Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Samråd i Undervisningsudvalget onsdag den 24. oktober
2018 vedr. skolepuljen
Svar på spørgsmålene P og Q
Undervisningsudvalget
Undervisningsudvalget
Ca. 7 min.
24. oktober kl. 9-10
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
1
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om at oversende talepapiret fra samrådet om skolepuljen, til undervisningsministeren
1959806_0002.png
Disposition
1.
2.
3.
4.
Indledning
Svar på spørgsmål P
Svar på spørgsmål Q
Debat
1. Indledning
Udvalget har efter ønske fra Jacob Mark (SF) stillet mig samrådsspørgsmål P
og Q
Jeg vil besvare spørgsmålene enkeltvis, dvs. først spørgsmål P og derefter
spørgsmål Q
2. Svar på spørgsmål P
"Mener ministeren, at skolepuljen styrker folkeskolerne?"
Ja, det mener jeg. Eller rettere: Skolepuljen styrker
eleverne.
År efter år er der elever, der forlader folkeskolen uden at kunne læse, skrive og
regne på et tilfredsstillende niveau. Det går ikke. Dansk og matematik er helt
grundlæggende fag, som skaber fundamentet under alt andet, børn skal lære i
skolen. At mestre basale færdigheder som at regne, læse og skrive, det sætter
én fri til at træffe valg og til at være herre i sit eget liv. Det modsatte gør ele-
verne ufri og sætter dem bagud.
Og skolepuljen har vurderet på resultaterne i det første år vist sig at være en
succes. Heldigvis. For det er unge menneskers fremtid og muligheder i livet,
det handler om.
Skiftende regeringer har
trods ihærdige forsøg
ikke løftet det faglige ni-
veau blandt de svageste elever. Skolepuljen er et helt konkret eksempel på, at
den siddende regering tager problemet alvorligt og løfter sit ansvar.
Skolepuljen på 500 millioner kroner skal give landets mest udfordrede folke-
skoler et ekstra incitament til at løfte niveauet blandt de fagligt svageste elever.
De i alt 104 mest udfordrede folkeskoler kan få del i skolepuljen, hvis de i pe-
rioden fra 2017-2020 formår at reducere andelen af elever, som ikke opnår
mindst 4 i dansk og matematik ved folkeskolens prøver i 9.klasse.
2
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om at oversende talepapiret fra samrådet om skolepuljen, til undervisningsministeren
Med skolepuljen stiller vi krav til, at skolerne løfter eleverne. Men vi stiller ik-
ke krav til,
hvordan
skolerne skal gribe opgaven an. Det har de frihed til selv at
bestemme.
Det betyder dog ikke, at der ikke er hjælp at hente. Undervisningsministeriet
tilbyder inspiration og støtte med det omfattende understøttelsesprogram, som
ministeriets læringskonsulenter stiller til rådighed.
Skolepuljen er en ny måde at tænke skoleudvikling på, i hvert tilfælde her i
Danmark
blandt andet fordi, vi belønner resultater og løsninger.
Og vi stiller skarpt på skoleledernes ansvar for at løfte de elever, der har brug
for det.
Virker det så? Er skolepuljen en god metode til at løfte eleverne? Det er forstå-
eligt, at spørgsmålene melder sig.
Det er dog for tidligt at drage de endelige konklusioner i forhold til skolepul-
jen.
Men vi kan godt gøre status efter puljens første år
og det ser lovende ud.
Skolepuljen strækker sig over en treårig periode.
Skolerne har været i gang i et år, men ting tager tid, og skolerne skal have lov
at gøre sig erfaringer og rette til, før vi fælder dom.
Jeg har bedt Trygfondens Børneforskningscenter og Aarhus Universitet evalue-
re skolepuljen. Den endelige evaluering kommer i 2021.
Resultaterne fra sommerens prøver er gjort op. 62 ud af puljens 104 skoler har
formået at reducere andelen af deres 9. klasseårgang, der får under 4 i dansk og
matematik med mindst 5 procentpoint.
Det er godt! Jeg er glad og stolt på vegne af eleverne, som får mere selvtillid
og blod på tanden til at fortsætte det gode arbejde.
Jeg vil i den forbindelse også gerne fremhæve den gode indsats, som alle pulje-
skolerne lægger for dagen.
3
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om at oversende talepapiret fra samrådet om skolepuljen, til undervisningsministeren
Erfaringerne fra det første år viser desuden, at skolerne går engageret og kom-
petent til opgaven, og at de er glade for den løbende sparring med Under-
visningsministeriets læringskonsulenter.
Indtil videre har regeringens skolepulje været med til at rykke, hvad der svarer
til 400 elever.
Så ja
skolepuljen er med til at styrke elevernes faglige niveau i den danske
folkeskole.
3. Svar på spørgsmål Q
"Hvordan forholder ministeren sig til skolepuljens utilsigtede konsekvenser, hvor
nogle skoler eksempel vis har indført teaching to the test, som det fremgår af "Svage
elever har øvet eksamen hver uge i et år", Folkeskolen.dk den 14. sept. 2018"
Jeg vil gerne slå fast, at skolepuljen ikke er baseret på test
men på karakterer
ved folkeskolens prøver i 9. kl. Hvad folkeskolens prøver indeholder helt kon-
kret, kan vi dykke ned i, hvis I ønsker det.
Når det er sagt, så har vi en
forpligtelse
til at sikre, at alle elever forlader folke-
skolen med basale færdigheder i dansk og matematik.
Det er en
kerneopgave
for skolen at give eleverne den fornødne faglige ballast
til at komme videre i livet.
Regeringen har indført skolepuljen for at løse denne opgave.
Og jeg indrømmer gerne, at skolepuljen er en utraditionel metode. Det er ikke
en metode, vi er vant til.
Når vi tager utraditionelle metoder i brug er det i erkendelse af, at skiftende re-
geringer indtil videre ikke er lykkedes med at løfte det faglige niveau hos de
svageste elever.
Tilgangen til opgaven har ofte været at identificere skoler med faglige udfor-
dringer og derefter tildele dem ekstra ressourcer.
Altså fokus på problemer i stedet for løsninger og resultater.
Med skolepuljen går vi en anden vej
vi belønner ikke problemer, men løsnin-
ger.
4
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om at oversende talepapiret fra samrådet om skolepuljen, til undervisningsministeren
Metoden er ikke uangribelig. Det er der ingen metoder, der er.
Vi skal blive klogere på, hvad der fungerer godt og mindre godt ved skolepul-
jen. Og de gode erfaringer skal udbredes og forankres på skolerne.
Det er derfor, at jeg, som sagt, har bedt Trygfondens Børneforskningscenter og
Aarhus Universitet gennemføre en evaluering.
Oppositionen er meget optaget af det, de kalder "teaching to the test". Jeg sy-
nes de i stedet skulle glæde sig på vegne af de elever, som har opnået et fagligt
løft.
Jeg vil gerne rette op på et par udbredte misforståelser, som kan give anledning
til forvirring og uberettiget kritik.
For det første er det ikke nyt eller kontroversielt, at eleverne forbereder sig til
en prøve. Det har de altid gjort
også før skolepuljen.
Hvis man vil blive dygtigere, kræver det også, at man øver sig og yder en ar-
bejdsindsats. Det er der ikke så meget hokus pokus i.
Og det kræver, at forældrene bliver inddraget i deres børns skolegang.
Næsten uanset hvilke ressourcer forældrene har, så er de vigtige at få i spil. Og
netop forældreinddragelse har spillet en rolle i skolernes arbejde med eleverne.
For det andet er prøveforberedelse mange ting.
Det handler ikke kun om at forberede eleverne på selve prøvesituationen.
Det handler også om den gode undervisning og om det lange, seje træk gennem
hele skoleåret. Det handler om at give eleverne et fagligt løft inden for de om-
råder, som man finder i de Fælles Mål for henholdsvis dansk og matematik.
Det er nemlig de områder, der ligger til grund for prøverne.
Som en del af prøveforberedelsen er det naturligvis også fornuftigt at træne
eleverne i selve eksamenssituationen.
Den skal selvfølgelig bare ikke stå alene.
Når Undervisningsministeriets læringskonsulenter rådgiver skolerne, har de
også et meget bredere fokus.
De rådgiver blandt andet i, hvordan skolerne kan nedbringe fraværet og styrke
elevernes trivsel og motivation.
5
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om at oversende talepapiret fra samrådet om skolepuljen, til undervisningsministeren
Jeg byder metodediskussionen velkommen. Det er godt, at vi løbende drøfter
og evaluerer indsatsen.
Men jeg vil gerne opfordre til, at vi sammen glæder os på elevernes vegne.
Skolepuljen har været med til at give hvad der svarer til mere end 400 elever et
fagligt løft.
Det taler næsten for sig selv.
4. Debat
6