Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
1988934_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 114 (Alm. del):
I brev af 4. december 2018 har udvalget efter ønske fra Anette Lind (S)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 114:
Ministeren bedes i en tabel oplyse de akkumulerede besparelser i perio-
den 2019-2022 som følge af omprioriteringsbidraget på de 20 gymnasier
med færre en 430 elever, som regeringen i forbindelse med aftale om
finanslov 2019 vil afsætte i alt 10 mio. kr. årligt til. De akkumulerede
besparelserne på de enkelte gymnasier bedes opgjort både årligt og i
alt.
Svar:
Jeg har i bl.a. UNU-spørgsmål 8 (Alm. del) tidligere svaret på, hvordan
regeringens omprioriteringsbidrag fordeler sig på institutioner på Under-
visningsministeriets område akkumuleret set fra 2016-2021 ift. 2015. Der
benyttes samme regneprincipper i dette spørgsmål som i UNU-
spørgsmål 8 (Alm. del). Det bemærkes dog, at nærværende svar opgøres
ift. 2018, da der spørges til konsekvenserne af omprioriteringsbidraget i
perioden 2019-2022.
Udkantstilskuddet til institutioner for almengymnasial uddannelse forhø-
jes i perioden 2019-2022 med 10 mio. kr. årligt,
jf. aftale mellem regeringen
(Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti
om finansloven for 2019 af november 2018.
Det betyder, at institutioner for
almengymnasiale uddannelser, der opfylder kriterierne for at få udkants-
tilskud, vil få forhøjet deres udkantstilskud med 0,5 mio. kr.
Udkantstilskuddet ydes efter to kriterier, som er:
1) Institutionen har mindre end 430 stx-elever i året før finansåret
2) Et gymnasium er defineret som udkantsgymnasium, hvis elever der er
optaget på gymnasier ville få mere end 20 km til det nærmeste gymnasi-
um, hvis uddannelsestilbuddet op det vurderede gymnasium faldt bort.
14. december 2018
Sagsnr.:18/16201
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om at oplyse de akkumulerede besparelser i perioden 2019-2022 som følge af omprioriteringsbidraget på de 20 gymnasier med færre en 430 elever, til undervisningsministeren
1988934_0002.png
Nedenfor er oplistet konsekvenserne af omprioriteringsbidraget for de
20 institutioner for almengymnasiale uddannelser, der i 2018 har modta-
get udkantstilskud. Hvilke institutioner, der modtager udkantstilskud i
2019, afhænger af, hvilke institutioner der opfylder ovenstående kriterier.
Det bemærkes, at det generelt ikke er muligt at opgøre de præcise konse-
kvenser af omprioriteringsbidraget fordelt på institutionsniveau. Det
skyldes, at den enkelte institutions tilskud som følge af taxameterprincip-
pet afhænger af sammensætningen af uddannelsesaktiviteten på den en-
kelte institution og tilhørende takster på de enkelte uddannelser i de en-
kelte finansår.
Ministeriets budgettering af finanslovene foregår således på uddannel-
sesniveau og ikke på institutionsniveau. Det betyder, at beregningerne
alene giver en indikation af konsekvenserne af omprioriteringsbidraget
på institutionsniveau. De faktiske konsekvenser af omprioriteringsbidra-
get vil, hvis eksempelvis aktiviteten eller uddannelsessammensætningen
på den enkelte institution ændrer sig, komme til at se anderledes ud.
Hver enkelt institution vil derfor ikke nødvendigvis kunne genkende
tallene for konsekvenserne fremadrettet.
Nedenfor er følgelig opstillet beregningstekniske eksempler, der viser de
enkelte institutioners forventede effektiviseringer som følge af ompriori-
teringsbidraget pr. institution 2019-2022 med udgangspunkt i senest
kendte regnskabsår, som er 2017, ift. 2018.
Der er ikke taget hensyn til ændringer i uddannelsesmix, udbud, aktivi-
tetsforudsætninger eller øvrige effektiviseringer og ressourcetilførelser
m.v. I beregningerne indgår således kun effektiviseringer som følge af
omprioriteringsbidraget. Det skal derfor understreges, at konsekvenserne
af omprioriteringsbidraget, som oplistet i tabellen nedenfor, vil ændre
sig, såfremt den enkelte institution oplever ændringer i aktivitet, uddan-
nelsesmix m.v.
I beregningen indgår således alene:
Omprioriteringsbidraget på 2 pct. årligt i -2019,
jf. Aftale om Finanslo-
ven for 2016
indgået af regeringen (Venstre), Dansk Folkeparti, Libe-
ral Alliance og Det Konservative Folkeparti og
Aftale om Politiet og
Anklagemyndighedens økonomi i 2016-2019
indgået af regeringen (Ven-
stre), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti.
Omprioriteringsbidraget på 2 pct. i 2020,
jf. Aftale om Finanslov for
2017
indgået af regeringen (Venstre), Dansk Folkeparti, Liberal Alli-
ance og Det Konservative Folkeparti.
Omprioriteringsbidraget på 2 pct. i 2021
jf. af Aftale om Finanslov for
2018
indgået af regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det kon-
servative Folkeparti) og Dansk Folkeparti.
2
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om at oplyse de akkumulerede besparelser i perioden 2019-2022 som følge af omprioriteringsbidraget på de 20 gymnasier med færre en 430 elever, til undervisningsministeren
Omprioriteringsbidraget på 2 pct. i 2022
jf. Aftale om Finanslov for
2019
indgået af regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det kon-
servative Folkeparti) og Dansk Folkeparti.
I beregningerne indgår desuden ikke aktivitetsændringer, takstjusteringer
og ressourcetilførelser som følge af politiske aftaler, herunder bl.a.:
Konsekvenser af
Aftale om udmøntning af negativ budgetregulering optaget
ifm. Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
indgået af rege-
ringen (Venstre), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alli-
ance, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konser-
vative Folkeparti, herunder bl.a. takstreduktioner på stx som følge
af takstharmonisering mellem hhx og stx.
Konsekvenser af
Aftale om styrkede gymnasiale uddannelser
indgået af
regeringen (Venstre), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Kon-
servative Folkeparti, herunder pulje til efteruddannelse af lærere og
ledere på i alt 400 mio. kr. i perioden 2017-2024 og takstforhøjelser
som følge af det forhøjede timetal på udvidede fagpakker på hf og
indførelsen af en ekstra prøve.
I beregningerne indgår heller ikke aktivitetsændringer og takstjusteringer
som følge af initiativer, der er indarbejdet på ændringsforslagene til fi-
nanslovforslaget for 2019, herunder bl.a.
Aftale om udmøntning af negativ
budgetregulering i 2019 optaget i forbindelse med Aftale om bedre veje til uddannelse
og job
mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk folkeparti, Alternativet, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti om bl.a. takstjustering mhp. tilpasning
af udgifter til markedsføring..
Beregningerne tager desuden ikke hensyn til aktivitetsfremskrivninger,
diverse effektiviseringskrav (statens indkøbsprogram m.v.) samt evt. øv-
rige initiativer. Det bemærkes endvidere, at ovenstående liste af initiativer
ikke er udtømmende.
3
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om at oplyse de akkumulerede besparelser i perioden 2019-2022 som følge af omprioriteringsbidraget på de 20 gymnasier med færre en 430 elever, til undervisningsministeren
1988934_0004.png
Tabel 1
Forventede konsekvenser af omprioriteringsbidraget i 2019-2022 ift. 2018 for de almene gymnasier, der i 2018
modtog udkantstilskud (mio. kr. 2019-pl)
Institution
Bjerringbro Gymnasium
Brønderslev Gymnasium og HF
Fjerritslev Gymnasium
Frederikssund Gymnasium
Frederiksværk Gymnasium og HF
Faaborg Gymnasium
Grenaa Gymnasium
Grindsted Gymnasium & HF
Lemvig Gymnasium
Maribo Gymnasium
Haslev gymnasium
Morsø Gymnasium
Nakskov Gymnasium og HF
Odsherreds Gymnasium, gymnasie afdeling
Ringkjøbing Gymnasium
Rønde Gymnasium
Struer Statsgymnasium
Tørring Gymnasium
Vejen Gymnasium og HF
Vestjysk Gymnasium Tarm
I alt
Kilde Undervisningsministeriets tilskudsdata
2019
0,6
0,8
0,6
0,9
0,8
0,6
1,2
0,8
0,8
0,6
1,4
0,7
0,7
0,8
0,7
0,7
1,3
0,7
0,8
0,9
16,3
2020
1,3
1,6
1,2
1,7
1,6
1,2
2,3
1,6
1,6
1,3
2,7
1,3
1,4
1,5
1,4
1,4
2,6
1,4
1,7
1,7
32,3
2021
1,9
2,3
1,8
2,6
2,3
1,7
3,4
2,4
2,4
1,9
4,0
1,9
2,1
2,2
2,0
2,0
3,9
2,1
2,5
2,6
48,0
2022
2,5
3,1
2,4
3,4
3,0
2,3
4,5
3,2
3,1
2,5
5,3
2,5
2,7
2,9
2,7
2,7
5,1
2,7
3,3
3,4
63,4
Med venlig hilsen
Merete Riisager
4