Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
Ministeren
Undervisningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 17. december 2018 har Undervisningsudvalget stillet mig følgende
spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 142
Vil ministeren redegøre for antallet af studerende på de videregående uddannel-
ser for hvert af årene fra 2001 til 2018? Opgørelsen bedes anført akkumuleret og
fordelt på oprindelsesland.
Svar
Bestanden af studerende på de videregående uddannelser (også andre ministeri-
ers ressort) i perioden 2001-2017 fordelt på oprindelsesland fremgår af vedlagte
tabel 1 (bilag 1). Der er endnu ikke data tilgængelig for 2018.
Oprindelsesland er defineret på baggrund af forældrenes statsborgerskab og fø-
deland. Personer med dansk oprindelse er personer der, uanset fødested, har
mindst én forældre, der både er dansk statsborger og født i Danmark. For perso-
ner med anden oprindelse end dansk er oprindelseslandet fastlagt på baggrund af
følgende kriterier:
Når ingen af forældrene kendes, er oprindelseslandet defineret ud fra per-
sonens egne oplysninger. Er personen indvandrer, antages det, at oprindel-
seslandet er lig med fødelandet. Er personen efterkommer, antages det, at
oprindelseslandet er lig med statsborgerskabslandet.
Når kun en forælder kendes, defineres oprindelseslandet ud fra dennes fø-
deland. Hvis dette er Danmark, bruges statsborgerskabslandet.
Når begge forældre kendes, defineres oprindelsesland ud fra moderens fø-
deland, hhv. statsborgerskabsland.
Denne definition af oprindelsesland følger Danmarks Statistiks almindelige defini-
tion.
Med venlig hilsen
14. januar 2019
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
18/065829-02
Tommy Ahlers
Side 1/9