Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
2002226_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 152 (Alm. del):
I brev af 18. december 2018 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 152:
”Vil
ministeren redegøre for andelen af elever, der får over 10 og ande-
len, der får under 4 i gennemsnit i folkeskolens afgangsprøve, studenter-
eksamen og på en erhvervsuddannelse fra 2000 og for hvert af årene?”
Svar:
Tabel 1 viser andelen af elever, der får henholdsvis 10 og derover, mel-
lem 4 og 9,99 samt under 4 i karaktergennemsnit i folkeskolens afgangs-
prøve.
Karaktergennemsnittet er opgjort på baggrund af elevernes karaktergen-
nemsnit i de obligatoriske prøver efter 9. klasse, som består fem bundne
prøver og to prøver til udtræk..
Karaktergennemsnittet er opgjort tilbage til skoleåret 2006/2007. Prø-
verne blev først obligatoriske i skoleåret 2006/2007, og det har derfor
ikke været muligt at beregne karaktergennemsnittene for perioden 2000-
2006. Det bemærkes, at karaktergennemsnittet er opgjort som et vægtet
gennemsnit af de obligatoriske prøver blandt elever, der har aflagt alle
prøverne. I alle årene fra skoleåret 2006/2007 til skoleåret 2017/2018, er
det i størrelsesordenen 83-85 pct. af årgangene, der aflægger alle de obli-
gatoriske prøver efter 9. klasse, jf. min samtidige besvarelse af UNU alm.
del spørgsmål 149.
Hertil skal det bemærkes, at tallene for skoleåret 2017/2018 ikke omfat-
ter eventuelle sygeprøver, da skolerne netop har afsluttet indberetningen
af sygeprøverne den 11. januar, og tallene fra indberetningen endnu ikke
er færdigbehandlede.
7-trins-skalaen trådte i kraft for folkeskolerne 1. august 2007. Resultater-
ne for de obligatoriske prøver ved afslutningen af 9. klasse i skoleåret
17. januar 2019
Sagsnr.:18/16959
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm. om at redegøre for andelen af elever, der får over 10 og andelen, der får under 4 i gennemsnit i folkeskolens afgangsprøve mv., til undervisningsministeren
2002226_0002.png
2006/2007 er derfor vurderet på baggrund af 13-skalaen og konverteret
til 7-trins-skalaen, hvilket kan have betydning for tallene.
Andelen af elever med et karaktergennemsnit på 10 eller derover er ste-
get fra 9 pct. i skoleåret 2007/2008 til 15 pct. i skoleåret 2017/2018. I
samme periode er andelen af elever med et karaktergennemsnit under 4
faldet fra 16 pct. til 10 pct., jf. tabel 1.
Udviklingen i karaktergennemsnittet er hovedsagligt drevet af, at der blev
givet flere lave karakterer end forventet ved skalaens indførsel, men at
der sidenhen har været en tendens til at give flere 10- og 12-taller. I 2016
rammer den overordnede karakterfordeling den forventede normalforde-
ling, hvor 10 pct. af de beståedes karakter skal have 12, og 25 pct. skal
have 10,
jf. VIVE og EVA’s
”Kortlægning og analyse af karaktergivningen –
baggrundsrapport til evaluering af 7-trins-skalaen 2007-2016”
fra juni 2018.
Der knytter sig altid en del usikkerhed til sammenligning af karakterer
over tid. Eventuelle udsving kan skyldes ændrede afviklingsformer, æn-
drede prøveformer, ændrede prøveoplæg, ændringer i hjælpemidler, æn-
drede faglige mål mv. Herudover kan der have været en tilpasningsperio-
de til den nuværende karakterskala. Udsving i karakterer kan med andre
ord skyldes andre forhold end udsving i elevernes faglige niveau inden
for de enkelte fagdiscipliner.
Tabel 1: Andelen af elever, der får henholdsvis under 4, mellem 4
og 9,99 samt 10 og derover i karaktergennemsnit i de obligatoriske
prøver efter 9. klasse, 2006/2007-2017/2018.
Under 4
2006/2007
2007/2008
2008/2009
2009/2010
2010/2011
2011/2012
2012/2013
2013/2014
2014/2015
2015/2016
2016/2017
2017/2018
19%
16%
15%
13%
14%
14%
12%
12%
10%
10%
10%
10%
Mellem 4
10 eller der-
og 9,99
over
77%
4%
76%
9%
75%
9%
73%
14%
74%
12%
74%
13%
73%
14%
74%
14%
73%
17%
74%
16%
73%
17%
74%
15%
Antal per-
soner
55.158
57.879
58.188
59.723
59.990
58.221
58.641
58.110
57.451
57.945
56.820
57.245
Anm.: Opgjort blandt personer, der findes på 9. klassetrin i Karakterregistret (Kgs) fra
2006/2007 og frem det seneste år, de er registreret, som har aflagt alle de obligatoriske
prøver. De obligatoriske prøver omfatter skriftlig dansk*, mundtlig dansk, skriftlig
matematik**, mundtlig engelsk, en fællesprøve i fysik/kemi, biologi og geografi (tidlige-
re fysik/kemi) samt to prøvefag til udtræk inden for henholdsvis fagblokken humanisti-
2
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm. om at redegøre for andelen af elever, der får over 10 og andelen, der får under 4 i gennemsnit i folkeskolens afgangsprøve mv., til undervisningsministeren
2002226_0003.png
ske fag og inden for fagblokken naturfag. Karaktergennemsnittet er opgjort som et
vægtet karaktergennemsnit.
*) Prøven i skriftlig dansk består af to delprøver. En delprøve i læsning og retskrivning
og en delprøve i skriftlig fremstilling. Karakteren i læsning og karakteren i retskrivning
tæller derfor hver især en kvart, mens karakteren i skriftlig fremstilling tæller en halv i
forhold til den samlede karakter for skriftlig dansk.
**)Prøven i skriftlig matematik består af to delprøver. Én delprøve i matematik uden
hjælpemidler og én delprøve i matematik med hjælpemidler. Hver karakter i delprøver-
ne i matematik tæller en halv i forhold til den samlede karakter i skriftlig matematik.
Kilde: Undervisningsministeriet
Tabel 2 viser andelen af elever, der har en eksamenskvotient på hen-
holdsvis 10 og derover, mellem 4 og 9,99 samt under 4 ved studenterek-
samen. Karaktergennemsnittet er opgjort på baggrund af året for den
endelig eksamenskvotient.
I perioden 2000-2007 er karaktererne givet efter 13-talsskalaen. Denne
skala er omregnet til 7-trinsskalaen i tabellen. Det ses, at andelen af ele-
ver med et karaktergennemsnit under 4 og på 10 eller derover er relativt
stabil i denne periode.
Med overgangen til 7-trinsskalaen i 2008 ses et fald i andelen af elever
med et karaktergennemsnit på under 4 på omkring tre procentpoint.
Denne andel er faldende i den efterfølgende periode frem til 2017. Sam-
let set ses et fald på knap seks procentpoint fra 2000 til 2017.
Der ses også et fald i andelen af karakterer på 10 eller derover fra 2007 til
2008. Faldet er på omkring fem procentpoint. Derefter har andelen været
stigende, og var i 2018 på 15 pct., altså mere end dobbelt så meget som i
2008.
Tabel 2: Andelen af elever, der får henholdsvis under 4, mellem 4
og 9,99 samt 10 eller derover i karaktergennemsnit ved studenter-
eksamen, 2000-2018.
Under 4
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
17 %
17 %
18 %
17 %
18 %
18 %
17 %
16 %
13 %
14 %
14 %
Mellem 4
og 9,99
72 %
72 %
71 %
71 %
71 %
70 %
71 %
72 %
80 %
78 %
78 %
10 eller der- Antal perso-
over
ner
11 %
27.556
11 %
27.478
11 %
27.111
11 %
27.351
11 %
28.029
12 %
30.618
12 %
31.864
12 %
33.411
7%
33.563
8%
36.224
9%
37.720
3
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm. om at redegøre for andelen af elever, der får over 10 og andelen, der får under 4 i gennemsnit i folkeskolens afgangsprøve mv., til undervisningsministeren
2002226_0004.png
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
14 %
14 %
13 %
12 %
12 %
11 %
11 %
11 %
77 %
76 %
76 %
75 %
75 %
75 %
74 %
74 %
9%
10 %
11 %
12 %
13 %
14 %
15 %
15 %
41.147
44.119
46.370
48.410
48.700
49.248
48.542
49.041
Anm.: Opgjort for elever, der har registreret en endelig eksamenskvotient ved studen-
tereksamen i Karakterregisteret (KGY). Det gælder elever på stx, hf, hhx samt htx.
Eksamenskvotienten er omregnet fra 13-skalaen til 7-trinsskalaen efter den seneste
omregningstabel.
Kilde: Undervisningsministeriet
På erhvervsuddannelsesområdet har ministeriet ikke et tilstrækkeligt da-
tagrundlag til at oplyse om karakterer.
Det skyldes, at det ikke er obligatorisk for erhvervsskolerne at foretage
elektroniske indberetninger af elevernes karakterer i administrationssy-
stemerne, og datagrundlaget for karakterafgivning på erhvervsskolerne er
derfor ufuldstændigt. Derudover er der også et særskilt usikkerhedspunkt
omkring registreringer af karakterer for svendeprøver afholdt hos de
faglige udvalg. På den baggrund offentliggør UVM ikke data om karakte-
rer på erhvervsuddannelserne.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
4