Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
2002234_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 147 (Alm. del):
I brev af 18. december 2018 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 147:
”Vil
ministeren redegøre for de offentlige udgifter til ungdomsuddannel-
sesområdet fra 2001-2018 opgjort pr. år? Opgørelsen bedes fordelt på
institutionstype og akkumuleret for alle.”
Svar:
Udgifterne til ungdomsuddannelsesområdet er specificeret for perioden
2008 til 2017,
jf. nedenstående tabel 1.
Der er tale om en beregningsteknisk
opgørelse, baseret på regnskabsoplysninger i perioden. De beregnings-
tekniske forudsætninger er uddybet nedenfor. Der foreligger endnu ikke
regnskabsoplysninger for 2018, som derfor er udeladt. Ministeriet råder
ikke over valide oplysninger fra perioden før 2008 (før kommunalrefor-
men), jf. nedenfor.
Da der efterspørges en opgørelse af de offentlige udgifter til ungdoms-
uddannelsesområdet fordelt på institutionstype, lægges det til grund, at
der alene spørges til de offentlige driftsudgifter, og
ikke
udgifterne til
forsørgelse, idet disse afholdes til eleverne og ikke institutionerne.
Tabel 1
Offentlige driftsudgifter til ungdomsuddannelsesområdet 2008 - 2017
2019-pl (mio. kr.)
Erhvervsskoler
Almene gymnasier
Private gymnasier
VUC’ere
I alt
2008
9.410
6.148
419
637
16.613
2009
10.000
6.435
446
662
17.542
2010
10.484
7.396
439
736
19.055
2011
10.239
7.740
422
746
19.147
2012
10.693
8.139
475
777
20.084
2013
10.849
8.502
500
817
20.667
2014
11.119
8.618
509
783
21.029
2015
10.942
8.463
522
778
20.705
2016
2017
17. januar 2019
Sagsnr.:18/16959
10.643 10.056
8.275
533
762
7.904
523
737
20.213 19.219
Kilde: UVM’s
tilskudsdata
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om at redegøre for de offentlige udgifter til ungdomsuddannelsesområdet, til undervisningsministeren
Beregningsteknik vedr. gruppering under institutionstype
Tabel 1 bygger på en beregningsteknisk opgørelse af de offentlige drifts-
udgifter til ungdomsuddannelsesområdet fordelt på institutionstype. Der
er således tale om en tilnærmet fordeling.
Det skyldes, at hovedparten af de regnskabstal, der er opført på finanslo-
ven, er opgjort på uddannelser. For de fleste uddannelser gælder der, at
langt størstedelen af aktiviteten afholdes på samme institutionstype. Der
er dog undtagelser. Fx afholdes størstedelen af aktiviteten på toårigt hf
på de almene gymnasier, men
en betydelig del afholdes på VUC’erne.
Det samme gør sig i vid udstrækning gældende for udgifterne til ”pæda-
gogikum” og til ”gymnasial supplering”, hvoraf en betydelig andel vedrø-
rer hhv. almene gymnasier, VUC’er og erhvervsskoler.
I opgørelsen i tabel 1 er det lagt til grund, at al aktivitet af en given ud-
dannelse
med mindre andet er angivet i oversigten i nedenstående bilag
afholdes inden for den samme institutionstype. Derved bliver alt (ikke-
privat) stx-aktivitet grupperet under almene gymnasier, selvom en min-
dre del af den samlede stx-aktivitet afholdes på erhvervsskoler.
Udgifter i perioden før 2008
Pr. 1. januar 2007 overgik de almene
gymnasier, VUC’er og SOSU-skoler
fra at være styret og finansieret af amterne til at være statslige, selvejende
institutioner. Overgangen fra amtslig rammestyring til statslig taxameter-
styring med ensartede landsdækkende takster pr. årselev skete dog først
fra 2008.
Ministeriet råder ikke over oplysninger om udgifter til ungdomsuddan-
nelsesområdet for tiden før 2008, der meningsfuldt kan sammenlignes
med tiden fra 2008 og frem. Med overgangen til selveje skete der eksem-
pelvis en decentralisering af de administrative opgaver, der tidligere blev
løftet i amterne til den enkelte skole. Hvis en opgørelse skal udgøre et
retvisende grundlag for sammenligning vil udgifterne til løsning af disse
administrative opgaver eksempelvis skulle medtages, og det er en kom-
pliceret opgave, der ikke lader sig gøre inden for svarfristen til Folketin-
get.
Idet SOSU-skolerne
er en ’delmængde’ af erhvervsskolerne, er
udgifterne
til erhvervsskolerne heller ikke opgjort helt tilbage til 2001, idet det ikke
ville give et retvisende billede.
Udgifter til bygninger
I forbindelse med gymnasier, VUC’ere og SOSU-skolers
overgang til
statslig selveje overtog Undervisningsministeriet i første omgang de faste
ejendomme og lejemål, som husede disse institutioner, og stillede dem
vederlagsfrit til rådighed for institutionerne på nærmere fastsatte vilkår,
mens præmisserne for overdragelsen af bygningerne til institutionerne
2
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om at redegøre for de offentlige udgifter til ungdomsuddannelsesområdet, til undervisningsministeren
blev fastsat. I perioden 1. januar 2007 til 31. december 2009 blev samtli-
ge udgifter til de tidligere amtslige institutioners bygninger og lejemål
således afholdt af staten. Udgifterne hertil fremgår ikke af oversigten i
tabel 1. Institutionerne havde dog ansvaret for den indvendige vedlige-
holdelse i denne periode, og de fik som følge heraf udbetalt vedligehol-
delsestaxametertilskud. Dette vedligeholdelsestilskud indgår i opgørelsen
i tabel 1.
Fra 1. januar 2010 fik de tidligere amtslige institutioner tilbudt at overta-
ge de ejendomme og lejemål, som de havde til huse i, på baggrund af en
betalingsevnemodel. Betalingsevnemodellen bygger på en forventning til
institutionernes betalingsevne på baggrund af bygningstaxametertilskud-
dene og ud fra en række forudsætninger omkring finansiering og aktivi-
tet. I takt med at institutionerne har overtaget deres bygninger, modtager
de bygningstaxametertilskud, som er indeholdt i tabel 1. En del en stig-
ning i de offentlige driftsudgifter fra 2010 skyldes således, at institutio-
nerne har overtaget deres bygninger og derfor
i modsætning til tidligere
modtager bygningstaxametertilskud.
3
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om at redegøre for de offentlige udgifter til ungdomsuddannelsesområdet, til undervisningsministeren
2002234_0004.png
Bilag 1
Nedenstående oversigt viser, hvilke uddannelser der indgår i opgørelsen
af offentlige driftsudgifter til de forskellige institutionstyper.
En mindre del af driftsudgifterne til ungdomsuddannelser udgøres af
puljer, grundtilskud og andre ikke-aktivitetsafhængige tilskud. Derfor
fremgår det derudover af tabellen i bilag 1, hvilke ikke-
aktivitetsafhængige tilskud, der er grupperet under den enkelte instituti-
onstype.
VUC’erne
§ 20.42.02 Almengymnasiale
uddannelser *
§ 20.42.11 Gymnasial sup-
plering *
§ 20.76.11 Pædagogikum
ved gymnasiale uddannelser
*
Erhvervsskoler
§ 20.31.01 Erhvervsuddannel-
ser
§ 20.31.02 EUX
§ 20.31.12 Skolepraktik
Almene gymnasier
Private gymnasier
Aktivitetsafhængige tilskud
§ 20.42.02 Almengymnasiale
§ 20.42.12 Gymnasial sup-
uddannelser *
plering på private gymnasier
og studenterkurser
§ 20.42.11 Gymnasial sup-
§ 20.43.01 Private gymnasi-
plering *
er, studenterkurser og hf-
kurser
§ 20.76.11 Pædagogikum ved § 20.43.02 Øvrige tilskud til
gymnasiale uddannelser *
private gymnasier, studen-
terkurser og hf-kurser
§ 20.32.01 Fodterapeutud-
dannelsen
§ 20.34.01 Adgangsgivende
kurser mv.
§ 20.35.01 Lokomotivfører-
uddannelse
§ 20.36.01 Fiskeriuddannelsen
§ 20.38.21 Tilskud til kostaf-
delinger ved institutioner for
erhvervsrettet uddannelse
§ 20.41.01 Erhvervsgymnasia-
le uddannelser
§ 20.42.02 Almengymnasiale
uddannelser *
§ 20.42.11 Gymnasial supple-
ring **
§ 20.76.11 Pædagogikum ved
gymnasiale uddannelser *
Erhvervsskoler
§ 20.38.02 Grundtilskud mv.
til institutioner for erhvervs-
rettet uddannelse
§ 20.38.04 Momsudlignings-
ordning for institutioner for
erhvervsrettet uddannelse
§ 20.38.05 Lære- og praktik-
pladsformidling
§ 20.38.11 Bedre og mere
attraktive erhvervsuddannel-
ser
§ 20.38.12 Løft af erhvervs-
uddannelserne
Almene gymnasier
Private gymnasier
Ikke-aktivitetsafhængige tilskud
§ 20.42.04 Bygningstilskud
§ 20.48.04 Grundtilskud mv.
til Gefion Gymnasium
til private gymnasier, stu-
denterkurser og hf-kurser
§ 20.42.31 Afholdelse af
almengymnasiale eksaminer
§ 20.42.51 Sorø Akademis
Skole
§ 20.42.52 Vedligeholdelses-
arbejder ved Sorø Akademis
skole
§ 20.48.02 Grundtilskud mv.
til statslige selvejende institu-
tioner med almengymnasiale
VUC’erne
§ 20.78.02 Tilskud til institu-
tioner for almene voksenud-
dannelser **
4
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om at redegøre for de offentlige udgifter til ungdomsuddannelsesområdet, til undervisningsministeren
2002234_0005.png
§ 20.38.31 Afholdelse af
eksaminer i erhvervsrettede
ungdomsuddannelser
§ 20.41.31 Afholdelse af
erhvervsgymnasiale eksaminer
§ 20.77.10 Udvidet Task
Force enhed for tosprogede
elever på erhvervsuddannel-
serne
uddannelser
§ 20.48.05 Diverse tilskud til
gymnasiale uddannelser
§ 20.48.07 Tilskud til natur-
fagsrenovering på gymnasier
og udbydere af 2-årigt hf
§ 20.48.11 Aftale om styrke-
de gymnasiale uddannelser
§ 20.48.21 Tilskud til kostaf-
delinger ved institutioner for
almengymnasiale uddannel-
ser
* Udgifterne hertil er fordelt mellem de almene gymnasier, VUC’erne og erhvervsskolerne på baggrund af
senest kendte udgiftsfordeling i 2017.
** Alle
grundtilskud til VUC’erne
er medtaget her, men det bemærkes at betydelig del heraf vedrører voksen-
uddannelserne.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
5