Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del
Offentligt
1989585_0001.png
Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 106 (Alm. del):
I brev af 26. november 2018 har udvalget efter ønske fra Mattias Tesfaye
(S) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 106:
”Ministeren bedes oplyse de årlige udgifter på erhvervsskolerne fra 2018-
2022, opgjort i antal kr. pr. elev pr. år”
Svar:
Jeg lægger til grund for mit svar, at spørgeren beder mig oplyse de årlige
udgifter pr. elev på erhvervsuddannelserne, da spørgeren tidligere har
stillet et lignende spørgsmål i eud-forhandlingerne.
Undervisningsministeriet budgetterer ikke udgifter på institutionsniveau.
Det er derfor ikke muligt at lave retvisende opgørelser af det fremtidige
udgiftsniveau på institutionsniveau på erhvervsskolerne, idet institutio-
nernes udgifter afhænger af udviklingen i aktiviteten på tværs af de for-
skellige uddannelser og øvrige aktiviteter, ændringer i institutionernes
udbud, øvrige ressourcetilførsler mv. En sådan opgørelse vil være mere
retvisende på uddannelsesniveau, men vil dog også være behæftet med
usikkerhed.
Med annulleringen af omprioriteringsbidraget fra 2019 og videreførelsen
af kvalitetspuljen i 2019 får erhvervsuddannelserne de samme økonomi-
ske rammer i 2019 som i 2018.
Udgifterne pr. elev på erhvervsuddannelserne afhænger bl.a. af uddan-
nelsesaktiviteten fremadrettet. Taxametrene på erhvervsuddannelserne
varierer betydeligt, og en ændring mod højere aktivitet på uddannelser
med højt/lavt taxameter vil have betydning for udgifterne pr. år pr. elev
på erhvervsuddannelserne samlet set. Eksempelvis udløser en elev ind-
skrevet på kontoruddannelsen med speciale, med udgangspunkt i forsla-
get til finanslov for 2019, en undervisningstakst på 42.350 kr. pr. årselev.
En elev indskrevet på trin 1 af buschauffør i kollektiv trafik udløser en
14. december 2018
Sagsnr.:18/15738
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om årlige udgifter på erhvervsskolerne fra 2018-2022, til undervisningsministeren
1989585_0002.png
undervisningstakst på 155.090 kr. pr. årselev. Såfremt der er en tendens
til, at flere elever søger ind på kontoruddannelsen frem for fx buschauf-
før i kollektiv trafik, vil det medføre et betydeligt fald i tilskuddet til er-
hvervsuddannelserne, selvom taxametertilskuddene og den samlede akti-
vitet er uændret.
Endvidere vil ændrede frafaldsmønstre have betydning for enhedsudgif-
ter, ligesom oprettelse af nye afdelinger til fx grundforløb i tyndtbefolke-
de områder, hvis der ydes ikke-aktivitetsafhængige tilskud, vil have be-
tydning for den gennemsnitlige udgift pr. elev. Det skal således bemær-
kes, at den efterspurgte udgift pr. elev
ikke
svarer til takstudviklingen for
de enkelte uddannelser.
Endelig bemærkes det, at opgørelsen af udgifterne pr. elev pr. år afhæn-
ger af, hvorvidt ikke-aktivitetsafhængige tilskud inkluderes i beregninger-
ne.
Korrektion af tidligere opgørelse
Det bemærkes, at de tilsvarende beregninger udleveret under eud-
forhandlingerne er blevet gennemgået igen, hvilket har givet anledning til
korrektioner,
jf. tabel 1:
Der har været anvendt en forkert pris og lønregulering på udgifterne
i 2018 for at løfte dem til 2019-pris- og lønniveau. Det indebærer en
nedjustering af enhedsudgifterne i 2018.
Aktivitetsforudsætningerne for udvidelsen af adgangen til GF1 var
ved en fejl ikke inkluderet i beregningerne tidligere. Det indebærer
en nedjustering af enhedsudgifterne i 2018.
Tabel 1
Korrektion af svaret udgift under eud-forhandlingerne, enhedsudgifter på erhvervsuddannelserne fra 2018
og frem
1.000 kr., 2019-pl
1) Svar oplyst i eud-forhandlingerne
Ændring sfa. forkert PL, jf. nedenfor
Korrektion sfa. aktivitetsforudsætninger på forsøget på GF1
2) Korrektion af svaret oplyst under eud-forhandlingerne
2018
104,8
-1,0
-0,8
103,0
2019
101,2
0
0
101,2
2020
101,6
0
0
101,6
2021
102,9
0
0
102,9
2022
102,7
0
0
102,7
Anm.: Opgørelsen er behæftet med usikkerhed. Fx vil en ændring i uddannelsesaktiviteten med flere ele-
ver på uddannelser med højere taxametre isoleret set indebære øgede gennemsnitlige enhedsudgif-
ter. Opgørelserne afspejler således ikke nødvendigvis politiske prioriteter.
Opgørelserne 1-2 indeholder udgifter og aktivitet på følgende konti: § 20.31.01, § 20.31.02, §
20.31.12, § 20.32.01, § 20.34.01, § 20.35.01, § 20.36.01, § 20.38.02, § 20.38.11.40 og § 20.38.12.
Kilde: Undervisningsministeriets tilskudsdata
Det er selvsagt beklageligt, at de udleverede opgørelser under eud-
forhandlingerne efterfølgende har vist sig at være fejlbehæftede.
Det bemærkes, at både den oprindelige opgørelse (linje 1 i tabel 1) samt
den korrigerede opgørelse (linje 2 i tabel 1) viser enhedsudgifterne
før
effekterne af den indgåede aftale om
Fra folkeskole til faglært
Erhvervsud-
dannelser til fremtiden.
2
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om årlige udgifter på erhvervsskolerne fra 2018-2022, til undervisningsministeren
1989585_0003.png
Opdateret opgørelse
Aftalen om
Fra folkeskole til faglært
Erhvervsuddannelser til fremtiden
mellem
regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti indebærer, at omprioriteringsbidraget annulleres,
og at adgangen til grundforløbets første del udvides, et nyt introduceren-
de grundforløb (GF+) til de lidt ældre unge og de voksne, et særtilskud
til små erhvervsskoler i 2019 samt en økonomisk ramme i 2020-2022 til
udbud af erhvervsuddannelser i tyndt befolkede områder.
I tabel 2 fremgår enhedsudgifterne på erhvervsuddannelserne, som det
ser ud efter den indgående aftale om eud for perioden 2018-2022.
Tabel 2
Enhedsudgifter på erhvervsuddannelserne efter eud-aftalen fra 2018 og frem
1.000 kr., 2019-pl
Enhedsudgifter til erhvervsuddannelserne
2018
103,0
2019
103,6
2020
101,5
2021
103,5
2022
103,3
Anm.: Opgørelsen er behæftet med usikkerhed. Fx vil en ændring i uddannelsesaktiviteten med flere ele-
ver på uddannelser med højere taxametre isoleret set indebære øgede gennemsnitlige enhedsudgif-
ter. Opgørelserne afspejler således ikke nødvendigvis politiske prioriteter.
Opgørelsen indeholder udgifter og aktivitet på følgende konti: § 20.31.01, § 20.31.02, § 20.31.12, §
20.32.01, § 20.34.01, § 20.35.01, § 20.36.01, § 20.38.02, § 20.38.11.40 og § 20.38.12.
Fsva. § 20.38.11.40 så indgår der ikke udgifter, der ikke er relateret til gennemførsel af undervisning i op-
gørelsen.
Kilde: Undervisningsministeriets data som ligger til grund for ÆF19.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
3