Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
2014044_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 187 (Alm. del):
I brev af 15. januar 2019 har udvalget efter ønske fra Annette Lind (S)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 187:
”Vil ministeren redegøre for Strukturreformens indflydelse på udvikling i
antallet af fri- og folkeskoler fra 2007 og frem til i dag? Herunder skønne
i hvilke år reformen havde størst indflydelse på antallet af fri- og folke-
skoler?”
Svar:
Undervisningsministeriet har ikke selv foretaget eller igangsat undersø-
gelser af strukturreformens betydning for antallet af folkeskoler og frie
grundskoler. I stedet kan det oplyses, at emnet har været behandlet i et
OECD-review omkring ressourceanvendelse i folkeskolen. Litteratur-
gennemgangen til dette review er udarbejdet af KORA
1
. I gennemgangen
fremgår det, at de inkluderede undersøgelser ikke finder en signifikant
effekt af kommunesammenlægningerne for antallet af skolelukninger og
gennemsnitlig skolestørrelse.
Nedenstående tabel 1 og 2 viser udviklingen i antallet af folkeskoler og
frie grundskoler i perioden fra 2007 til 2018. Opgørelsen over antallet af
folkeskoler omfatter kommunale folkeskoler og kommunale specialsko-
ler for børn.
Opgørelserne i tabel 1 følger den juridiske definition af en folkeskole,
defineret som en kommunal institution med egen skoleleder, skolebesty-
relse og eget skoledistrikt.
Tabel 2 viser antallet af folkeskoler, specialskoler og frie grundskoler på
afdelingsniveau, hvilket omfatter særskilte skoler uden afdelinger samt
afdelinger under en skole. Denne opgørelse er inkluderet, da folkeskoler
1
8. februar 2019
Sagsnr.:19/00592
KORA: Country Background Report
Denmark. Review of Policies to Improve the
Effectiveness of Resource Use in Schools, 2016
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 187: Spm. om Strukturreformens indflydelse på udvikling i antallet af fri- og folkeskoler fra 2007 og frem til i dag til undervisningsministeren
2014044_0002.png
uden afdelinger og afdelinger under en folkeskole typisk udgør det, som
borgerne og eleverne betragter som en skole. Således gælder det fx i
Glostrup Kommune, at der juridisk set kun er én folkeskole, men med
fire afdelinger.
Tabel 1. Antal institutioner opgjort som juridiske enheder i folke-
skolelovens forstand (skoler uden afdelinger samt hovedskoler)
samt friskoler og private grundskoler
Juridiske institutioner i
folkeskolelovens forstand
År
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Specialskoler
Folkeskoler for børn*
1082
1084
1097
1094
1094
1093
1102
1142
1241
1266
1282
103
103
108
113
114
121
122
133
138
138
141
Friskoler og private
grundskoler
I alt
552
550
552
550
541
540
534
519
505
503
506
1.737
1.737
1.757
1.757
1.749
1.754
1.758
1.794
1.884
1.907
1.929
2007
1317
143
497
1.957
Note *) Opgørelsen omfatter kommunale specialskoler for børn. Der er derudover et
mindre antal specialskoler, der er registreret med andre ejerforhold. Disse er ikke inklu-
deret i opgørelsen ovenfor.
Anm. Den kongelige Ballets Læseskole er ikke medtalt som folkeskole.
Anm. Tabel 1 ovenfor viser antallet af kommunale grundskoler pr. 1. oktober det på-
gældende år, opgjort som juridiske enheder jf. folkeskolelovens forstand. Her er en
folkeskole en kommunal institution med én samlet ledelse bestående af skoleleder og
bestyrelse og eget skoledistrikt. En folkeskole kan have en eller flere afdelinger (se tabel
2) beliggende på andre matrikler, men disse er en del af den kommunale institution og
kan ikke betragtes som særskilte folkeskoler i folkeskolelovens forstand. Det bemærkes,
at opgørelser på baggrund af Institutionsregisteret er følsomme i forhold til, hvornår
data trækkes, hvorfor der kan være mindre variation i forhold til tidligere opgørelser.
Kilde: Undervisningsministeriet, institutionsregisteret.
2
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 187: Spm. om Strukturreformens indflydelse på udvikling i antallet af fri- og folkeskoler fra 2007 og frem til i dag til undervisningsministeren
2014044_0003.png
Tabel 2. Antal grundskoler opgjort på afdelingsniveau (skoler uden
afdelinger samt afdelinger under en hovedskole)
År
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
Specialskoler
Folkeskoler for børn*
1266
1279
1297
1296
1316
1317
1332
1387
1506
1532
1545
115
116
121
130
127
133
133
139
145
144
148
Friskoler og private
grundskoler
I alt
552
550
552
550
541
540
534
519
505
503
506
1.933
1.945
1.970
1.976
1.984
1.990
1.999
2.045
2.156
2.179
2.199
2007
1586
150
497
2.233
Note *) Opgørelsen omfatter kommunale specialskoler for børn. Der er derudover et
mindre antal specialskoler, der er registreret med andre ejerforhold. Disse er ikke inklu-
deret i opgørelsen ovenfor.
Anm. Den kongelige Ballets Læseskole er ikke medtalt som folkeskole.
Anm: Tabel 2 viser antallet af folkeskoler opgjort på afdelingsniveau pr. 1. oktober det
pågældende år. Undervisningsministeriet opgør ofte i statistisk øjemed landets folkesko-
ler på afdelingsniveau, hvilket omfatter både særskilte folkeskoler uden afdelinger samt
afdelinger under en folkeskole. Det bemærkes, at opgørelser på baggrund af Instituti-
onsregisteret er følsomme i forhold til, hvornår data trækkes, hvorfor der kan være
mindre variation i forhold til tidligere opgørelser.
Kilde: Undervisningsministeriet, institutionsregisteret.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
3