Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
1977284_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 36 (Alm. del):
I brev af 5. november 2018 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 36:
”Vil
ministeren som opfølgning på samrådet om udsættelse af skolestart,
jf. UNU alm. del
samrådsspm B-D, redegøre for lovprocessen omkring
”Forslag
til Lov om ændring af lov om folkeskolen (Udvidelse af under-
visningspligten til 10 år, mål- og indholdsbeskrivelse for skolefritidsord-
ninger m.v.)” fra 2008, herunder begrundelserne for at børnehaveklassen
blev obligatorisk?”
Svar:
Det fremgår af regeringsgrundlaget
Nye Mål
fra februar 2005 fra den
daværende regering bestående af Venstre og Konservative, at:
”Det
er
vigtigt, at børnene får en god start i folkeskolen, fordi det er hér, grundlaget for bar-
nets videre udvikling og uddannelse bliver skabt. Regeringen vil udvide undervisnings-
pligten fra 9 til 10 år ved at gøre børnehaveklassen til en obligatorisk del af grund-
skolen. Undervisningspligten indtræder den 1. august i det kalenderår, hvor barnet
fylder 6 år. Der indføres sprogscreening ved starten af børnehaveklassen, så undervis-
ningen allerede fra start kan tage udgangspunkt i børnenes aktuelle sproglige forud-
sætninger.”
Videre fremgår det af en rapport fra december 2005 fra den uafhængigt
nedsatte Velfærdskommission (nedsat i 2003):
”Hvor
godt det går de unge i
ungdomsuddannelserne afhænger af andet og mere end ungdomsuddannelserne selv.
Det er f.eks. helt afgørende, hvad unge har med sig fra grundskolen. Også her er der
behov for ændringer og mere ambitiøse målsætninger. Der skal satses på indlæring i en
tidligere alder, så stort set alle elever er sikre læsere ved udgangen af 2. klasse. Børne-
haveklassen skal være obligatorisk og mere fagligt orienteret, men undervisningen skal
overvejende gives i form af leg og andre udviklende aktiviteter.”
Der blev i forlængelse af regeringsgrundlaget fra 2005 nedsat et Skole-
startudvalg i december 2005, der var sammensat af forskere og eksperter
på området. Udvalget afgav i februar 2006 rapporten
”En
god skolestart”
28. november 2018
Sagsnr.:18/14540
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om at redegøre for lovprocessen omkring ’Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen (Udvidelse af undervisningspligten til 10 år, mål- og indholdsbeskrivelse for skolefritidsordninger m.v.)’ fra 2008, til undervisningsministeren
med udvalgets anbefalinger til undervisningsministeren og daværende
minister for familie- og forbrugeranliggender. Disse anbefalinger indgik i
det videre lovgivningsarbejde.
Det fremgår således af bemærkningerne til lovforslaget om ændring af
folkeskoleloven, hvorved børnehaveklassen blev obligatorisk, jf. lov nr.
369 af 26. maj 2008, at baggrunden for lovforslaget var et ønske om at
styrke det faglige niveau, og at en god skolegang forudsætter en god sko-
lestart. Det fremgår endvidere af bemærkningerne, at lovforslagets for-
slag til forbedret og sammenhængende indskolingsforløb med øget kvali-
tet i undervisningen byggede på Skolestartudvalgets anbefalinger.
I forbindelse med lovforslagets behandling i Folketinget stemte Venstre,
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, det Konservative Folkeparti, davæ-
rende Ny Alliance og løsgænger Gitte Seeberg for lovforslaget, mens
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, der på dette tidspunkt ikke var
en del af folkeskoleforligskredsen, og Enhedslisten stemte imod lov-
forslaget.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2