Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
2047311_0001.png
Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 398
Offentligt
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 398, alm. del
I brev af 27. september har udvalget efter ønske fra Carolina Magdalene
Maier (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 398
Vil ministeren oplyse, hvor meget kommunerne i gennemsnit bruger per
elev på støttetiltag (tiltag for at støtte elever, der har svært ved at følge
den almindelige undervisning, fx støtte pædagoger, særlige pædagogiske
rum, etc.)der går udover den gennemsnitlige pris per elev, det koster at
have en elev i folkeskolen? Opgørelsen bedes foretaget fra 2006 til nu.
Svar:
For at understøtte at elevernes udvikling og læring i videst mulig omfang
kan finde sted i den almene undervisning, har kommuner og skoler mu-
lighed for at give støtte til elever og tilrettelægge undervisningen på må-
der, som kan understøtte alle elevers faglige progression og trivsel i den
almene undervisning.
Der kan blandt andet anvendes holddannelse, undervisningsdifferentie-
ring og supplerende undervisning. Der kan også anvendes tolærerord-
ninger og undervisningsassistenter, som både kan hjælpe den enkelte elev
og klassen som helhed. Børn, der har brug for støtte, og som ikke alene
kan understøttes ved brug af undervisningsdifferentiering og holddannel-
se, skal tilbydes supplerende undervisning eller anden faglig støtte, og
elever, der har praktiske vanskeligheder i forbindelse med skolegangen,
skal have personlig assistance til at følge undervisningen.
Undervisningsministeriet har ikke mulighed for at oplyse, hvor meget
kommunerne i gennemsnit bruger til støttetiltag i den almindelige under-
visning, da udgifterne hertil ikke opgøres særskilt i kommunernes bud-
get- og regnskabssystem. Det vil derfor kræve særskilt undersøgelse i
kommunerne.
I det gennemførte eftersyn af inklusionsindsatsen fra 2016 indgår en
række undersøgelser af kommunernes støtte til elever med særlige behov.
Det fremgår bl.a. af en analyse fra det daværende SFI, at cirka 8 pct. af
de undersøgte elever i 7.-9. klasse modtager støtte i undervisningen. Her-
12. oktober 2018
Sagsnr.: 18/12701
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om, hvilke initiativer som regeringen har igangsat for at løfte inklusionsindsatsen i folkeskolen, til undervisningsministeren
udover vurderer lærerne, at 6 pct. af eleverne har behov for støtte, men
ikke modtager det i øjeblikket.
I samme undersøgelse vurderer klasselærerne, at:
ca. 56 pct. af de elever, som i 7.
9. klasse modtager støtte, både
modtager social og faglig støtte
ca. 36 pct. af eleverne udelukkende modtager faglig støtte
ca. 8 pct. udelukkende modtager social støtte
Ekspertgruppen for inklusionseftersynet undersøgte også ressourcean-
vendelsen i forbindelse med inklusion og vurderede, at det ikke er muligt
at følge de specifikke ressourcer. Det er dog ekspertgruppens vurdering,
på baggrund af de samlede undersøgelser, at der i vidt omfang er fulgt
ressourcer med fra special- til almenundervisningen. Det skal dog ses i
lyset af, at der mange steder er gennemført generelle effektiviseringer og
omlægninger af skolestrukturen, der i praksis kan betyde, at de medføl-
gende ressourcer er mindre synlige på skolerne, herunder for både sko-
lernes pædagogiske personale og forældre.
Jeg har vedlagt afrapportering af inklusionseftersynet til orientering.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2