Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
2001178_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 154 (Alm. del):
I brev af 18. december 2018 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 154:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor mange elever der
som følge af rege-
ringens skolepulje
er løftet fra karakterer under 4 i dansk og matema-
tik? Bedes fordelt på kommuneniveau og nationalt niveau.”
Svar:
I forbindelse med skolepuljen er det ikke muligt at opgøre, hvor mange
elever der løftes fra karakterer under 4 i dansk og matematik. Dette skyl-
des, at der hvert år er tale om en ny gruppe elever.
Det er i stedet muligt at opgøre antallet af elever, der fik under 4 i dansk
og matematik i gennemsnit i de år, der udgør baseline for skolepuljen
(2014/2015-2016/2017) og sammenholde disse med antallet af elever,
der fik under 4 i dansk og matematik efter skolepuljens første år
(2017/2018). Forskellen på disse to opgørelser er vist i tabel 1 på kom-
munalt niveau samt på landsplan for alle deltagere og for de deltagere,
der modtog præmie i forbindelse med skolepuljens første år. Af tabel 1
ses fx, at der i Albertslund blev løftet, hvad der svarer til 6 elever for
kommunens tre deltagende skoler. Ser man kun på de skoler, der modtog
en præmie i forbindelse med skolepuljens første år, er der i Albertslund
blevet løftet, hvad der svarer til 11 elever.
Af tabel 1 fremgår det, at der på landsplan er blevet løftet, hvad der sva-
rer til 459 elever, hvis alle deltagende skoler medtages. Hvis man kun
medtager de skoler, der fik en præmie, er der blevet løftet, hvad der sva-
rer til 419 elever.
Det bemærkes, at disse tal kan være udtryk flere ting og ikke kan isoleres
til en såkaldt effekt af skolepuljen. Fx kan ændringer i de enkelte årgan-
ges størrelse, eksempelvis hvis en skole har et spor mere eller mindre i
15. januar 2019
Sagsnr.:18/17009
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om at redegøre for, hvor mange elever der er løftet fra karakterer under 4 i dansk og matematik, til undervisningsministeren
2001178_0002.png
den 9. klasses årgang i skolepuljens første år end i baseline-året, have
betydning for tallene.
Tabel 1: Deltagende institutioner, antal institutioner, der modtog præmie
efter første år, samt løft for alle deltagende institutioner og for institutio-
ner, der modtog præmie
Kommune
Albertslund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Esbjerg
Favrskov
Faxe
Fredericia
Frederikshavn
Gladsaxe
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Hjørring
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Ishøj
Kerteminde
Lolland
Morsø
Norddjurs
Nordfyn
Nyborg
Næstved
Odense
Odsherred
Randers
Ringkøbing-Skjern
Rødovre
Silkeborg
Skive
Slagelse
Syddjurs
Deltagende institutio-
ner
3
1
1
1
2
2
1
2
3
1
1
1
7
2
1
2
1
1
4
3
4
2
1
3
1
3
1
1
1
5
1
2
2
1
1
2
3
2
Antal institutioner, der Forskel baseline/år 1 -
modtog præmie
alle deltagere
2
1
0
0
0
0
1
1
1
1
1
1
3
2
0
2
1
1
1
1
3
0
0
2
1
3
1
1
1
3
1
1
1
0
1
1
3
2
6
-3
-12
3
-5
2
13
12
7
11
4
5
19
22
1
-24
8
13
20
8
30
-6
3
23
8
34
9
4
8
44
5
15
-2
-5
4
8
8
13
Forskel baseline/år 1 -
deltagere, der har
modtaget præmie
11
-3
0
0
0
0
13
7
9
11
4
5
21
22
0
-24
8
13
6
3
27
0
0
23
8
34
9
4
8
27
5
8
5
0
4
11
8
13
2
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om at redegøre for, hvor mange elever der er løftet fra karakterer under 4 i dansk og matematik, til undervisningsministeren
2001178_0003.png
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vejen
Vejle
Vesthimmerland
Vordingborg
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
Landsplan
4
3
2
1
2
3
1
2
1
2
7
104
1
3
2
0
2
2
1
1
1
1
4
63
22
30
11
-2
17
8
15
11
3
12
21
459
6
30
11
0
17
8
15
11
3
7
12
419
Anm.: Der er ikke tale om konkrete elever, men forskel i antal elever, der
fik under 4 i dansk og matematik i baselinemålingen og opgørelsen for
skoleåret 2017/2018.
Kilde: Undervisningsministeriets egne beregninger
Med venlig hilsen
Merete Riisager
3