Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
2000420_0001.png
Ministeren
Undervisningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 17. december 2018 har Undervisningsudvalget stillet mig følgende
spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 142
Vil ministeren redegøre for antallet af studerende på de videregående uddannel-
ser for hvert af årene fra 2001 til 2018? Opgørelsen bedes anført akkumuleret og
fordelt på oprindelsesland.
Svar
Bestanden af studerende på de videregående uddannelser (også andre ministeri-
ers ressort) i perioden 2001-2017 fordelt på oprindelsesland fremgår af vedlagte
tabel 1 (bilag 1). Der er endnu ikke data tilgængelig for 2018.
Oprindelsesland er defineret på baggrund af forældrenes statsborgerskab og fø-
deland. Personer med dansk oprindelse er personer der, uanset fødested, har
mindst én forældre, der både er dansk statsborger og født i Danmark. For perso-
ner med anden oprindelse end dansk er oprindelseslandet fastlagt på baggrund af
følgende kriterier:
Når ingen af forældrene kendes, er oprindelseslandet defineret ud fra per-
sonens egne oplysninger. Er personen indvandrer, antages det, at oprindel-
seslandet er lig med fødelandet. Er personen efterkommer, antages det, at
oprindelseslandet er lig med statsborgerskabslandet.
Når kun en forælder kendes, defineres oprindelseslandet ud fra dennes fø-
deland. Hvis dette er Danmark, bruges statsborgerskabslandet.
Når begge forældre kendes, defineres oprindelsesland ud fra moderens fø-
deland, hhv. statsborgerskabsland.
Denne definition af oprindelsesland følger Danmarks Statistiks almindelige defini-
tion.
Med venlig hilsen
14. januar 2019
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
18/065829-02
Tommy Ahlers
Side 1/9
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om at redegøre for antallet af studerende på de videregående uddannelser for hvert af årene fra 2001 til 2018, til uddannelses- og forkningsministeren
2000420_0002.png
Ministeren
Bilag 1
Tabel 1. Bestand af studerende pr. 1. oktober på de videregående uddannelser fordelt på oprindelsesland 2001 - 2017 (sorteret alfabetisk)
2001
Afghanistan
Albanien
Algeriet
Angola
Argentina
Armenien
Aserbajdsjan
Australien
Bahrain
Bangladesh
Belgien
Bhutan
Bolivia
Bosnien-Hercegovina
Brasilien
Bulgarien
62
9
33
<5
41
19
11
26
7
17
34
<5
7
695
71
62
2002
102
11
34
5
39
22
16
36
8
24
34
<5
6
757
83
68
2003
132
12
46
5
45
29
14
40
9
16
40
<5
8
809
88
79
2004
166
14
45
5
43
29
14
35
10
11
41
<5
16
833
105
99
2005
204
19
39
<5
58
30
15
40
12
22
28
<5
17
883
114
126
2006
252
20
44
<5
48
35
14
42
12
24
28
<5
17
934
117
145
2007
349
21
50
8
46
42
11
45
13
38
42
<5
16
986
130
212
2008
415
25
51
5
48
45
8
49
12
73
52
<5
14
1.012
146
419
2009
534
30
53
8
47
48
16
57
11
85
53
<5
13
1.058
157
724
2010
726
27
55
10
45
48
17
66
9
71
63
5
13
1.182
158
936
2011
911
25
60
9
53
59
18
71
10
60
64
6
16
1.286
169
1.068
2012
1.103
27
57
12
59
63
20
80
8
59
78
7
11
1.287
192
1.170
2013
1.272
26
64
9
66
61
25
84
9
53
91
10
15
1.266
198
1.213
2014
1.427
29
69
11
62
57
28
91
12
72
99
12
13
1.252
223
1.335
2015
1.556
39
78
9
67
52
32
2016
1.588
41
82
11
70
52
38
2017
1.684
44
87
11
69
60
43
92
99
Uddannelses-
93
og
Forskningsministeriet
6
10
9
74
79
Børsgade 4
Postboks 2135
95
117
1015 København K
9
Tel. 3392 9700
8
120
103
9
14
1.257
280
999
www.ufm.dk
1.222
226
9
13
1.278
258
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
1.337
1.214
18/065829-02
Side 2/9
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om at redegøre for antallet af studerende på de videregående uddannelser for hvert af årene fra 2001 til 2018, til uddannelses- og forkningsministeren
2000420_0003.png
Burundi
Cambodja
Cameroun
Canada
Chile
Colombia
Congo, Demokratiske
Republik
Congo, Republikken
Costa Rica
Cuba
Cypern
Danmark
Dominikanske Repu-
blik
Ecuador
Egypten
El Salvador
Elfenbenskysten
Eritrea
Estland
Etiopien
19
<5
41
63
65
22
13
<5
<5
13
5
175.865
<5
15
52
<5
38
6
59
29
23
<5
55
65
81
21
13
<5
<5
12
<5
175.321
<5
10
62
<5
36
7
81
31
34
5
97
82
76
33
15
<5
5
15
<5
173.254
<5
14
78
<5
35
<5
108
34
38
10
106
90
75
45
17
5
7
17
5
169.752
<5
19
83
<5
32
<5
112
35
38
11
145
96
70
46
17
6
6
18
5
167.978
<5
27
89
5
34
7
115
44
43
11
168
90
63
38
17
10
6
20
6
167.931
<5
31
82
<5
32
7
154
50
43
14
142
82
67
40
23
11
5
16
7
167.042
<5
26
79
<5
27
8
218
72
35
17
129
87
65
43
23
12
<5
20
7
164.264
5
26
80
<5
28
11
238
112
36
18
124
96
62
47
29
15
<5
20
13
167.782
5
30
85
<5
30
12
244
142
41
15
135
100
66
57
36
19
<5
24
13
175.232
<5
35
97
<5
30
18
317
129
48
17
118
102
69
65
42
24
<5
23
14
186.377
<5
25
112
<5
26
19
370
133
46
16
110
118
78
70
46
31
<5
25
19
198.423
6
37
131
<5
30
23
455
149
55
19
105
138
72
88
53
32
5
29
18
207.480
9
34
144
<5
34
29
487
135
59
18
89
159
72
84
63
36
6
30
21
213.187
6
38
135
<5
23
37
502
120
59
17
76
158
63
82
71
35
10
27
22
214.216
50
11
64
134
64
87
83
35
8
27
28
210.281
51
15
54
165
80
90
87
39
6
22
26
208.248
7
45
118
5
30
46
310
110
Uddannelses- og
7
8
Forskningsministeriet
45
135
<5
31
38
447
115
51
117
6
28
44
398
115
Side 3/9
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om at redegøre for antallet af studerende på de videregående uddannelser for hvert af årene fra 2001 til 2018, til uddannelses- og forkningsministeren
2000420_0004.png
Filippinerne
Finland
Forenede Arabiske
Emirater
Frankrig
Gambia
Georgien
Ghana
Grækenland
Guatemala
Guinea
Honduras
Hviderusland
Indien
Indonesien
Irak
Iran
Irland
Island
Israel
Italien
65
189
<5
128
13
10
96
37
9
<5
6
19
148
14
277
839
40
952
50
82
69
183
<5
130
12
15
104
33
10
<5
5
27
172
18
326
884
36
1.072
51
81
88
176
<5
163
10
21
133
45
10
<5
5
41
291
17
387
883
42
1.252
56
90
103
189
<5
185
9
24
153
40
15
<5
6
58
367
19
478
899
44
1.440
58
98
134
195
<5
184
8
23
173
44
14
<5
<5
65
464
26
560
925
49
1.535
57
102
137
210
<5
192
8
21
150
58
13
<5
<5
55
460
27
648
959
45
1.637
61
125
114
218
<5
201
8
14
144
70
13
<5
<5
50
498
26
737
1.021
41
1.680
57
145
116
214
<5
218
9
13
122
96
14
<5
<5
50
469
20
855
1.048
37
1.697
60
172
145
216
<5
224
11
19
106
126
13
<5
<5
49
375
25
978
1.052
41
1.625
49
236
173
226
<5
281
14
18
127
202
15
<5
5
65
300
19
1.127
1.041
57
1.629
51
332
208
254
6
286
18
21
134
264
19
5
5
69
290
31
1.303
1.073
57
1.512
52
409
221
262
5
327
18
25
145
363
19
8
<5
64
306
39
1.489
1.123
61
1.417
53
494
244
286
8
405
25
28
150
490
17
7
<5
64
331
41
1.674
1.137
67
1.295
52
614
235
324
8
422
36
29
142
535
17
6
<5
61
345
51
1.834
1.118
85
1.223
49
808
240
350
15
453
32
35
144
537
13
7
<5
52
254
356
17
428
39
32
137
561
16
10
7
52
269
361
26
400
37
37
112
589
11
9
12
40
Uddannelses- og
361
421
493
Forskningsministeriet
60
56
52
1.955
1.136
95
1.146
62
963
2.058
1.118
95
1.112
59
1.040
2.212
1.125
102
1.085
56
1.038
Side 4/9
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om at redegøre for antallet af studerende på de videregående uddannelser for hvert af årene fra 2001 til 2018, til uddannelses- og forkningsministeren
2000420_0005.png
Jamaica
Japan
Jordan
Jugoslavien
Jugoslavien, For-
bundsrepublikken
Kasakhstan
Kenya
Kina
Kirgisistan
Kosovo
Kroatien
Kuwait
Letland
Libanon
Liberia
Libyen
Litauen
Luxembourg
Makedonien
Malaysia
<5
50
65
242
<5
5
42
440
<5
5
34
7
73
242
<5
<5
150
9
43
8
<5
63
66
267
8
6
45
753
<5
9
34
11
102
275
<5
<5
216
12
57
9
<5
70
75
282
15
10
61
1.196
<5
11
35
15
120
306
<5
<5
275
14
84
6
5
62
81
294
19
15
69
1.630
<5
12
36
18
130
363
<5
<5
327
13
82
5
5
57
79
317
23
14
70
2.032
<5
17
39
16
144
428
<5
<5
327
16
93
7
<5
53
82
324
22
16
74
1.999
<5
19
38
18
179
474
<5
<5
363
18
99
9
<5
46
94
349
28
19
82
1.825
<5
28
44
27
226
575
<5
<5
450
22
91
13
6
52
93
344
31
17
91
1.718
<5
36
46
34
274
658
<5
<5
635
16
93
19
6
48
92
364
37
16
93
1.623
<5
52
34
36
480
739
<5
<5
941
23
91
17
8
45
100
422
44
19
94
1.518
5
68
33
39
745
873
<5
<5
1.374
20
86
20
5
50
107
478
53
20
86
1.319
<5
73
36
50
838
1.009
6
<5
1.638
27
103
23
9
54
121
539
53
18
101
1.215
<5
77
45
55
861
1.182
6
<5
1.726
25
116
29
7
55
107
578
65
20
121
1.186
6
94
45
67
883
1.356
7
7
1.677
27
124
26
6
60
112
619
75
27
113
1.091
5
96
90
66
908
1.543
5
11
1.609
30
151
18
8
49
110
638
89
22
119
1.101
5
112
127
70
6
47
113
626
104
29
131
1.085
7
127
208
72
10
49
112
634
104
26
127
1.124
6
119
291
79
Uddannelses- og
849
799
714
Forskningsministeriet
1.677
7
19
1.446
37
180
18
1.815
1.894
<5
20
1.340
50
177
22
<5
22
1.254
52
180
26
Side 5/9
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om at redegøre for antallet af studerende på de videregående uddannelser for hvert af årene fra 2001 til 2018, til uddannelses- og forkningsministeren
2000420_0006.png
Malta
Marokko
Mauritius
Mexico
Moldova
Mongoliet
Montenegro
Mozambique
Myanmar
Namibia
Nederlandene
Nepal
New Zealand
Nicaragua
Nigeria
Nordkorea
Norge
Pakistan
Peru
Polen
<5
202
5
31
5
<5
<5
6
<5
<5
100
7
17
<5
31
5
1.712
771
29
681
<5
221
5
37
11
<5
<5
<5
<5
<5
102
7
11
<5
50
6
1.759
913
39
744
<5
225
5
53
22
<5
<5
6
5
<5
108
11
14
6
70
10
1.881
1.014
43
830
<5
225
5
77
27
6
<5
6
<5
<5
132
25
15
9
75
14
1.950
1.000
43
927
<5
237
5
83
38
5
<5
7
<5
5
157
32
14
10
91
14
2.003
1.084
49
1.028
<5
242
<5
71
34
7
<5
8
<5
5
180
115
17
14
97
10
2.167
1.125
55
1.080
<5
285
<5
58
24
8
<5
10
5
<5
207
239
14
11
88
9
2.314
1.174
56
1.202
7
290
5
63
24
7
<5
<5
7
<5
193
456
12
9
79
12
2.434
1.172
63
1.262
11
313
5
71
23
9
<5
<5
6
<5
240
397
11
12
77
13
2.568
1.235
67
1.359
12
374
<5
69
29
8
6
5
9
5
269
327
11
10
87
11
2.804
1.276
64
1.468
9
440
6
80
35
8
11
5
12
<5
293
379
10
10
93
11
3.068
1.350
63
1.518
7
488
6
108
40
5
12
6
15
<5
331
391
21
8
97
12
3.322
1.433
72
1.618
8
529
8
115
64
6
16
7
17
5
388
402
23
9
90
10
3.286
1.508
75
1.717
8
576
7
122
81
8
23
7
26
<5
429
356
22
12
95
9
3.271
1.519
81
1.847
6
602
8
117
94
6
25
9
43
6
484
351
<5
636
10
131
106
8
32
11
56
5
476
330
6
677
9
137
154
9
26
9
62
<5
478
369
23
21
Uddannelses-
23
og
Forskningsministeriet
12
95
12
3.281
1.501
74
1.918
10
86
11
2.955
1.526
75
1.941
11
71
9
2.811
1.488
72
1.917
Side 6/9
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om at redegøre for antallet af studerende på de videregående uddannelser for hvert af årene fra 2001 til 2018, til uddannelses- og forkningsministeren
2000420_0007.png
Portugal
Rumænien
Rusland
Rwanda
Saudi-Arabien
Schweiz
Serbien
Serbien og Montene-
gro
Sierra Leone
Singapore
Slovakiet
Slovenien
Somalia
Sovjetunionen
Spanien
Sri Lanka
Statsløs
Storbritannien
Sudan
Sverige
27
163
229
7
<5
44
10
<5
<5
10
7
6
153
91
108
170
<5
268
10
927
33
200
282
14
<5
42
10
<5
<5
6
11
13
156
93
114
222
<5
275
16
985
37
212
365
16
<5
46
10
<5
6
13
13
8
158
92
143
268
<5
262
18
1.026
29
226
414
20
8
46
9
8
9
15
21
10
161
84
126
328
<5
270
15
1.133
36
273
455
25
8
41
15
11
11
12
29
11
149
84
130
371
<5
271
20
1.261
41
287
473
27
8
48
19
14
13
11
38
12
158
78
130
426
5
278
23
1.424
43
347
476
27
8
59
18
17
13
13
60
26
200
70
171
466
7
277
23
1.574
55
542
454
29
7
52
24
20
10
14
81
38
244
59
182
525
11
281
25
1.659
77
854
475
35
8
49
36
21
9
15
95
42
310
56
231
612
12
313
23
1.796
97
1.281
478
33
14
62
42
26
11
13
142
46
360
44
322
666
9
352
23
1.841
101
1.675
484
37
11
70
48
30
17
17
202
46
402
51
379
726
9
389
30
1.863
133
2.086
470
39
11
68
51
32
19
27
350
54
510
53
483
810
8
462
32
1.761
175
2.306
473
45
16
71
58
30
22
25
517
60
633
61
684
927
13
514
39
1.686
209
2.547
496
43
17
94
63
34
23
22
780
67
753
66
802
998
19
553
44
1.627
255
2.557
480
44
21
106
54
33
18
35
1.035
62
275
2.322
438
45
23
112
69
35
18
36
1.183
56
291
2.088
418
48
23
119
73
37
23
29
1.290
60
Uddannelses- og
860
1.006
1.171
Forskningsministeriet
63
57
64
862
1.044
22
653
54
1.514
846
1.114
24
688
45
1.338
851
1.211
27
722
54
1.186
Side 7/9
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om at redegøre for antallet af studerende på de videregående uddannelser for hvert af årene fra 2001 til 2018, til uddannelses- og forkningsministeren
2000420_0008.png
Sydafrika
Sydkorea
Syrien
Taiwan
Tanzania
Thailand
Tjekkiet
Tjekkoslovakiet
Togo
Trinidad og Tobago
Tunesien
Tyrkiet
Tyskland
Uganda
Ukraine
Ungarn
Uruguay
USA
Usbekistan
Venezuela
30
38
42
7
18
58
21
34
<5
<5
11
872
890
39
83
73
7
234
9
13
29
37
48
9
25
78
18
37
5
<5
11
1.020
925
50
105
80
12
232
14
13
36
41
55
9
28
68
22
38
6
<5
15
1.136
982
63
131
81
13
267
32
20
38
44
56
13
28
80
32
36
7
<5
12
1.216
1.071
69
179
70
13
297
65
19
41
44
70
10
34
82
37
27
8
<5
15
1.325
1.163
80
237
80
14
317
101
21
41
40
78
10
40
88
38
22
9
<5
16
1.513
1.262
85
243
123
16
318
96
24
45
41
76
10
47
99
54
29
6
5
18
1.739
1.363
90
246
184
11
327
71
22
50
43
77
10
40
93
74
23
10
6
20
1.898
1.560
85
225
236
11
318
54
24
54
40
106
16
41
108
84
24
8
10
20
2.133
1.707
105
226
289
15
354
49
28
43
44
120
22
49
127
94
32
7
12
25
2.365
1.923
127
242
348
20
369
35
27
49
52
130
21
48
141
99
30
5
8
31
2.592
2.256
131
253
384
18
377
26
39
53
57
178
30
48
137
138
25
6
6
39
2.910
2.581
145
271
585
17
417
29
39
51
66
208
29
64
152
190
23
11
<5
50
3.134
2.851
148
292
842
16
441
27
41
51
82
247
32
54
195
316
27
11
<5
44
3.279
3.122
157
271
1.086
18
476
28
45
54
87
300
39
58
186
458
32
11
<5
53
3.433
60
82
397
32
54
194
592
29
10
<5
65
3.358
52
87
546
31
47
188
635
19
10
<5
68
3.487
3.318
3.233
3.146
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
156
280
1.193
16
517
27
56
143
277
1.197
17
540
25
58
125
284
1.143
23
546
21
65
Side 8/9
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om at redegøre for antallet af studerende på de videregående uddannelser for hvert af årene fra 2001 til 2018, til uddannelses- og forkningsministeren
2000420_0009.png
Vietnam
Yemen
Zambia
Zimbabwe
Østrig
Lande med under 50
personer 2001-2017
*
Uoplyst
Samlet bestand
428
7
<5
16
25
30
1.568
192.224
463
7
<5
19
27
35
1.638
193.595
477
11
5
16
23
34
1.874
194.049
480
13
7
13
36
46
1.778
192.480
502
14
10
19
35
54
1.736
192.791
505
13
13
21
33
57
1.969
194.541
532
14
20
23
34
58
1.918
195.604
543
13
19
19
41
57
2.015
194.953
572
16
19
21
44
57
2.320
201.653
627
18
29
17
62
59
2.365
212.927
695
22
32
21
74
60
2.600
227.604
822
31
33
19
94
72
2.568
243.536
873
36
36
19
112
72
2.781
256.033
958
35
39
18
140
85
2.832
264.858
1.003
33
35
19
155
106
3.271
268.268
1.026
35
26
23
143
109
3.093
264.200
1.072
38
28
21
135
110
3.363
262.748
Anm. *Heri indgår lande, hvor summen af personer over hele perioden er under 50. Her kan den samme person tælle med i flere år. Af diskretionshensyn vises ikke antal i år, hvor der
er under fem personer
fra et givent land (markeret med ”<5”).
Disse indgår i den samlede bestand. Oprindelsesland baseres på personens fødested og forældrenes statsborgerskab.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 9/9