Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
1977286_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 40 (Alm. del):
I brev af 5. november 2018 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 40:
”Vil
ministeren som opfølgning på samrådet om udsættelse af skolestart,
jf. UNU, alm. del
samrådsspm B-D, oplyse, om der er forskning eller
andet, der ser nærmere på, hvordan dagsinstitutioner gennem de seneste
år har arbejdet med at forberede børn på at starte i skolen, herunder
hvilken effekt de har haft ift. skolestart?”
Svar:
Til brug for besvarelse af spørgsmålet har Undervisningsministeriet ind-
hentet bidrag fra Børne- og Socialministeriet.
Til udvalgets orientering er vedlagt tre rapporter, som ser nærmere på
forskellige indsatser og udfordringer i overgangen fra dagtilbud til grund-
skolen.
Undersøgelse af indsatser for og udvikling hos elever, der har van-
skeligheder i skolestarten (KORA, 2015):
Rapporten undersøger
børns trivsel og eventuelle vanskeligheder i skolestarten, og hvilke ind-
satser dagtilbud, skoler og SFO sætter i værk over for elever med vanske-
ligheder.
Rapporten viser, at daginstitutionerne især ser det som deres opgave at
styrke de kommende skolebørns sociale færdigheder, at gøre dem selv-
hjulpne og at gøre dem parate til at være i en indlæringssituation. Rap-
porten peger på, at næsten alle dagsinstitutioner har etableret
”skole-
grupper” for de kommende skolebørn med skoleforberedende aktivite-
ter. Den viser også, at ca. halvdelen af daginstitutionerne anvender sy-
stematiske ”skoleparathedsvurderinger” med henblik på en vurdering af,
om de kommende skolebørn er parate til at kunne starte i skolen. Rap-
porten konkluderer, at det især har en gavnlig effekt for elevernes kon-
centration og læring i 0. klasse, at daginstitutionen overleverer oplysnin-
28. november 2018
Sagsnr.:18/14540
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om der er forskning eller andet, der ser nærmere på, hvordan daginstitutioner gennem de seneste år har arbejdet med at forberede børn på at starte i skolen, til undervisningsministeren
ger om barnets udfordringer til skolen. Det fremgår også, at det har en
gavnlig effekt, når dagsinstitutionerne gør brug af systematiske skolepa-
rathedsvurderinger. Rapporten er udarbejdet for Undervisningsministeri-
et.
Styrkede overgange fra dagtilbud til grundskole (EVA, 2016):
Rap-
porten samler op på de erfaringer, som seks kommuner har gjort med at
styrke overgange og bygge bro mellem børnehave, SFO og skole. Rap-
porten skitserer blandt andet erfaringerne fra Aabenraa Kommune, hvor
har man lavet en analyse af og en plan for udvikling af praksis for skole-
udsættelse. De seks kommuner har fået midler til projekterne fra en pul-
je, som Undervisningsministeriet afsatte i 2016.
Bedre sammenhæng for børn og unge (VIVE, 2018):
Rapporten be-
skriver blandt andet de udfordringer, man i kommunerne oplever i for-
hold til koordinering ved børn og unges overgang mellem dagtilbud og
grundskole. Rapporten peger på, at de fagprofessionelle i nogle tilfælde
savner systematik og en fælles kommunal rammesætning for arbejdet.
Det fremgår også, at koordineringen i overgangen kan være udfordret af,
at pædagoger og lærere har forskellige fagsprog, ligesom en udfordring
kan være, at der er forskellige digitale systemer til forskellige delopgaver
og former for dialog. Rapporten er udarbejdet for KL.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2