Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
2019410_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 244 (Alm. del):
I brev af 13. februar 2019 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget (MFU) Trine Bramsen (S)stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 244:
Ministeren bedes oplyse, hvordan VUC er tænkt ind i forhold til Tre-
partsaftale om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddan-
nelse.
Svar:
Regeringen indgik sammen med arbejdsmarkedets parter i oktober 2017
en meget ambitiøs trepartsaftale, som indeholder en lang række indsatser,
der skal styrke voksen- og efteruddannelsesindsatsen. Med aftalen blev
spørgsmålet om at øge medarbejdernes motivation for deltagelse i VEU
og at stimulere virksomhedernes efterspørgsel efter VEU og almen VEU
ligeledes tydeligt adresseret.
Behovet for at styrke den voksne befolknings almene kompetencer og
basale færdigheder i forhold til f.eks. dansk, matematik og it fik en cen-
tral plads i aftalen. Der henvises i aftalen også til, at det høje antal dan-
skere med utilstrækkelige læse- og skrivefærdigheder, jf. PIAAC-
undersøgelsens påvisning af dette, udgør en udfordring for VEU-
systemet, som skal håndteres.
Der er i aftalen et selvstændigt afsnit om ”Styrkelse af de basale færdig-
heder”.
Det indeholder otte punkter, som skal udrulles i perioden frem
mod 2021, hvor aftalen skal genforhandles. Det fokus, der er på de basa-
le færdigheder, er i høj grad relevant for VUC-sektoren og de uddannel-
ser, som VUC udbyder, herunder især FVU, ordblindeundervisning og i
et vist omfang avu.
Det mest synlige resultat af den etablerede VEU-trepartsindsats er, at
VUC fra 1. januar 2019 har kunnet udbyde to helt nye, virksomhedsret-
tede FVU-fag: FVU-digital og FVU-engelsk. Derudover er der udarbej-
22. februar 2019
Sagsnr.:19/02506
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 244: MFU spm. om, hvordan VUC er tænkt ind i forhold til Trepartsaftale om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse, til undervisningsministeren
det en vejledning om FVU-screeninger, som har til formål at skabe klare-
re retningslinier på området. Jeg er meget tilfreds med, at fagrækken på
FVU er blevet udvidet, og jeg håber, at de nye fag kommer godt fra start.
Den pulje til en styrkelse af den opsøgende indsats (pkt. 9), som der med
aftalen blev afsat et betragteligt antal midler til, har som et af sine formål
til opgave at sikre styrkede almene kompetencer hos voksne. Også her
ser jeg VUC som en naturlig samarbejdspartner, og jeg kan kun opfordre
sektoren til at orientere sig i forhold til denne pulje.
Endelig indeholder aftalen også et par initiativer (pkt. 12 og 13), der skal
bidrage til at skabe et bedre vidensgrundlag i forhold til udfordringen
med, at vi som samfund har grupper af voksne, der har utilstrækkelige
basale færdigheder, og at motivationen hos den enkelte for at gøre noget
ved dette bør styrkes.
Trepartsaftalen har en tydelig ambition om, at der skal ske et løft af de
almene kompetencer og basale færdigheder, således at arbejdsstyrken er
klædt på til udfordringerne på fremtidens arbejdsmarked. Der er mange
aktører, der spiller en rolle for, at de gode intentioner også bliver omsat
til konkrete tilbud til brugerne. VUC spiller en væsentlig rolle i dette ar-
bejde, fordi flere af initiativerne
meget eksplicit spiller op imod VUC’s
opgaveportefølje. Andre af initiativerne har en mere indirekte kobling til
VUC.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2