Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
1964937_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 13 (Alm. del):
I brev af 12. oktober 2018 har udvalget efter ønske fra Marie Krarup
(DF) stillet mig følgende spørgsmål:
”Vil
ministeren sende en opgørelse over gymnasiernes udgifter til mar-
kedsføring?”
Svar:
I Tabel 1 ses udgifterne til markedsføring på de almene gymnasier i årene
2014-2017. Tabellen viser også de gennemsnitlige udgifter til markedsfø-
ring per årselev, samt hvor stor en andel disse udgør af institutionernes
samlede omkostninger.
Der indgår 121 gymnasier i opgørelsen. Opgørelsen er udarbejdet på
baggrund af gymnasiernes egne regnskaber.
Tabel 1
Samlede udgifter til markedsføring for de almene gymnasier
2019-pl
Udgifter til markedsføring i alt
(mio. kr.)
Udgifter til markedsføring per årselev (kr.)
Udgifter til markedsføring som andel af
samlede omkostninger (pct.)
2014
32,5
342
0,4
2015
39,1
415
0,5
2016
37,7
402
0,5
2017
37,5
401
0,5
7. november 2018
Sagsnr.:18/13489
Kilde: Undervisningsministeriet - gymnasiernes regnskaber
Det fremgår af tabel 1, at udgifterne til markedsføring steg fra 2014 til
2015, hvorefter de er faldet lidt igen. Udgifterne til markedsføring som
andel af de samlede omkostninger har ligget nogenlunde konstant hele
perioden.
I 2017 havde de 121 almene gymnasier udgifter til markedsføring for i alt
37,5 mio. kr. (2019-priser).
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om at sende en opgørelse over gymnasiernes udgifter til markedsføring, til undervisningsministeren
Forbruget pr. årselev i 2017 varierer gymnasierne imellem. De 10 gymna-
sier, der havde flest udgifter til markedsføring i 2017, stod tilsammen for
23,5 pct. af de samlede markedsføringsudgifter i 2017, mens de blot stod
for 10,9 pct. af den samlede aktivitet i 2017.
Det bemærkes, at der i forbindelse med særskilt aftale om finansiering af
forberedende grunduddannelse (udmøntning af negativ budgetregule-
ring) blev besluttet at justere taksterne til bl.a. til de almene gymnasiale
uddannelser med henblik på, at de almene gymnasier skal nedbringe de-
res udgifter til markedsføring til 0,3 pct. af deres samlede omkostninger.
Det fremgår videre af aftalen, at aftalekredsen vil følge udviklingen i in-
stitutionernes udgifter til markedsføring og tage stilling til, hvorvidt det
er nødvendigt med skærpede regler, såfremt institutionerne ikke ned-
bringer deres markedsføringsudgifter.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2