Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
2040018_0001.png
Ministeren
Undervisningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 17. december 2018 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
3. april 2019
Alm. del spørgsmål 144
Vil ministeren redegøre for, hvor store besparelser SU-reformen fra 2013 medførte
og hvad en gennemsnitlig SU-modtager har fået mindre om året som følge af
den?
Svar
Reform af SU-systemet og rammerne for studiegennemførelse fra 2013 bestod af
14 initiativer både inden for og uden for SU-systemet, som blandt andet skulle un-
derstøtte en hurtigere studiegennemførsel, jf. tabel 1.
Tabel 1
2013 SU-reformens 14 initiativer
A: Et SU-system der fremmer tidligere færdiggørelse
1. SU i op til 12 måneder ud over normeret tid til studerende, der starter deres videregående uddan-
nelse inden for 2 år efter adgangsgivende eksamen
2. Øgede krav i SU systemet til de studerende om fremdrift på videregående uddannelser
3. Målretning af SU til gymnasiale suppleringskurser (GSK)
4. Højst fem ungdomsuddannelser med SU
5. Ændret SU til hjemmeboende
6. Afdæmpet regulering af SU i perioden 2014 til 2021
7. Forhøjelse af satsen for fribeløb for SU-modtagere
8. Udbetaling af bonus til studerende, der bliver færdige på under normeret studietid
9. Øget støtte til befordringsgodtgørelse
10. Opfølgning på EU-domstolens dom i sag C-46/12, L.N.
B: Bedre rammer for en aktiv studiegennemførelse
11. Fremme af en aktiv studiekultur gennem obligatorisk tilmelding til fag og prøver svarende til et
fuldt studieår samt afskaffelse af muligheden for at melde fra til de enkelte prøver
12. Etablering af bedre rammer for merit ved studieophold på anden institution eller studieskift, øget
brug af vinterstart samt bedre overgange mellem bachelor- og kandidatuddannelser
13. Krav til universiteter om at nedbringe den gennemsnitlige studietid med 4,3 måneder frem mod
2020
14. Mulighed for at indføre en studiestartsprøve på de videregående uddannelser, som den stude-
rende har to forsøg til at bestå
Kilde: Aftalte om Reform af SU-systemet og rammerne for studiegennemførelse
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
18/065829-06
Side 1/3
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om at redegøre for, hvor store besparelser SU-reformen fra 2013 medførte, til uddannelses- og forkningsministeren
2040018_0002.png
Det er ikke umiddelbart muligt at opgøre de
realiserede
besparelser af SU-refor-
men. Selv med et omfattende analysearbejde vil det således være vanskeligt at
isolere den selvstændige effekt på de offentlige finanser af SU-reformens initiati-
ver. Tabel 2 viser i stedet den samlede budgetterede forbedring af de offentlige fi-
nanser i 2019-prisniveau, som følge af ændringer i udgifterne til SU-stipendier (ef-
ter tilbageløb af skatter og afgifter), arbejdsudbud og andre effekter. Tabellen viser
perioden fra 2014 til 2021, da den afdæmpede regulering af SU-satserne fortsæt-
ter til 2021.
Tabel 2
SU-reformens budgetterede forbedring af de offentlige finanser efter tilbageløb af
skatter
Mio. kr. (2019-pl)
SU-stipendier
Arbejdsudbud
Andre effekter
Forbedring i alt
2014
-36
129
-47
46
2015
99
369
-112
357
2016
348
539
-165
722
2017
568
782
-221
1.129
2018
797
948
-18
1.566
2019
944
1075
-101
1.919
2020
1.091
1276
-17
2.350
2021
1.206
1302
-5
2.502
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Anm.: Opgørelsen viser den budgetterede effekt på de offentlige finanser. Effekterne af ændrede SU-
stipendier er negative i 2014, da provenuet af afdæmpet regulering og tidligere færdiggørelse i dette år
er mindre end udgifterne til højere fribeløb mv.
”Andre
effekter” består af ændringer i driftsomkostnin-
ger, øgede omkostninger i kontanthjælpssystemet og justering af satsen for kilometerpenge.
Kilde: Finansministeriets beregninger.
I forhold til størrelsen på SU-stipendiet er der særligt to initiativer, der har påvirket
satserne for SU-modtagere: afdæmpet regulering af SU i perioden 2014 til 2021
og ændret SU for hjemmeboende. Derudover ændrede reformen også på reglerne
omkring SU-klip og fribeløbet, hvilket indirekte kan have betydning for, hvor meget
den enkelte studerende modtager i SU i løbet af et år.
Betydningen af reformen for individuelle SU-modtagere varierer meget på tværs af
ude- og hjemmeboende, ungdoms- og videregående uddannelser og andre for-
skellige takstniveauer. I stedet for at opgøre betydningen
af reformen for en ”gen-
nemsnitlig” SU-modtager
på tværs af disse grupper, fremgår forskellen i takster for
forskellige typer SU-modtagere med tal fra 2019. I tabel 3 vises udviklingen i tak-
sterne på ungdomsuddannelser (UU), og i tabel 4 vises udviklingen i taksterne på
de videregående uddannelser (VU).
Da SU-satsen er forældreindkomstafhængig for alle hjemmeboende studerende
uanset, om de læser en ungdoms- eller videregående uddannelse, og for udebo-
ende studerende under 20 år, som læser en ungdomsuddannelse, vises mini-
mum- og maksimumsatsen for disse grupper.
Side 2/3
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om at redegøre for, hvor store besparelser SU-reformen fra 2013 medførte, til uddannelses- og forkningsministeren
2040018_0003.png
Tabel 3
Udvikling i satser på ungdomsuddannelser
Sats per måned (2019-pl)
UU
Hjemmeboende
18
19 år.
max. sats
Påbegyndt før
1/7-2014
18
19 år.
min. sats
20 år eller derover
Alle studerende
max. sats
18
19 år
min. sats
20 år eller derover
min. sats
3.204
1.424
3.204
3.204
1.424
3.204
3.066
1.365
3.066
2.658
958
958
-138
-59
-138
-546
-466
-2246
-1.656
-708
-1.656
-6.552
-5.592
-26.952
Før reform
Nuværende
sats
Forskel
(månedlig)
Forskel
(årlig)
Påbegyndt ef-
ter den 1/7–
2014
UU
Udeboende
18
19 år eller disponibel til udeboende
sats
max. sats
18
19 år eller disponibel til udeboende
sats
min. sats
20 år eller derover
6.436
4.126
6.436
6.166
3.956
6.166
-270
-170
-270
-3.240
-2.040
-3.240
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Anm.:
Kilde:
Den nuværende SU-sats er forældreindkomstafhængig for hjemmeboende under 20 år, uan-
set hvornår de er påbegyndt deres uddannelse, og for personer over 20 år, som er påbegyndt
efter d. 1/7-2014. For udeboende er SU-satsen er forældreindkomstafhæng for alle stude-
rende under 20 år. For grupper med forældreafhængig SU-sats vises minimums-, og maksi-
mumssatsen.
Uddannelses- og forskningsministeriets beregninger.
Tabel 4
Udvikling i satser på videregående uddannelser
Sats per måned (2019-pl)
VU
Hjemmeboende
Påbegyndt før
1/7-2014
Påbegyndt ef-
ter 1/7–2014
Alle studerende
Alle studerende
max. sats
Alle studerende
min. sats
3.204
3.204
3.204
3.066
2.658
958
-138
-546
-2246
-1.656
-6.552
-26.952
Før reform
Nuværende
sats
Forskel
(månedlig)
Forskel
(årlig)
VU
Udeboende
Udeboende VU
6.436
6.166
-270
-3.240
Anm.:
Kilde:
Den nuværende SU-sats er forældreindkomstafhæng for hjemmeboende, som har påbegyndt
deres uddannelse efter 1/7 2014. For dem vises hhv. minimums- og maksimumssatsen.
Uddannelses- og forskningsministeriets beregninger.
Med venlig hilsen
Tommy Ahlers
Side 3/3