Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
1960616_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 11 (Alm. del):
I brev af 12. oktober 2018 har udvalget efter ønske fra Annette Lind (S)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 11:
”Ministeren bedes oplyse provenuvirkningen af at indføre et knæk i un-
dervisningstaxameteret for stx-uddannelser, der har mere end hhv. 700,
800, 900, 1.000 og 1.100 elever. Knækket skal indrettes sådan, at under-
visningstaxameteret reduceres med hhv. 5.000 kr., 7.500, 10.000, 12.500,
og 15.000 kr. per elev, for alle de elever der ligger ud over de respektive
max grænse for elever.”
Svar:
Spørgsmålet kan forstås på to måder, dvs. provenuet ved indarbejdelsen
af det beskrevne knæk beregnes på to måder. Nedenfor er de to bereg-
ningsmetoder præsenteret med deraf følgende provenu. Forslaget inde-
bærer, at reduktionen i undervisningstaxametret stiger, jo flere elever,
institutionen har. Denne effekt er større ved model 2.
Begge beregninger er foretaget på baggrund af indberettet aktivitet fra
institutionerne i 2017 på stx-uddannelsen. Der er tale om 55 institutio-
ner, der har indberettet 700 eller flere årselever i 2017.
Provenu ved indførelse af knæk i model 1: progressive knæk
Den første model tager udgangspunkt i progressive knæk, hvor hver
elev, der tælles over de forskellige grænser, medfører en højere reduktion
af undervisningstaxameteret end de foregående. I denne model vil et
gymnasium med 840 årselever medføre en reduktion på summen af 100
5.000 kr. og 40
7.500 kr., altså en samlet reduktion på 0,8 mio. kr.
Indførelsen af dette knæk vil udløse et provenu på ca. 94 mio. kr.
22. oktober 2018
Sagsnr.:18/13479
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om at oplyse provenuvirkningen af at indføre et knæk i undervisningstaxameteret for STX-uddannelser, der har mere end hhv. 700, 800, 900, 1.000 og 1.100 elever, til undervisningsministeren
Provenu ved indførelse af knæk i model 2: absolutte knæk
Den anden model tager udgangspunkt i absolutte knæk, hvor det samle-
de antal årselever over 700-grænsen udløser samme niveau af reduktion i
taxametret. I denne model vil et gymnasium med 840 årselever medføre
en reduktion på summen af 140
7.500 kr., svarende til en samlet sum
på 1,05 mio. kr. I denne model bliver reduktionen per elev således fastsat
til én værdi på baggrund af det samlede antal elever.
Indførelsen af dette knæk vil udløse et provenu på ca. 149 mio. kr. Det
bør dog bemærkes, at denne model indebærer, at marginal variation i
antallet af elever kan medføre betragtelige konsekvenser for niveauet af
tilskudsreduktion for den enkelte institution. Med andre ord vil der være
stor forskel på, om en institution har 798 elever eller 802 elever, da disse
antal vil medføre forskellige niveauer af reduktion for samtlige elever, der
ligger over grænsen på 700 elever, om end der kun er tale om en samlet
forskel på 4 elever i de to tilfælde.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2