabt en sam-
hørighed, som har betydning for den sparring, man får
i de fora, hvor man mødes.
Medarbejderne i børnehaverne og på skolen oplever,
at de som en del af tværfaglige udviklingsforum har haft
stor indflydelse på udviklingen af overdragelsesforløbet.
Der bliver givet udtryk for, at det kan blive en udfordring
at prioritere overdragelsesforløbet i de andre område-
distrikter, hvor man ikke føler ejerskab til modellen.
Overdragelsesforløbet
De medarbejdere i børnehaverne og på skolen, som har
afprøvet overdragelsesforløbet, oplever det som profes-
sionelt at arbejde med et materiale, hvor man hele tiden
ved, hvem der er tovholder, hvad næste skridt i processen
er, og hvor man ved afslutningen af et møde har aftalt
det næste mødetidspunkt. Materialet har givet en mere
tydelig struktur for alle parter, og arbejdet med gråzone-
børnene er blevet mere målrettet. Informationer, som
før kunne gå tabt, bliver nu givet videre.
I PPR betegnes det som en landvinding, at det er lykkedes
at koordinere de forskellige faglige perspektiver og ud-
arbejde nogle rimeligt enkle handleplaner for børnene.
Der tilbagestår dog stadig en udfordring med at gøre
handleplanerne til et redskab i hverdagen for medarbej-
dergruppen.
Den indledende samtale mellem forældrene, daginstituti-
onspædagogen og den kommende børnehaveklasseleder,
som er en del af det nye overdragelsesforløb for gråzone-
børnene, vurderes af medarbejderne og indskolingslede-
ren til at have stor betydning for relationen til forældrene.
Samtalen er med til at etablere et samarbejdsforum, som
kan skabe en bedre overgang for barnet, og som man
kan trække på senere i skolen.
I forvaltningen er man opmærksom på at finde en balance
med hensyn til, hvor stor gruppen af børn, som indgår
i intensiverede overdragelsesforløb, skal være. Indskolings-
lederen giver udtryk for, at det er vigtigt at være bevidst
om kriterierne for udvælgelsen af gråzonebørnene.
STYRKEDE OVERGANGE 11
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om der er forskning eller andet, der ser nærmere på, hvordan daginstitutioner gennem de seneste år har arbejdet med at forberede børn på at starte i skolen, til undervisningsministeren
1977289_0012.png
PROJEKT I HJØRRING KOMMUNE
Overgangsmarkører
som trædesten
fra dagtilbud til skole
HVAD GIK PROJEKTET UD PÅ?
I Hjørring Kommune har man arbejdet med
at udvikle en ny
praksis for overgange
i områdedistriktet Højene med udgangs-
punkt i kommunens strategi Fælles ansvar
og de politisk vedtagne mål.
Projektet har haft fokus på at styrke relatio-
nerne mellem børn og voksne, inden de
mødes på skolen, og på skoleparathed.
Kommunen har desuden været optaget af
at tage udgangspunkt i børnenes perspek-
tiv på overgangen. Børneperspektivet er
blandt andet blevet inddraget i arbejdet
med såkaldte overgangsmarkører. Over-
gangsmarkører er genstande, materialer,
aktiviteter og steder, som repræsenterer
noget velkendt for børnene.
Den nye praksis for overgange i Højene
blev udviklet af en tværgående leder-
gruppe (styregruppen) og en tværgående
medarbejdergruppe (arbejdsgruppen).
Kommunens mediedidaktiske vejleder
var også involveret, blandt andet for at
se på mulighederne for
brug af it.
Udviklingen er foregået i samarbejde med
eksterne konsulenter, som kom med input
om overgangspædagogik og overgangs-
markørerne. Som en del af projektevalu-
eringen udarbejdede konsulenterne en
animationsfilm med børns fortællinger
om overgangen.
12 STYRKEDE OVERGANGE
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om der er forskning eller andet, der ser nærmere på, hvordan daginstitutioner gennem de seneste år har arbejdet med at forberede børn på at starte i skolen, til undervisningsministeren
1977289_0013.png
PROJEKT I HJØRRING KOMMUNE
OVERGANGSMARKØRER SOM TRÆDESTEN FRA DAGTILBUD TIL SKOLE
HVAD VILLE KOMMUNEN OPNÅ?
Kommunen ville, via et styrket tværgående samarbejde, udvikle en overgangspraksis
i Højene, som gør, at børn og forældre oplever en naturlig sammenhæng i forbindelse
med overgangen fra børnehave til skole.
HVAD ER ERFARINGERNE?
Projektet har ifølge arbejdsgruppen været med til at ud-
vikle et bedre og mere struktureret samarbejde på tværs
i Højene og en afklaring af de indbyrdes forventninger.
I den proces er der skabt en fælles holdning til, hvad det
overordnede politiske mål om brobygning betyder i
Højene, vurderer personalet i forvaltningen.
Samarbejdet har udmøntet sig i en række ændringer
af praksis for overgange:
Ny praksis for overgange
Arbejdsgruppen har sammen med styregruppen blandt
andet udviklet følgende materialer og aktiviteter:
Kanon
Der blev udarbejdet en kanon, så de børn, der starter
i skole, har været igennem de samme sange, historier,
bøger og spil, som tages op igen i børnehaveklassen.
Selvom det har skabt en genkendelighed for børnene,
oplever arbejdsgruppen også, at nogle børn giver udtryk
for, at de bliver trætte af at høre de samme historier.
Besøg
Der blev gennemført to besøg, hvor de kommende
klassekammerater mødte hinanden og deres børnehave-
klasseleder.
Ved det ene besøg besøgte de kommende skolebørn
skolen og deres kommende klassekammerater og hængte
dette års overgangsmarkør, Skyen, op i alrummet og fik
deres første skolebog.
Ved det andet besøg besøgte den kommende børnehave-
klasseleder børnehaverne, hvor storbørnsgruppen viste
rundt, og der blev taget gruppefoto. Arbejdsgruppen
oplever, at besøget var med til at styrke relationen til
den kommende børnehaveklasseleder.
Vendespil
Der blev også lavet et vendespil med billeder og navne
på de børn, der skulle starte i skolen, og børnehaveklasse-
lederne, som blev spillet i børnehaverne.
Skema om børnene
Der blev afleveret et såkaldt hvem-er-jeg-skema til skolen,
hvor børnene fortalte pædagogen, hvad der skulle stå.
Det indeholdt fx barnets forventninger til at gå i skole.
Forældrepjece
Til brug for det kommende skoleår blev der udarbejdet
en forældrepjece, som blandt andet beskriver, hvad for-
ældre og professionelle kan gøre for, at barnet bliver klar
til skole.
Brug af it
I forbindelse med projektet er der etableret to it-platforme
– én til samarbejdet mellem medarbejderne i den tvær-
gående gruppe og én til børnene.
På it-platformen til børnene er der lagt små film, så børne-
havebørnene kan se, hvordan det er at gå på skolen, og
skolebørnene kan se, hvordan det var i deres tidligere
daginstitution. Fra skolen blev der vist klip af en samling,
en undervisningstime, en frokost og legepladsen. Ved
fremvisning af filmen om samlingen gav en pige, som ikke
glædede sig til at komme i skole, udtryk for, at hun ikke
var bange for at starte i skole mere, fordi det var ligesom,
når de holder samling i børnehaven.
Der blev også lagt en videooptagelse af besøget, hvor
man kan se børnene hænge Skyen op med deres kom-
mende klassekammerater og et gruppefoto af børnene
sammen med deres kommende børnehaveklasseleder
fra besøget i børnehaven.
Børnehavebørnene fik også mulighed for at facetime
med deres kommende klassekammerater.
STYRKEDE OVERGANGE 13
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om der er forskning eller andet, der ser nærmere på, hvordan daginstitutioner gennem de seneste år har arbejdet med at forberede børn på at starte i skolen, til undervisningsministeren
1977289_0014.png
PROJEKT I ODSHERRED KOMMUNE
Styrkede overgange
mellem dagtilbud
og skole
HVAD GIK PROJEKTET UD PÅ?
I Odsherred Kommune ville man
udvikle
samarbejdet
mellem pædagoger og
lærere på både et relationelt og et organi-
satorisk niveau og styrke et systematisk
samarbejde om overgange som grundlag
for udvikling af en fælles overgangspæda-
gogik i de enkelte områdedistrikter.
Kommunen lod det være op til område-
distrikterne at udvikle deres eget
lokale
projekt,
men stillede krav om, at de som
en del af det skulle arbejde med
tre
fælles indsatser:
gensidige besøg mel-
lem børnehave og skole, dialogbaserede
forældremøder samt brug af iPad til
kommunikation mellem børnehavebørn
og børnehaveklasseelever om skolen.
Udviklingen af det lokale projekt blev
understøttet af blandt andet en workshop
om overgangspædagogik, som havde
fokus på børnenes perspektiv.
14 STYRKEDE OVERGANGE
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om der er forskning eller andet, der ser nærmere på, hvordan daginstitutioner gennem de seneste år har arbejdet med at forberede børn på at starte i skolen, til undervisningsministeren
1977289_0015.png
PROJEKT I ODSHERRED KOMMUNE
STYRKEDE OVERGANGE MELLEM DAGTILBUD OG SKOLE
HVAD VILLE KOMMUNEN OPNÅ?
Formålet med projektet var at understøtte og udvikle børnenes motivation for
og nysgerrighed efter læring (skoleparathed), styrke overgangene for udsatte børn
og i højere grad inddrage forældrene.
Desuden ønskede kommunen at genetablere en god overgangspraksis, som man
oplevede, var gået lidt i opløsning i forbindelse med skolereformen og en struktur-
ændring i kommunen.
HVAD ER ERFARINGERNE?
Udvikling af samarbejdet
Det primære resultat af projektet er ifølge personalet
i forvaltningen en udvikling af samarbejdet i område-
distrikterne.
Samarbejdet er dog ikke omsat til en egentlig overgangs-
pædagogik inden for projektperioden, vurderer personalet
i forvaltningen. Områdedistrikterne er blevet mere bevidste
om deres samarbejdsrelationer, deres logistiske mulighe-
der, og hvad de ønsker fremover. En skoleafdelingsleder i
ét af områdedistrikterne oplever, at det har givet en større
faglig forståelse mellem lærere og pædagoger, at de har
talt sammen indbyrdes og set hinandens verdener i for-
bindelse med besøgene.
En medarbejder på en skole oplever, at indsatsen i projek-
tet har givet en helt anden ro, fordi børnene har haft en
blødere overgang til børnehaveklassen.
Det lokale projekt
Indsatserne i de lokale projekter har blandt andet gået
ud på at forberede børnene til skolens struktur.
I et af områdedistrikterne er børnehaverne blevet mere
opmærksomme på at gøre børnene parate til den nye
struktur i skolen, oplever en skoleafdelingsleder. Hun
oplever også, at man har mere fokus på at inkludere
børn i de strukturerede fælles aktiviteter i børnehaven
– fx ved at gøre aktiviteten kortere, så alle børn kan
deltage og dermed får mulighed for at forberede sig
på den type aktiviteter i skolen.
Man har også haft fokus på skoleforberedelse i en SFO.
Her har man i maj-juni afholdt et undervisningsforløb om
formiddagen for de kommende skolebørn, hvor de har
haft et skema ligesom i skolen for at forberede dem på
skolelivets rytme.
Tre fælles indsatser
Alle områdedistrikterne i kommunen har i projektperioden
arbejdet med de tre fælles indsatser, som var gensidige
besøg, dialogbaserede forældremøder og kommunikation
mellem børnehavebørn og børnehaveklasseelever via iPad.
Kommunikation med iPad var den aktivitet, der var nyest
for medarbejderne. Aktiviteten var forbundet med en del
tekniske og praktiske udfordringer. Nogle udviklede andre
løsninger, end der var lagt op til i vejledningen, fx at bør-
nene brugte iPad’en til at tage billeder med ved en rund-
visning på skolen. I forvaltningen er man blevet opmærk-
som på at beskrive metoderne og deres formål på en
måde, som giver mulighed for lokal tilpasning.
I de områdedistrikter, hvor metoden blev brugt, som der
var lagt op til i vejledningen, stillede børnehavebørnene
spørgsmål til børnehaveklasseeleverne om skolen, fx om,
hvad der skal være i et penalhus, hvad en skolebog er, om
man lærer at læse, om man skal sidde stille, om man skal
spise al sin mad, om man må gå på toilettet, og om der
er mange lektier.
På én af skolerne blev iPad-optagelserne klippet sammen
til en film, som blev vist på det dialogbaserede forældre-
møde. Det oplevede medarbejderne, var med til at skabe
en god kemi mellem forældrene.
Projektet fremover
I forvaltningen ser man projektet som en eksperimente-
rende fase, der giver mulighed for, at man nu kan bygge
videre på nogle erfaringer og udvikle en egentlig over-
gangspædagogik og en procedure for overgange i
kommunen.
Forvaltningen vil gerne skabe en kulturændring, hvor man
i højere grad er opmærksom på børnenes behov frem for
på, hvad børnene skal kunne. Man vil også gerne ændre
på, hvad man betegner som stereotype forestillinger om
skolen, som præger aktiviteterne med de kommende
skolebørn i nogle af børnehaverne.
STYRKEDE OVERGANGE 15
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om der er forskning eller andet, der ser nærmere på, hvordan daginstitutioner gennem de seneste år har arbejdet med at forberede børn på at starte i skolen, til undervisningsministeren
1977289_0016.png
PROJEKT I AABENRAA KOMMUNE
Fokus på
skoleudsættelse
HVAD GIK PROJEKTET UD PÅ?
I Aabenraa Kommune har man lavet en
analyse af og en plan for udvikling af prak-
sis for
skoleudsættelse.
Der er også ud-
arbejdet et fælles grundlag for forståelsen
af
skoleparathed
og etableret en
projekt-
gruppe,
som skulle understøtte udvikling
af overgangspraksis, herunder for udsatte
børn, i de områdedistrikter, som ansøgte
om at være med i projektgruppen.
Desuden har der været et par oplæg om
overgangspædagogik og betydningen
af alder ved skolestart for dagtilbuds-
og skole-området i kommunen.
16 STYRKEDE OVERGANGE
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om der er forskning eller andet, der ser nærmere på, hvordan daginstitutioner gennem de seneste år har arbejdet med at forberede børn på at starte i skolen, til undervisningsministeren
1977289_0017.png
PROJEKT I AABENRAA KOMMUNE
FOKUS PÅ SKOLEUDSÆTTELSE
HVAD VILLE KOMMUNEN OPNÅ?
Kommunen ville gerne udvikle sin praksis for skoleudsættelse. Baggrunden for at sætte
fokus på skoleudsættelse er, at kommunen har langt flere skoleudsættelser end lands-
gennemsnittet. Desuden har de forskellige skoledistrikter og børnehaver meget forskellige
kriterier for skoleudsættelse, og der mangler, oplever man i kommunen, sigtepunkter
for arbejdet med de kommende skolebørn og de børn, der har fået skoleudsættelse.
Det andet område, kommunen gerne ville udvikle, er det tværgående samarbejde,
som man oplever, varierer med hensyn til kvalitet, fx med hensyn til, hvor meget
børnehaverne og skolerne ved om indhold og muligheder i hinandens læringsarenaer.
Arbejdet med de to områder tænkes på sigt at få betydning for børnenes trivsel
og læring i skolen og for andelen af unge, der gennemfører en ungdomsuddannelse.
HVAD ER ERFARINGERNE?
Skoleudsættelse
Analysen af skoleudsættelser i kommunen bekræftede
forvaltningens antagelse om, at der var store forskelle
i kvaliteten af det materiale, som skulle være grundlag
for beslutningen om skoleudsættelse, og som kunne være
en del af forklaringen på de mange skoleudsættelser.
I forbindelse med projektet er der sket et fald i antallet
af skoleudsættelser på omkring en tredjedel. Personalet
i forvaltningen vurderer, at faldet er sket, fordi man i om-
rådedistrikterne lige har vendt en ekstra gang, om det var
det rigtige. Personalet peger også på betydningen af, at
kommunen har haft fokus på det store antal skoleudsæt-
telser og på, om indsatsen i børnehaven for at undgå
skoleudsættelse har været tilstrækkelig.
Det har som en del af projektet været et diskussionsemne,
om det var et mål i sig selv at nedbringe antallet af skole-
udsættelser, eller om det var den gode faglige vurdering,
der var i centrum.
En arbejdsgruppe med ledere fra daginstitution og skole
samt en repræsentant for PPR har formuleret en proce-
dure for samarbejdet i forbindelse med skoleudsættelse.
Her indgår, at børnehaverne beskriver, hvordan de har
arbejdet med det pågældende barn op til beslutningen
om en skoleudsættelse, og hvordan de vil arbejde
efterfølgende for at gøre barnet skoleparat til næste år.
Børnehaverne inddrages som noget nyt i opfølgningen
på overgangen for børn med særlige behov.
Forvaltningen har som en del af projektet lagt op til,
at PPR blev inddraget i flere sammenhænge. Det har
medvirket til, at PPR i dette skoleår var involveret i flere
skoleudsættelser end tidligere, samt til, at der i proceduren
for skoleudsættelse lægges op til, at PPR fremover skal
involveres, hver gang en skoleudsættelse overvejes.
Skoleparathed
Arbejdsgruppen, som formulerede proceduren for sam-
arbejde om skoleudsættelse, formulerede også et fælles
grundlag for forståelsen af skoleparathed.
I forbindelse med projektet er der ifølge personalet i
forvaltningen skabt en øget opmærksomhed på, at det
ikke kun er børnene, der skal være skoleparate, men også
skolen, der skal være børneparat.
Projektgruppen
Omkring halvdelen af skolerne og to tredjedele af børne-
haverne i kommunen deltog i projektgruppen om udvik-
ling af overgangsaktiviteter. Overgangsaktiviteterne var
forskellige i de forskellige områdedistrikter, men havde alle
fokus på at skabe en tættere forbindelse mellem lærings-
arenaerne i børnehave og skole.
Lederne nævnte nogle eksempler på nye tiltag, fx en ord-
ning med besøgsvenner, hvor børnehavebørnene får en
ven i skolen, et kursus, hvor en matematiklærer gennem-
går forskellige lege- og matematikøvelser for pædago-
gerne, og et forældremøde med fokus på at give et bedre
indtryk af skolens hverdag, og hvordan skole er i dag.
STYRKEDE OVERGANGE 17
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om der er forskning eller andet, der ser nærmere på, hvordan daginstitutioner gennem de seneste år har arbejdet med at forberede børn på at starte i skolen, til undervisningsministeren
1977289_0018.png
PROJEKT I DRAGØR KOMMUNE
Den røde tråd
HVAD GIK PROJEKTET UD PÅ?
Dragør Kommunes projekt har haft fokus
på at udvikle en
fælles grundfaglighed
for pædagoger og lærere, som er målrettet
overgangen fra børnehave til skole. En del
af grundfagligheden skulle gå ud på, at
børn hjælper børn
i forbindelse med
overgangen. Indsatsen bestod af kompe-
tenceudvikling og en samskabende proces
for medarbejderne – med inddragelse af
forældre og ledere – hvor
grundfaglig-
heden omsættes til praksis.
Indsatsen blev gennemført i samarbejde
med et konsulentfirma.
18 STYRKEDE OVERGANGE
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om der er forskning eller andet, der ser nærmere på, hvordan daginstitutioner gennem de seneste år har arbejdet med at forberede børn på at starte i skolen, til undervisningsministeren
1977289_0019.png
PROJEKT I DRAGØR KOMMUNE
DEN RØDE TRÅD
HVAD VILLE KOMMUNEN OPNÅ?
Formålet med den fælles grundfaglighed er at skabe helhed og sammenhæng
for børnene og udvikle deres robusthed (resiliens), så de er bedre rustet i overgangen
fra børnehave til skole.
HVAD ER ERFARINGERNE?
Fælles grundfaglighed
Der er i forbindelse med projektet udviklet en fælles grund-
faglighed for pædagoger og lærere, som kommer til at
indgå i en drejebog for overgange i kommunen. Grund-
fagligheden består af fire principper: fælles grundfaglig-
hed, fælles sprog, fælles didaktik, og børn hjælper børn.
I processen med hensyn til grundfagligheden er der ifølge
konsulenterne sket ændringer i medarbejdernes sprog om
overgange. Skoleparathedsbegrebet er forsvundet til for-
del for en optagethed af, hvilke udviklingsbetingelser der
skal være til stede, for at børnene får en god overgang
og et godt og lærerigt liv i de nye rammer.
En daginstitutionsleder oplever, at projektet har gjort
samarbejdet med skolen og SFO’en mere fagligt, og
at medarbejderne har fundet frem til et fælles tredje.
Pædagogerne i daginstitutionen har desuden fået lidt
mere fokus på, at aktiviteterne med børnene også skal
hænge sammen med det, de kommer til at lave i skolen.
I det samarbejde, som er udviklet på tværs, har pædago-
gerne på skolen ifølge konsulenterne opnået en styrket
faglig position, både med hensyn til deres rolle i SFO’en
og i forbindelse med undervisningen på skolen. Sam-
arbejdsprocessen har især været udfordrende for børne-
haveklasselederne, som har skullet forholde sig til, hvad
der gik forud for deres praksis.
Børn hjælper børn
Arbejdet med, at børn hjælper børn, har udmøntet sig i
en praksis, hvor de kommende skolebørn får en venskabs-
ven i børnehaveklassen. Venskabsvennerne bliver forbe-
redt på, at de skal tage imod de nye elever og hjælpe
dem med at orientere sig på skolen. Relationen mellem
de nye elever etableres inden skolestarten i forbindelse
med overgangsaktiviteterne. Børn hjælper børn betegnes
af dagtilbudschefen som den vigtigste del af projektet.
Grundfagligheden omsat til praksis
Her er to eksempler på, hvordan grundfagligheden
er omsat til praksis.
I et af områdedistrikterne har man udviklet en praksis,
hvor man i forbindelse med børnehavernes besøg nu kun
har fokus på SFO’en, som er det, børnene i første omgang
skifter til, og lader SFO’en sørge for det næste skift til
skolen.
I et andet områdedistrikt igangsatte man et fagligt forløb
om bogen Vitello, som starter i børnehaven og fortsætter
i SFO’en og på skolen. Børnehaven har i den forbindelse
gennemført aktiviteter med børnene, som kan forberede
børnene på, at de i 1. klasse skal arbejde med person-
karakteristik. En daginstitutionsleder fremhæver det som
vigtigt, at det samme forløb kun gentages et par gange,
så man fortsat skal gøre sig faglige overvejelser sammen
med de andre faggrupper.
STYRKEDE OVERGANGE 19
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om der er forskning eller andet, der ser nærmere på, hvordan daginstitutioner gennem de seneste år har arbejdet med at forberede børn på at starte i skolen, til undervisningsministeren
1977289_0020.png
PROJEKT I HJØRRING KOMMUNE
En glad skolestart
HVAD GIK PROJEKTET UD PÅ?
I Hjørring Kommune ville man gerne
udvikle et
tættere samarbejde
mellem
skolen, daginstitutionen og forældrene
i et specifikt områdedistrikt (Lendum).
Det tættere samarbejde skulle være en
optakt til, at kommunen ville etablere et
såkaldt børnecenter med fælles økonomi
og ledelse. Samarbejdet havde fokus på
at afprøve nye og styrke allerede kendte
praksisser for børnenes overgang.
Der blev gennemført to aktiviteter med
en ekstern konsulent: et fagligt forløb for
medarbejderne, som skulle understøtte
et fælles pædagogisk værdigrundlag med
fokus på børnenes perspektiv, samt et
forældremøde, som skulle understøtte
samarbejdet med forældrene.
Som en del af projektet blev der oprettet
en stilling som
brobygningspædagog,
som har timer i både børnehave og SFO
og på skolen.
20 STYRKEDE OVERGANGE
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om der er forskning eller andet, der ser nærmere på, hvordan daginstitutioner gennem de seneste år har arbejdet med at forberede børn på at starte i skolen, til undervisningsministeren
1977289_0021.png
PROJEKT I HJØRRING KOMMUNE
EN GLAD SKOLESTART
HVAD VILLE KOMMUNEN OPNÅ?
Formålet med indsatsen var, via et formaliseret sam-
arbejde, at sikre optimale udviklingsmuligheder for
børnene, herunder en målrettet indsats rettet mod
børn med særlige behov. Hensigten var samtidig at
skabe et attraktivt tilbud, som på sigt kan fastholde
børnefamilierne i området og fremme tilflytningen.
HVAD ER ERFARINGERNE?
Ledelse og medarbejdere oplever, at dette års overgang
har været særligt vellykket pga. indsatsen. Indtrykket er,
at børnene har været parate til at komme i skole og har
været deltagende i skolens aktiviteter. Forældrene har
også givet positive tilbagemeldinger.
Det tættere samarbejde
Medarbejderne oplever, at det kendskab, de har fået
til hinanden i forbindelse med projektet, har positiv ind-
flydelse på børnene. Det tilskrives blandt andet, at når
børnene kan se, at medarbejderne kender hinanden godt,
får de oplevelsen af, at de kendte voksne siger, at de nye
voksne, som børnene skal lære at kende, er OK.
Ledelsen oplever, at pædagogerne er bedre til at sam-
arbejde på tværs end lærerne. Det hænger ifølge ledelsen
sammen med, dels at pædagogerne er vant til at sam-
arbejde om en fælles opgave, dels at de som en del af
deres arbejde er opmærksomme på det, børnene skal
videre til, hvor lærerne ikke nødvendigvis er opmærksom-
me på, hvad børnene har været igennem, inden de starter
i skole.
Praksisser for børnenes overgang
Inden sommerferien opholdt børnene sig både i børne-
haven og på skolen. Denne del af projektet vurderes
af medarbejderne som den vigtigste årsag til, at børnene
fik en god overgang til skolen.
Medarbejderne har arbejdet med to forløb, som bygger
bro mellem børnehave og skole.
Det ene er et forløb om eventyret Bønnestagen, hvor
medarbejderne har lavet aktiviteter med børnene i både
børnehaven og børnehaveklassen og efter planen skal
fortsætte med det i 1. klasse.
I det andet forløb interviewede børnehavens pædagoger
børnene om, hvordan de troede, det var at gå i skole,
og om der var noget, de ville komme til at savne i børne-
haven. Herefter blev der lavet en mappe med billeder af
det, de ville komme til at savne. Mappen fulgte med over
i skolen og blev taget frem i forbindelse med en aktivitet
i børnehaveklassen. Medarbejderne oplevede, at de to
såkaldte fokusbørn var blandt dem, som var optaget af
billederne i deres mappe.
Medarbejderne har udarbejdet indsatsteorier – skabeloner
med succesmål, aktiviteter, antagelser og evaluering – for
de forskellige aktiviteter. De har også udarbejdet indsat-
steorier for det indbyrdes samarbejde, forældresamarbej-
det og arbejdet med konkrete børn i overgangen. Indsats-
teorierne opleves som et godt redskab til at gøre sig over-
vejelser over det, de beslutter sig for at gøre, men også
et redskab, der kræver forberedelsestid.
Samarbejdet med forældrene
Projektet har gjort ledelsen mere bevidst om at stille krav
til forældrene og forpligte dem på et samarbejde, så de
ikke opfatter barnets skolegang udelukkende som en
service, skolen leverer, men får en bevidsthed om deres
egen rolle i forbindelse med samarbejdet.
På forældremødet, hvor den eksterne konsulent deltog,
var der blandt andet fokus på at være bevidst om, hvilke
historier forældre fortæller til deres barn om det at gå
i skole.
I ledelsen ser man status- og udviklingssamtalerne med
forældrene i daginstitutionen som det første skridt til
et forpligtende samarbejde.
Brobygningspædagogen
Ordningen med en brobygningspædagog tillægges stor
betydning for overgangen, omend en del af betydningen
tilskrives den konkrete medarbejders kompetencer.
En brobygningspædagog, som har timer både i børne-
haven, i SFO’en og på skolen, kan hjælpe det enkelte barn
i forbindelse med overgangen og videregive informationer
om barnet til de nye medarbejdere. Brobygningspædago-
gen kan også, ved at agere i alle tre kulturer, være med
til at skabe sammenhæng og udfordre kulturen det
enkelte sted.
Det har ifølge medarbejderne haft stor betydning, at
brobygningspædagogen har haft åbne- og lukkevagter i
børnehaven, så hun har lært forældrene til de kommende
skolebørn at kende.
Ledelsen vurderer, at den levende overlevering af brobyg-
ningspædagogen kan erstatte det formelle overleverings-
møde – på nær i de tilfælde, som involverer PPR.
STYRKEDE OVERGANGE 21
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om der er forskning eller andet, der ser nærmere på, hvordan daginstitutioner gennem de seneste år har arbejdet med at forberede børn på at starte i skolen, til undervisningsministeren
1977289_0022.png
Mere om metoden
I dette afsnit beskrives metoden bag erfaringsopsamlingen
mere detaljeret.
Dataindsamling
Erfaringsopsamlingen om de syv projekter bygger på
42 interview, som er gennemført i to omgange: 21 inter-
view ved projektstart og 21 interview ved afslutningen
af projektperioden. Interviewene er hovedsageligt fokus-
gruppeinterviews, dog er nogle gennemført som dobbelt-
eller enkeltinterviews, hvor der var afbud, eller hvor de
relevante interviewpersoner udgjorde en mindre gruppe.
Interviewene er blevet gennemført med henholdsvis
forvaltning, ledere og medarbejdere samt i et enkelt
tilfælde med PPR. Under interviewene med ledere og
medarbejdere har der, så vidt muligt, været repræsen-
tanter for både dagtilbud, SFO og skole. I forbindelse
med projekter med en ekstern samarbejdspartner
deltog konsulentfirmaet i interviewet med forvaltningen.
Interviewene blev gennemført med en semistruktureret
interviewguide, som i første interviewrunde var fokuseret
på den daværende praksis med overgange inden projek-
tet, og som i anden interviewrunde var fokuseret på
resultater fra og erfaringer med indsatsen. Interviewene
er transskriberet.
Analyse
Kapitlet om de 12 måder at arbejde med overgange
på bygger på en systematisk analyse af de første
21 interviews. Analysen blev gennemført via en række
kategorier, der beskriver forskellige måder at arbejde
med overgange på. Kategorierne blev fastlagt på bag-
grund af læsning af interviewene fra to af projekterne
og efterfølgende brugt til en tematisk kodning af inter-
viewene fra de næste fire projekter. Interviewene fra
det sidste projekt blev alene gennemlæst for at finde
indhold, som ikke var beskrevet i de øvrige interviews.
De syv kapitler om projekterne bygger på en casestudie-
metode, hvor der for hvert projekt er uddraget resultater
og erfaringer på baggrund af de tre interviews om projek-
tet fra anden interviewrunde. I forbindelse med analysen
af det enkelte projekt har der været fokus på at fremhæve
de erfaringer, som er relevante at formidle til inspiration
for andre. Kapitlerne handler om projekterne i den
periode, midlerne fra ministeriet er blevet anvendt. Flere
af projekterne er under udvikling og fortsætter efter
ministeriets projektperiode.
Bag publikationen
Erfaringsopsamlingen er gennemført af specialkonsulent
Andreas Hougaard, som har stået for dataindsamling
og udarbejdelse af publikationen.
22 STYRKEDE OVERGANGE
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om der er forskning eller andet, der ser nærmere på, hvordan daginstitutioner gennem de seneste år har arbejdet med at forberede børn på at starte i skolen, til undervisningsministeren
1977289_0023.png
Styrkede overgange
© 2016 Danmarks Evalueringsinstitut
Design
BGRAPHIC
Foto
Mette Bendixsen, Søren Svendsen,
Kamilla Bryndum, Scanpix, Colourbox
Tryk
Rosendahls
Eftertryk med kildeangivelse er tilladt
Publikationen er trykt i begrænset oplag
og udgivet i elektronisk form på: www.eva.dk
ISBN: 978-87-7958-986-5
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om der er forskning eller andet, der ser nærmere på, hvordan daginstitutioner gennem de seneste år har arbejdet med at forberede børn på at starte i skolen, til undervisningsministeren
1977289_0024.png
DANMARKS
EVALUERINGSINSTITUT
Østbanegade 55, 3.
2100 København Ø
T 3555 0101
E [email protected]
H www.eva.dk
Danmarks Evalueringsinstitut udforsker og udvikler kvaliteten
af dagtilbud for børn, skoler og uddannelser. Vi leverer viden,
der bruges på alle niveauer – fra institutioner og skoler til
kommuner og ministerier.
Læs mere om EVA på vores hjemmeside, www.eva.dk.
Her kan du også downloade alle EVA’s udgivelser
– trykte eksemplarer kan bestilles via en boghandler.