Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 40 (Alm. del):
I brev af 5. november 2018 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 40:
”Vil
ministeren som opfølgning på samrådet om udsættelse af skolestart,
jf. UNU, alm. del
–
samrådsspm B-D, oplyse, om der er forskning eller
andet, der ser nærmere på, hvordan dagsinstitutioner gennem de seneste
år har arbejdet med at forberede børn på at starte i skolen, herunder
hvilken effekt de har haft ift. skolestart?”
Svar:
Til brug for besvarelse af spørgsmålet har Undervisningsministeriet ind-
hentet bidrag fra Børne- og Socialministeriet.
Til udvalgets orientering er vedlagt tre rapporter, som ser nærmere på
forskellige indsatser og udfordringer i overgangen fra dagtilbud til grund-
skolen.
Undersøgelse af indsatser for og udvikling hos elever, der har van-
skeligheder i skolestarten (KORA, 2015):
Rapporten undersøger
børns trivsel og eventuelle vanskeligheder i skolestarten, og hvilke ind-
satser dagtilbud, skoler og SFO sætter i værk over for elever med vanske-
ligheder.
Rapporten viser, at daginstitutionerne især ser det som deres opgave at
styrke de kommende skolebørns sociale færdigheder, at gøre dem selv-
hjulpne og at gøre dem parate til at være i en indlæringssituation. Rap-
porten peger på, at næsten alle dagsinstitutioner har etableret
”skole-
grupper” for de kommende skolebørn med skoleforberedende aktivite-
ter. Den viser også, at ca. halvdelen af daginstitutionerne anvender sy-
stematiske ”skoleparathedsvurderinger” med henblik på en vurdering af,
om de kommende skolebørn er parate til at kunne starte i skolen. Rap-
porten konkluderer, at det især har en gavnlig effekt for elevernes kon-
centration og læring i 0. klasse, at daginstitutionen overleverer oplysnin-
28. november 2018
Sagsnr.:18/14540