Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
2003154_0001.png
Ministeren
Undervisningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Undervisningsudvalget har den 21. december 2018 stillet følgende spørgsmål nr.
178 (alm. del) efter ønske fra Merete Dea Larsen (DF) til udlændinge- og integrati-
onsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 178:
Vil ministeren oplyse i hvilket omfang, der opgøres henholdsvis lovligt og ulovligt
fravær på sproguddannelserne for flygtninge og indvandrere, samt i hvilket om-
fang der sanktioneres mod ulovligt fravær?
Svar:
Det er naturligvis helt uacceptabelt, når flygtninge og familiesammenførte bliver
væk fra deres danskundervisning uden lovlig grund. De har pligt til at passe deres
danskuddannelse og dermed forbedre deres muligheder for at blive selvforsør-
gende i det danske samfund.
For at skærpe fokus på opfølgning af fraværet, både på sprogcentrene og i kom-
munerne, har Udlændinge- og Integrationsministeriet valgt at offentliggøre fra-
værstallene løbende for at sammenligne sprogcentrene med hinanden. Herved
kan også relevante interessenter (borgere, politikere og kommuner) se, hvor me-
get fravær der er på sprogcentrene, ligesom det kan bidrage til at understøtte
kommunernes tilsyn med de sprogcentre, som de har en driftsaftale med.
Det fremgår dog ikke af de indsamlede fraværstal, om fraværet er lovligt eller
ulovligt. Udlændinge- og integrationsministeriet har derfor ikke adgang til statisti-
ske oplysninger om fordelingen på hhv. lovligt og ulovligt fravær samt oplysninger
om efterfølgende sanktionering. Lovligt fravær kan fx være egen sygdom, barsel,
og pasning af eget barn, når der ikke kan anvises anden pasningsmulighed.
Når en flygtning eller familiesammenført ved et sprogcenter udebliver fra dansk-
uddannelse, skal sprogcenteret notere fraværet og indberette fraværet til kom-
munen. Kommunen skal herefter indberette oplysningerne om fravær til Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriets Danskuddannelsesdatabase. Herefter er det
kommunerne der har ansvar for og pligt til at vurdere, om fraværet er lovligt.
18. januar 2019
Integrationskontor
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 433
624147
Side
1/2
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om lovligt og ulovligt fravær på sproguddannelserne for flygtninge og indvandrere, til udlændinge- og integrationsministeren
2003154_0002.png
Kursisternes fravær skal registreres løbende af sprogcenteret og indberettes til
kommunen én gang om måneden. Hvis en kursist, der modtager offentlige ydel-
ser, uden gyldig grund udebliver fra undervisningen, skal sprogcenteret dog straks
underrette kommunen.
Fravær uden rimelig grund vil for integrationsydelsesmodtagere indebære en
ydelsesreduktion på linje med fravær fra andre former for tilbud efter integrati-
onsloven. Det er i medfør af lov om aktiv socialpolitik kommunen, der afdækker
fraværets årsag og træffer afgørelse om, hvorvidt fraværet skal sanktioneres.
Økonomi- og Indenrigsministeriets benchmarkingenhed har i november 2018
offentliggjort benchmarkinganalysen
”Flygt i ge og fa iliesa
e førtes fravær
fra da sku dervis i g”, der viser, at der er stor variatio i ko
u er es brug af
sanktioner mod integrationsydelsesmodtagere, som følger danskundervisning ved
et sprogcenter. Det skal understreges, at sanktionerne ikke nødvendigvis er givet
for fravær fra danskundervisning, men også kan være givet for udeblivelse fra
andre dele af integrationsprogrammet. Det er på det foreliggende datagrundlag
derfor ikke muligt at sondre mellem forskellige årsager til, at sanktionerne er til-
delt. Benchmarkinganalysen kan findes her:
https://oimb.dk/media/21529/hovedrapport-flygtninge-og-
familiesammenfoertes-fravaer-fra-danskundervisning.pdf
Med henblik på at sikre, at det får klare og mærkbare konsekvenser, hvis man
modtager ydelser og ikke står til rådighed for det danske arbejdsmarked, har re-
geringen, Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet den 16. november 2018 indgået
”Aftale
om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og fær-
re fejludbetali ger”.
Aftalen lægger bl.a. op til en forenkling af sanktionsreglerne i
medfør af lov om aktiv socialpolitik. Herunder vil de nuværende 80 sanktionssat-
ser på kontanthjælpsområdet blive reduceret til kun fire faste satser. Det vil også
omfatte sanktionering af fravær på danskuddannelserne for de ydelsesmodtage-
re, der efter integrationsloven har pligt til at deltage i danskuddannelse. Konse-
kvenserne ved bl.a. fravær fra danskuddannelse bliver dermed klarere for kursi-
ster, der uden rimelig grund ikke lever op til deres pligt til deltagelse i danskud-
dannelse. Aftalen lægger endvidere op til, at det bliver nemmere for kommunerne
at bruge sanktionsreglerne, ligesom der bliver mulighed for hurtigere at træffe
afgørelser om sanktioner for job- og uddannelsesparate.
Jeg ser frem til, at kommunerne vil benytte sig af de nye og enklere regler til at
følge konsekvent op med sanktioner i forhold til uberettiget fravær på sprogsko-
lerne.
Inger Støjberg
/
Lars von Spreckelsen-Syberg
Side
2/2