Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
2030504_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 254 (Alm. del):
I brev af 20. februar 2019 har udvalget efter ønske fra Carolina Magdele-
ne Maier (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 254:
Det fremgår bl.a. af ministeriets nyhed af 9/1-19,
at ”Frem mod offent-
liggørelse blev rapporten færdigredigeret efter vanlig praksis. Det indebar
konkret, at rapporten blev opdateret med de nyeste tal på området og
gennemgik en sidste faglig høring hos Danmarks Statistik. Noget af den
faglige dialog gav anledning til at skrive nogle forbehold tydeligere frem
for ikke at give anledning til unødige misforståelser.”
Vil ministeren sende udvalget en oversigt over ændringer i rapporten fra
foreløbigt udkast til rapport, dateret oktober 2018, lagt på Under-
visningsministeriets hjemmeside 17/12-18 og til den endelige rapport?
Ministeren bedes herunder angive kilder og baggrund for de enkelte æn-
dringer.
Svar:
Jeg vil indledningsvist gerne slå fast
som jeg også gjorde i forbindelse
med samrådet om ”Analyse af børn af efterkommere med ikke-vestlig
oprindelse”
- at det var en fejl, at der blev lagt et
udkast
af analysen på
ministeriets hjemmeside i stedet for den
endelige
version. Det har Under-
visningsministeriet også beklaget.
Som det fremgår af ministeriets pressemeddelelse fra den 9. januar 2019
blev
”Analyse af børn af efterkommere med ikke-vestlig oprindelse”
frem mod offentliggørelse færdigredigeret efter vanlig praksis. Det inde-
bar konkret, at rapporten blev opdateret med de nyeste tal på området,
og rapporten gennemgik en faglig høring hos Danmarks Statistik.
De omtalte ændringer gennemgås nedenfor:
Færdigredigering, herunder opdatering til nyeste talgrundlag
I perioden mellem det ufærdige udkast af rapporten fra oktober 2018 og
den færdige rapport fra december 2018, blev en række af de data, der er
14. marts 2019
Sagsnr.:19/02815
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om ændringer i rapporten fra foreløbigt udkast til rapport, lagt på Undervisningsministeriets hjemmeside og til den endelige rapport, til undervisningsministeren
2030504_0002.png
brugt i rapporten, opdateret med et nyt tilgængeligt år. I forbindelse med
denne opdatering blev datagrundlaget ligeledes valideret. Begge dele har
betydet, at de tal, der indgår i den færdige analyse fra december 2018,
afviger fra tallene, der indgår i det ufærdige udkast fra oktober 2018. Det
skal dog bemærkes, at opdateringen og færdigredigeringen ikke vurderes,
at ændre de overordnede konklusioner i rapporten.
Dataopdateringerne vedrører bl.a. at der efter oktober kommer nye, op-
daterede tal for karakterer ved folkeskolens afgangsprøver. Data for sko-
leåret 2017/2018 inkluderes derfor i analysen. Kilden hertil er Under-
visningsministeriet. I den forbindelse skiftes også fra, at benytte befolk-
ningen pr. 1. januar 2017 til, at benytte befolkningen pr. 1. januar 2018 i
følgende afsnit:
Afsnit 6.2.3 om pasningstilbud for 6-9 årige
Afsnit 6.3 om grundskolen
Afsnit 6.4.1 om ungdomsuddannelser
Kilden er Danmarks Statistik.
De opdaterede karakterdata har konkret betydning for resultaterne i af-
snit 6.3.5, herunder følgende figurer:
Figur 30
Figur 31
Figur 32
Ligeledes blev det mellem oktober og december 2018 muligt at inkludere
et ekstra år i opgørelserne af de nationale tests i 2. og 3. klasse, hvilket
har haft betydning for afsnit 6.3.4 og følgende figurer:
Figur 25
Figur 26
Figur 27
Kilden er Undervisningsministeriet.
Der er i færdigredigeringen af rapporten også tilføjet enkelte nye figurer,
blandt andet med karaktergennemsnit for 9. klasse (figur 28 og 29).
Præciseringer på baggrund af den faglige dialog med Danmarks Statistisk
Som beskrevet af ministeriets pressemeddelelse fra den 9. januar 2019
gav den faglige høring hos Danmarks Statistik anledning til, at ministeriet
skrev nogle forbehold tydeligere frem i den endelig rapport for ikke at
give anledning til unødige misforståelser. Det drejer sig konkret om føl-
gende:
1. Anvendelsen af generationsbegrebet blev præciseret
I forbindelse med den faglige høring hos Danmarks Statistik bemærkes
det, at rapporten anvender generationsbegrebet (1., 2. og 3. generation),
hvilket kan give anledning til analytiske fejlslutninger.
2
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om ændringer i rapporten fra foreløbigt udkast til rapport, lagt på Undervisningsministeriets hjemmeside og til den endelige rapport, til undervisningsministeren
2030504_0003.png
På den baggrund redigeres rapporten, således at generationsbegrebet ikke
benyttes i indledningen, hvor det har været benyttet i udkastet til rapport
fra oktober. I resten af analysen har generationsbegrebet ikke været be-
nyttet.
I resten af analysen har det således i både udkast til rapport fra oktober
og den endelig version af rapporten fra december fremgået, at der var
tale om en sammenligning af fire befolkningsgrupper: Indvandrere, ef-
terkommere, børn af efterkommere og personer med dansk oprindelse.
2. Oprindelsesland/Sammensætningseffekten
I forbindelse med den faglige høring gør Danmarks Statistik opmærksom
på, at efterkommere og børn af efterkommere er meget forskelligt sam-
mensat mht. oprindelsesland, og at sammenligninger inden for oprindel-
sesland giver andre konklusioner end når man sammenligner gruppen
som helhed.
Denne forskel er også beskrevet i udkastet til rapport fra oktober, bl.a. i
de indledende afsnit, hvor det fremgår, at ”Børn af efterkommere afskil-
ler sig fra indvandrere og efterkommer med ikke-vestlig oprindelse, idet
41 pct. og 21. pct. har henholdsvis tyrkisk eller pakistansk baggrund, jf.
figur 5.” Samtidig er der i oktober-versionen
af rapporten løbende fore-
taget en række underopdelinger på oprindelsesland, hvoraf gruppernes
forskellighed er beskrevet.
I den endelige udgave af rapporten fra december er det skrevet frem i
resumeet og i starten af de enkelte afsnit, at konklusionerne i rapporten
skal ses i lyset af, at grupperne er forskelligt sammensat fsva. oprindelses-
land. Det præciseres desuden i den endelig version af rapporten, at resul-
taterne vedr. karaktergennemsnit i 9. klasse skal ses i lyset af sammen-
sætningseffekten.
3. Mødrenes alder
Det har i både den foreløbige rapport fra oktober og den endelig version
af rapporten været beskrevet, at børn af efterkommere har unge mødre
samt at gennemsnitsalderen for mødrene har været stigende. Der nævnes
i begge versioner af rapporten forskellige grunde hertil.
I forbindelse med den faglige høring gør Danmarks Statistik opmærksom
på, at en af grundene til den stigende gennemsnitsalder for mødre til
børn af efterkommere også kan være, at der sammenlignet med for 25 år
siden, er flere potentielle forældre på de ældre alderstrin, der kan trække
gennemsnitsalderen op.
Denne supplerende pointe er indarbejdet i den endelig version af rappor-
ten.
3
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om ændringer i rapporten fra foreløbigt udkast til rapport, lagt på Undervisningsministeriets hjemmeside og til den endelige rapport, til undervisningsministeren
2030504_0004.png
4. Afsnit om forskning
I forbindelse med den faglige høring hos Danmarks Statistik gøres der
opmærksom på, at andre lande kan have andre definitioner af begreberne
indvandrere og efterkommere end man har i Danmark.
Det præciseres på den baggrund i den endelig version af rapporten, at de
refererede artikler ikke specifikt anvender de danske begreber indvandre-
re, efterkommere og børn af efterkommere.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
4