Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
2000442_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 159 (Alm. del):
I brev af 19. december 2018 har udvalget efter ønske fra Marianne Jelved
(RV) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 159:
”Hvem fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn?”
Svar:
Folkeskolelovgivningen indeholder ikke særskilte regler for tilsyn med
skolegangen for anbragte børn og unge, der modtager undervisning i
folkeskolen.
Det er kommunalbestyrelsen, der har ansvaret for, at anbragte børn og
unge i kommunen får et relevant og fyldestgørende undervisningstilbud i
lighed med, hvad der gælder for alle børn og unge i den undervisnings-
pligtige alder.
Langt de fleste anbragte børn og unge modtager undervisning i folkesko-
len, herunder i kommunale specialskoler og specialklasser. 8.400 anbragte
børn og unge modtog pr. december 2016 et undervisningstilbud i grund-
skolen, heraf knap 57 pct. i en almen folkeskoleklasse, knap 30 pct. i en
specialskole eller specialklasse og ca. 11 pct. i en intern skole på et an-
bringelsessted eller i et dagbehandlingstilbud.
Anbragte børn og unge, der modtager specialundervisning i folkeskolen
De nærmere regler om folkeskolens specialundervisning er fastsat i be-
kendtgørelse nr. 693 af 23. juni 2014 om folkeskolens specialundervis-
ning og anden specialpædagogisk bistand.
Bekendtgørelsen gælder for alle elever i folkeskolen. Der er således ikke
fastsat særskilte regler for børn og unge, der er anbragt af de sociale
myndigheder i familiepleje eller på et anbringelsessted.
15. januar 2019
Sagsnr.:18/17170
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
Det fremgår af bekendtgørelsen, at skolens leder skal følge udviklingen
hos elever, der modtager specialpædagogisk bistand, og at der mindst én
gang om året skal tages stilling til, om den specialpædagogiske bistand
skal fortsætte, ændres eller ophøre.
Beslutningerne træffes på grundlag af en pædagogisk-psykologisk vurde-
ring og efter samråd med barnet eller den unge og forældrene.
Anbragte børn og unge, der modtager specialundervisning i interne skoler på dagbe-
handlingstilbud og anbringelsessteder
Folkeskoleloven giver mulighed for, at børn og unge, der af de sociale
myndigheder er anbragt på et anbringelsessted, kan modtage specialun-
dervisning på en intern skole på et anbringelsessted eller i et dagbehand-
lingstilbud.
Henvisning af en elev til specialundervisning i en intern skole på et pri-
vat, selvejende eller regionalt dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted
er betinget af, at der er indgået en overenskomst om undervisningens
omfang, indhold og tilrettelæggelse. Det samme gælder kommunale dag-
behandlingstilbud og anbringelsessteder, der er beliggende i en anden
kommune.
De nærmere regler er fastsat i bekendtgørelse nr. 702 af 23. juni 2014 om
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter folkeskole-
loven i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder.
Det fremgår af § 14, stk. 1, nr. 3, i bekendtgørelsen, at undervisnings-
overenskomsten mellem kommunalbestyrelsen og dagbehandlingstilbud-
det eller anbringelsesstedet skal indeholde en beskrivelse af tilsynsfunkti-
onen og dens indhold.
Det skal derfor fremgå af undervisningsoverenskomsten, hvorledes be-
liggenhedskommunen udøver sin tilsynsforpligtelse, herunder hvilke
personer der varetager tilsynsopgaven for kommunalbestyrelsen. Det
skal i denne forbindelse blandt andet sikres, at de tilsynsførende har ad-
gang til at overvære undervisningen.
Tilsynsfunktionen indebærer blandt andet, at de tilsynsførende skal påse,
at de gældende regler om undervisningstal og fagrække overholdes. Der
skal også ses på kvaliteten af undervisningen.
Det fremgår endvidere af bekendtgørelse nr.702 af 23. juni 2014, at
kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen mindst én gang om året
skal tage stilling til, om den specialpædagogiske bistand skal fortsætte
eller ændres, eller om barnet eller den unge skal henvises til et undervis-
ningstilbud i folkeskolen, herunder til et undervisningstilbud i en special-
klasse eller en specialskole. Beslutningen træffes på grundlag af en pæda-
2
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 159: Spm. om, hvem der fører tilsyn med skolegangen for anbragte børn, til undervisningsministeren
gogisk-psykologisk vurdering og efter samråd med barnet eller den unge
og forældrene.
Vejlednings- og inspirationsmateriale om god tilsynspraksis på interne skoler
Undervisningsministeriet har udgivet et vejlednings- og inspirationsmate-
riale om god tilsynspraksis på interne skoler på anbringelsessteder og
dagbehandlingstilbud. Denne vejledning oversendes parallelt med denne
besvarelse.
Det fremgår bl.a. af dette materiale, at det kommunale tilsyn med under-
visningen på interne skoler er en vigtig faktor i arbejdet med at sikre og
udvikle kvaliteten af anbragte børns undervisning.
Målgruppen for materialet er de kommunale tilsynsførende i kommuner-
ne, og materialet skal vejlede målgruppen i, hvad der skal føres tilsyn
med og inspirere til overvejelser over tilsynets roller, metoder og tilrette-
læggelse.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har i november 2018 igangsat et
tematisk tilsyn med otte interne skoler. Tilsynet fokuserer på overens-
komsten mellem institutionen og kommunalbestyrelsen, reglerne om
undervisningstid, fagrække og timetal, procedurer ved fritagelser og
kommunens tilsynsfunktion.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
3