Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 169 (Alm. del):
I brev af 20. december 2018 har udvalget efter ønske fra Annette Lind
(S) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 169:
”Ifølge Danmarks Evalueringsinstitut ”… knytter der sig nogle vanske-
ligheder til at evaluere og sammenligne den tilegnede faglighed over tid
…”, som det fremgår af artiklen ”
3
pointer om faglighed i gymnasiet”,
eva.dk den 29. oktober 2015. Vil ministeren uddybe, hvordan ministeriet
mener, at den tilegnede faglighed kan undersøges på trods af Danmarks
Evalueringsinstituts vurdering?”
Svar:
Når man undersøger den tilegnede faglighed over tid, er der nogle for-
hold, som man må tage højde for, som Danmarks Evalueringsinstitut
nævner i den nævnte artikel, herunder udviklingen i de faglige krav, brug
af hjælpemidler m.v. Dertil kommer, at det kan være vanskeligt at finde
kildemateriale, som kan belyse den tilegnede faglighed mange år tilbage i
tid.
I den igangværende ekspertundersøgelse af faglighed i gymnasiet under-
søges elevernes tilegnede faglighed på baggrund af forskellige typer af
datamateriale, herunder skriftlige eksamensbesvarelser fra de fire under-
søgte fag dansk, matematik, fysik og engelsk samt et spørgeskema hen-
vendt til henholdsvis gymnasielærere, lærere i udskolingen i grundskolen
samt undervisere på første år på udvalgte videregående uddannelser.
Danmarks Evalueringsinstitut peger på, at disse datatyper kan anvendes i
undersøgelser af den tilegnede faglighed i rapporten fra 2018; Den fagli-
ge udvikling i gymnasiet. En undersøgelse af udviklingen i dansk, en-
gelsk, matematik of fysik i perioden 1967-2017
–
belyst gennem lærepla-
ner og eksamenssæt (tabel 1.6).
10. januar 2019
Sagsnr.:18/17131