Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
1997569_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 130 (Alm. del):
I brev af 12. december 2018 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj
(EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 130:
”Vil ministeren i forlængelse af bilag 1 til svar på UNU, alm del
- spm.
399 (folketingsåret 2017-18) oversende et tilsvarende skema, der viser
andelen af elever, der ikke opfylder de kommende adgangsforudsætnin-
ger fordelt på institutioner?”
Svar:
Det vedlagte bilag 1 viser andelen af elever, som forventes ikke at opfyl-
de de nye adgangsforudsætninger til de gymnasiale uddannelser fordelt
på institutioner.
Beregningerne er baseret på tilgangen til de gymnasiale uddannelser i
2017, hvilket er de samme tal som svaret på Undervisningsudvalgets
spørgsmål 399 (Alm. del) fra folketingsåret 2017/18.
Det bemærkes, at beregningerne udelukkende opgør andelen af elever,
som ikke forventes at leve op til kravene for at opnå retskrav på optagel-
se til de gymnasiale uddannelser. Beregningerne tager dermed ikke højde
for elever, som optages via optagelsesprøve og optagelsessamtale.
De nye adgangsforudsætninger finder anvendelse til optaget til skoleåret
2019/20. Dog fandt de nye forudsætninger for optaget til hf fra 9. klasse
allerede anvendelse fra skoleåret 2017/18.
8. januar 2019
Sagsnr.:18/16641
Optagelsesprocessen til skoleåret 2019/20
Elever, der har søgt en gymnasial uddannelse rettidigt får senest 1. maj
2019 besked om hvilken uddannelsesinstitution, der er reserveret plads til
dem på. I begyndelsen af juni 2019 får eleverne deres endelige uddannel-
sesparathedsvurdering, som er afgørende for optagelsen på den reserve-
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om et skema, der viser andelen af elever, der ikke opfylder de kommende adgangsforudsætninger fordelt på institutioner, til undervisningsministeren
rede plads. For at en elev er uddannelsesparat, skal dennes skole vurdere,
at eleven opfylder de faglige, sociale, personlige og praksisfaglige forud-
sætninger for at starte på en gymnasial uddannelse.
Elever, der ikke opfylder adgangsforudsætningerne har mulighed for at
blive optaget på baggrund af en optagelsesprøve og
–samtale.
Dette gæl-
der dog ikke elever, der søger hf direkte efter 9. klasse. Der vil ligge en
tidlig optagelsesprøve i midten af juni 2019 for de elever, der på forhånd
ved, at de skal til optagelsesprøve, fordi de ikke opfylder adgangsforud-
sætningerne. Det kan være ansøgere fra prøvefrie skoler, ansøgere, der
ikke har 2. fremmedsprog fra folkeskolen, ansøgere, der har været syge
ved en af prøverne t il folkeskolens afgangseksamen eller ansøgere, der
har søgt om optagelse for sent. Ansøgere, der er vurderet ikke-
uddannelsesparate kan også vælge at gå op til den tidlige optagelsesprøve.
I starten af august 2019 vil der ligge en sen optagelsesprøve for de øvrige
ansøgere, herunder de som ikke består folkeskolens afgangseksamen.
Den sene optagelsesprøve bruges også som andet prøveforsøg og syge-
prøve i forhold til den tidlige optagelsesprøve.
Eleverne, der ikke skal til den sene optagelsesprøve, får besked om opta-
gelse i slutningen af juni 2019.
Elever, der ønsker at starte på hf, men som ikke søger om optagelse i
direkte forlængelse af 9. eller 10. klasse, kan blive optaget efter en stan-
dardiseret vurdering af deres faglige, sociale og personlige forudsætninger
foretaget af rektor på den ønskede skole.
Undervisningsministeriet har igangsat en større kommunikationsindsats i
forhold til de nye adgangsforudsætninger og den nye optagelsesproces.
Indsatsen består bl.a. af videomateriale, infografikker, informationsmø-
der, spørgsmål-svar, informationsbreve mv. målrettet skoler, vejledere,
elever og forældre.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2