Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
1999129_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 8 (Alm. del):
I brev af 9. oktober 2018 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget (MFU) Sofie Carsten Nielsen (RV) stillet mig følgende spørgs-
mål:
Spørgsmål 8:
”Ministeren
bedes fremsende en oversigt over, hvordan regeringens årli-
ge besparelser på 2 pct. (omprioriteringsbidraget) fordeler sig på samtlige
institutioner inden for Undervisningsministeriets område, herunder
gymnasiale uddannelser, erhvervsuddannelser samt uddannelser og un-
dervisningstilbud for voksne i hhv. 2019, 2020 og 2021 opgjort på alle
kommuner. I forlængelse heraf bedes det også opgjort, hvor store de
samlede besparelser siden de årlige 2 pct. besparelser blev indført vil
være akkumuleret i 2021 på de forskellige institutionstyper og samlet for
alle institutioner inden for Undervisningsministeriets område.”
Svar:
Der lægges til grund for besvarelsen, at der spørgers til institutioner for
erhvervsrettet uddannelser, herunder sosu-skoler, voksenuddannelses-
centre og institutioner for almengymnasiale uddannelser. Der lægges
endvidere til grund, at der spørges til omprioriteringsbidragets størrelse
på institutionsniveau i 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 og 2021, idet der
også spørges ind til omprioriteringsbidragets akkumulerede størrelse i
2021 siden omprioriteringsbidragets indførelse i 2016.
Det bemærkes, at det generelt ikke er muligt at opgøre de præcise konse-
kvenser af omprioriteringsbidraget fordelt på institutionsniveau. Det
skyldes, at den enkelte institutions tilskud som følge af taxameterprincip-
pet afhænger af sammensætningen af uddannelsesaktiviteten på den en-
kelte institution og tilhørende takster på de enkelte uddannelser i de en-
kelte finansår. Ministeriets budgettering af finanslovene foregår således
på uddannelsesniveau og ikke på institutionsniveau. Det betyder, at be-
regningerne alene giver en indikation af konsekvenserne af ompriorite-
ringsbidraget på institutionsniveau. De faktiske konsekvenser af omprio-
26. oktober 2018
Sagsnr.:18/13211
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om at redegøre for, hvordan de årlige besparelser fordeler sig på hver enkelt af landets VUC’ere, til undervisningsministeren
1999129_0002.png
riteringsbidraget vil, hvis eksempelvis aktiviteten eller uddannelsessam-
mensætningen på den enkelte institution ændrer sig, komme til at se an-
derledes ud. Hver enkelt institution vil derfor ikke nødvendigvis kunne
genkende tallene for konsekvenserne fremadrettet.
Nedenfor er følgelig opstillet beregningstekniske eksempler, der viser de
enkelte institutioners forventede effektiviseringer som følge af ompriori-
teringsbidraget pr. institution i 2017-2021 med udgangspunkt i senest
kendte regnskabsår, som er 2017. For året 2016 tages der udgangspunkt i
det samlede statstilskud for 2016.
Der er ikke taget hensyn til ændringer i uddannelsesmix, udbud, aktivi-
tetsforudsætninger eller øvrige effektiviseringer og ressourcetilførelser
mv. I beregningerne indgår således kun effektiviseringer som følge af
omprioriteringsbidraget. Det skal derfor understreges, at konsekvenserne
af omprioriteringsbidraget, som oplistet i tabellerne nedenfor, vil ændre
sig, såfremt den enkelte institution oplever ændringer i aktivitet, uddan-
nelsesmix mv.
I beregningen indgår således alene:
Omprioriteringsbidraget på 2 pct. årligt i perioden 2016-2019,
jf. Af-
tale om Finansloven for 2016
indgået af regeringen (Venstre), Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti og
Afta-
le om Politiet og Anklagemyndighedens økonomi i 2016-2019
indgået af re-
geringen (Venstre), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Al-
liance og Det Konservative Folkeparti.
Omprioriteringsbidraget på 2 pct. i 2020,
jf. Aftale om Finanslov for
2017
indgået af regeringen (Venstre), Dansk Folkeparti, Liberal Alli-
ance og Det Konservative Folkeparti.
Omprioriteringsbidraget på 2 pct. i 2021
jf. af Aftale om Finanslov for
2018
indgået af regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det kon-
servative Folkeparti) og Dansk Folkeparti.
I beregningerne indgår ikke aktivitetsændringer, takstjusteringer og res-
sourcetilførelser som følge af politiske aftaler, herunder bl.a.:
Konsekvenser af
Aftale om udmøntning af negativ budgetregulering optaget
ifm. Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
indgået af rege-
ringen (Venstre), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alli-
ance, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konser-
vative Folkeparti, herunder bl.a. takstforhøjelser på hhx som følge
af takstharmonisering mellem hhx og stx, og den yderligere styrkelse
til erhvervsuddannelserne på 241 mio. kr. i 2016-2020, heraf 150
mio. til en udstyrspulje mv.
Pulje til særligt løft af erhvervsuddannelserne på 150 mio. kr. i 2016,
jf. Aftale om løft af erhvervsuddannelser i 2016
indgået af regeringen
(Venstre), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti.
2
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om at redegøre for, hvordan de årlige besparelser fordeler sig på hver enkelt af landets VUC’ere, til undervisningsministeren
Konsekvenser af
Aftale om styrkede gymnasiale uddannelser
indgået af
regeringen (Venstre), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Kon-
servative Folkeparti, herunder pulje til efteruddannelse af lærere og
ledere på i alt 400 mio. kr. i perioden 2017-2024 og takstforhøjelser
som følge af det forhøjede timetal på udvidede fagpakker på hf og
indførelsen af en ekstra prøve.
Konsekvenserne af
Aftale om bedre veje til uddannelse og job
mellem re-
geringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkepar-
ti), Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Ra-
dikale Venstre, Alternativet og Enhedslisten.
I beregningerne indgår heller ikke aktivitetsændringer og takstjusteringer
som følge af initiativer, der er indarbejdet på finanslovforslaget for 2019,
herunder bl.a.
Aftale om udmøntning af negativ budgetregulering i 2019 optaget i
forbindelse med Aftale om bedre veje til uddannelse og job
mellem regeringen
(Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemo-
kratiet, Dansk folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti.
Dertil indgår de mærkbare ressourcetilførelser til erhvervsuddannelserne
i forbindelse med regeringens erhvervsuddannelsesudspil 'fra folkeskole
til faglært' heller ikke i beregningerne.
Beregningerne tager desuden ikke hensyn til aktivitetsfremskrivninger,
diverse effektiviseringskrav (statens indkøbsprogram mv.) samt evt. øvri-
ge initiativer. Det bemærkes endvidere, at ovenstående liste af initiativer
ikke er udtømmende.
Institutionerne havde i 2017 et samlet ordinært regnskabsmæssigt over-
skud på ca. 283 mio. kr.
heraf vedrører ca. 84 mio. kr. VUC, ca. 102
mio. kr. almene gymnasier, ca. 83 mio. kr. erhvervsskoler og ca. 14 mio.
kr. SOSU-skoler.
3
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om at redegøre for, hvordan de årlige besparelser fordeler sig på hver enkelt af landets VUC’ere, til undervisningsministeren
1999129_0004.png
Tabel 1
Forventede konsekvenser for almene gymnasier i 2016-2021 (mio. kr. 2019-pl)
I alt
2016 -
2021
25,7
19,5
38,2
16,6
16,1
17,4
30,4
31,0
20,7
27,1
27,7
31,5
30,9
21,5
19,3
22,8
17,9
12,0
18,6
25,7
33,0
18,3
27,8
22,9
32,6
35,7
20,4
24,7
31,0
16,1
14,3
36,3
24,2
24,0
37,2
42,9
31,4
45,2
26,6
18,2
25,4
18,0
23,2
27,3
27,3
12,6
Kommune
Allerød Kommune
Assens Kommune
Ballerup Kommune
Billund Kommune
Brønderslev Kommune
Egedal Kommune
Esbjerg Kommune
Favrskov Kommune
Faxe Kommune
Fredericia Kommune
Institution
Allerød Gymnasium
Vestfyns Gymnasium
Borupgaard Gymnasium
Grindsted Gymnasium &
HF
Brønderslev Gymnasium
og HF
Dronninglund Gymnasium
Egedal Gymnasium & HF
Esbjerg Gymnasium
Ribe Katedralskole
Favrskov Gymnasium
Midtsjællands Gymnasium
Fredericia Gymnasium
Falkonergårdens Gymna-
sium og HF-Kursus
Frederiksberg Gymnasium
Frederiksberg HF-Kursus
Frederikshavn Gymnasium
og HF-Kursus
Frederikssund Gymnasium
Faaborg Gymnasium
Midtfyns Gymnasium
Aurehøj Gymnasium
Gammel Hellerup Gymna-
sium
2016
1,3
1,0
2,0
0,9
0,8
0,9
1,6
1,6
1,1
1,4
1,4
1,6
1,6
1,1
1,0
1,2
1,0
0,7
1,0
1,3
1,7
1,0
1,4
1,2
1,7
1,8
1,1
1,3
1,6
0,9
0,7
1,9
1,2
1,3
1,9
2,2
1,6
2,3
1,4
0,9
1,3
1,0
1,2
1,4
1,4
0,7
2017
2,5
1,9
3,7
1,6
1,6
1,7
2,9
3,0
2,0
2,6
2,7
3,1
3,0
2,1
1,9
2,2
1,7
1,2
1,8
2,5
3,2
1,8
2,7
2,2
3,2
3,5
2,0
2,4
3,0
1,6
1,4
3,5
2,4
2,3
3,6
4,2
3,1
4,4
2,6
1,8
2,5
1,8
2,3
2,7
2,7
1,2
2018
3,7
2,8
5,5
2,4
2,3
2,5
4,4
4,5
3,0
3,9
4,0
4,6
4,5
3,1
2,8
3,3
2,6
1,7
2,7
3,7
4,8
2,6
4,0
3,3
4,7
5,2
2,9
3,6
4,5
2,3
2,1
5,2
3,5
3,5
5,4
6,2
4,5
6,5
3,8
2,6
3,7
2,6
3,3
3,9
3,9
1,8
2019
4,9
3,7
7,3
3,2
3,1
3,3
5,8
5,9
3,9
5,2
5,3
6,0
5,9
4,1
3,7
4,3
3,4
2,3
3,5
4,9
6,3
3,5
5,3
4,4
6,2
6,8
3,9
4,7
5,9
3,0
2,7
6,9
4,6
4,6
7,1
8,2
6,0
8,6
5,1
3,5
4,8
3,4
4,4
5,2
5,2
2,4
2020
6,1
4,6
9,0
3,9
3,8
4,1
7,2
7,3
4,9
6,4
6,5
7,4
7,3
5,1
4,5
5,4
4,2
2,8
4,4
6,1
7,8
4,3
6,6
5,4
7,7
8,4
4,8
5,8
7,3
3,8
3,4
8,6
5,7
5,6
8,8
10,1
7,4
10,7
6,3
4,3
6,0
4,2
5,5
6,4
6,4
3,0
2021
7,2
5,5
10,7
4,6
4,5
4,9
8,5
8,7
5,8
7,6
7,8
8,8
8,6
6,0
5,4
6,4
5,0
3,3
5,2
7,2
9,2
5,1
7,8
6,4
9,1
10,0
5,7
6,9
8,7
4,5
4,0
10,2
6,8
6,7
10,4
12,0
8,8
12,7
7,4
5,1
7,1
5,0
6,5
7,7
7,7
3,5
Frederiksberg Kommune
Frederikshavn Kommune
Frederikssund Kommune
Faaborg-Midtfyn Kommune
Gentofte Kommune
Gentofte HF
Ordrup Gymnasium
Øregård Gymnasium
Gladsaxe Kommune
Greve Kommune
Gribskov Kommune
Guldborgsund Kommune
Haderslev Kommune
Halsnæs Kommune
Hedensted Kommune
Helsingør Kommune
Gladsaxe Gymnasium
Greve Gymnasium
Gribskov Gymnasium
Nykøbing Katedralskole
Haderslev Katedralskole
Frederiksværk Gymnasium
og HF
Tørring Gymnasium
Espergærde Gymnasium
og HF
Helsingør Gymnasium
Herlev Kommune
Herning Kommune
Hillerød Kommune
Hjørring Kommune
Holbæk Kommune
Holstebro Kommune
Horsens Kommune
Hvidovre Kommune
Høje-Taastrup Kommune
Hørsholm Kommune
Ikast-Brande Kommune
Jammerbugt Kommune
Herlev Gymnasium og HF
Herning Gymnasium
Frederiksborg Gymnasium
og HF
Hjørring Gymnasium og
HF-Kursus
Stenhus Gymnasium
Holstebro Gymnasium og
HF
Horsens Gymnasium
Horsens Statsskole -
Gymnasium og HF-Kursus
Hvidovre Gymnasium & HF
Høje-Taastrup Gymnasium
Rungsted Gymnasium
Ikast-Brande Gymnasium
Fjerritslev Gymnasium
4
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om at redegøre for, hvordan de årlige besparelser fordeler sig på hver enkelt af landets VUC’ere, til undervisningsministeren
1999129_0005.png
Kalundborg Kommune
Høng Gymnasium og HF
Kalundborg Gymnasium og
HF
Munkensdam Gymnasium
Kolding Gymnasium HF-
Kursus og IB School
Christianshavns Gymnasi-
um
Gefion Gymnasium
HF-Centret Efterslægten
Københavns åbne Gymna-
sium
Nørre Gymnasium
Rysensteen Gymnasium
Ørestad Gymnasium
0,6
1,3
1,4
1,5
1,3
1,9
1,7
1,6
1,9
1,7
1,9
1,8
0,9
0,7
0,7
1,7
1,2
1,1
0,7
1,3
0,8
2,0
2,3
0,9
1,5
1,5
1,4
1,3
0,8
1,3
1,5
0,9
0,8
0,9
1,4
1,8
2,3
2,0
1,8
1,3
2,5
1,3
1,3
2,1
1,3
1,4
2,0
0,8
0,9
1,6
1,1
1,1
2,4
2,7
2,6
2,5
3,7
3,1
2,8
3,6
3,3
3,6
3,6
1,6
1,3
1,4
3,3
2,2
2,2
1,3
2,3
1,5
3,7
4,3
1,8
2,8
3,0
2,9
2,4
1,5
2,3
2,7
1,6
1,4
1,7
2,5
3,4
4,4
3,7
3,5
2,5
4,8
2,5
2,4
4,0
2,3
2,6
3,7
1,4
1,6
3,1
2,0
1,6
3,6
4,1
3,9
3,7
5,4
4,5
4,1
5,3
4,9
5,4
5,3
2,4
1,9
2,1
4,9
3,3
3,2
1,9
3,4
2,2
5,5
6,4
2,7
4,2
4,5
4,2
3,5
2,2
3,4
4,1
2,4
2,0
2,6
3,7
5,1
6,5
5,5
5,2
3,7
7,1
3,7
3,5
5,9
3,4
3,9
5,5
2,0
2,4
4,6
3,0
2,1
4,8
5,4
5,2
4,9
7,2
6,0
5,4
7,0
6,5
7,1
7,0
3,1
2,5
2,7
6,4
4,4
4,2
2,5
4,5
2,9
7,3
8,5
3,5
5,5
5,9
5,6
4,6
2,9
4,5
5,4
3,2
2,7
3,4
4,9
6,8
8,6
7,2
6,8
4,9
9,3
4,9
4,7
7,8
4,5
5,1
7,2
2,7
3,2
6,1
3,9
2,6
5,9
6,6
6,4
6,1
8,9
7,4
6,7
8,6
8,1
8,8
8,7
3,9
3,1
3,4
7,9
5,4
5,2
3,2
5,6
3,6
9,0
10,5
4,4
6,8
7,3
6,9
5,7
3,6
5,6
6,6
4,0
3,3
4,2
6,1
8,4
10,7
9,0
8,4
6,1
11,5
6,0
5,8
9,6
5,5
6,3
9,0
3,3
4,0
7,5
4,9
3,1
7,0
7,9
7,6
7,2
10,6
8,8
8,0
10,3
9,6
10,5
10,3
4,6
3,7
4,0
9,4
6,4
6,2
3,7
6,6
4,2
10,7
12,5
5,2
8,1
8,7
8,2
6,8
4,3
6,6
7,9
4,7
3,9
5,0
7,2
9,9
12,7
10,6
10,0
7,3
13,7
7,2
6,8
11,5
6,6
7,5
10,6
3,9
4,7
8,9
5,8
11,1
25,0
28,1
27,2
25,7
37,7
31,5
28,6
36,7
34,1
37,3
36,7
16,5
13,2
14,3
33,6
22,9
22,1
13,3
23,7
15,2
38,2
44,5
18,5
28,9
30,9
29,2
24,3
15,3
23,7
28,2
16,8
14,1
17,8
25,8
35,4
45,2
38,0
35,7
25,8
48,9
25,6
24,5
40,9
23,6
26,8
38,0
14,1
16,8
31,8
20,7
Kolding Kommune
Københavns Kommune-
Køge Kommune
Lemvig Kommune
Lolland Kommune
Lyngby-Taarbæk Kommu-
ne
Mariagerfjord Kommune
Morsø Kommune
Norddjurs Kommune
Nordfyns Kommune
Nyborg Kommune
Næstved Kommune
Odder Kommune
Odense Kommune
Køge Gymnasium
Lemvig Gymnasium
Maribo Gymnasium
Nakskov Gymnasium og
HF
Virum Gymnasium
Mariagerfjord Gymnasium
Morsø Gymnasium
Grenaa Gymnasium
Nordfyns Gymnasium
Nyborg Gymnasium
Næstved Gymnasium og
HF
Odder Gymnasium
Mulernes Legatskole
Odense Katedralskole
Odsherred Kommune
Sct. Knuds Gymnasium
Tornbjerg Gymnasium
Odsherreds Gymnasium
Randers Kommune
Rebild Kommune
Ringkøbing-Skjern Kom-
mune
Roskilde Kommune
Paderup gymnasium
Randers Statsskole
Støvring Gymnasium
Ringkjøbing Gymnasium
Vestjysk Gymnasium Tarm
Himmelev Gymnasium
Roskilde Gymnasium
Rudersdal Kommune
Rødovre Kommune
Silkeborg Kommune
Skanderborg Kommune
Skive Kommune
Slagelse Kommune
Solrød Kommune
Struer Kommune
Svendborg Kommune
Syddjurs Kommune
Sønderborg Kommune
Thisted Kommune
Tønder Kommune
Roskilde Katedralskole
Birkerød Gymnasium HF
IB & Kostskole
Nærum Gymnasium
Rødovre Gymnasium
Silkeborg Gymnasium
Skanderborg Gymnasium
Skive Gymnasium og HF
Slagelse Gymnasium
Solrød Gymnasium
Struer Statsgymnasium
Svendborg Gymnasium
Rønde Gymnasium
Alssundgymnasiet Søn-
derborg
Sønderborg Statsskole
Thisted Gymnasium, STX
og HF
Tønder Gymnasium
5
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om at redegøre for, hvordan de årlige besparelser fordeler sig på hver enkelt af landets VUC’ere, til undervisningsministeren
1999129_0006.png
Tårnby Kommune
Varde Kommune
Vejen Kommune
Vejle Kommune
Vesthimmerlands Kommu-
ne
Viborg Kommune
Tårnby Gymnasium
Varde Gymnasium
Vejen Gymnasium og HF
Rosborg Gymnasium & HF
Rødkilde Gymnasium
Vesthimmerlands Gymna-
sium og HF
Bjerringbro Gymnasium
Viborg Gymnasium og HF
1,2
1,5
1,1
0,9
2,3
1,3
1,0
0,7
1,6
1,8
1,1
1,5
1,3
1,4
1,8
1,7
2,1
2,7
2,0
1,7
4,4
2,4
1,8
1,3
3,0
3,6
2,1
2,8
2,5
2,8
3,3
3,1
3,1
4,1
3,0
2,5
6,6
3,6
2,6
1,9
4,5
5,4
3,1
4,1
3,7
4,1
5,0
4,6
4,1
5,4
4,0
3,3
8,7
4,8
3,4
2,5
5,9
7,1
4,1
5,4
4,9
5,4
6,5
6,1
5,0
6,6
4,9
4,1
10,7
5,9
4,2
3,1
7,3
8,8
5,1
6,7
6,0
6,7
8,1
7,5
6,0
7,9
5,9
4,8
12,8
7,0
5,0
3,7
8,7
10,5
6,0
8,0
7,1
8,0
9,6
9,0
21,5
28,2
20,9
17,3
45,5
25,0
18,0
13,2
31,0
37,2
21,5
28,5
25,5
28,4
34,3
32,0
Vordingborg Kommune
Viborg Katedralskole
Vordingborg Gymnasium &
HF
Aabenraa Statsskole
Hasseris Gymnasium
Nørresundby Gymnasium
og HF
Aalborg Katedralskole
Aalborghus Gymnasium
Egå Gymnasium
Langkaer Gymnasium,
STX, HF og IB World
School
Marselisborg Gymnasium
Risskov gymnasium
Aabenraa Kommune
Aalborg Kommune
Aarhus Kommune
1,4
1,6
1,3
1,3
1,3
1,4
1,4
1,4
165,0
2,6
2,8
2,5
2,5
2,4
2,4
2,7
2,7
310,1
3,8
4,2
3,7
3,7
3,6
3,6
4,0
4,0
460,5
5,1
5,5
4,9
4,9
4,7
4,8
5,3
5,3
607,9
6,3
6,8
6,0
6,1
5,8
5,9
6,5
6,6
752,3
7,5
8,1
7,2
7,2
6,9
7,0
7,7
7,8
893,9
26,7
29,0
25,6
25,7
24,7
25,1
27,6
27,8
3.189,7
Middelfart Kommune
Viby Gymnasium
Århus Akademi
Aarhus Katedralskole
Århus Statsgymnasium
Middelfart Gymnasium &
HF
I alt
Kilde Undervisningsministeriets tilskudsdata
6
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om at redegøre for, hvordan de årlige besparelser fordeler sig på hver enkelt af landets VUC’ere, til undervisningsministeren
1999129_0007.png
Tabel 2
Forventede konsekvenser for erhvervsskoler i 2016-2021 (mio. kr. 2019-pl)
I alt
2016-
2021
7,1
7,8
5,8
47,1
10,6
9,5
5,4
118,3
33,3
35,8
188,6
16,8
Kommune
Assens Kommune
Billund Kommune
Bornholms Regionskom-
mune
Institution
Handelsgymnasiet Vestfyn
Erhvervsgymnasiet Grind-
sted
Grindsted Landbrugsskole
Campus Bornholm
AMU-Vest
2016
0,4
0,4
0,3
2,6
0,5
0,5
0,3
6,1
1,5
1,5
9,3
0,8
2017
0,7
0,8
0,6
4,6
1,0
0,9
0,5
11,5
3,3
3,5
18,4
1,6
2018
1,0
1,1
0,8
6,8
1,5
1,4
0,8
17,1
4,8
5,2
27,3
2,4
2019
1,4
1,5
1,1
9,0
2,0
1,8
1,0
22,6
6,4
6,9
36,0
3,2
2020
1,7
1,9
1,4
11,1
2,5
2,2
1,3
27,9
7,9
8,5
44,6
4,0
2021
2,0
2,2
1,6
13,2
3,0
2,6
1,5
33,2
9,4
10,1
53,0
4,7
Esbjerg Kommune
Handelsgymnasiet Ribe
Kjærgård Landbrugsskole
Rybners
Den jydske Haandværker-
skole
EUC Lillebælt
TEC, Technical Education
Copenhagen
Frederikshavn Handels-
skole
CELF - Center for
erhv.rettede udd. Lolland-
Falst
Haderslev Handelsskole
Agroskolen Hammerum
Herningsholm Erhvervs-
skole
Erhvervsskolen Nordsjæl-
land
EUC Nord
EUC Nordvestsjælland
Uddannelsescenter Hol-
stebro
Bygholm Landbrugsskole
Learnmark Horsens
AMU SYD
Favrskov Kommune
Fredericia Kommune
Frederiksberg Kommune
Frederikshavn Kommune
Guldborgsund Kommune
Haderslev Kommune
Herning Kommune
3,9
0,7
0,2
4,5
4,7
3,9
3,3
4,2
0,5
3,4
0,6
3,2
5,2
2,3
13,5
5,2
2,1
4,4
3,0
3,6
0,7
0,8
0,6
1,9
10,7
3,7
5,3
0,1
2,6
13,3
2,3
6,6
6,6
1,5
0,4
8,7
8,9
7,5
6,7
7,9
0,9
7,1
1,2
5,7
9,5
3,8
26,3
10,5
4,0
8,5
5,5
6,4
1,4
1,6
1,2
3,5
20,4
6,9
9,7
0,3
4,9
24,1
4,3
12,1
9,9
2,2
0,5
12,9
13,2
11,2
10,0
11,8
1,4
10,6
1,8
8,5
14,1
5,7
39,0
15,7
5,9
12,6
8,1
9,5
2,1
2,3
1,8
5,2
30,3
10,3
14,4
0,4
7,3
35,7
6,4
18,0
13,0
2,9
0,7
17,1
17,5
14,8
13,2
15,5
1,8
14,0
2,4
11,2
18,6
7,5
51,5
20,7
7,9
16,7
10,7
12,6
2,7
3,1
2,4
6,9
40,0
13,6
18,9
0,5
9,7
47,2
8,5
23,7
16,1
3,5
0,9
21,1
21,6
18,3
16,3
19,2
2,2
17,3
3,0
13,9
23,1
9,3
63,8
25,6
9,7
20,6
13,2
15,6
3,4
3,8
2,9
8,5
49,5
16,8
23,4
0,6
12,0
58,4
10,5
29,4
19,1
4,2
1,0
25,1
25,7
21,7
19,4
22,8
2,6
20,5
3,5
16,5
27,4
11,0
75,8
30,4
11,5
24,5
15,7
18,5
4,0
4,6
3,5
10,1
58,8
20,0
27,9
0,7
14,2
69,4
12,5
34,9
68,6
14,9
3,6
89,4
91,5
77,3
69,0
81,4
9,4
72,9
12,6
59,1
97,9
39,6
269,9
108,1
41,2
87,4
56,2
66,1
14,2
16,2
12,4
36,1
209,6
71,3
99,5
2,6
50,7
248,0
44,6
124,8
Hillerød Kommune
Hjørring Kommune
Holbæk Kommune
Holstebro Kommune
Horsens Kommune
Kolding Kommune
HANSENBERG
IBC International Business
College
Hotel- og Restaurantskolen
NEXT UDDANNELSE
KØBENHAVN
Niels Brock (Copenhagen
Business College)
Køge Handelsskole
Knord
Viden Djurs
EUC Sjælland
Handelsfagskolen
AMU-Fyn
Dalum Landbrugsskole
Københavns Kommune
Køge Kommune
Lyngby-Taarbæk Kommu-
ne
Norddjurs Kommune
Næstved Kommune
Odder Kommune
Odense Kommune
Kold College
Syddansk Erhvervsskole
Odense-Vejle
TietgenSkolen
Randers Kommune
Ringkøbing-Skjern Kom-
mune
Ringsted Kommune
Roskilde Kommune
Tradium
AMU Hoverdal
UddannelsesCenter Ring-
købing Skjern
Zealand Business college
Roskilde Handelsskole
Roskilde Tekniske Skole
7
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om at redegøre for, hvordan de årlige besparelser fordeler sig på hver enkelt af landets VUC’ere, til undervisningsministeren
1999129_0008.png
Silkeborg Kommune
Skanderborg Kommune
Skive Kommune
Svendborg Kommune
College360
Skanderborg-Odder Center
for uddannelse
Skive College
Svendborg Erhvervsskole
& - Gymnasier
Business College Syd
3,8
1,4
2,7
2,8
1,4
4,7
0,5
3,3
0,5
0,7
0,4
3,8
2,0
0,7
5,1
1,4
0,7
7,2
3,8
1,3
4,0
6,3
203,5
6,8
2,6
5,2
5,1
2,6
8,8
1,0
6,0
1,0
1,3
0,9
7,9
3,7
1,2
9,4
3,0
1,2
14,6
7,5
2,2
8,2
11,8
387,5
10,2
3,8
7,8
7,5
3,8
13,0
1,5
8,9
1,5
2,0
1,3
11,8
5,5
1,7
13,9
4,4
1,8
21,7
11,2
3,3
12,2
17,4
575,4
13,4
5,0
10,3
9,9
5,0
17,2
1,9
11,8
2,0
2,6
1,7
15,6
7,3
2,3
18,3
5,8
2,4
28,7
14,8
4,4
16,1
23,0
759,6
16,6
6,2
12,7
12,3
6,2
21,3
2,4
14,6
2,4
3,3
2,1
19,3
9,0
2,8
22,7
7,2
3,0
35,5
18,3
5,4
19,9
28,5
940,1
19,7
7,4
15,1
14,6
7,4
25,3
2,8
17,4
2,9
3,9
2,5
22,9
10,7
3,3
27,0
8,6
3,5
42,1
21,7
6,5
23,7
33,9
1.117,0
70,5
26,4
53,7
52,3
26,3
90,4
10,1
62,0
10,2
13,8
8,8
81,3
38,2
12,0
96,4
30,5
12,6
149,8
77,2
23,2
84,2
120,9
3.983,1
Sønderborg Kommune
EUC Syd
Gråsten Landbrugsskole
Thisted Kommune
Tønder Kommune
Varde Kommune
Vejen Kommune
Vejle Kommune
Vesthimmerlands Kommu-
ne
Viborg Kommune
EUC Nordvest
Tønder Handelsskole
Varde Handelsskole og
Handelsgymnasium
Vejen Business College
Campus Vejle
Erhvervsskolerne Aars
Asmildkloster Landbrugs-
skole
Mercantec
AMU Nordjylland
Nordjyllands Landbrugs-
skole
TECHCOLLEGE
Aalborg Handelsskole,
Hovedafdeling
Jordbrugets Uddannelses-
Center Århus
Aalborg Kommune
Aarhus Kommune
Aarhus Business College
AARHUS TECH
I alt
Kilde: Undervisningsministeriets tilskudsdata
8
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om at redegøre for, hvordan de årlige besparelser fordeler sig på hver enkelt af landets VUC’ere, til undervisningsministeren
1999129_0009.png
Tabel 3
Forventede konsekvenser for voksenuddannelsescentre i 2016-2021 (mio. kr. 2019-pl)
I alt 2016-
2021
50,7
39,3
32,3
65,6
87,2
33,9
49,8
29,1
18,0
31,3
41,5
22,6
141,2
34,8
12,3
155,4
34,6
47,7
24,8
39,9
21,8
25,3
115,6
83,3
1.237,9
Kommune
Albertslund Kommune
Esbjerg Kommune
Frederiksberg Kommune
Guldborgsund Kommune
Haderslev Kommune
Herning Kommune
Hillerød Kommune
Holbæk Kommune
Holstebro Kommune
Horsens Kommune
Hvidovre Kommune
Kolding Kommune
Københavns Kommune
Lyngby-Taarbæk Kommu-
ne
Norddjurs Kommune
Odense Kommune
Randers Kommune
Roskilde Kommune
Silkeborg Kommune
Slagelse Kommune
Thisted Kommune
Viborg Kommune
Aalborg Kommune
Aarhus Kommune
I alt
Institution
Vestegnen HF & VUC
VUC Vest
VoksenUddannelsescenter
Frederiksberg
VUC Storstrøm
VUC Syd
Herning HF og VUC
HF & VUC Nordsjælland
Nordvestsjællands HF &
VUC
VUC Holstebro-Lemvig-
Struer
Horsens HF & VUC
HF & VUC København Syd
Kolding HF og VUC
KVUC
VUC Lyngby
VUC Djursland
HF & VUC FYN
Randers HF & VUC
VUC Roskilde
TH. LANGS HF & VUC
VUC Vestsjælland Syd
Thy-Mors HF & VUC
Skive-Viborg HF & VUC
VUC&hf Nordjylland
VUC Aarhus
2016
2,3
2,0
1,6
3,2
4,8
1,7
2,4
1,4
1,0
1,6
1,9
1,2
7,0
1,8
0,7
7,4
1,8
2,4
1,3
2,0
1,1
1,4
5,6
4,1
61,7
2017
5,0
3,8
3,1
6,4
8,4
3,3
4,9
2,8
1,7
3,1
4,1
2,2
13,8
3,4
1,2
15,2
3,4
4,6
2,4
3,9
2,1
2,4
11,3
8,1
120,6
2018
7,4
5,7
4,7
9,5
12,5
4,9
7,2
4,2
2,6
4,5
6,0
3,3
20,4
5,0
1,8
22,5
5,0
6,9
3,6
5,8
3,1
3,6
16,7
12,1
179,1
2019
9,7
7,5
6,2
12,5
16,6
6,5
9,5
5,6
3,4
6,0
8,0
4,3
27,0
6,6
2,3
29,7
6,6
9,1
4,7
7,6
4,1
4,8
22,1
15,9
236,4
2020
12,0
9,3
7,6
15,5
20,5
8,0
11,8
6,9
4,2
7,4
9,9
5,3
33,4
8,2
2,9
36,8
8,2
11,3
5,8
9,4
5,1
5,9
27,4
19,7
292,6
2021
14,3
11,0
9,1
18,4
24,3
9,5
14,0
8,2
5,0
8,8
11,7
6,3
39,7
9,8
3,4
43,7
9,7
13,4
6,9
11,2
6,1
7,1
32,5
23,4
347,6
Kilde: Undervisningsministeriets tilskudsdata
9
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om at redegøre for, hvordan de årlige besparelser fordeler sig på hver enkelt af landets VUC’ere, til undervisningsministeren
1999129_0010.png
Tabel 4
Forventede konsekvenser for sosu-skoler i 2016-2021 (mio. kr. 2019-pl)
I alt
2016-
2021
4,3
23,5
33,5
16,1
23,7
52,5
39,7
22,0
18,5
20,0
43,1
40,5
44,2
381,9
Kommune
Bornholms Regionskommune
Esbjerg Kommune
Fredericia Kommune
Guldborgsund Kommune
Herning Kommune
Københavns Kommune
Odense Kommune
Randers Kommune
Skive Kommune
Aabenraa Kommune
Aalborg Kommune
Aarhus Kommune
Brøndby Kommune
I alt
Institution
Bornholms Sundheds- og
Sygeplejeskole
Social- og Sundhedsskolen
Esbjerg
Social-og Sundhedsskolen
Fredericia-Vejle-Horsens
SOSU Nykøbing F.
Social & SundhedsSkolen,
Herning
SOPU København og
Nordsjælland
Social- og Sundhedsskolen
Fyn
Randers Social- og Sund-
hedsskole
Social- og Sundhedsskolen
Skive-Thisted-Viborg
Social- og Sundhedsskolen
Syd
SOSU Nord
SOSU Østjylland
SOSU C Social- og Sund-
hedsuddannelses Centret
2016
0,2
1,3
1,9
0,9
1,4
3,0
2,4
1,4
1,2
1,2
2,3
2,6
2,5
22,4
2017
0,4
2,3
3,2
1,6
2,3
5,1
3,8
2,1
1,8
1,9
4,2
3,9
4,3
36,9
2018
0,6
3,4
4,8
2,3
3,4
7,5
5,7
3,1
2,6
2,9
6,2
5,8
6,4
54,7
2019
0,8
4,5
6,4
3,1
4,5
9,9
7,5
4,1
3,5
3,8
8,2
7,6
8,4
72,2
2020
1,0
5,5
7,9
3,8
5,5
12,3
9,3
5,1
4,3
4,7
10,2
9,4
10,4
89,4
2021
1,2
6,6
9,4
4,5
6,6
14,6
11,0
6,1
5,1
5,5
12,1
11,2
12,3
106,2
Kilde: Undervisningsministeriets tilskudsdata
Med venlig hilsen
Merete Riisager
10