Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
2024764_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 234 (Alm. del):
I brev af 4. februar 2019 har udvalget efter ønske fra Annette Lind (S)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 234:
Vil ministeren redegøre for den årlige udvikling i antallet af erhvervssko-
ler (institutioner) i perioden 2015-18?
Svar:
Udviklingen i antallet af erhvervsskoler (institutioner) i perioden 2015-
2018 fremgår af tabel 1.
For at belyse den årlige udvikling i antallet af erhvervsskoler (institutio-
ner) er der taget udgangspunkt i oplysninger om historisk elevaktivitet.
Der er i opgørelsen ligeledes taget højde for fusioner af institutioner/
afdelinger tilbage i tid.
Tabel 1: Antal erhvervsskoler (hovedinstitutioner)
2015
2016
2017
Erhvervsskoler
(institutioner)
100
97
4. marts 2019
Sagsnr.:19/02031
2018
96
90
Anm.: *Optællingen af institutioner er udarbejdet på baggrund af de institutioner, der
havde elever i bestand den 30. september i årene 2015-2018. Opgørelsen indeholder
både institutioner med flere afdelinger og institutioner uden afdelinger.
**Håndværker-Skolehjemmet i København og Forsvarskommandoen indgår ikke i
opgørelsen, da disse har meget begrænset og svingende aktivitet. Derudover bør det
bemærkes at DEKRA indgår dobbelt i 2018, da DEKRA er angivet som to juridisk,
ansvarlige institutioner i institutionsregistret.
***En hovedinstitution indgår i tabellen, hvis der på en af hovedinstitutionens afdelin-
ger bliver udbudt erhvervsuddannelser, også selvom hovedinstitutionen i institutionsre-
gisteret er kategoriseret som et gymnasium. Det betyder konkret, at en hovedinstitution
med denne opgørelsesmetode kan tælle med to gange (både som en erhvervsskole og et
gymnasium).
Kilde: Institutionerne er opgjort på det historiske institutionsregister (2015-2018),
Danmarks Statistiks elevregister (2015-2017) og Styrelsen for It og Lærings egne ind-
samlinger af elevaktivitet (2018).
Med venlig hilsen
Merete Riisager