Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
1958458_0001.png
Talepapir
Arrangement:
UNU alm. del
Samrådsspørgsmål I
Hvornår:
23. oktober 2018, kl. 14.00-15.30
DET TALTE ORD GÆLDER
11. oktober 2018
Sags nr.
Akt-id
2017 - 10105
348428
Samrådsspørgsmål I:
”Hvad
er integrationsministerens holdning til, at der heller ikke i dette sko-
leår er taget initiativer, der kan sikre en mere blandet elevfordeling og
modvirke etnisk opsplitning på landets gymnasier?”
Svar:
Jeg har arbejdet hårdt på, at der skulle findes en løs-
ning.
Og jeg har ikke lagt skjul på, at de udfordringer, der
er forbundet med den skæve elevfordeling på gymna-
sierne, er et alvorligt integrationsproblem.
Det har jeg sagt på de tidligere samråd om sagen. Og
jeg gentager det gerne igen.
Så jeg ser bestemt gerne, at vi snarest finder holdbare
løsninger på de udfordringer, der er forbundet med en
skæv elevfordeling på gymnasierne.
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om fordelingsprincipperne for gymnasierne, til udlændinge- og integrationsministeren
2
Tid er en vigtig faktor
også når vi taler integration.
Men når det er sagt, må jeg altså også påpege, at det
forudsætter, at alle spiller aktivt med. Også oppositio-
nen!
Én ting er sikkert; står alle ubøjeligt fast på deres eget
udgangspunkt, så når vi ingen vegne.
Jeg synes, at regeringens parallelsamfundsudspil på
det her område kunne have bragt os et godt stykke
vej. Fx indgik det jo, at fordelingsudvalgene fik pligt
til at iværksætte egnede tiltag, hvis der var udsigt til,
at der ville være over 50 pct. elever med udenlandsk
herkomst blandt ansøgere til et gymnasium
og hvis
det kunne dokumenteres, at elevsammensætningen
ville give faglige og pædagogiske udfordringer på
skolen.
Og det ærgrer mig virkelig, at der ikke var opbakning
til udspillet fra regeringen.
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om fordelingsprincipperne for gymnasierne, til udlændinge- og integrationsministeren
3
Nu håber jeg så, at der i stedet for kan skabes opbak-
ning både til regeringens forslag om den kortsigtede
løsningsmodel med lokale fordelingsregler i en af-
grænset tidsperiode og til analysearbejdet. Selv om
jeg selvfølgelig hellere havde set en mere ambitiøs
model, som i regeringens udspil.