Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
2000443_0001.png
1
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
Tilsyn med specialundervisning til børn og unge på interne skoler
WWW udgave
Redaktion: Grundskolecenteret, Specialkonsulent Kristoffer Gjerding
Fotos: Katrine Kaarøe
Publikationen kan ikke bestilles i trykt form. Der henvises i stedet til
Onlineversionen
3. udgave, januar 2017
ISBN: (WWW) 978-87-603-3055-1
© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, 2015
2
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
Indhold
Indledning
............................................................................................................................................................... 4
Tilsynets formål
..................................................................................................................................................... 7
1. Hvad skal tilsynet omfatte?
............................................................................................................................. 9
1.1. Vurdering af undervisningens kvalitet................................................................................................
14
2. Den tilsynsførendes roller
mellem kontrol og kvalitetsudvikling
..................................................... 20
3. Metoder i tilsynet
............................................................................................................................................ 21
4. Tilsynets tilrettelæggelse
............................................................................................................................... 23
4.1. Det tematiske tilsyn
................................................................................................................................ 26
4.2. Hvad gør kommunen, hvis undervisningen på den interne skole ikke lever op til
folkeskoleloven?
............................................................................................................................................. 29
5. Værktøjskasse
.................................................................................................................................................. 30
5.1. NY I JOB - hvor begynder man som kommunal tilsynsførende?
................................................. 30
5.2. Inspirationsskema til observation af undervisning på interne skoler på dagbehandlingstilbud
og anbringelsessteder
..................................................................................................................................... 32
5.3: Eksempel på skabelon til tilsynsrapport
til inspiration.
............................................................... 33
5.4: Inspiration til skema til brug ved fritagelse fra folkeskolens 9.-klasseprøver
............................ 36
5.5: Eksempel på overenskomst mellem en beliggenhedskommune og et anbringelsessted
.......... 38
3
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
2000443_0004.png
Indledning
Det kommunale tilsyn med undervisningen på interne skoler er en vigtig faktor i arbejdet med at
sikre og udvikle kvaliteten af anbragte børns undervisning. Dette vejlednings- og
inspirationsmateriale om god tilsynspraksis skal kvalitetssikre undervisningen på interne skoler på
anbringelsessteder og dagbehandlingstilbud, således at alle børn bliver så dygtige, de kan. Derved
lægges fundamentet for, at en større del af disse børn får mulighed for at få en ungdomsuddannelse.
Målgruppen for materialet er de kommunale tilsynsførende i kommunerne. Materialet skal vejlede
målgruppen i, hvad der skal føres tilsyn med og inspirere til overvejelser over tilsynets roller,
metoder og tilrettelæggelse.
En intern skole er et undervisningstilbud på et dagbehandlingstilbud eller et anbringelsessted.
Undervisningstilbuddet er oprettet efter overenskomst med den kommune, kommune, hvor
anbringelsesstedet er beliggende (beliggenhedskommunen). Undervisningen her er omfattet af Lov
om folkeskolen, Bekendtgørelse om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i
folkeskolen samt Bekendtgørelse om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i
dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder. Tilsynet med undervisningen varetages af
kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen. Tilsynet skal sikre, at undervisningen lever op til
kravene i folkeskoleloven.
Faktaboks
Vejlednings
og inspirationsmaterialet skal kvalificere de tilsynsførendes rolle med både at udøve
kontrol med, at undervisningen lever op til kravene i lovgivningen og at medvirke til
kvalitetsudvikling af undervisning på interne skoler. Det skal understøtte de kommunale
tilsynsførende i at gå i dialog med ledere og undervisere og rådgive og vejlede dem i forhold til
undervisningens organisering og indhold. Det er vigtigt at fremhæve, at den tilsynsførende ikke skal
tage ansvar for undervisningens praksis, da det netop er undervisningen, der føres tilsyn med. En
undersøgelse viser, at tilsyn føres på mange måder, og at undervisere på interne skoler ofte ikke er
bekendt med tilsynets formål
1
. Samme undersøgelse viser, at lærere og pædagoger på interne skoler
har en positiv opfattelse af tilsynet, hvis tilsynet kan bidrage til kvalitetsudvikling af
undervisningen.
4
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
2000443_0005.png
Vejlednings-og inspirationsmaterialet skal ses i sammenhæng med materialet om god
visitationspraksis og medvirke til at anbragte børn og unge på intern skoler modtager det bedst
mulige skoletilbud. Det skal bl.a. imødekomme de udviklingspunkter for tilsynet, som er beskrevet i
Rambølls kortlægning fra 2012: ”Kortlægning af undervisning på interne skoler på
dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder”.
Kortlægningen identificerede fem centrale områder i
tilsynet: omfanget af tilsyn, i hvor høj grad der er fokus på det fremadrettede og kvalitetsudviklende
i tilsynet, i hvor høj grad skolerne modtager vejledning om lovgivning, om tilsynet ser de
udarbejdede elevplaner og om tilsynet faciliterer netværksdannelse med almenområdet. Svarene i
undersøgelsen fordeler sig således:
Vejlednings-og
dialogtemaer i
forbindelse med
tilsyn på interne
skoler
Skoletilsyn
To gange om året
Dialog fremadrettet
Vejledning om
lovgivning
Elevplaner
Netværk mellem
lokale og interne
skoler
Døgninstitution
Dagbehandlings
tilbud
Opholdssted
I alt
88 %
87 %
94 %
90 %
63 %
19 %
67 %
27 %
76 %
24 %
69 %
23 %
13 %
13 %
20 %
7%
29 %
6%
21 %
8%
Kilde: Rambøll 2012, bilag, side 1-9
5
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
Det sidste punkt - Netværk mellem lokale skoler og interne skoler - har været et selvstændigt
indsatsområde i satspuljeprojektet Styrkelse af kvaliteten af anbragte børn og unges undervisning
2
.
Ligeledes bygger vejlednings-
og inspirationsmaterialet på ”Afrapportering fra den
tværministerielle arbejdsgruppe om anbragte
børn og unges undervisning på interne skoler” fra
2012. I den opsummeres blandt andet følgende anbefalinger til styrkelse af tilsynet:
Større fokus på planlægningen af undervisningen, så fagfordeling og timetal tydeligt indgår.
Større fokus på, om eleverne får et tilstrækkeligt varieret undervisningstilbud.
Skærpet tilsyn med, hvad der skal ske, hvis eleverne ikke tilbydes undervisning i hele
fagrækken på det pågældende klassetrin. Skærpelsen skal indeholde krav til dokumentation
for fritagelse for et eller flere fag.
Behov for at vejlede om samarbejdet mellem de interne skoler og PPR i skolekommunen
med henblik på at inkludere flere elever i den almindelige folkeskole.
Præcisering af, at alle elever fra 8. klasse skal have en uddannelsesplan.
Det er kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen, der har ansvaret for at der føres tilsyn med
undervisningen på interne skoler i dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder.
Læsevejledning
Dette materiale er en opdateret version af Undervisningsministeriets
’Manual af tilsyn med
Specialundervisning
– i anbringelsessteder og dagbehandlingstilbud’
og skal give inspiration til de
tilsynsførendes arbejde. Det er delt op i fem dele. Efter en kort gennemgang af formålet med
tilsynet beskrives under punkt 1., hvad der skal føres tilsyn med og hvorfor. Under punkt 2.
beskrives den tilsynsførendes roller. Det beskrives her, at tilsynets funktion er at føre tilsyn, og det
overvejes, hvordan og i hvilket omfang det kan kombineres med at lave kvalitetsudvikling.
Under punkt 3. beskrives de metoder, der kan anvendes i tilsynet. Det er både kvantitative og
kvalitative metoder. Under punkt 4. beskrives, hvordan den tilsynsførende kan tilrettelægge tilsynet.
Her understøttes den tilsynsførende i planlægning og relevante spørgsmål til sig selv og
undersøgelsesfeltet.
Afslutningsvis findes under punkt 5. en værktøjskasse, som den tilsynsførende kan lade sig
inspirere af under planlægningen og gennemførelsen af tilsyn.
6
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
2000443_0007.png
Tilsynets formål
Tilsynets opgave er at sikre, at undervisningen på den interne skole lever op til kravene i
folkeskoleloven på alle områder. Det betyder blandt andet, at tilsynet skal sikre, at kravene til
minimumstimetal for folkeskolens fag, undervisningstidens samlede varighed samt for fagrække
overholdes.
undervisnin
gens
organisering
timetal og
undervisnin
gstid
undervisnin
gens indhold
fagrække
elevplan
undervisningen
på den interne
skole
Fælles Mål
folkeskolens
formål
læremidler
fagenes
formål
fraværs-
registrering
overgang
ungdomsud
dannelse
Ovenstående illustration viser kun et uddrag af de områder, tilsynet kan omfatte.
Der skal indgås en overenskomst om undervisning mellem anbringelsesstedet eller
dagbehandlingstilbuddet og beliggenhedskommunen. Overenskomsten skal beskrive følgende
områder:
time- og læseplaner
personalets kvalifikationer
tilsynsfunktionen og dens indhold
den pædagogisk-psykologiske betjening
7
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
2000443_0008.png
budget for undervisningen og aflæggelse af regnskab
registrering og indberetning til kommunalbestyrelsen af magtanvendelser over for elever
opsigelsesvarsel for overenskomsten
Desuden skal en intern skole for at kunne oprettes være normeret til mindst 10 elever ved skoleårets
begyndelse, og det forventede gennemsnitlige elevtal for hele skoleåret skal være på mindst 10
elever. Kommunalbestyrelsen kan som en undtagelse til ovenstående træffe beslutning om, at elever
med behov for et lille undervisningsmiljø, herunder elever, der af adfærdsmæssige eller
psykosociale grunde ikke kan være sammen med andre elever, kan henvises til undervisning i deres
dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted selvom der ikke er en intern skole med mindst 10
elever. Henvisning til sådan et lille undervisningsmiljø er betinget af, at der er indgået en
overenskomst, at undervisningen omfatter folkeskolens fulde fagrække og opfylder
folkeskolelovens minimumstimetal for undervisningstimer i fagene samt krav til
undervisningstidens samlede varighed. Beslutningen om at henvise en elev til et lille
undervisningsmiljø kan kun træffes, hvis det vurdere at den pågældende elev har behov for et lille
undervisningsmiljø, og beslutningen kan kun træffes for et år ad gangen for den pågældende elev.
Organiseringen og tilrettelæggelsen af undervisningen på interne skoler kan kun varetages af en
person, der er uddannet folkeskolelærer eller har en tilsvarende uddannelse, som er godkendt, jf.
folkeskolelovens § 28 eller 28 a.
Børn og unge i den undervisningspligtige alder, der er anbragt på et anbringelsessted, kan henvises
til at modtage undervisning som specialundervisning på deres anbringelsessted.
Specialundervisningen skal følge de almindelige regler i folkeskolelovgivningen om
specialundervisning, herunder krav til fagrække, minimumstimetal, undervisningstid, aflæggelse af
test og prøver m.v.
Specialundervisning skal give elever med særlige undervisningsmæssige behov mulighed for at
lære og blive så dygtige, de kan. Specialundervisning skal ligeledes fremme udviklingen hos børn
med særlige behov, således at de får forudsætninger for fortsat uddannelse og beskæftigelse.
Faktaboks
8
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
1.
Hvad skal tilsynet omfatte?
Minimumstimetal, samlet undervisningstid og fagrække
Interne skoler i anbringelsessteder og dagbehandlingstilbud er omfattet af folkeskolelovens
bestemmelser om undervisningstid og minimumstimetal, jf. §§ 14 b, 15, 16 og 16 a og b i
folkeskoleloven.
Ved tilsynet skal det sikres, at undervisningstiden tilrettelægges således, at den over et skoleår har
en samlet varighed på mindst 1.200 timer i børnehaveklasse og på 1.-3. klassetrin, 1.320 timer på
4.-6. klassetrin og 1.400 timer på 7.-9. klassetrin. Det svarer i gennemsnit til henholdsvis 30, 33 og
35 timer ugentligt i 40 uger. Desuden skal det sikres, at minimumstimetallet for dansk, matematik,
historie og for den samlede fagopdelte undervisning efterleves jf. folkeskolelovens bilag 1.
Kommunerne har jf. folkeskolelovens § 16 b mulighed for at afkorte undervisningstiden ved at
konvertere den understøttende undervisning til to-voksen-undervisning i fagundervisningen.
Muligheden kan anvendes generelt for klasser i indskolingen samt for klasser på mellemtrin og
udskoling med helt særlige behov. Man vil lokalt kunne beslutte at benytte muligheden, hvis det
vurderes at være den rigtige løsning for at sikre klassens trivsel og faglige udvikling. Godkendelse
gives som udgangspunkt af kommunalbestyrelsen for et år ad gangen, men kan fornyes årligt, hvis
det vurderes fortsat at være den rette løsning. Ligeledes er undervisningen på interne skoler omfattet
af folkeskolelovens bestemmelser om fagrække. Ved tilsynet skal det sikres, at der undervises i
folkeskolens fulde fagrække, jf. folkeskolelovens § 5, stk. 1-4, § 19 c, stk. 2 og § 19 d, stk. 2 og 4.
Skolelederen kan på baggrund af en pædagogisk psykologisk vurdering fritage en elev for
undervisning i et fag (dog ikke dansk og matematik) med forældrenes samtykke. Det kan ske, hvis
eleven har usædvanligt store vanskeligheder i faget, således at det ikke skønnes hensigtsmæssigt at
give eleven specialundervisning i faget. Eleven skal i så fald have anden undervisning i stedet for
det pågældende fag.
Folketingets Ombudsmand har i forbindelse med en undersøgelse af undervisningen på fem interne
skoler på anbringelsessteder i skoleåret 2013/14 peget på, at der er behov for dokumentation for
9
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
afgørelser om fritagelser for undervisningen i et eller flere fag for at skabe klarhed over fritagelsens
eksistens.
Det anbefales, at den enkelte afgørelse foreligger skriftligt og indeholder oplysning om, hvilke fag
der er omfattet af fritagelsen, varigheden af fritagelsen, og hvilken anden undervisning eleven skal
have i stedet. Det anbefales desuden, at det fremgår af afgørelsen, at forældrenes samtykke er
indhentet, og at afgørelsen er truffet på grundlag af en pædagogisk-psykologisk vurdering. Det
anbefales desuden, at beliggenhedskommunen i overenskomsten med et dagbehandlingstilbud eller
et anbringelsessted stiller krav om, at skolelederen på den interne skole skriftligt skal dokumentere
sine afgørelser om, at en elev er fritages for et eller flere fag.
Endelig anbefales det, at der i overenskomsten opstilles krav om, hvad skal være afprøvet inden en
elev fritages for et fag, og at skolelederen skal dokumentere, at dette er afprøvet. Det kan fx
omfatte, i hvor høj grad eleven hidtil har deltaget i faget, hvordan elevens faglige niveau i faget er,
hvordan det faglige niveau er målt, hvordan skolen har arbejdet med differentiering af
undervisningen i forhold til den enkelte elev i faget, hvilke forskellige undervisningsmetoder og
undervisningsformer der har været afprøvet tidligere og hvor længe, samt hvad elevens egen
indstilling til faget er.
Kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen anbefales i forbindelse med indgåelse af en
overenskomst med et dagbehandlingstilbud eller et anbringelsessted at overveje, i hvilket omfang
kommunen ønsker at blive inddraget i forbindelse med skolelederens afgørelse om fritagelse af
elever for undervisningen i et eller flere fag. Det kan fx fastsattes, at kommunalbestyrelsen i hvert
enkelt tilfælde skal godkende fritagelsen for undervisning i det enkelte fag og den undervisning,
som eleven skal have i stedet.
Undervisningen kan desuden gives på et lavere klassetrin. Det skal fremgå af timeplanen for den
enkelte klasse, i hvilket omfang undervisningen gives på et lavere klassetrin. Muligheden kan også
bruges, hvis skolens leder vurderer, at det af hensyn til eleven er nødvendigt, at undervise enkelte
elever i en specialklasse på et lavere niveau.
Når undervisningen i et fag gives på et lavere klassetrin, skal undervisningen tilrettelægges med
udgangspunkt i Fælles Mål på det klassetrin, der undervises på og tilpasses klassen eller elevens
10
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
2000443_0011.png
behov. Nedsættelsen af niveauet for undervisningen må aldrig medføre, at en elev ikke modtager
undervisning på det niveau, som eleven befinder sig på. Undervisningen skal under alle
omstændigheder svare til den enkelte elevs behov og forudsætninger og skal rumme udfordringer
for alle elever. Timetallet og fagrækken skal følge det klassetrin, som elevernes skolealder svarer
til, selvom der gives undervisning på et lavere klassetrin
3
.
Forpligtelsen til at undervise i hele folkeskolens fagrække skal fastholdes, også selvom det kan
være nødvendigt at nedbryde et færdigheds- og vidensmål til et meget enkelt læringsmål for en elev.
Læringsmålet kan således formuleres på et tilsyneladende lavere niveau end det klassetrin, faget
ifølge loven tilhører. Dette vedrører for eksempel fag i de ældste klasser: Fysik/kemi og
samfundsfag.
Obligatoriske emner
Ifølge folkeskoleloven skal der undervises i følgende obligatoriske emner:
sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
færdselslære
uddannelse og job
Ved tilsynet skal det sikres, at der arbejdes med læringsmål for disse obligatoriske emner i en
eventuel tværfaglig organisering. Det er også vigtigt at være opmærksom på, at hvor fag er samlæst
i emneuger, projekter eller lignende, skal skolen kunne redegøre for hvert enkelt fags timetal og
sammenhæng til Fælles Mål.
Nationale test på interne skoler
Som et led i den løbende evaluering af undervisningen skal elever, der er henvist til
specialundervisning i dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder, deltage i de nationale test. På
http://uvm.dk/Uddannelser/Folkeskolen/Laering-og-laeringsmiljoe/Specialundervisning/Test-og-
proever
findes forskellige vejledninger til gennemførelse af Nationale Test for elever med særlige
undervisningsmæssige behov.
Elever med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse eller andre specifikke vanskeligheder må
anvende de samme hjælpemidler til gennemførelse af de Nationale Test, som de anvender i deres
daglige undervisning. Hvis institutionens leder vurderer, at en elev fx på grund af en betydelig
11
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
funktionsnedsættelse eller utilstrækkelige danskkundskaber ikke vil kunne gennemføre en eller flere
test, kan lederen fritage eleven for test. Regler for fritagelse er beskrevet i
”Bekendtgørelse
om
anvendelsen af test i folkeskolen” (BEK Nr. 1000 af 26/10/2009).
Når resultaterne af de Nationale Test foreligger, kan lærere og pædagoger have behov for at drøfte
den pædagogiske anvendelse af testene
4
. Lærere og pædagoger kan have brug for at få viden om,
hvorledes der kan følges op på et testresultat. I et kvalitetsudviklingsperspektiv kan det være
relevant, at den kommunale tilsynsførende har en generel drøftelse om dette med skolens
undervisere og leder.
Folkeskolens 9.-og 10.-klasseprøver
Kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen skal sørge for, at elever, der er henvist til
specialundervisning i anbringelsessteder og dagbehandlingstilbud, kan aflægge folkeskolens 9.- og
10.-klassesprøver på en folkeskole, hvor skolens leder har prøveret. Kommunalbestyrelsen kan
beslutte at tilrettelægge og afholde folkeskolens 9.- og 10.-klasseprøver i anbringelsesstedet eller
dagbehandlingstilbuddet. Dette medfører dog ikke, at prøveretten uddelegeres til den interne skole.
Derfor skal den interne skole samarbejde med den lokale folkeskole om 9.-klasseprøven. Det
betyder, at alle formalia omkring prøven skal ske i samarbejde med skolelederen på
prøveafholdende folkeskole, da det er denne, der har ansvaret for 9.-klasseprøven. Et vigtigt
tilsynsområde er, hvorledes 9.-klasseprøven gennemføres for elever på den interne skole. Tilsynet
kan omfatte lærernes kendskab til:
fagenes prøvebekendtgørelser
krav til pensumopgivelser
regler for prøver afholdt på særlige vilkår
regler for tilsyn under prøverne
Desuden kan det omfatte skolens deltagelse i censorring, tilmelding til prøver samt registrering af
elever i et elevadministrationssystem. Disse områder kan beskrives i overenskomsten om
undervisning.
Elever, for hvem prøveaflæggelse på grund af betydelig funktionsnedsættelse eller utilstrækkelige
danskkundskaber ikke skønnes hensigtsmæssig, kan fritages for at aflægge en eller flere af
12
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
folkeskolens obligatoriske prøver eller delprøver. Det er den prøveafholdende skoles leder, der
træffer denne afgørelse.
Forud for beslutningen om fritagelse skal muligheden for at aflægge prøve på særlige vilkår være
vurderet. Afgørelsen baseres på en konkret og individuel vurdering af den enkelte elev, og den
træffes i samråd med forældrene, pædagogisk-psykologisk rådgivning og lærerne i de berørte fag.
Samtidig med beslutningen om fritagelse fra prøve i et eller flere fag skal skolen i samråd med elev
og forældre træffe beslutning om, på hvilket andet grundlag elevens udbytte af undervisningen skal
evalueres.
Obligatoriske trivselsmålinger
Interne skoler skal også gennemføre den årlige trivselsmåling, som gennemføres i folkeskolen.
Tilsynet kan inddrage resultaterne herfra i sit tilsyn med en intern skole. Interne skoler skal også
lave undervisningsmiljøvurderinger.
Tilsynet og anvendelse af magt
Som en del af forberedelsen af tilsynsbesøget kan den tilsynsførende inddrage de indberetninger og
registreringer af, om der er anvendt magt i undervisningen siden sidste tilsynsbesøg. Det gælder
alene magtanvendelse i forbindelse med undervisningen. Den tilsynsførende kan drøfte med skolen,
hvorledes det så vidt muligt kan undgås, at der anvendes magt i undervisningen.
Det er vigtigt at skelne mellem reglerne for magtanvendelser i interne skoler på anbringelsessteder,
der er omfattet af ”Lov om voksenansvar for anbragte børn og unge”, og anvendelse af magt i
undervisningen på dagbehandlingstilbud. Når eleverne er i skole i dagbehandlingstilbud, er de
omfattet af ”Bekendtgørelsen om fremme af god orden i folkeskolen”
5
.
Forholdet mellem socialpædagogisk behandling og undervisning
På den interne skoler kan der være planlagt forløb, der har til hensigt at tilgodese både et
socialpædagogisk og et undervisningsmæssigt formål. Ved tilsynet kan man derfor være
opmærksom på forholdet mellem den socialpædagogiske indsats og undervisningen. Den
13
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
tilsynsførende kan interessere sig for, hvorledes den socialpædagogiske indsats kan understøtte
undervisningen, og hvordan der skelnes mellem de to indsatsområder.
Et spørgsmål, der ofte stilles, er, om socialpædagogisk behandling kan indgå i den understøttende
undervisning. Den understøttende undervisning skal understøtte arbejdet med folkeskolens formål
og Fælles Mål. Da undervisning i folkeskolen kan indeholde både faglige og sociale mål, kan den
understøttende undervisning godt understøtte sociale mål og forløb, der har som mål at styrke
elevernes sociale kompetencer og alsidige udvikling, uden at der dermed er tale om
socialpædagogisk behandling.
Som udgangspunkt er socialpædagogisk behandling ikke understøttende undervisning. Hvis interne
skoler ønsker at anvende socialpædagogisk behandling i undervisningen, skal de kunne gøre rede
for, hvordan der kan arbejdes med socialpædagogisk behandling sideløbende med, at de arbejder
med folkeskolens formål og Fælles Mål. Anbringelsessteder er underlagt det sociale tilsyn via fem
kommunalt forankrede socialtilsyn, der hver dækker sin region jf. lov om socialtilsyn
6
. Den
tilsynsførende kan som del af forberedelsen af tilsynet med fordel orientere sig i socialtilsynets
vurdering af tilbuddets kvalitet. Endvidere bør tilsynet med undervisningsdelen og socialtilsynet
orientere hinanden, hvis de konstaterer store problemer i undervisningstilbuddet. Det sociale tilsyn
fører udelukkende tilsyn med dagbehandlingstilbud, når de indgår som del af den samlede indsats i
et af de tilbud, der nævnes i § 4 i lov om socialtilsyn. De øvrige dagbehandlingstilbud er ikke
underlagt socialtilsynet.
Når den tilsynsførende skal drøfte med den interne skole, om og hvorledes socialpædagogiske tiltag
eller behandling på institutionen kan understøtte undervisningen, kan følgende overvejelser indgå:
Hvilke sociale mål er opstillet? Hvorledes understøttes elevens alsidige udvikling? Hvilke
læringsmål har undervisningsforløbet? Hvilke Fælles Mål for fag skal forløbet tilgodese? Hvilke
faglige og sociale mål skal forløbet indeholde? Hvilke udviklingsmuligheder indeholder forløbet i
forhold til faglig progression, deltagelse i 9.-klasseprøve og overgang til ungdomsuddannelse?
1.1. Vurdering af undervisningens kvalitet
Folkeskolens formål og fagenes formål er de overordnede mål, som undervisningen i folkeskolen
skal leve op til. Det gælder også for specialundervisningen på interne skoler. De kompetencemål
7
,
som fremgår af disse formål, er mål for alle børn, der undervises i folkeskolen. Disse mål beskriver
14
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
samtidig de kriterier, efter hvilke undervisningen skal vurderes. Folkeskoleloven og fortolkningen
af denne, samt de eventuelt lokalt vedtagne læseplaner, er således altid det fundament, som tilsynet
må arbejde ud fra.
Som en støtte til at fortolke disse mål og gøre målene anvendelige og håndterbare i vurderingen af
undervisningen, kan tilsynet hente inspiration
i det forskningsbaserede kvalitetsudviklingsværktøj,
der er udviklet i projektet ”Kvalitet i undervisningen på specialskoler”. Det tager udgangspunkt i
otte hovedindikatorer
8
og tilhørende underindikatorer til brug for vurdering af specialundervisning
9
.
Kvalitetsvurderingsværktøjet består af tre spørgeskemaer. To af skemaerne retter sig mod
henholdsvis ledelse og undervisere på specialskoler. Disse to skemaer er udarbejdet med henblik på,
at Ministeriet for Børn Undervisning og Ligestilling kan få et overblik over kvaliteten i
undervisningen på specialskolerne. Det tredje skema er et mere udfoldet skema med flere
underindikatorer. Det er udarbejdet med henblik på specialskolernes eget arbejde med at undersøge
og udvikle kvaliteten i undervisningen. Disse spørgeskemaer kan være til inspiration for tilsynet i
samtalerne med ledere og lærere på den interne skole.
15
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
2000443_0016.png
Hovedindikatorer for vurdering af kvaliteten af undervisning på specialskoler
Hovedindikator A: Skolens målsætning og organisering
Hovedindikator B: Skolens tværprofessionelle samarbejdsrelationer
Hovedindikator C: Fysisk undervisningsmiljø
Hovedindikator D: Læringsfremmende kultur
Hovedindikator E: Strukturering i undervisningen, målsætning og evaluering
Hovedindikator F: Undervisningsledelse
Hovedindikator G: Individuelle hensyn og differentiering
Hovedindikator H:
Elevinddragelse
Kilde: Kvalitet i specialskoler
10
.
Indikatorer til vurdering af undervisning
hvad kan man se efter?
I det følgende er beskrevet, på hvilken måde disse indikatorer kan give inspiration til at kvalificere
vurderingen af kvaliteten af undervisningen:
Hovedindikator A: Skolens målsætning og organisering.
Denne indikator beskriver vigtigheden af at formulere skolens målsætning sammen med den
kommunale forvaltning. Dette kan gøres i forbindelse med udformningen af overenskomsten om
undervisning. Udover de punkter, der ifølge loven er et krav i overenskomsten
11
, kan skolen og
kommunen i fællesskab opstille retningslinjer for, hvordan skolen arbejder med for eksempel
nationale test, prøver, overgang til folkeskole og overgang til ungdomsuddannelse.
16
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
Hovedindikator B: Skolens tværprofessionelle samarbejdsrelationer
Den tilsynsførende kan man være opmærksom på, om institutionens og kommunens øvrige
ressourcer understøtter den interne skoles undervisning. Her tænkes især på Pædagogisk-
Psykologisk Rådgivning, Uddannelses-og Ungdomsvejledning, faglige vejledere,
specialundervisningskonsulenter, it-vejledere (i forbindelse med kompenserende hjælpemidler) og
pædagogisk læringscenter.
På anbringelsessteder er også samarbejdet mellem bo- og behandlingsdelen og den interne skole et
opmærksomhedspunkt ved tilsynet. Især er det væsentligt at se på, hvordan institutionens øvrige
fagprofessionelle understøtter elevernes skolegang.
Det er ligeledes et opmærksomhedspunkt, i hvilket omfang underviserne får kompetenceudvikling
på skolefaglige områder. Det gælder for eksempel læse– og matematikudvikling og faglig læsning.
Dette er emner, der kan drøftes med skolens ledelse.
Hovedindikator C: Fysisk undervisningsmiljø:
Det fysiske undervisningsmiljø har betydning for både elevernes læring og for undervisernes
muligheder for samarbejde.
Hovedindikator D: Læringsfremmende kultur
Elevernes trivsel og oplevelse af tryghed, respekt, retfærdighed og omsorg har betydning for
læringsmiljøet i skolen og kan forstærke andre læringsfremmende tiltag
12
. Dette er således også et
opmærksomhedspunkt ved tilsynet. Den tilsynsførende kan iagttage samværet mellem eleverne og
lærerne og mellem eleverne i undervisningen.
Hovedindikator E: Strukturering i undervisningen, målsætning og evaluering
Denne indikator handler om vigtigheden af, at undervisningen har en struktur, der fremstår klart for
eleverne. Til dette hører også specialpædagogiske overvejelser over, hvilke metoder der kan tages i
brug for at opnå et bestemt læringsmål. Også evalueringen af disse tiltag hører med.
I ”Vejledningen om læringsmålstyret undervisning i folkeskolen” beskrives en didaktisk model,
som kan anvendes i forbindelse med undervisningens planlægning, gennemførelse og evaluering.
Ved tilsynet kan man anvende denne model som udgangspunkt for vejledning af ledere og
undervisere på den interne skole.
17
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
2000443_0018.png
Den didaktiske model: Relationsmodellen:
Relationsmodellen beskriver forholdet mellem læringsmål, aktiviteter, tegn på læring og
evaluering
13
.
At opstille læringsmål for undervisningsforløb betyder, at læreren med udgangspunkt i sin viden om
faget og sit kendskab til eleverne nedbryder Fælles Mål til læringsmål for et undervisningsforløb.
At nedbryde læringsmål betyder, at læreren gør færdigheds- og vidensmål til konkrete og
håndterbare læringsmål for undervisningen. I specialundervisningen kan der være tale om både
læringsmål for en gruppe af elever og læringsmål for enkelte elever. Det er vigtigt at opsætte
tydelige læringsmål for elever med særlige undervisningsmæssige behov. Elever med særlige
undervisningsmæssige behov har i høj grad brug for fællesgørelse og tydeliggørelse af, hvad der er
centralt stof i undervisningen, og hvad der er det nye stof. I observation af undervisningen og i
forbindelse med drøftelse af årsplaner eller undervisningsplaner kan tilsynet derfor se efter, om
læringsmålene passer til elevernes forudsætninger.
18
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
Hovedindikator F: Undervisningsledelse
Denne indikator handler om, hvorvidt læringsmålet eller den stillede opgave er forståelig for alle
eleven, og om opgaven passer til elevens forudsætninger. Dette kræver viden om, hvor eleven
befinder sig fagligt, og hvor elevens faglige udviklingspotentiale er. Det er en kerneopgave i
specialundervisning at bestemme elevens faglige forudsætninger for en bestemt opgaveløsning, for
at man kan støtte eleven i at komme videre derfra. Centrale begreber er feedback og aftaler mellem
lærer og elev, der sikrer at begge parter har vished om de resultater, der skal nås.
Hovedindikator G: Individuelle hensyn og differentiering
Når underviserne med udgangspunkt i elevens forudsætninger planlægger, hvad der videre skal ske
i undervisningen, foregår det i specialundervisningen ofte ved at opsætte faglige mål for en enkelt
elev. Dette kan føre til, at eleven også undervises alene, men det er vigtigt, at der kan differentieres
uden at nogle elever permanent undervises alene. Den tilsynsførende skal derfor være opmærksom
på, at eleverne så vidt muligt deltager i læringsfællesskaber med andre elever i kortere eller længere
tidsrum og ikke udelukkende modtager eneundervisning. Fælles undervisning opøver elevernes
muligheder for at overgå til almene undervisningsmiljøer og tilgodeser elevernes behov for at være
sammen med andre.
Hovedindikator H: Elevinddragelse
Denne indikator beskriver overvejelser over, hvordan skolen i specialundervisningen kan sikre
forpligtelsen til at inddrage eleverne i undervisningens organisering og indhold, således som det
fremgår af folkeskolelovens § 18, stk.4. Det kan have en positiv virkning på elevernes læring, at de
har været inddraget i de opstillede læringsmål og har forstået dem. Derfor kan det være et
opmærksomhedspunkt ved tilsynet at iagttage, hvorledes eleverne inddrages i, og hvilke
arbejdsformer der anvendes i undervisningen og i valg af undervisningens indhold.
Andre forhold, der kan have betydning for undervisningens kvalitet, er:
variation i undervisningen
en mangfoldighed i undervisningsmetoder
at have grundigt kendskab til eleverne
at undervisningen kobler praktiske og boglige aktiviteter
19
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
2000443_0020.png
at struktur i undervisningen bringer læreren
”et skridt foran” i forhold til at forudse
elevreaktioner, der kan have betydning for undervisningens gennemførelse
14
.
2.
Den tilsynsførendes roller – mellem kontrol og kvalitetsudvikling
I det kommunale tilsyn arbejdes dermed kvalitetskontrol og kvalitetssikring, og tilsynsarbejdet kan
også indeholde kvalitetsudvikling.
Kontrol
God tilsynspraksis
Kvalitetssikring
Kvalitetsudvikling
At tilsynet indeholder kontrol og desuden også kan indeholde kvalitetsudvikling medfører, at de
tilsynsførende kan have flere roller. Alle de tre elementer i tilsynet er væsentlige.
Et eksempel på en kombination af kontrol, kvalitetssikring og kvalitetsudvikling er, når den
tilsynsførende anmoder om at få tilsendt en oversigt over timetalsfordelingen på fagområder og
klassetrin. Det er en umiddelbar kontrolfunktion. Hvis der findes mangler i denne oversigt, er det en
opgave for den tilsynsførende at påpege dette og samtidig få afklaring på antallet af manglende
timer og i hvilke fag, de mangler. Hvis undervisningstilbuddet hurtigt kan rette op på forholdet, har
tilsynet kvalitetssikret timetallet. Hvis skolen derimod har vanskeligt ved at organisere
undervisningen, så den lever op til lovens krav om timetal, har den tilsynsførende mulighed for at
hjælpe skolen med at udvikle kvaliteten ved at anvise handlemuligheder. Ligeledes er det en opgave
for den tilsynsførende at følge op på, om skolen efterfølgende lever op til kravene om timetal.
Derved udøver kommunen sin kontrolfunktion.
Det er vigtigt at betragte denne kontrolfunktion som en funktion, der er fastsat i loven, og som har
til hensigt at give kommunalbestyrelsen mulighed for at følge med i, om undervisningen lever op til
kravene i folkeskoleloven.
20
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
2000443_0021.png
God tilsynspraksis som kapacitetsopbygning
God tilsynspraksis er kendetegnet ved, at der arbejdes med både kvalitetsudvikling og
kapacitetsopbygning på den interne skole
15
. Kapacitetsopbygning betyder, at den interne skole efter
endt tilsyn med deraf følgende vejledning er i stand til løbende at arbejde med kvaliteten af
undervisningstilbuddet og som minimum kan arbejde videre med lovoverholdelse og at tage hånd
om de eventuelle udfordringer, der er identificeret i tilsynet.
Kapacitetsopbygning kan ligeledes omfatte skolens egen kapacitet til at arbejde med den løbende
evaluering af undervisningen. Ved tilsynet kan man vejlede skolen ved at foreslå metoder til dette.
Den tilsynsførende kan også oplyse om, hvor skolen kan hente inspiration eller hjælp til at evaluere
elevernes udbytte af undervisningen.
Den tilsynsførende kan foreslå udarbejdelse af en evalueringsplan. Planen kan indeholde en
angivelse af, hvilke prøver der kan tages, og hvornår og en beskrivelse af proceduren for opfølgning
på Nationale Test.
Den tilsynsførende skal være opmærksom på, at Socialtilsynets driftsorienterede tilsyn med
anbringelsessteder på en række områder skal understøtte anbragte elevers undervisning, hvorfor det
kan give mening, at overveje muligheder for at koordinere og samarbejde om dette.
(Se mere
herom i vejlednings- og inspirationsmaterialet om god visitationspraksis afsnit. 4.1)
3. Metoder i tilsynet
Af overenskomsten om undervisning skal fremgå, hvorledes tilsynsforpligtelsen udøves, herunder
hvilke personer der varetager tilsynsopgaven. Det skal i overenskomsten sikres, at den kommunale
tilsynsførende har adgang til at overvære undervisningen. Nedenfor er et afsnit om observation som
metode.
Der kan derudover anvendes andre metoder i god tilsynspraksis. Derfor bør konklusionen fra den
tilsynsførende baseres på data, og der bør være åbenhed om de anvendte metoder.
For at få det bredest mulige grundlag til at vurdere kvaliteten i undervisningen på, kan man med
fordel anvende forskellige dataindsamlingsmetoder i tilsynet: Observation, interview, samtale,
redegørelse og dokumentation.
21
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
2000443_0022.png
De forskellige metoder i tilsynet:
Kvalitative metoder
Samtale med lærere, leder og elever (det er væsentligt at afgøre,
hvordan man fører samtalerne med eleverne, og hvilken vægt
elevudsagn tillægges i forhold til tilsynet).
Interview: Struktureret, delvist struktureret, fokusgruppeinterview med
undervisere eller med elever.
Observation: Tilskuer
og deltagerobservation.
Læsning af elevplaner, årsplaner, diverse lovstof, handleplaner mv.
Kvantitative metoder
Karakterer, Nationale Test på skoleniveau, 9.-klasseprøver, elevplan,
fraværsstatistik mv.
Observation af undervisning
At observere er at
”lægge mærke til hvad der sker på en særlig opmærksom måde”
16
.
Når den tilsynsførende observerer undervisning, er opmærksomheden fokuseret på:
Undervisningens indhold
er indholdet i overensstemmelse med folkeskolens og fagets
formål?
Anvendelsen af Fælles Mål
hvilke kompetenceområder indgår i undervisningen?
Opstillede læringsmål
ud fra hvilke færdigheds- og vidensmål er undervisningen
tilrettelagt?
Forbindelse til årsplanen
har lektionens undervisning forbindelse til
årsplanen/undervisningsplanen?
Undervisningens organisering.
Elevinddragelse
er eleverne klar over, hvilke mål der er for deres arbejde? Giver elevernes
feedback på undervisningen anledning til, at underviseren justerer undervisningens mål eller
organisering?
Disse spørgsmål kan indgå i en systematisk observation af undervisningen. Samtidig kan den
tilsynsførende foretage en observation af andre elementer i undervisningssituationen, der kan have
betydning for vurdering og helhedsindtryk af undervisningen
17
. Dette kan være af mere relationel
eller praktisk art, for eksempel kan det være relationen mellem lærerne og eleverne. Det er en
fordel, at der anvendes forskellige metoder.
22
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
Samtale/interview med ledere og undervisere
At gennemføre egentlige strukturerede eller semi-strukturerede interview og fokusgruppeinterview
kræver en del forberedelse, som af tidsmæssige årsager kan være urealistisk ved et tilsyn. Men man
kan godt lade sig inspirere af den viden, som findes om interview som metode: At formulere gode,
åbne spørgsmål, som giver mulighed for varierede svar.
I praksis vil der ofte være tale om en samtale mellem den tilsynsførende og institutionens ledere og
undervisere. Her kan man tage udgangspunkt i de samme overvejelser, som når undervisningen
observeres. En samtale kan både gennemføres inden undervisningen begyndes og efter den
afsluttes. En samtale med undervisere giver dem mulighed for at uddybe og begrunde deres valg af
undervisningsstof eller metode. Samtalen kan dreje sig om andre områder end dem, den
tilsynsførende har observeret. Det vil afhænge af, hvilket emne der ønskes belyst. Dette vil give en
bredere viden og kan derfor supplere observationen af undervisningen.
Det er vigtigt at slå fast, at kriterierne for vurdering af kvalitet i undervisningen er folkeskolens og
fagenes formål og de værdier, der er udtrykt i fagenes kompetenceområder, kompetencemål og
færdigheds- og vidensmål. Det gælder, uanset hvilken metode den tilsynsførende vælger.
4. Tilsynets tilrettelæggelse
Tilsynet kan tænkes som et forløb, der indeholder forberedelse, gennemførelse og
efterbearbejdning. Efterbearbejdning er blandt andet afrapportering. Der er ikke i lovgivningen krav
om en særlig form for afrapportering. Det er tilrådeligt, at der udarbejdes en tilsynsrapport. Denne
afrapportering kan eventuelt indeholde en udpegning af udfordringer i undervisningen. Den kan
også indeholde forslag til ændringer og forbedringer, som skolen skal iværksætte og forslag til
aftaler om dette
18
.
Denne proces indeholder, udover tilsynets forberedelse, også kommunikation med den interne skole
og dens ansatte før tilsynsbesøget.
Det kan være en god idé at planlægge tilsynet sådan, at man er sikker på, at man i en given periode
når rundt i forskellige temaer eller områder. Det kan være en måde at arbejde med opfølgning på
tilsynet. Et tema kan vælges af den tilsynsførende selv, men det kan også være et tema, der er i
politisk fokus i skolevæsenet som helhed.
23
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
Før tilsynsbesøg:
En undersøgelse viser, at lærere og pædagoger på interne skoler ofte ikke er bekendt med formålet
med tilsynet
19
. Derfor kan det overvejes som indledning til tilsynsbesøget at informere skolens
personale om tilsynet formål, metoder og øvrige organisering. Blandt andet bør det være klart,
hvem der informerer eleverne om tilsynsbesøgene. Åbenhed om tilsynets formål og metoder
fremmer et dialogbaseret tilsyn
20
.
Forberedelse af tilsynsbesøg:
Inden tilsynsbesøget kan den tilsynsførende indhente følgende oplysninger:
En oversigt over fagrækken og timetalsfordelingen. Det kan være årsplan eller skemaer
(klasse- eller elevskemaer). Hvis enkelte elever har særlige ordninger, beskrives disse.
Oversigt over de elever, der er blevet fritaget fra nationale test og 9.-klasseprøver i fag. På
den baggrund kan den tilsynsførende sikre sig, at fritagelser fra 9.-klasseprøver er sket i
samråd med eleven og dennes forældre, og at den prøveafholdende skoleleder er inddraget.
En oversigt over, hvor mange elever, der forventes at gå til 9.- eller 10.-klasseprøve under
særlige vilkår, og hvor mange elever som forventes fritaget helt eller delvist fra et eller flere
fag.
Det undervisende personales CV’er og en oversigt over personalets kvalifikationer, herunder
uddannelse, uddannelsestidspunkt, efteruddannelse og kurser. Alle oplysninger med årstal.
Ligeledes en oversigt over, hvilke fag de pågældende underviser i p.t.
Skolens overvejelser i forbindelse med planlægning af undervisning, herunder samarbejdet
mellem lærere og pædagoger.
En oversigt over udslusningsplaner for den enkelte elev.
Elevplaner.
Under tilsynsbesøgene:
Den tilsynsførende kan komme på både anmeldt og uanmeldt besøg. Der kan aflægges flere
tilsynsbesøg, indtil der er etableret viden nok til at vurdere, om undervisningen lever op til
kravene i folkeskoleloven. Der er ikke i loven nogen anvisninger om antallet af besøg.
24
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
Den tilsynsførende kan overvære en hel lektion eller dele af lektionerne. Det kan være en
god ide på forhånd at delagtiggøre underviserne i, på hvilken måde tilsynet gennemføres,
således at man forstyrrer undervisningen mindst muligt.
Efter tilsynsbesøg:
Overenskomsten mellem kommune og anbringelsessted eller dagbehandlingstilbud om
undervisningen skal indeholde en beskrivelse af, hvorledes tilsynsfunktionen er tilrettelagt. I en
eventuel tilsynsrapport redegøres der for tilsynets udførelse, konklusionerne af tilsynet og
eventuelle anbefalinger angående undervisningen.
Tilsynsrapporten kan indeholde forslag til ændringer, så både skole og tilsynsmyndighed kan
forholde sig konkret til dette ved senere opfølgning. Med disse forslag får den tilsynsførende
mulighed for at fokusere på den mulige udvikling af undervisningen, som tilsynsmyndigheden bør
bidrage til udover den kontrollerende funktion
21
.
Afslutningsvis er det en opgave for den tilsynsførende at give en tilbagemelding om konklusionerne
til kommunalbestyrelsen.
Der er ingen formelle krav til afrapportering. Hvis tilsynet omfatter udarbejdelse af en
tilsynsrapport, kan følgende overvejes:
Tilsynsrapporten indeholder vurderinger, der tager afsæt i eksplicitte kriterier
(lovgivning, overenskomst om undervisning), men også bygger på tilsynets kendskab
til almindelig praksis i folkeskolen.
Tilsynsrapporten kan omfatte en redegørelse for, hvorledes tilsynet er gennemført.
Tilsynets konklusioner og anbefalinger bygger på data.
Tilsynsrapporten indeholder en opsamling af, hvad der er drøftet under tilsynet.
Tilsynsrapporten kan pege på udviklingsmuligheder for undervisningen, hvis det
skønnes nødvendigt.
Hvis den tilsynsførende har bemærkninger til kvaliteten af undervisningen, beskrives
de punkter, der skal forbedres,
med en angivelse af hvad der skal være ændret ved
næste tilsynsbesøg. Desuden sættes en tidsfrist for, hvornår forbedringen skal være
sket.
25
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
2000443_0026.png
4.1. Det tematiske tilsyn
Man kan vælge at sætte fokus på et særligt tema i tilsynet. Det kan være, hvordan underviserne
arbejder med læringsmålstyret undervisning på skolen, eller hvordan de arbejder med elevplaner
eller årsplaner.
Det tematiske tilsyn I: Læringsmål i specialundervisningen
Et vigtigt element i forenklingen af Fælles Mål er skiftet fra at beskrive, hvad undervisningen skal
indeholde til at beskrive, hvilke kompetencemål der er for eleven samt elevens færdigheds- og
vidensmål.
Hvis man vil drøfte opstillingen af læringsmål med underviserne eller skolelederen, er der
inspiration at hente i ”Vejledningen om læringsmålstyret undervisning”
22
og i faghæfterne for de
enkelte fag med Fælles Mål. Nedenstående er eksempler på tilsynsspørgsmål og spørgsmål til
underviserne:
Tilsynsspørgsmål:
- Hvordan arbejder den interne
skole med at sætte læringsmål
for undervisningsforløb?
- Hvordan opstiller
underviserne tegn på læring?
- Hvordan beskrives
målopfyldelse på forskellige
Interviewspørgsmål
- Hvad er det vigtigste, eleven eller eleverne skal lære i
den næste periode?
- Hvordan er læringsmålet formuleret?
- Hvad kan eleverne i forvejen?
- Hvilke aktiviteter og materialer understøtter
læringsmålet?
- Hvorledes gøres målet tydeligt for eleverne?
niveauer, og hvordan evalueres - Hvordan evaluerer underviseren, om målet er nået?
undervisningen?
- Hvordan tilrettelægges den videre undervisning for de
elever, der kun delvist har nået målet?
- Hvorledes arbejder underviseren med at formulere
målopfyldelse på forskellige niveauer?
Det er en del af arbejdet med læringsmålstyret undervisning, at læreren overvejer forskellige
niveauer af målopfyldelse. Læreren skal i forberedelsen af undervisningen definere tre niveauer af
26
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
2000443_0027.png
målopfyldelse. Aktiviteterne i undervisningen fastlægges med udgangspunkt i, hvorledes de
understøtter læringsmålene.
Tegn på læring er de tegn, som eleven viser på, at vedkommende er ved at tilegne sig et stofområde
i faget. I specialundervisningen skal undervisningen og evalueringen tilrettelægges, således at den
tager hensyn til elevernes særlige behov, og således at eleverne får de samme muligheder som andre
børn for at blive så dygtige, som de kan.
Det tematiske tilsyn II: Lektiehjælp og faglig fordybelse
Formålet med lektiehjælp og faglig fordybelse er at forbedre elevernes faglige niveau. Derfor skal
lektiehjælp og faglig fordybelse give eleverne faglig træning og faglige udfordringer, som er
tilpasset den enkelte elevs niveau og behov. Dette kan ske ved træning eller særligt tilrettelagte
forløb. Lektiehjælp og faglig fordybelse er henvendt til både fagligt stærke og fagligt svage elever.
Lektiehjælp og faglig fordybelse til udsatte børn
Undersøgelser viser, at lektiehjælp har en positiv betydning for udsatte børn. Det giver dem blandt
andet voksenopbakning,
tilfredsstillelse ved at ”have orden i tingene” og øget selvtillid og
ansvarsfølelse
23
. Derfor er skolens og opholdsstedets opbakning til lektierne og den faglige
fordybelse vigtig.
Tilsynsspørgsmål
- Hvordan er lektiehjælpen og den
faglige fordybelse organiseret?
- Hvordan skaber skolen interesse for
lektiehjælp og faglig fordybelse blandt
skolens elever?
- Hvordan arbejder lærere og pædagoger
sammen om at udvikle et godt
lektiehjælpstilbud, der også indeholder
faglig fordybelse?
- Hvilke kompetencer kan de forskellige
Interviewspørgsmål
- Hvad er lektier her på skolen? Hvad forstår I ved
begrebet lektier? Hvornår gives der lektier?
- Hvilken rolle spiller lektier i den daglige
undervisning?
- Hvor omfattende er lektiebegrebet på skolen?
Omfatter det også hjælp til at holde orden i
skoletasken?
- Hvorledes skabes forbindelse mellem den
almindelige undervisning og lektiehjælpen og den
faglige fordybelse? - Hvilke rammer findes for den
27
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
2000443_0028.png
faggrupper bringe i spil?
24
- Hvordan sikres forbindelsen til de
faglige fordybelse?
- Hvordan bestemmes indholdet af den faglige
opsatte læringsmål for den enkelte? Hvad fordybelse?
er elevernes udbytte?
- Er lektier forankret i skolen eller i bodelen? Hvorfor?
- Betragtes lektiehjælpstilbuddet som et læringsmiljø?
- Hvordan er sammenhængen mellem lektiehjælpen,
den faglige fordybelse og den daglige undervisning
25
?
Det tematiske tilsyn III: Elevplanen
I nedenstående faktaboks beskrives de nye krav til elevplanen:
Den forenklede elevplan
Fremadrettet fokus på mål for elevens læring og på, hvordan der skal følges op på målene.
De nuværende elevplaner og elev- og uddannelsesplaner integreres til en samlet elevplan fra
børnehaveklasse til 9. klasse.
Fra 7. klasse skal elevplanen have fokus på at udfordre og afklare elevernes uddannelsesvalg.
Elevplanen digitaliseres.
Kravet om, at alle fag skal omtales på alle klassetrin, erstattes af minimumskrav om omtale af
de enkelte fag på bestemte klassetrin.
For 9. klassetrin stilles der alene krav om, at elevplanen indeholder elementer relateret til
afklaring af uddannelsesvalg.
Faktaboks
kilde: www.uvm.dk
Elevplanen skal fremover være digital, og den skal indeholde individuelle læringsmål for den
enkelte elev. Elevplanen skal have en statusdel, der beskriver, hvad eleven har lært i forhold til de
opsatte læringsmål, og en opfølgningsdel, der beskriver, hvad elev, forældre og skole skal gøre, for
at eleven når de opsatte mål.
28
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
På 8. og 9. klassetrin slås uddannelsesplan og elevplan sammen til ét dokument: Elevplanen.
Elevplanen skal i 8.og 9. klasse indeholde oplysninger til brug for vurdering af elevens
uddannelsesparathed.
Kriterier for vurdering af elevers uddannelsesparathed er beskrevet i ”Bekendtgørelse om
uddannelsesparathedsvurdering, uddannelsesplan og procedure ved valg af uddannelse”
26
.
Som led i tilsynet kan man drøfte skolens arbejde med elevplaner. Desuden kan den tilsynsførende
understøtte skolens brug af elevplaner som et redskab, både i undervisningen og i kommunikationen
med forældrene og den henvisende kommune (beliggenhedskommunen).
Den tilsynsførende kan drøfte følgende spørgsmål med underviserne:
Har eleven nået de opstillede læringsmål?
Har eleven klaret sig bedre eller dårligere end forventet?
Hvordan oplever eleven selv sit faglige niveau?
Hvis eleven ikke har nået de opstillede læringsmål
hvad er så den videre plan for at nå
disse
27?
4.2. Hvad gør kommunen, hvis undervisningen på den interne skole ikke lever op til
folkeskoleloven?
Hvis undervisningen ikke lever op til kravene i folkeskoleloven, kan undervisningen i
dagbehandlingstilbuddet eller anbringelsesstedet ikke fortsætte, Kommunalbestyrelsen skal i så fald
sørge for, at undervisningspligten opfyldes på anden vis. Det kan ske ved, at eleverne undervises i
folkeskolen, men det kan også ske på andre måder. I den overenskomst om undervisning, som
kommunalbestyrelsen og institutionen med interne skole skal det fremgå, hvad der skal ske i det
tilfælde, at undervisningen ikke lever op til kravene i folkeskoleloven. Det skal også fremgå, hvilke
frister og aftaler der træder i kraft, hvis undervisningen ikke lever op til folkeskoleloven. Normalt
vil en tilsynsrapport være rettet mod selve institutionen. Rapporten kan i tilfælde af alvorlige svigt
eller mangler også rettes til de parter, der har indgået overenskomst om undervisningen. Det sker
for eventuelt at bringe overenskomsten til ophør, hvis det ikke er muligt at etablere et bæredygtigt
samarbejde om undervisningen.
29
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
5. Værktøjskasse
5.1. NY I JOB - hvor begynder man som kommunal tilsynsførende?
Vigtige dokumenter at læse:
o
Folkeskoleloven
o
Bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk
bistand
o
Bekendtgørelse om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i
dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder
o
Vejledninger til bekendtgørelserne
o
Overenskomsten mellem kommunen og institutionen om undervisning. Krav til
overenskomsten fremgår af Bekendtgørelse om specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder, kapitel 6, §
14.
Forbered tilsynet ved at kontakte skolelederen og aftale et indledende møde
Rekvirer en oversigt over timetal og fagrække samt årsplaner/undervisningsplaner mv.,
gerne inden det første besøg
Vær opmærksom på 9.-klasseprøver, herunder
o
er en skoleleder fra en folkeskole inddraget i afviklingen af 9.-klasseprøver, som der
er krav om?
o
hvordan afholdes 9.-klasseprøver?
o
er nogle elever fritaget for 9.-klasseprøven, og er reglerne for fritagelse overholdt?
o
afholdes 9.-klasseprøver på særlige vilkår?
Spørg til undervisernes kvalifikationer og efteruddannelse. Udarbejd bilag til
tilsynsrapporten med oplysninger om navne, uddannelser, kurser og efteruddannelse,
dimissionsår og -sted mv.
30
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
Inddrag eventuelt de indberetninger og registreringer af magtanvendelser i undervisningen,
der er foretaget siden sidste tilsynsbesøg. Drøft med underviserne, hvordan magtanvendelser
kan undgås.
Fortæl skolens leder, lærere og pædagoger, hvorledes du vil gennemføre tilsynet - åbenhed
fremmer effekten af tilsynet.
Der kan aflægges både anmeldte og uanmeldte tilsyn. Tilsynet bør fortsætte, om nødvendigt
med flere besøg, indtil den fornødne viden om undervisningen er etableret.
Når du overværer undervisning, så spørg ind til de valg, der er truffet om undervisningens
indhold og organisering
Lav et notatsystem, så du kan fastholde observationer, iagttagelser og samtaler, når du skal
skrive en tilsynsrapport. Brug gerne inspirationsskemaet i VÆRKTØJSKASSEN.
31
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
2000443_0032.png
5.2. Inspirationsskema til observation af undervisning på interne skoler på
dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder
Dato:
Fag:
Lærernavn:
Antal elever:
Undervisningens til-
rettelæggelse
Undervisningens
gennemførelse
Læremidler i
undervisningen
Andre
observationer
om
undervisningens
indhold
Andre observa-
tioner relateret til
undervisningen,
herunder de fysiske
forhold
Hvilke læringsmål er
opstillet for
undervisningsforløbet?
Hvilke Fælles Mål tager
undervisningen
udgangspunkt i?
Hvilken sammenhæng er
der til
årsplan/undervisningsplan?
Hvilket forløb indgår
lektionen i?
Er der tale om
specialundervisning
tilrettelagt efter
elevernes særlige
behov?
Hvorledes er
undervisningen
organiseret?
Hvilke læremidler
anvendes i
undervisningen?
Anvendes
kompenserende
hjælpemidler som
for eksempel.
oplæsningsprogram
mer?
32
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
2000443_0033.png
5.3: Eksempel på skabelon til tilsynsrapport
til inspiration.
Skabelonen er udarbejdet af Kommunernes Landsforening i forbindelse med udviklingsprogrammet
Kvalitet i specialundervisningen (KVIS) i 2000
med enkelte tilføjelser i forhold til ændringer om
tilsyn med timetal og fagrække.
Afsnit 1:
Oplysning om institutionen
A. Navn på opholdssted/institution og overenskomstpart
B. Tilsynsførende, navn og adresse:
C. Pædagogisk-psykologisk rådgivning:
D. Institutionsbeskrivelse (antal børn, undervisningssted, antal lærere, leder):
E. Samarbejdsrelationer (tilknyttet skole, lærersamarbejde, skolebibliotek, adgang til
faglokaler mv.)
F. Særlig undervisningsmæssig service (efteruddannelses-muligheder, deltagelse i
skoleledermøder mv.)
G. Overenskomst vedrørende undervisning (overenskomstdokumentet vedhæftes):
H. Budget til skoledelen:
Løn:
Materialer:
33
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
2000443_0034.png
Afsnit 2:
Personale og undervisning
Beskrivelse af undervisningens ordning
A. Beskrivelse af lærere og ledelse
Lærernes navne og uddannelse, herunder en beskrivelse af personalets særlige
kursusvirksomhed eller relevante erfaringer:
Lederens navn og funktion samt uddannelse og kvalifikationer:
B. Beskrivelse af undervisningen generelt
Forefindes individuelle undervisningsplaner indeholdende undervisningstid og -forløb:
Ja:
Nej:
Undervises i fuld fagrække og fuldt timetal:
Eventuel undervisning gennemført på lokalskolen:
Nationale test:
Folkeskolens 9.-klasseprøver:
Beskrivelse af undervisningsmidler og materialer, herunder it-udstyr:
Afsnit 3:
Beskrivelse af undervisning for det enkelte barn
A. PPR´s udtalelse vedrørende barnet/den unge
Udtalelse vedrørende den enkelte elev fra pædagogisk-psykologisk rådgivning, herunder
stillingtagen til den enkelte elevs behov for specialundervisning og muligheder for at blive
undervist i en folkeskole:
34
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
2000443_0035.png
B. Undervisningsstedets notater vedrørende den enkelte
Bemærkninger om den enkelte elevs undervisningsbehov:
Elevplaner:
Statusdel:
Opfølgningsdel:
Evaluering af elevens undervisning i de enkelte fag og undervisningssituationer:
Hjælpemidler og/eller metoder:
Uddannelsesplan for elever i 8. og 9. klasse
C. Handleplan for undervisningen:
(Handleplanen bør indeholde mål og midler for undervisningen, herunder hvordan undervisningen
i fremtiden kan foregå på den lokale folkeskole
D. Magtanvendelse i forbindelse med undervisningen:
Afsnit 4:
Tilsynet
A. Hvem har foretaget tilsynet
Navn:
Stilling:
Kontaktoplysninger:
Tilsynsperioden:
Fra dato til dato:
B. Helhedsindtryk
Vurderinger:
Forslag til ændring for opholdsstedet/dagbehandlingstilbuddet:
C. Stillede krav til anbringelsesstedet/dagbehandlingstilbuddet:
35
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
2000443_0036.png
D. Rådgivning og vejledning:
E. Aftaler mellem tilsynsmyndighed og institution
Dato:
Tilsynsførendes underskrift:
5.4: Inspiration til skema til brug ved fritagelse fra folkeskolens 9.-klasseprøver
Bekendtgørelse om folkeskolens prøver BEK nr. 1001 af 15/9/2014, § 27:Skolens
leder skal tilbyde
særlige prøvevilkår til elever med psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse eller tilsvarende
vanskeligheder, når dette er nødvendigt for at ligestille disse elever med andre i prøvesituationen.
Det er en forudsætning, at der ikke sker en ændring af prøvens faglige niveau.
Forud for beslutningen om fritagelse skal muligheden for at aflægge prøve på særlige vilkår være
vurderet.
Efter indstilling fra elevens klasselærer har skolen i samråd med elevens forældre besluttet
fritagelse fra krav om prøveaflæggelse ved folkeskolens 9.-klasseprøve.
Eleven fritages for prøveaflæggelse i de fagdiscipliner, som er afkrydset i oversigten. I disse fag
udarbejder skolen en skriftlig evaluering.
Fag
Fritagelse for mundtlige
prøver
Fritagelse for skriftlige
prøver
Læsning
Dansk
Mundtlig dansk
36
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
2000443_0037.png
Retskrivning
Skriftlig fremstilling
Matematik
Mundtlig matematik
Matematiske
færdigheder
Matematisk
problemløsning
Engelsk
Tysk eller fransk
Historie
Samfundsfag
Kristendomskundskab
Mundtlig engelsk
Mundtlig tysk /fransk
Mundtlig historie
Mundtlig samfundsfag
Mundtlig
kristendomskundskab
Geografi
Biologi
Fysik/kemi
Mundtlig fysik/kemi
Skriftlig geografi
Skriftlig biologi
Skriftlig engelsk
Skriftlig tysk/fransk
37
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
2000443_0038.png
5.5: Eksempel på overenskomst mellem en beliggenhedskommune og et anbringelsessted
38
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
2000443_0039.png
Ovenstående model er udviklet af kommunerne i Region Nordjylland. Kommuner kan overveje at
beskrive i overenskomsten, i hvilket omfang kommunalbestyrelsen skal inddrages, når en elev
fritages for et fag.
39
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
2000443_0040.png
Noter
SFI (2008): Skolegang under anbringelse, side 76
Satspuljeprojekt vedtaget i forbindelse med Finanslov i 2013. Udmøntet i samarbejde mellem Socialministeriet,
Undervisningsministeriet og KL i perioden 2013-2016
3
Hvis eleven går eller har gået et år om er elevens alderssvarende klassetrin tilsvarende et år lavere.
4
Undervisningsministeriet 2013: Evaluering af Nationale Test, samt Aarhus Universitetsforlag 2009: Nordentoft,
Svend Erik og Allerup, Peter m.fl.: ”Pædagogisk brug af test”.
5
Bekendtgørelse nr. 697 af 23/06/2014 om fremme af god orden i folkeskolen.
6
Plejefamilier og kommunale plejefamilier kan i helt særlige tilfælde være godkendt af den anbringende kommune som
konkret egnede. I disse tilfælde er det den anbringende kommune, der godkender og fører tilsyn med tilbuddet.
7
I Folkeskoleloven beskrives desuden nogle målsætninger for eleverne dannelse for eksempel ved at skolen samarbejde
med forældrene skal give eleverne kundskaber og færdigheder, der: Forbereder dem til videre uddannelse og giver dem
lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer,
bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.
Stk. 2.
Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne
udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle.
Stk. 3.
Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed
og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.
8
Hovedindikatorerne falder tæt sammen med, hvad andre undersøgelser viser, er fremmende for elevers læring. Det er
for eksempel den tyske uddannelsesforsker
Hilbert Meyers ”10 bud på god undervisning”
(Meyer, Hilbert,
’Hvad
er god
undervisning?’, 2006) samt resultaterne af undersøgelsen fra Danmarks Evalueringsinstitut:
’Hvad
er motiverende
undervisning - tæt på god undervisning på mellemtrinnet’, 2014.
9
Undervisningsministeriet (2014): Egelund, Niels og Rangvid, Benedikte: Kvalitet i undervisningen på specialskoler.
10
Tetler, Susan og Hedegaard-Sørensen, Marianne (2014): Udvikling af tre kvalitetsudviklingsværktøjer.
Undervisningsministeriet
11
Overenskomst om undervisning skal indeholde oplysninger om time-og læseplaner, personalets kvalifikationer,
tilsynsfunktionen og dens indhold, den pædagogisk-psykologiske betjening, budget for undervisningen og aflæggelse af
regnskab, registrering og indberetning til kommunalbestyrelsen af magtanvendelse over for elever og opsigelsesvarsel
for overenskomsten. Jf. Bekendtgørelse nr. 702 af 23/06/2014 om specialundervisning og anden specialpædagogisk
bistand efter folkeskoleloven i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder.
12
Egelund og Rangvid (2014): Kvalitet i specialskoler, side 18.
13
Undervisningsministeriet (2014): Vejledning om læringsmålstyret undervisning i folkeskolen.
14
Tetler og Hedegaard-Sørensen: Kvalitet i specialskoler, 2014, side 43. I undersøgelsen Kvalitet i specialskoler indgår
en analyse af praksisfortællinger fra lærere og pædagoger på specialskoler. De nævnte forhold fremhæves af lærere og
pædagoger som tegn på kvalitet i undervisningen.
15
Undervisningsministeriet, Kvalitets- og tilsynsstyrelsen (2014): Dialogbaseret kvalitetstilsyn.
16
Gjøsund, Peik (2000): Observationsarbejde i skolen, side 16. Gyldendal.
17
Gjøsund, Peik (2000): Observationsarbejde i skolen, side 21. Gyldendal.
18
Undervisningsministeriet, Kvalitets- og tilsynsstyrelsen (2014): Dialogbaseret kvalitetstilsyn, side 10.
19
SFI (2008): Skolegang for anbragte børn”.
20
Undervisningsministeriet, Kvalitets- og tilsynsstyrelsen (2014): Dialogbaseret kvalitetstilsyn.
21
Gertz, Svend Erik (2010): ”Manual
om tilsyn med specialundervisning i dagbehandlingstilbud og på
anbringelsessteder”, side 21. Undervisningsministeriet.
22
Undervisningsministeriet (2014): Vejledning om læringsmålstyret undervisning.
23
Tinleff Nielsen, Lise et al. (2006): Hjælp til skoleliv - erfaringer fra 28 lektiehjælpsprojekter for udsatte børn, KLEO.
Madsen,
Mette Fabricius, ’Boligsociale
Lektiecaféer
– En udstrakt hånd til børn og unge i udsatte boligområder’, Center
for Boligsocial Udvikling, 2012.
24
Rambøll, Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning mv: (2014): Forskningsbaseret viden om varieret
undervisning, udeskole, bevægelse og lektiehjælp.
25
Spørgsmålene er formuleret med inspiration fra: Rambøll (2014): Lektiehjælp og faglig fordybelse.
26
BEK nr. 839 af 30/6/2014.
2
1
40
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
2000443_0041.png
Spørgsmålene er hentet fra publikationen ”Elevplaner-inspiration
til arbejdet med elevplaner”
Undervisningsministeriet Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen 2014.
27
41