Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 154 (Alm. del):
I brev af 18. december 2018 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 154:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor mange elever der
–
som følge af rege-
ringens skolepulje
–
er løftet fra karakterer under 4 i dansk og matema-
tik? Bedes fordelt på kommuneniveau og nationalt niveau.”
Svar:
I forbindelse med skolepuljen er det ikke muligt at opgøre, hvor mange
elever der løftes fra karakterer under 4 i dansk og matematik. Dette skyl-
des, at der hvert år er tale om en ny gruppe elever.
Det er i stedet muligt at opgøre antallet af elever, der fik under 4 i dansk
og matematik i gennemsnit i de år, der udgør baseline for skolepuljen
(2014/2015-2016/2017) og sammenholde disse med antallet af elever,
der fik under 4 i dansk og matematik efter skolepuljens første år
(2017/2018). Forskellen på disse to opgørelser er vist i tabel 1 på kom-
munalt niveau samt på landsplan for alle deltagere og for de deltagere,
der modtog præmie i forbindelse med skolepuljens første år. Af tabel 1
ses fx, at der i Albertslund blev løftet, hvad der svarer til 6 elever for
kommunens tre deltagende skoler. Ser man kun på de skoler, der modtog
en præmie i forbindelse med skolepuljens første år, er der i Albertslund
blevet løftet, hvad der svarer til 11 elever.
Af tabel 1 fremgår det, at der på landsplan er blevet løftet, hvad der sva-
rer til 459 elever, hvis alle deltagende skoler medtages. Hvis man kun
medtager de skoler, der fik en præmie, er der blevet løftet, hvad der sva-
rer til 419 elever.
Det bemærkes, at disse tal kan være udtryk flere ting og ikke kan isoleres
til en såkaldt effekt af skolepuljen. Fx kan ændringer i de enkelte årgan-
ges størrelse, eksempelvis hvis en skole har et spor mere eller mindre i
15. januar 2019
Sagsnr.:18/17009