Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
1999128_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Departe
Økonom
koncern
Frederik
1220 Kø
Tlf.: 33
E-mail:
www.uv
CVR-nr
Svar på spørgsmål 131 (Alm. del)
I brev af 14. december 2018 har udvalget efter ønske fra Trine Bramsen
(S) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 131:
Vil ministeren redegøre for, hvordan de årlige besparelser (ompriorite-
ringsbidraget) fordeler sig på hver enkelt af landets VUC'er, herunder
hvordan besparelserne fordeler sig på de enkelte lokale udbudssteder, for
VUC'erne, årligt i perioden 2016-2022 samt akkumuleret i hele perioden?
Ministeren bedes derudover redegøre for de årlige besparelser akkumule-
ret i perioden 2019-2022 med udgangspunkt i niveauet for 2018.
Svar:
Jeg har bl.a. i UNU-spørgsmål 8 (Alm. del) svaret på, hvordan regerin-
gens omprioriteringsbidrag fordeler sig på institutioner på Under-
visningsministeriets område i perioden 2016-2021. I svaret på spørgsmå-
let ovenfor benyttes samme regneprincipper som i svaret på UNU-
spørgsmål 8 (alm. del), hvor omprioriteringsbidraget opgøres akkumule-
ret over årene, dvs. med 2 pct. i 2016, ca. 4 pct. i 2017, ca. 6 pct. i 2018
osv.
Eftersom alle tilskud udbetales til hovedinstitutionen er det ikke muligt
at fordele omprioriteringsbidraget på tværs af lokale udbudssteder. Som
følge heraf er omprioriteringsbidraget alene fordelt på hovedinstitutio-
ner.
Opgørelsen inkluderer de 24 institutioner, som i Undervisningsministeri-
ets regnskabsportal er defineret som voksenuddannelsescentre.
Det bemærkes, at det generelt ikke er muligt at opgøre de præcise konse-
kvenser af omprioriteringsbidraget fordelt på institutionsniveau. Det
skyldes, at den enkelte institutions tilskud som følge af taxameterprincip-
pet afhænger af sammensætningen af uddannelsesaktiviteten på den en-
kelte institution og tilhørende takster på de enkelte uddannelser i de en-
10. januar 2019
Sagsnr.:18/16780
17. dece
Sagsnr.:
text.
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om at redegøre for, hvordan de årlige besparelser fordeler sig på hver enkelt af landets VUC’ere, til undervisningsministeren
1999128_0002.png
kelte finansår. Ministeriets budgettering af finanslovene foregår således
på uddannelsesniveau og ikke på institutionsniveau. Det betyder, at be-
regningerne alene giver en indikation af konsekvenserne af ompriorite-
ringsbidraget på institutionsniveau. De faktiske konsekvenser af omprio-
riteringsbidraget vil, hvis eksempelvis aktiviteten eller uddannelsessam-
mensætningen på den enkelte institution ændrer sig, komme til at se an-
derledes ud. Hver enkelt institution vil derfor ikke nødvendigvis kunne
genkende tallene for konsekvenserne fremadrettet.
Tabellerne nedenfor er derfor såkaldte beregningstekniske opgørelser,
der viser de enkelte institutioners forventede effektiviseringer som følge
af omprioriteringsbidraget pr. institution i perioden 2016-2022 i forhold
til 2015 samt i perioden 2019-2022 med udgangspunkt i det forventede
niveau for 2018. Beregningerne tager udgangspunkt i senest kendte regn-
skabsår, som er 2017. For året 2016 tager beregningerne udgangspunkt i
det samlede statstilskud i 2016.
Der er ikke taget hensyn til ændringer i uddannelsesmix, udbud, aktivi-
tetsfremskrivninger, takstjusteringer, øvrige effektiviseringer (statens
indkøbsprogram mv.), ressourcetilførelser m.v. I beregningerne indgår
således kun effektiviseringer som følge af omprioriteringsbidraget. Det
skal derfor understreges, at konsekvenserne af omprioriteringsbidraget,
som oplistet i tabellerne nedenfor, vil ændre sig, såfremt den enkelte
institution oplever ændringer i aktivitet, uddannelsesmix m.v.
I beregningen indgår således alene:
Omprioriteringsbidraget på 2 pct. årligt i perioden 2016-2019,
jf. Af-
tale om Finansloven for 2016
indgået af regeringen (Venstre), Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti og
Afta-
le om Politiet og Anklagemyndighedens økonomi i 2016-2019
indgået af re-
geringen (Venstre), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Al-
liance og Det Konservative Folkeparti.
Omprioriteringsbidraget på 2 pct. i 2020,
jf. Aftale om Finanslov for
2017
indgået af regeringen (Venstre), Dansk Folkeparti, Liberal Alli-
ance og Det Konservative Folkeparti.
Omprioriteringsbidraget på 2 pct. i 2021
jf. Aftale om Finanslov for
2018
indgået af regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det kon-
servative Folkeparti) og Dansk Folkeparti.
Omprioriteringsbidraget på 2 pct. i 2022
jf. Aftale om Finanslov for
2019
indgået af regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det kon-
servative Folkeparti) og Dansk Folkeparti.
Tabel 1 nedenfor opgør omprioriteringsbidraget fordelt på hovedinstitu-
tioner i perioden 2016-2022 og samlet i hele perioden i forhold til 2015.
Tabel 2 opgør omprioriteringsbidraget fordelt på hovedinstitutioner og
samlet i perioden 2019-2022 i forhold til 2018.
2
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om at redegøre for, hvordan de årlige besparelser fordeler sig på hver enkelt af landets VUC’ere, til undervisningsministeren
1999128_0003.png
Tabel 1
Forventede konsekvenser af omprioriteringsbidraget for VUC'er i perioden 2016-2022 ( mio.
kr. 2019-pl)
Samlet
2016-
2022
187,1
42,7
67,2
55,0
46,1
65,9
63,1
38,6
52,8
86,9
206,0
115,3
52,1
41,5
29,9
44,8
23,8
16,2
45,8
32,8
110,3
28,8
33,4
153,1
1.639,4
Institution
KVUC
Voksen Uddannelsescenter
Frederiksberg
Vestegnen HF & VUC
HF & VUC København Syd
VUC Lyngby
HF & VUC Nordsjælland
VUC Roskilde
Nordvestsjællands HF & VUC
VUC Vestsjælland Syd
VUC Storstrøm
HF & VUC FYN
VUC Syd
VUC Vest
Horsens HF & VUC
Kolding HF og VUC
Herning HF og VUC
VUC Holstebro-Lemvig-
Struer
VUC Djursland
Randers HF & VUC
TH. LANGS HF & VUC
Aarhus HF & VUC
Thy-Mors HF & VUC
Skive-Viborg HF & VUC
VUC&hf Nordjylland
I alt
2016
7,0
1,6
2,3
1,9
1,8
2,4
2,4
1,4
2,0
3,2
7,4
4,8
2,0
1,6
1,2
1,7
1,0
0,7
1,8
1,3
4,1
1,1
1,4
5,6
61,7
2017
13,8
3,1
5,0
4,1
3,4
4,9
4,6
2,8
3,9
6,4
15,2
8,4
3,8
3,1
2,2
3,3
1,7
1,2
3,4
2,4
8,1
2,1
2,4
11,3
120,6
2018
20,4
4,7
7,4
6,0
5,0
7,2
6,9
4,2
5,8
9,5
22,5
12,5
5,7
4,5
3,3
4,9
2,6
1,8
5,0
3,6
12,1
3,1
3,6
16,7
179,1
2019
27,0
6,2
9,7
8,0
6,6
9,5
9,1
5,6
7,6
12,5
29,7
16,6
7,5
6,0
4,3
6,5
3,4
2,3
6,6
4,7
15,9
4,1
4,8
22,1
236,4
2020
33,4
7,6
12,0
9,9
8,2
11,8
11,3
6,9
9,4
15,5
36,8
20,5
9,3
7,4
5,3
8,0
4,2
2,9
8,2
5,8
19,7
5,1
5,9
27,4
292,6
2021
39,7
9,1
14,3
11,7
9,8
14,0
13,4
8,2
11,2
18,4
43,7
24,3
11,0
8,8
6,3
9,5
5,0
3,4
9,7
6,9
23,4
6,1
7,1
32,5
347,6
2022
45,8
10,5
16,5
13,5
11,3
16,2
15,5
9,5
12,9
21,3
50,5
28,1
12,7
10,2
7,3
11,0
5,8
4,0
11,2
8,0
27,0
7,0
8,2
37,6
401,6
Kilde Egne beregninger på baggrund af Undervisningsministeriets tilskudsdata
3
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om at redegøre for, hvordan de årlige besparelser fordeler sig på hver enkelt af landets VUC’ere, til undervisningsministeren
1999128_0004.png
Tabel 2
Forventede konsekvenser af omprioriteringsbidraget for VUC'er i perioden 2019-
2022 (mio. kr. 2019-pl)
Samlet
2019-
2022
67,3
15,4
24,3
19,9
16,6
23,7
22,7
13,9
19,0
31,3
74,2
41,3
18,7
14,9
10,7
16,1
8,5
5,8
16,4
11,8
39,7
10,3
12,0
55,2
589,7
Institution
KVUC
Voksen Uddannelsescenter Frede-
riksberg
Vestegnen HF & VUC
HF & VUC København Syd
VUC Lyngby
HF & VUC Nordsjælland
VUC Roskilde
Nordvestsjællands HF & VUC
VUC Vestsjælland Syd
VUC Storstrøm
HF & VUC FYN
VUC Syd
VUC Vest
Horsens HF & VUC
Kolding HF og VUC
Herning HF og VUC
VUC Holstebro-Lemvig-Struer
VUC Djursland
Randers HF & VUC
TH. LANGS HF & VUC
Aarhus HF & VUC
Thy-Mors HF & VUC
Skive-Viborg HF & VUC
VUC&hf Nordjylland
I alt
2019
6,8
1,6
2,5
2,0
1,7
2,4
2,3
1,4
1,9
3,2
7,5
4,2
1,9
1,5
1,1
1,6
0,9
0,6
1,7
1,2
4,0
1,0
1,2
5,6
59,7
2020
13,5
3,1
4,9
4,0
3,3
4,8
4,5
2,8
3,8
6,3
14,9
8,3
3,8
3,0
2,2
3,2
1,7
1,2
3,3
2,4
8,0
2,1
2,4
11,1
118,2
2021
20,0
4,6
7,2
5,9
4,9
7,1
6,8
4,1
5,6
9,3
22,1
12,3
5,6
4,4
3,2
4,8
2,5
1,7
4,9
3,5
11,8
3,1
3,6
16,4
175,5
2022
27,0
6,2
9,7
8,0
6,6
9,5
9,1
5,6
7,6
12,5
29,7
16,6
7,5
6,0
4,3
6,5
3,4
2,3
6,6
4,7
15,9
4,1
4,8
22,1
236,4
Kilde Egne beregninger på baggrund af Undervisningsministeriets tilskudsdata
Med venlig hilsen
Merete Riisager
4