Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
2045369_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 322 (Alm. del):
I brev af 29. marts 2019 har udvalget efter ønske fra Carolina Magdalene
Maier (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 322:
”Hvad er baggrunden og grundlaget for, at Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet har anmodet Ørestad Gymnasium om redegørelser om forløbet
under ministerens besøg på gymnasiet og opfølgningen herpå, og hvilke
beslutninger, tiltag og initiativer har styrelsen taget på baggrund af rede-
gørelserne og på hvilket juridisk grundlag?”
Svar:
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har oplyst, at den tog kontakt til
bestyrelsen for Ørestad Gymnasium dagen efter mit og sognepræst
Kathrine Lilleørs besøg på gymnasiet den 7. marts 2019 og anmodede
om en redegørelse for hændelsesforløbet samt en redegørelse for, hvilke
tiltag forløbet gav anledning til fremadrettet.
Dette gjorde styrelsen bl.a. på Undervisningsministeriets opfordring.
Da den af gymnasiet indsendte redegørelse efter styrelsens vurdering
ikke var fyldestgørende, anmodede styrelsen bestyrelsen om at indsende
en ny redegørelse.
Det følger af § 70 i lov om de gymnasiale uddannelser, at
”Undervisnings-
ministeren har det overordnede ansvar for og fører tilsyn med undervisning, prøver og
eksamen i henhold til denne lov, og at ministeren kan give påbud til institutionens
leder i pædagogiske anliggender.”
Denne tilsynsforpligtelse er Styrelsen for
Undervisning og Kvalitet bemyndiget til at varetage. Det er normal prak-
sis, at Undervisningsministeriet kan bede styrelsen om at se nærmere på
en konkret sag.
Hvad angår grundlaget for styrelsens konkrete tiltag, fremgår det af be-
kendtgørelse nr. 1077 af 13. september 2017 om studie- og ordensregler
12. april 2019
Sagsnr.:19/05180
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 322: Spm. om baggrunden og grundlaget for, at Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har anmodet Ørestad Gymnasium om redegørelser om forløbet under ministerens besøg på gymnasiet, til undervisningsministeren
m.v. i de gymnasiale uddannelser, at en gymnasial institutions ordensreg-
ler uanset deres konkrete indhold indebærer, at eleverne
”som minimum
skal overholde almene normer for god orden og godt samvær for elever på en uddannel-
sesinstitution, hvor der er respektfulde relationer mellem eleverne indbyrdes og mellem
eleverne og institutionens bestyrelsesmedlemmer, ledere, lærere og andre ansatte”.
Det fremgår ligeledes, at reglerne uanset deres konkrete indhold indebæ-
rer
”en pligt for eleverne til
umiddelbart og loyalt at efterfølge de konkrete anvisnin-
ger, som institutionen giver dem for at opretholde eller genoprette god orden på institu-
tionen, uanset om disse gives mundtligt eller skriftligt”.
I Ørestad Gymnasiums lokale studie- og ordensregler er fastsat, at eleven
bl.a.
”skal tage hensyn til og udvise respekt over for andre i både tiltale og adfærd”.
I sin tilbagemelding på gymnasiets anden redegørelse udtrykte styrelsen
kritik af den i redegørelsen beskrevne håndtering af hændelsesforløbet og
pålagde gymnasiet at revurdere muligheden for sanktioner i henhold til
skolens studie- og ordensregler, samt at udarbejde en handlingsplan for
at styrke den demokratiske dannelse på gymnasiet.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har efterfølgende holdt et møde
med bestyrelsen for Ørestad Gymnasium. På mødet oplyste bestyrelsen
styrelsen om, at ledelsen på Ørestad Gymnasium havde revurderet mu-
ligheden for at sanktionere udvalgte elevers opførsel under besøget, men
at der
bl.a. som følge af den anspændte og meget højrøstede situation
ikke havde været mulighed for efterfølgende klart at identificere konkrete
elever, der råbte skældsord og/eller forhindrede besøgets gennemførelse.
På den baggrund var der ikke grundlag for at sanktionere konkrete ele-
ver. Bestyrelsen oplyste endelig, at Ørestad Gymnasium som konsekvens
af hændelsesforløbet har iværksat en proces i forhold til at styrke den
demokratiske dannelse på gymnasiet.
Styrelsen tog på mødet bestyrelsens redegørelse til efterretning, og til-
synssagen betragtes nu som afsluttet.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2