Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
1987000_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 109 (Alm. del):
I brev af 27. november 2018 har udvalget efter ønske fra ikke-medlem af
udvalget (MFU) Karina Adsbøl (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 109:
”Ministeren bedes kommentere artiklen ”Lærerne i nødråb: Vi kan ikke
garantere børnenes
sikkerhed”, bragt i JydskeVestkysten den 26. nov.
2018, herunder redegøre for, hvordan ministeren vil sikre, at børn og
unge får det rigtige skoletilbud, samt hvordan det sikres, at der bliver
foretaget en individuel vurdering ud fra barnets og den unges individuelle
behov og ressourcer?
Der henvises til: https://www.jv.dk/esbjerg/Laerere-i-noedraab-
Vi-kan-ikke-garantere-boernenes-sikkerhed/artikel/2664796”
Svar:
I artiklen fra JydskeVestkysten fremgår det, at vold, trusler og psykisk
pres har sneget sig ind som en normalitet i lærernes arbejdsliv på Dan-
marksgades Skole.
Her er min holdning helt klar. Skolen skal være et trygt sted for både
elever og skolens ansattes. Vold og trusler må aldrig blive accepteret som
en del af hverdagen på skolerne. Det er udtryk for en kultur, som vi skal
have gjort op med, og det kræver, at der bliver taget hånd om problemet,
før det vokser os over hovedet. Her er skolelederen helt central.
Alle elever i folkeskolen har ret til et godt undervisningsmiljø. Det inde-
bærer, at undervisningen kan foregå sikkerheds- og sundhedsmæssigt
fuldt forsvarligt. Og arbejdsgiveren, som i folkeskolen er skolelederen og
forvaltningen, har pligt til at sikre, at medarbejderne kan udføre deres
arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt.
Et grundlæggende hensyn i folkeskolen er, at alle børns læring og trivsel
skal tilgodeses. Børn med særlige behov skal derfor så vidt muligt ikke
11. december 2018
Sagsnr.:18/15777
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 109: MFU spm. om kommentar til artiklen Lærerne i nødråb: Vi kan ikke garantere børnenes sikkerhed, bragt i JydskeVestkysten den 26. nov. 2018, til undervisningsministeren
udskilles til særlige undervisningstilbud. Det forudsætter dog, at der er
den nødvendige støtte, for hensynet til den enkelte elev må ikke ske på
bekostning af hensynet til de øvrige elever og skolefællesskabet. Det be-
tyder, at ikke al adfærd skal rummes. Hvis en elev udviser en adfærd, der
er så voldsom eller truende, at det skader trygheden i fællesskabet, skal
skolelederen iværksætte de nødvendige foranstaltninger, så der skabes
trygge rammer for alle elever. Det kan indebære, at eleven udelukkes fra
undervisningen, eller at eleven flyttes til et andet undervisningstilbud.
For netop at imødegå en kultur præget af vold i skolen har Under-
visningsministeriet i februar 2018 offentliggjort en ny vejledning om fo-
rebyggelse og håndtering af vold og trusler i skolen. Vejledningen skal
dels give skolelederne et grundlag til, hvordan de kan arbejde med at
forebygge og håndtere vold og trusler i skolen, dels skabe opmærksom-
hed og åbenhed om problematikken,
Regeringen har senest foreslået at afsætte 30 mio. kr. i satspuljen til at
forebygge vold og trusler i grundskolen, hvilket der imidlertid ikke kunne
findes opbakning til blandt partierne i satspuljekredsen.
Skolelederne og de kommunale forvaltninger har et stort ansvar for at få
dæmmet op for problemet med vold og trusler i skolen. Det indskærpede
jeg senest over for alle landets skoleledere på Skolelederforeningens års-
møde d. 1. november 2018.
Som eksemplet fra Danmarksgades Skole viser, er det helt afgørende, at
alle elever får det rigtige skoletilbud. Igen er det skolelederens ansvar, at
skolen kan tilrettelægge et relevant undervisningstilbud i den almene
klasse, og det er skolelederens ansvar at vurdere, om skolen kan imøde-
komme den enkelte elevs særlige behov inden for rammerne af den al-
mindelige undervisning. Børn, hvis udvikling kræver en særlig hensynta-
gen eller støtte, skal tilbydes specialundervisning. Hvis det antages, at en
elev har behov for specialpædagogisk bistand, skal eleven indstilles til en
pædagogisk-psykologisk vurdering. Det gælder også, hvis en elevs skole-
situation giver anledning til alvorlig bekymring, også selvom eleven ikke
anses for at have behov for specialundervisning.
Skolelederen skal desuden inddrage pædagogisk-psykologisk rådgivning
med henblik på at vurdere behovet for specialundervisning eller anden
socialpædagogisk bistand eller for inddragelse af de sociale myndigheder,
i de tilfælde hvor der er grund til at antage, at en elevs uhensigtsmæssige
opførsel skyldes sociale eller emotionelle omstændigheder.
Ovenstående indebærer, at der foretages en individuel vurdering af den
enkelte elev. Her er loven altså helt klar.
2
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 109: MFU spm. om kommentar til artiklen Lærerne i nødråb: Vi kan ikke garantere børnenes sikkerhed, bragt i JydskeVestkysten den 26. nov. 2018, til undervisningsministeren
Når lærerne på Danmarksgades Skole skriver til den kommunale forvalt-
ning, at de er blevet stillet overfor en opgave, som de ikke kan løse inden
for de udstukne rammer, så har forvaltningen og skolens ledelse pligt til
at lytte og handle.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
3