Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
1969877_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 31 (Alm. del):
I et brev af 29. oktober 2018 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget (MFU) Sofie Carsten Nielsen (RV) stillet mig følgende spørgs-
mål:
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere artiklen "VUC-elever i oprør: Lærere syge-
meldt på stribe", tv2lorry.dk den 26. oktober og forholde sig til, om mi-
nisteren finder det høje antal aflysninger acceptabelt, om ministeren vil
anerkende, at regeringens årlige 2 pct. besparelser på alle former for ud-
dannelse sætter VUC'erne under så stort et økonomisk pres, at de risike-
rer ikke at have råd til vikarer og slutteligt redegøre for, om artiklen er
udtryk for et enkelttilfælde, eller om der findes mange lignende sager på
Danmarks øvrige VUC'er?
Svar:
Jeg er enig i, at en situation som den beskrevet i artiklen, hvor et stort
antal timer aflyses, er uhensigtsmæssig, og jeg forstår godt, at kursisterne
er frustrerede over situationen.
Oplysningerne i artiklen indikerer dog umiddelbart, at uddannelsesinsti-
tutionen har håndteret situationen i overensstemmelse med gældende
regler. For det første har uddannelsesinstitutionen sat gang i en række
lærerstyrede aktiviteter, fx ved at bede kursisterne om at løse matematik-
opgaver på skolen. For det andet har man flyttet kursisterne over på et
andet hold, hvor matematikundervisningen foregår på et højere niveau.
Begge gode løsninger inden for de gældende regler.
I bekendtgørelsen om almen voksenuddannelse (avu) er uddannelsestid
defineret som "den tid kursisten deltager i forskellige former for lærersty-
ret aktivitet". Begrebet "lærerstyret aktivitet" betyder, at der ikke nød-
vendigvis skal være en lærer fysisk til stede. Det afgørende er, at kursi-
sterne får tildelt den fastsatte uddannelsestid. Uddannelsestiden er fastsat
i bekendtgørelsen og varierer på tværs af fag og niveauer.
16. november 2018
Sagsnr.:18/14103
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 31: MFU spm. om at kommentere artiklen "VUC-elever i oprør: Lærere sygemeldt på stribe", tv2lorry.dk den 26. oktober, til undervisningsministeren
Det er i forlængelse heraf vigtigt at være opmærksom på, at avu er mål-
rettet voksne mennesker, som må forventes at kunne arbejde selvstæn-
digt. I modsætning til folkeskolelærere, som arbejder med børn, skal læ-
rerne på voksenuddannelsescentrene derfor heller ikke føre tilsyn med
kursisterne.
Samlæsning af flere niveauer i et fag kan også finde sted inden for de
gældende regler og er ikke usædvanligt. Samlæsningen af fagene stiller
store krav til lærerens evne til at differentiere undervisningen, hvilket kan
være vanskeligt, hvis spændet mellem niveauerne er stort. Muligheden
for at samlæse er dog i mange sammenhænge både nyttigt og nødvendigt,
fordi man ellers ikke ville kunne samle tilstrækkeligt med kursister til at
oprette et hold.
Det er regeringens opfattelse, at mange driftsopgaver på bl.a. uddannel-
sesområdet kan løses mere effektivt. Og det er dét, omprioriteringsbidra-
get handler om. Den nuværende regerings beslutning om at videreføre
omprioriteringsbidraget på de fleste uddannelsesområder afspejler den
opfattelse, at det
er
muligt at effektivisere, uden at det går ud over ud-
dannelserne generelle indholdsmæssige kvalitet. Hvordan institutionerne
udmønter omprioriteringsbidraget er op til institutionerne selv
det er
hensigtsmæssigt, fordi det er forskelligt fra institution til institution,
hvordan der bedst effektiviseres.
Selvom jeg anerkender, at det ikke er nogen nem opgave, institutionerne
står overfor, har jeg tiltro til, at voksenuddannelsescentrene inden for de
nuværende økonomiske rammer fortsat kan levere uddannelsesforløb og
kurser af høj kvalitet.
Jeg mener således heller ikke, at der kan sættes lighedstegn mellem om-
prioriteringsbidraget, antallet af aflyste timer og vikarforbrug.
Undervisningsministeriet vil på baggrund af denne konkrete henvendelse
tage kontakt til VUC Roskilde og bede institutionen om at redegøre for
aflysningerne og aflysningernes konsekvenser for uddannelsesforløbene.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2