Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
2009772_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 201 (Alm. del):
I brev af 17. januar 2019 har udvalget efter ønske fra Anette Lind (S)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 201:
Kan ministeren redegøre for, hvorvidt det sociale taxameter til HF er
afskaffet som følge af, at karakteren 4 blev indført som optagelseskrav på
HF?
Svar:
Det sociale taxameter omfatter uddannelserne stx, hf, hhx, htx, er-
hvervsuddannelsernes grundforløb samt eux og udløses på baggrund af
antallet af frafaldstruede elever på den enkelte uddannelse.
I genberegningen af det sociale taxameter er der taget højde for, at der
med gymnasiereformen blev aftalt at åbne op for adgangen til toårigt hf
for elever direkte fra grundskolens 9. klasse, hvis disse elever har grund-
skolekarakterer på 4,0 eller derover. Det sociale taxameter er således ikke
afskaffet som følge af, at karakteren 4 blev indført som optagelseskrav på
hf.
Teknikken bag genberegningen af det sociale taxameter på finansloven
for 2019 er beskrevet nedenfor, med vægt på beregningen fsva. hf.
Genberegning af socialt taxameter
Tildelingen af socialt taxameter skal afspejle den nuværende elevpopula-
tion på de pågældende udbud. Derfor tager genberegningen af socialt
taxameter udgangspunkter i det seneste kendte data om grundskoleka-
rakterer og frafaldssandsynligheder, som er 2015-tilgangen, da det er den
seneste elevpopulation der har haft normeret tid plus et år til at gennem-
føre deres uddannelse, samt seneste tilgang til uddannelserne, som er
2017-tilgangen.
Der er ikke foretaget ændringer i modellen for socialt taxameter, og gen-
beregningen på finansloven for 2019 er således foretaget ud fra helt
1. februar 2019
Sagsnr.:19/00756
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 201: Spm. om,hvorvidt det sociale taxameter til HF er afskaffet som følge af, at karakteren 4 blev indført som optagelseskrav på HF, til undervisningsministeren
2009772_0002.png
samme principper som ved modellens indførelse på finansloven for 2015
og baserer sig på elevernes grundskolekarakterer.
Grundskolekarakterer anvendes til at fastslå, hvornår den enkelte elev
ifølge modellen er frafaldstruet inden for de enkelte uddannelser. Denne
kobling baseres på en statistisk sammenhæng, der tilsiger, at elever med
et lavere karaktergennemsnit har større sandsynlighed for at falde fra,
mens elever med et højere karaktergennemsnit har mindre sandsynlighed
for at falde fra.
Første skridt
i genberegningen indebærer en ’opdatering’
af det karakter-
gennemsnit, der afgør, hvornår den enkelte elev defineres som frafalds-
truet i modellen for socialt taxameter. Forskellige karakterniveauer fra
grundskolen sammenholdes med tilhørende fuldførelsessandsynligheder.
På den baggrund er der for hver uddannelse beregnet en samlet fuldfø-
relsesprocent og et karakterniveau under hvilket, en elev defineres som
frafaldstruet. En elev defineres således som frafaldstruet, hvis elevens
fuldførelsessandsynlighed ligger under landsgennemsnittet på den pågæl-
dende uddannelse.
Beregningen af karakterskæringspunkter sker på en population, som jf.
ovenfor, har haft
normeret tid plus et år
til at gennemføre deres uddannelse.
I beregningen af karakterskæringspunkter er der for hf derfor taget ud-
gangspunkt i 2015-tilgangen. Karakterskæringspunktet blev beregnet til
4,0, hvilket vil sige, at alle elever med grundskolekarakterer under 4,0
defineres som frafaldstruede.
Det er vigtigt for mig at understege, at de fastsatte karakterniveauer ikke
er fastsat politisk, men er beregnet i den statistiske model, der ligger bag
beregningen af det sociale taxameter.
Andet skridt
i genberegningen indebærer at sammenholde de enkelte sko-
lers 2017-tilgang, som, jf. ovenfor, er den senest kendte tilgang til ud-
dannelserne, med det opdaterede skæringspunkt. Herved kan andelen af
frafaldstruede elever på de enkelte uddannelsesudbud opgøres.
Genberegningen af socialt taxameter for hf blev fortaget af to omgange
for at tage højde for adgangskravet på hf for elever, der kommer direkte
fra 9. klasse.
Første genberegning af socialt taxameter for hf
I den første genberegning blev andelen af elever med grundskole-
karakterer under skæringspunktet beregnet med udgangspunkt i tilgangen
til hf i perioden 1. oktober 2016 til 30. september 2017 (2017-tilgangen).
De skæringspunkter, der definerer, hvornår en elev er frafaldstruet, er
baseret på elev-tilgangen til hf i 2015 (2015-tilgangen).
I forbindelse med gymnasiereformen i 2015 blev det aftalt at åbne op for
adgangen til toårigt hf for elever direkte fra grundskolens 9. klasse, hvis
2
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 201: Spm. om,hvorvidt det sociale taxameter til HF er afskaffet som følge af, at karakteren 4 blev indført som optagelseskrav på HF, til undervisningsministeren
disse elever har grundskolekarakterer på 4,0 eller derover. Ændringen
trådte i kraft fra skoleåret 2017/18.
2017-tilgangen indeholdte derfor en relativ stærk gruppe af elever, der er
tilgået direkte fra 9. klasse. Samme gruppe er ikke repræsenteret i 2015-
tilgangen. Konsekvensen heraf var,
at udbydere af hf’s andel af frafalds-
truede elever systematisk blev opgjort for lavt.
Justeret genberegning af socialt taxameter for hf
Med henblik på at sikre, at de to populationer er sammenlignelige, blev
der foretaget en ny beregning af andelene af frafaldstruede elever på de
enkelte udbud af hf. I den justerede beregning ses der bort fra de elever,
der er tilgået hf direkte fra 9. klasse i 2017.
Den endelige genberegning, der ligger til grund for tildelingen af socialt
taxameter for hf med afsæt i finansloven 2019, tager således højde for
adgangskravet på hf og sikrer, at hf-udbydere modtager socialt taxameter
ud fra et korrekt beregningsgrundlag på lige fod med de andre uddannel-
ser, der er omfattet af socialt taxameter.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
3