Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
1958457_0001.png
Talepapir
Arrangement:
UNU alm. del
Samrådsspørgsmål H
Hvornår:
23. oktober 2018, kl. 14.00-15.30
DET TALTE ORD GÆLDER
11. oktober 2018
Sags nr.
Akt-id
2017 - 10105
348428
Samrådsspørgsmål H:
”Mener
integrationsministeren, der er behov for politiske tiltag, der kan
bidrage til en mere blandet elevfordeling og modvirke tendensen til, at ele-
ver med samme etniske baggrund samler sig på bestemte gymnasier?”
Svar:
Mit helt korte svar er ja!
Ja, der er helt klart behov for politiske tiltag, der kan
bidrage til en mere blandet elevfordeling på gymnasi-
erne.
Regeringen fremlagde jo med parallelsamfundsudspil-
let i marts måned forslag til en model for bedre forde-
ling af elever med udenlandsk herkomst på gymnasi-
erne.
Det var en løsningsmodel med flere effektfulde initia-
tiver som fx:
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om fordelingsprincipperne for gymnasierne, til udlændinge- og integrationsministeren
2
1.
2.
Mulighed for, at gymnasierne kan kræve lokale
fordelingsregler.
Pligt for fordelingsudvalgene til at iværksætte eg-
nede tiltag, hvis der uden særlige tiltag er udsigt
til, at der vil være over 50 pct. elever med uden-
landsk herkomst blandt ansøgere til et gymnasium.
Og hvis det kan dokumenteres, at elevsammensæt-
ningen vil give faglige og pædagogiske udfordrin-
ger på skolen.
3.
Mulighed for fordelingsudvalgene for at beslutte,
at enkeltinstitutioner, som oplever faglige og pæ-
dagogiske udfordringer med elevsammensætnin-
gen, for en begrænset årrække kan optage op til 50
pct. af eleverne efter kriterier, som institutionen
selv fastsætter.
Nu har jeg ikke selv deltaget i forhandlingerne om
den del af parallelsamfundsudspillet, der vedrører
elevfordeling på almene gymnasier. Men jeg kan for-
stå, at oppositionen ikke kunne tilslutte sig regerin-
gens løsningsforslag.
Det er selvfølgelig ærgerligt.
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om fordelingsprincipperne for gymnasierne, til udlændinge- og integrationsministeren
1958457_0003.png
3
Men det er vigtigt, at vi nu ser fremad. Og at vi fort-
sætter arbejdet med at finde løsninger på problemet.
Udfordringen er alt for vigtig til, at der ikke gøres no-
get på grund af manglende vilje til kompromis.
Så jeg ser frem til, at analysearbejdet kommer i gang
nu når der ikke kunne opnås enighed om regerin-
gens udspil.
Jeg har helt klare forventninger til, at den ekspert-
gruppe, der skal gennemføre analysen, opstiller og
vurderer nogle holdbare løsningsmodeller for de eksi-
sterende problemer med elevfordelingen på gymnasi-
erne.
At det bliver løsningsforslag, som sigter mod at sikre
fagligheden og dannelsen på gymnasierne. Og som
sigter mod håndfaste initiativer, der kan fremme en
elevfordeling, der er til gavn for integrationen.
Samrådsspørgsmål I:
”Hvad er integrationsministerens holdning til, at der heller ikke i dette sko-
leår er taget initiativer, der kan sikre en mere blandet elevfordeling og
modvirke etnisk opsplitning på landets gymnasier?”
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om fordelingsprincipperne for gymnasierne, til udlændinge- og integrationsministeren
1958457_0004.png
4
Svar:
Jeg har arbejdet hårdt på, at der skulle findes en løs-
ning.
Og jeg har ikke lagt skjul på, at de udfordringer, der
er forbundet med den skæve elevfordeling på gymna-
sierne, er et alvorligt integrationsproblem.
Det har jeg sagt på de tidligere samråd om sagen. Og
jeg gentager det gerne igen.
Så jeg ser bestemt gerne, at vi snarest finder holdbare
løsninger på de udfordringer, der er forbundet med en
skæv elevfordeling på gymnasierne.
Tid er en vigtig faktor
også når vi taler integration.
Men når det er sagt, må jeg altså også påpege, at det
forudsætter, at alle spiller aktivt med. Også oppositio-
nen!
Én ting er sikkert; står alle ubøjeligt fast på deres eget
udgangspunkt, så når vi ingen vegne.
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om fordelingsprincipperne for gymnasierne, til udlændinge- og integrationsministeren
5
Jeg synes, at regeringens parallelsamfundsudspil på
det her område kunne have bragt os et godt stykke
vej. Fx indgik det jo, at fordelingsudvalgene fik pligt
til at iværksætte egnede tiltag, hvis der var udsigt til,
at der ville være over 50 pct. elever med udenlandsk
herkomst blandt ansøgere til et gymnasium
og hvis
det kunne dokumenteres, at elevsammensætningen
ville give faglige og pædagogiske udfordringer på
skolen.
Og det ærgrer mig virkelig, at der ikke var opbakning
til udspillet fra regeringen.
Nu håber jeg så, at der i stedet for kan skabes opbak-
ning både til regeringens forslag om den kortsigtede
løsningsmodel med lokale fordelingsregler i en af-
grænset tidsperiode og til analysearbejdet. Selv om
jeg selvfølgelig hellere havde set en mere ambitiøs
model, som i regeringens udspil.
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet om fordelingsprincipperne for gymnasierne, til udlændinge- og integrationsministeren
6