Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
2045784_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 285 (Alm. del):
I brev af 15. marts 2019 har udvalget efter ønske fra Annette Lind (S)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 285:
”Vil ministeren oplyse, hvor mange ekstra lærere og pædagoger der årligt
kan ansættes i folkeskolen ud fra provenuet på 371 mio. kr. ved en ned-
sættelse af koblingsprocenten til 71 pct.? Det bedes oplyst i antal og i
årsværk samt opdelt på de to forskellige
faggrupper.”
Svar:
Som spørger også beskriver, skønnes det i Finansministeriets svar på
Finansudvalgets spørgsmål nr. 63 (L 241) af 28. september 2018, at en
reduktion af koblingsprocenten til 71 pct. vil medføre et provenu på ca.
371 mio. kr. årligt.
Årslønnen for lærere i folkeskolen er i gennemsnit 521.232 kr. inkl. pen-
sion. Ved udvidelse af det kommunale personale er praksis desuden, at
der tillægges 20 pct. i overhead til administration, ledelse m.v. Derfor
forudsættes omkostningen ved et lærer-årsværk at være 625.478 kr. inkl.
overhead. Svarende til, at 371 mio. kr. årligt kan finansiere 593 lærer-
årsværk. En årsløn for pædagoger ansat i folkeskolen udgør i gennemsnit
428.135 kr. inkl. pension og 513.762 kr. inkl. overhead. Det svarer til, at
371 mio. kr. årligt kan finansiere 722 pædagog-årsværk. Lønudgifterne er
opgjort i 2019-pris- og lønniveau.
Under antagelse af, at lærere og pædagoger arbejder fuldtid, svarer antal-
let af ekstra lærere eller pædagoger, der årligt kan ansættes i folkeskolen,
til antal årsværk som opgjort i tabel 1.
12. april 2019
Sagsnr.:19/04292
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om, hvor mange ekstra lærere og pædagoger der årligt kan ansættes i folkeskolen ud fra provenuet på 371 mio. kr. ved en nedsættelse af koblingsprocenten til 71 pct., til undervisningsministeren
2045784_0002.png
Tabel 1
Årsløn
Årsløn, 2019-pl
Lærere*
Pædagoger**
625.478 kr.
513.762 kr.
Antal
593
722
Årsværk
593
722
Udgift
371 mio. kr.
371 mio. kr.
Anm.: Gennemsnitlige årslønninger inkl. pension.
* Lærerårslønnen omfatter ’Konsulenter, UUV, grundløn’, ’Lærere, grundløn’, ’Lærere, komb.løn’
og ’Lærere, personlig ordning’. Hertil er der medregnet 20 pct. overhead.
** Pædagogårslønnen
omfatter ’Ikke uddannede’, ’Komm. Inst., Kbh’, ’Personlig ordning, grund-
løn’, ’Pædagoger’ og ’Skolepædagoger’
ansat på skoler. Hertil er der medregnet 20 pct. overhead.
Kilde: KRL.dk og egne beregninger.
Der er tale om en beregningsteknisk vurdering af, hvor mange årsværk
der vil kunne ansættes af enten lærere eller pædagoger ved anvendelse af
371 mio. kr. årligt. Der er ingen automatisk sammenhæng mellem en
nedsættelse af koblingsprocenten til de frie grundskoler (statslige min-
dreudgifter) og et råderum til at ansætte mere personale i kommunerne
(kommunale merudgifter). Det vil således også afhænge af udviklingen i
kommunernes samlede økonomi, herunder de årlige økonomiaftaler mel-
lem stat og kommuner, samt lokalpolitiske prioriteringer.
Det skal bemærkes, at økonomien for de frie grundskoler følger udgifts-
udviklingen i folkeskolen. Hvis udgifterne til folkeskolen øges, øges sam-
tidig udgifterne til de frie grundskoler, fordi driftstilskuddet følger udgif-
ten pr. elev i folkeskolen 3 år tidligere.
Det bemærkes endvidere, at en nedsættelse af koblingsprocenten fra 76
pct. til 71 pct. vil betyde, at driftstilskuddet til de frie grundskoler i 2019
reduceres fra 50.447 kr. til 47.453 kr. pr. årselev svarende til 2.994 kr.
Hvis det antages, at reduktionen i driftstilskuddet vil indebære en tilsva-
rende stigning i egenbetalingen pr. barn i en fri grundskole, vil det såle-
des ud fra en gennemsnitsbetragtning betyde en merbetaling på 2.994 kr.
årligt pr. barn. Merbetalingen vil komme i tillæg til den gennemsnitlige
egenbetaling i dag på ca. 16.000 kr. årligt pr. barn i en fri grundskole
1
.
En nedsættelse af koblingsprocenten vil således kunne medføre, at færre
forældre vil have råd til at lade deres børn gå i en fri grundskole. Det kan
flytte elever fra de frie grundskoler til folkeskolen. Da den gennemsnitli-
ge offentlige udgift pr. elev er lavere i de frie grundskoler end i folkesko-
1
Den gennemsnitlige egenbetaling er baseret på de frie grundskolers regnskabstal for
2017 og opregnet til 2019-prisniveau. Opgørelsen er eksklusiv betaling for skolefri-
tidsordning.
2
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om, hvor mange ekstra lærere og pædagoger der årligt kan ansættes i folkeskolen ud fra provenuet på 371 mio. kr. ved en nedsættelse af koblingsprocenten til 71 pct., til undervisningsministeren
len, vil det give merudgifter for det offentlige og dermed også reducere
et potentielt frit råderum til ansættelse af mere personale.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
3