Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
1963621_0001.png
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Samråd i Undervisningsudvalget, hvor spørgsmål
om manglende ansættelse af elever med uddan-
nelsesaftale (lærlinge) i den private sektor ønskes
drøftet
Svar på spørgsmål M - O
Undervisningsudvalget
Undervisningsudvalget
Ca. 5 minutter
Tirsdag den 30. oktober 2018 kl. 14 i Folketinget
Anledning
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 30. oktober 2018 om lærlinge på store byggerier, til undervisningsministeren
1963621_0002.png
Disposition
1.
2.
3.
4.
Indledning
Svar på spørgsmål M
Svar på spørgsmål N
Svar på spørgsmål O
1 Indledning
Jeg er en stor fan af samråd, og jeg synes, at det er alletiders mu-
lighed for at få spurgt om politik, men også i forhold til at rege-
ringen kan forklare sin politik på et bestemt område. Men om vi
nu ligefrem kan få løst det her på baggrund af samrådet, ved jeg
simpelthen ikke, om jeg tør tage æren for. Men i hvert fald lad os
kaste os ud i det.
Udvalget har efter ønske fra Karsten Hønge fra SF stillet mig
spørgsmål M - O.
Indledningsvis glæder jeg mig over, at Fyens Stiftstidende d. 15.
oktober skriver, at der nu er en aftale om lærlinge på Facebooks
byggeri.
Syddansk Erhvervsskole har også oplyst ministeriet om, at sko-
len har indtryk af, at samarbejdsaftalen med hovedentreprenøren
Mace vil blive underskrevet, og at der så småt er begyndt at bli-
ve indgået uddannelsesaftaler. Det glæder mig at høre, at der er
forbedringer på vej. Mit svar skal ses i lyset heraf.
Jeg vil besvare spørgsmålene enkeltvis, dvs. først spørgsmål M,
derefter spørgsmål N og til sidst spørgsmål O.
2
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 30. oktober 2018 om lærlinge på store byggerier, til undervisningsministeren
2 Svar på samrådsspørgsmål M
M
Vi har gode og stærke erhvervsuddannelser i Danmark. En er-
hvervsuddannelse, det er et godt og ambitiøst uddannelsesvalg
for mange unge. Med en erhvervsuddannelse på cv’et,
så venter
gode og spændende jobmuligheder forude.
Men det forudsætter, at der er praktikpladser at få.
Derfor er det vigtigt, at også store byggerier, bidrager og påtager
sig et uddannelsesansvar.
Vores erhvervsuddannelsessystem, det baserer sig jo netop på, at
arbejdsmarkedet sørger for selvsupplering, hvor uddannelsesan-
svaret løftes af den enkelte arbejdsgiver.
Regeringen arbejder målrettet for, at der er praktikpladser nok.
Trepartsaftalen fra 2016, som blev indgået under den tidligere
Venstre-regering, havde en målsætning om 8. til 10.000 flere
uddannelsesaftaler samt en række initiativer, der handlede om,
hvordan det kan gøres mere enkelt for den enkelte virksomhed at
ansætte elever.
I samme omgang blev fordelsuddannelserne oprettet for at få fle-
re unge ind på uddannelser, hvor der er et særligt stort behov for
arbejdskraft.
Og for at få flere arbejdsgivere til at tage elever, blev det prak-
tikpladsafhængige AUB også indført.
Regeringens udspil på erhvervsuddannelserne, som forhandles i
disse dage, indeholder også en række initiativer, der skal sikre, at
der er større sikkerhed for at få en praktikplads. Herunder at un-
derstøtte virksomhederne yderligere i at have elever.
3
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 30. oktober 2018 om lærlinge på store byggerier, til undervisningsministeren
3 Svar på samrådsspørgsmål N
Samrådsspørgsmål N
Så samlet set har den tidligere Venstre-regering og den nuvæ-
rende regering taget en række initiativer for at sikre, at der ska-
bes mange flere uddannelsesaftaler. Hvis virksomhederne ople-
ver, at det er besværligt at ansætte elever, så må opgaven være at
gøre det mere enkelt for virksomhederne at ansætte og have ele-
ver.
Unødigt bureaukrati og indviklede regler er aldrig godt for no-
get. Derfor arbejder vi på erhvervsuddannelsesområdet med re-
gelforenkling og opgør med bureaukrati.
I forbindelse med den tidligere Venstre-regerings Trepartsaftale
fra 2016, så er der igangsat et stort arbejde med at forenkle god-
kendelsen af virksomheder og ansættelsen af elever.
Det er de faglige udvalg
altså både arbejdsgivere og lønmodta-
gere - som står for godkendelse af virksomheder til at tage ele-
ver.
Derfor drøfter vi netop nu med de faglige udvalg, hvordan god-
kendelsen af praktikvirksomheder kan gøres mere smidigt.
Ansættelse af elever sker med henblik på uddannelse, men når
det er sagt, så adskiller virksomhedens personaleadministration
for elever sig ikke fra den administration, der er for alle andre
medarbejdere.
Men det er også en sag, der viser, at der lokalt er vilje til at finde
løsninger - i dette tilfælde gennem den lokale erhvervsskole, der
støtter op om ansættelsen af elever ved at være virksomhederne
behjælpelige.
4 Svar på samrådsspørgsmål O
Samrådsspørgsmål O
Som jeg tidligere har nævnt, så er det en central udfordring at
skaffe praktikpladser nok til eleverne. Regeringen forholder sig
4
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 30. oktober 2018 om lærlinge på store byggerier, til undervisningsministeren
således aktivt til, om virksomhederne indgår uddannelsesaftaler,
og vi har ikke været passive på området.
Foruden den drøftelse med de faglige udvalg, som jeg lige nævn-
te, så blev den tidligere Venstre-regering og arbejdsmarkedets
parter i Trepartsaftalen fra 2016 enige om, at der skal oprettes 8.
til 10.000 flere praktikpladser i de kommende år.
Der blev i den forbindelse indført økonomiske incitamenter til,
at virksomhederne tager flere elever. Det praktikpladsafhængige
AUB, der indeholder en mulighed for økonomisk bonus, når
man tager elever, gælder også for de udenlandske virksomheder,
der er omfattet af ATP-loven.
De kan opnå denne bonus, hvis de ansætter relativt mange ele-
ver, mens virksomheder, der ikke ansætter nok elever, i stedet
skal betale et merbidrag til AUB-ordningen.
Ordningen trådte først i kraft fra årsskiftet, så vores erfaringer
med ordningen er stadig sparsomme. Men vi vil løbende følge
udviklingen som en del af opfølgningen på Trepartsaftalen.
Og det er i den sammenhæng glædeligt, at antallet af indgåede
uddannelsesaftaler i perioden januar - august 2018 i forhold til
samme periode i 2016 er steget med ca. 6 pct. Hvis den udvik-
ling fortsætter, så vil vi nå målsætningen fra Trepartsaftalen om
2.100 ekstra praktikpladser i forhold til niveauet i 2016 inden
udgangen af året.
Grundlæggende, så er det arbejdsgiverne, der beslutter, om de vil
ansætte elever.
Og vi skal tilskynde dem til at ansætte ved at fjerne unødigt bu-
reaukrati og indviklede regler, så virksomhederne på de kom-
mende byggerier også ansætter elever.
Tak for ordet.
5