Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPSSNIDEPSSNI
Koordineret med:
Sagsnr.: 1808239
Dok. nr.: 736696
Dato: 02-11-2018
NOTAT
Notat 37: En styrket indsats i PPR
–
udvikling og implementering
Resumé
På første og andet forhandlingsmøde om satspuljen 2019-2022 på sundhedsområdet blev
der efterspurgt en styrkelse af PPR for børn og unge med psykisk mistrivsel. Nærværende
notat opridser et initiativ, der har til formål at styrke indsatsen for børn og unge i psykisk
mistrivsel gennem et løft af kommunernes pædagogiske psykologiske rådgivning (PPR).
Der mangler i dag viden om PPR -
både ift. hvad ”lettere behandlingsopgaver” i PPR
mest
hensigtsmæssigt og af rette kvalitet indebærer, herunder for hvem og hvordan (metode),
men også kommunernes muligheder for at kunne implementere lettere behandlings-
opgaver i PPR. Derudover mangler der viden om, hvordan det undgås at sygeliggøre børn
og unge unødigt.
På den baggrund foreslås det, at et fagligt arbejde skaber national varig viden ud fra bedst
mulig evidens, viden og erfaringer på området om lettere behandlingstilbud i PPR på tværs
af sundheds-, social- og undervisningsområdet, dvs. forebyggelse og behandling af
mistrivsel og lettere psykiske lidelser. Det indebærer, at det fagligt beskrives, hvordan
lettere behandlingstilbud i PPR kan implementeres, herunder indhold, kvalitet,
behandlingsmekanismer, metode og relevante aktører samt deres evt.
kompetenceudviklingsbehov, men også kommunernes forskellige forudsætninger for at
implementere lettere behandlingstilbud i PPR.
Dette kan indebære et stærkere behandlingsmæssigt fokus i PPR, hvormed PPR får et
stærkere sundheds- og socialfagligt sigte, men det skal også sikre en mere målrettet
indsats for de rette børn og unge uden uhensigtsmæssigt fokus på diagnoser.
Baggrund/udfordringer
PPR’s eksisterende opgaver –
lovgivningsmæssige rammer og praksis på området
Folkeskolelovgivningen indeholder få bestemmelser om pædagogisk psykologisk
rådgivning. Folkeskoleloven indeholder ikke bestemmelser om den nærmere organisering
af den pædagogiske psykologiske rådgivning, men PPR er et velkendt begreb i både praksis
og forskning.
Der er en mangeårig praksis for, at PPR har en bred opgaveportefølje i kommunerne i
forhold til børn og unge mellem 0
–
18 år, herunder opgaver i snitfladen mellem
undervisnings-, social- og sundhedsområdet, fx samtaler med elever og deres familier som
følge af psykiske problemer og psykiske lidelser, familierådgivning, lettere
behandlingsopgaver og henvisning af børn og unge til udredning og behandling i børne- og
ungdomspsykiatrien.