Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 181 (Alm. del):
I brev af 9. januar 2019 har udvalget efter ønske fra Jacob Mark (SF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 181:
"Vil ministeren kommentere på Ceveas analyse "En prøveform for pi-
ger?" samt vurdere, om der er et behov for en undersøgelse af de bag-
vedliggende årsager til forskellen mellem drenge og pigers karakterer ved
den mundtlige prøve i dansk til folkeskolens afgangseksamen?"
Svar:
Ceveas analyse viser, at forskellen mellem drenge og pigers gennemsnitli-
ge karakterer ved folkeskolens prøver i dansk og matematik er steget i
perioden fra 2007 til 2017
–
i pigernes favør. Udviklingen afspejler et
stigende karaktergab ved prøverne i dansk, herunder især prøven i
mundtlig dansk. På den baggrund peges der på et behov for at udvikle en
ny prøveform i mundtlig dansk, idet prøveformen, ifølge Cevea, forfor-
deler drengene.
Prøven i mundtlig dansk aflægges efter prøveform A eller B. I starten af
skoleåret beslutter skolens leder, hvilken prøveform eleverne på et hold
skal gennemføre.
Prøveform A og B indebærer hver især en individuel mundtlig prøve på
baggrund af en præsentation udarbejdet under forberedelsestiden (prøve-
form A) eller en synopsis udarbejdet i undervisningen (prøveform B).
UVM fører ikke statistik over valg af prøveform. Rammerne for den
mundtlige prøve i dansk har været uændrede i perioden, hvor der er sket
en stigning i karaktergabet.
Cevea viser et stigende karaktergab i prøven i mundtlig dansk, men un-
dersøger ikke om, der kan være andre grunde til, at pigerne opnår stadig
bedre resultater end drengene, herunder om udviklingen kan tilskrives
bagvedliggende faktorer som fx fagligt niveau eller læsevaner. I den for-
1. februar 2019
Sagsnr.:19/00358