Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 187 (Alm. del):
I brev af 15. januar 2019 har udvalget efter ønske fra Annette Lind (S)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 187:
”Vil ministeren redegøre for Strukturreformens indflydelse på udvikling i
antallet af fri- og folkeskoler fra 2007 og frem til i dag? Herunder skønne
i hvilke år reformen havde størst indflydelse på antallet af fri- og folke-
skoler?”
Svar:
Undervisningsministeriet har ikke selv foretaget eller igangsat undersø-
gelser af strukturreformens betydning for antallet af folkeskoler og frie
grundskoler. I stedet kan det oplyses, at emnet har været behandlet i et
OECD-review omkring ressourceanvendelse i folkeskolen. Litteratur-
gennemgangen til dette review er udarbejdet af KORA
1
. I gennemgangen
fremgår det, at de inkluderede undersøgelser ikke finder en signifikant
effekt af kommunesammenlægningerne for antallet af skolelukninger og
gennemsnitlig skolestørrelse.
Nedenstående tabel 1 og 2 viser udviklingen i antallet af folkeskoler og
frie grundskoler i perioden fra 2007 til 2018. Opgørelsen over antallet af
folkeskoler omfatter kommunale folkeskoler og kommunale specialsko-
ler for børn.
Opgørelserne i tabel 1 følger den juridiske definition af en folkeskole,
defineret som en kommunal institution med egen skoleleder, skolebesty-
relse og eget skoledistrikt.
Tabel 2 viser antallet af folkeskoler, specialskoler og frie grundskoler på
afdelingsniveau, hvilket omfatter særskilte skoler uden afdelinger samt
afdelinger under en skole. Denne opgørelse er inkluderet, da folkeskoler
1
8. februar 2019
Sagsnr.:19/00592
KORA: Country Background Report
–
Denmark. Review of Policies to Improve the
Effectiveness of Resource Use in Schools, 2016